Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Pezz

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    134
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Pezz

  • Placering
    Örlogskapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Väljer Silver före buster alla dagar i veckan och vist jag kanske är jävig men jag valde silver före buster när jag köpte min första båt. Silvern har täta stuvfack och steglisterna är svetsade istället för att vara pressade från skrovet. Äldre Buster har även problem med att de doppar näsan väldigt lätt och jag anser att det är ett fabrikationsfel som det talas tyst om. Silvern är robustare och tystare i gång och är helt enkelt mycket mer båt men Bustern. Bustern är givetvis inte en usel båt men jag rankar Silvern högre...
  2. Laddning och start har inget med varandra att göra!! Det går att ryckstarta alla motorer upp till 100hp sedan börjar det på att bli jobbigt. Men visst det går att rycka igång större med men det är inte säkert att alla klarar av det. Motorerna har dubbla elsystem en för laddning och en andra för att försörja systemet så att motorn fungerar. E-tec har ett 55V system för den biten och ett separat 12V för laddning. Jag fick ingen ström i alla fall!! De bytte allt och då menar jag allt!! utan att det hjälpte. Tillslut så fick jag en ny motor men det hjälpte inte det heller. Fick ingen ström på låga varv så jag kan inte hålla med om att O-tec ger bra med ström på låga varv... Suzuki forever!!!!!
  3. T-takts röken får ni aldrig bort med xd100 men testa Triboron olja då är ni nära. Den var ok enligt generalagenten när jag hade mina problem. (bättre än biltemaolja) Förstår inte folk som vill ha synpunkter när de redan har bestämt vad de ska sköpa. Men vissa är tydligen nöjda med en saab med. Jag har koll på hur man vrider till tändstiften och har du tur så kan du använda de du köper. Annars så får du åka in och byta till en annan Bra grejer det där!! Marinan som sålde de bra motorerna i min närhet har tydligen slutat sälja dem, undrar varför??? Suzuki forever..................
  4. Därav sökfunktionen!! Lite snabbt! - Ger för lite ström så jag gick back på ström. lågt volt tal under 1100 rpm. Jag fick ström torsk. - Gillar dyra tändstift vet inte hur många gånger jag bytte och de ska gå i 300 timmar. Bilr mycket dyrt då de kostar närmare 700kr stycket. - Tappar WOT. Nya stift lite bensin och lite packning. 5500rpm. En gubbe mer i båten och den tappar genast ner till 4800rpm. Lite äldre stift och då talar vi om ca 15 - 20 timmar och den tappar genast ner till 4800rpm. Motorn var - mycket lastkänslig och tappade mycker ork efter 4800rpm. - Blev nästan stående ute på vänern och kom in på nåder då motorn sotade igen. - Låg toppfart om man jämför med min nuvarande motor som enligt kåpan har samma Hp. - 17 tum prop på O-tec trotts det var den känslig. Nuvarande har jag 19 tum på och den går upp på max rpm utan att var lastkänslig. - fick ihop ca 80 timmar på två olika motorer innan jag tröttnade på alla problem. 2009 och en 2010 så det var inga gammla Fitch - Ryker - gick ojämt på ett vist varvtal - mycket dålig respons från generalagenten som kom med den ena dåliga förslaget efter den andra och i princip idiotförklarade mig. De vägrade tro på att det var viktigt att volten gick upp till 14v och pratade bara om hur många amper motorn gav och att volten var ovidkommande. Finns mer skit om dessa motorer som kommer med en ny kåpa ibland men det är samma skit under. Jag förlorade mycket pengar på O-tec så mitt råd är att undvika dessa motorer så länge det går. Att sjöräddningen använder dessa är inget betyg på att de är bra då de bara startar dem på någon övning ibland. Jag kör min nuvarande motor ca 300 timmar per år och märker av eventuella problem ganska omgående.
  5. En del äro saliga i sin tro! Men jag har testat gånger två så vis erfarenhet jag har och inte salig tro!! Allt är inte bättre på den västra sidan. Men tro ni på guldkantade broschyrer då jag redan gått på grund två gånger. Varför fråga efter praktisk erfarenhet på ett forum när man redan är övertygad? Fler skulle köra med o-tec om den vore så bra, och varenda år så kommer det nya rön om att de tidigare problemen nu är över! Men det var ju inga problem förut! vad är det då de har fixat till. Köp inte skiten är mitt råd!!!!!
  6. Ingen som använder sökfunktionen? Undvik O-tec är mitt råd!!!!!!!!!!! Cylindervolymen är mycket viktig på båtmotorer och en Suzuki går garanterat inte långsammare än O-tec.....
  7. Extra vikten på ca 30kg gör varken från eller till. Kör själv med Suzuki och jag bytte från en annan mycket lättare 2T motor. Nu har jag betydligt mer ork och fart och om vi är två eller tre personer i båten gör en väldigt liten skilnad. Vridet gör allt på en båtmotor....
  8. Tillt motorn ska gå även utan olja (dvs låta) Låter som ett elfel för mig. Vet flera med suzuki som har fått in vatten i just tilltmotorn och det har gett liknande symtom. De har öppnat tillt motorn torkat rent och bytt kol. Sedan har den fungerat igen. Första steget är hursom manuell upptiltning för att komma åt...
  9. Byt motor!! Har haft en likadan på en silver Hawk 540 och känner igen problemen. Den motorn saknar minst 10Hp och kommer bara att hålla 5400rpm så länge du är själv i båten i medvind och tankar lite 98 oktan samt att stiften är hyfsat nya. Tankar du fullt eller tar med frugan så droppar den genast ner till 4800 rpm Tro mig har testat...
  10. Ingen tillverkare gör en olja med högre spec än vad som är nödvändigt för att uppfylla specen. (Pga Kostnad) Så innehållet i burken uppfyller specen som står på burken. Spelar ingen roll om det står Castroll eller Helix på burken. Att hälla in en mycket bättre motorolja än vad motorn är specad för är knappast bra för motorn heller. Eftersom Biltema köper in sina oljor och sätter på sin egen logga så har de givetvis beställt vad de vill ha för spec på oljan, varken mer eller mindre. De skulle knappast våga sälja en olja som inte uppfyller specen då det troligen skulle stå dem dyrt. Varken Mobil1 eller Castroll häller i dyrare olja än nödvändigt i sina burkar Så det är altid minimikravet på specen som uppfylls. Så uppfyller BT oljan specen så kan man lugnt hälla i den. Min Suzuki DF 90 A ska förövrigt ha en GL5 olja och jag är tämligen säker på att det ska vara en sådan även i din motor. Om det sedan står SAE 70 istället för 90 kommer inte att göra så den havererar.
  11. Volvo Penta använder Mobil1 GL5 i sina drev. De monterar ihopp dem 60M från min arbetsplats. Kan kolla sae om någon har intresse... Vad de använder på servicen när det är eftermarknad så är det troligen någon GL5 olja som har rätt spec...
  12. Är den startad överhuvud taget? Filtret tar lite olja. Motorn dör inte av för mycket olja så starta den och låt den gå en stund för att sedan kolla. Kanske har de medvetet haft i lite extra då vissa motorer kan dra lite olja under inkörningen.
  13. Mina evinrude har var 09- och 10 så de var väl ganska gammla. Men det blev många turer till marinan och det är en kostnad det med men jag tar ej upp den kosten. Stiften kostar ca 800 stycket och Evinrude gillar dem för det går åt en del. Glöm ej att vrida dem rätt när du sätter i dem. Har du otur så får du ett stift som du ej kan anväda för du kan ej vrida den rätt när du uppnåt momenten. De duger som bojsänke men även där är 4-T lite bättre då den har några kilo till. Alla motorer går att köra tre år utan service men det är fler punkter än att motoroljan ska bytas. Där är det ingen skilnad med på 4-T gör man det när man ändå håller på för motorn mår gott av det. 4-T forever....
  14. Hehe helt otroligt , Man blir så trött på dessa jon. Nu Måndag morgon så har försäljarna vaknat igen. Har skrivit det förr! Kul Kille! ? Kalla mig gärna jon om det känns bättre men det är på gränsen till påhopp!!! Försäljare är jag inte och jag har förlorat en sambla massa pengar på dessa skitmotorer! Evinrude O-täck som knappast borde få säljas. Har nästan blivit stående mitt ute i Vänern två gånger och jag har haft två av dessa skitmotorer och det har vart samma fel på dem båda. Det är lätt för försäljare som står i en varm saluhall att säga att det inte är några problem men när du står mitt ute i vänern där mobilen inte fungerar då är det fan inte kul längre. Varenda försommar så kommer det nya Jon som tror att de nya 2-Taktarna är mycket bättre än de med den gammla tekniken. Det är samma gammla skit teknik och en båtmotor ska du fan inte behöva lägga en endaste tanke på när du är ute på sjön. (Den ska bara gå) O-täck får du lyssna på hela tiden så den går som den ska och missa fan inte att hålla koll på volten för annars så blir du utan ström i startbatteriet. Köp 4-T och njut av båtlivet istället för att bråka med generalagenter och marinor. Om du köper en japps som är blå eller svart eller silverfärgad det har ingen större betydelse för de är i stort lika säkra.
  15. Ni som gillar Evinrude använd sökfunktionen så hittar ni mycket skit om Evinrude. själv så tar jag inte på motorn med tång. Nu glad och nöjd ägare av Suzuki....
×
×
  • Skapa nytt...