Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

bottennappet

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om bottennappet

  • Placering
    Kadett
  1. Jo, det hade det nog varit. Samtidigt säger Anytec att rekommenderad motorstyrka är 60(!?)-115 hk samt att toppfart för dessa motorstyrkor "borde" ligga mellan 25-29 kn. Mot den bakgrunden tycker jag (som inte är så kunnig då) att toppfarten är helt OK men jag är fundersam över varvtalet och den propeller som den ursprungliga handlarn monterade på båten. Så här långt låter det alltså som att jag bör byta propeller och ev höja upp motorn.
  2. Intressant och tack för kommentaren! Måste fråga, hur gick du vidare (eller du kanske inte gjorde de)?
  3. Hej, Jo, du har nog rätt men ville som sagt kolla innan om någon hade något annat förslag. //Bottennappet
  4. Hej tugge, Tack för respons! Jag har provat med att trimma ut men det ger ingen större effekt. Kommer troligtvis att hissa motorn under vintern (har även stålpropeller) men vill kolla här på forumet först då jag tror problemet är någon "annat" än att motorn sitter för lågt (Jag vill ju tro att ursprungs-säljaren vet hur högt en utombordare ska monteras ) Kan också säga att jag har provat med två olika propellrar, en stål (ballistic) och en alu (original). Gav i stort sett ingen skillnad. ​ //Bottennappet
  5. Hej EsoxDalbo, Tack för respons! Ja, 4800 med tom båt och någorlunda ren botten. Tycker precis som du att den borde kunna varva mer med den propellern. Det blir heller ingen skillnad om jag byter till en stål (råkar ha en från gamla båten som passar) //Bottennappet
  6. Hej, Då jag vet att det finns mycket kunskap (och innan jag gör något omfattande och dyrt), har jag (ytterligare) en propeller-fråga. Har jag rätt stigning på proppen? Båt & motor; Anytec 530 med en 90 hk E-tec. Proppen som satt på har 17" stigning. Den gör visserligen 31-32 kn men maxvarvet är inte mer än 4800(?). Är det verkligen "fel" propeller. Tycker nämligen att motor inte låter så "ansträngd" när jag försöker maxa Båten är nyinköpt. Tidigare ägare var inte så kunnig. Båthandlaren som ursprungligen sålde den hävdar att WOT ligger mellan 4800-5200 för just den motorn (enligt mina googlingar på evinrude-sidor är det mellan 5000-5500)ä Så, finns det några vänliga medlemmar som kan ge mig råd och tips? Tackar på förhand //Bottennappet
  7. Jag bytte den för två (tre i år) år sen så det är läge att byta den till i år under alla omständigheter. Du menar alltså att den kan påverka trots att skvallerstrålen sprutar på bra så att säga? Får kolla hur den ser ut helt enkelt. Tackar för tipset!
  8. Hej, Undrar om någon kan ge mig tips. Har en 70-hästars (-00) som kan gå 5-10 och sedan bara tvärdör utan någon som helst förvarning. Problemet uppstod förra sommaren när vi varit ute och åkt i ca 40 min (blev bogserade hem). Dagen efter provade jag att starta igen och då gick den igång utan problem?! För att göra en lång historia kort, jag kan starta upp motorn på tomgång och låta den gå efter ca 8-12 minuter lägger den av. Inget larm eller så (har kolla säkringar osv). Väntar jag någon timme kan jag starta upp den igen och den går 8-12 min. Kylning funkar (skvallerstrålen sprutar OK), bensinfilter bytt, skräp i tanken kollad, en tändspole (nedersta) bytt. Kan det vara ett termostatproblem? Och var sitter den i så fall? Är inte speciellt duktig på motorer och provar därför här om någon kan ge mig ett tips (alternativ ge mig tips på en bra johnson-mek i stockholmsområde)
  9. Jag vet inga ställen i Västerås med däremot i Stockholm. Se deras hemsida; http://propellertrim.se/Reparationer/Default.aspx De fixade min skädda i våras och jag tyckte att de gjorde ett bra jobb.
×
×
  • Skapa nytt...