Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
klarrej

isfritt runt båten

Rekommendera Poster

kollar runt på olika varianter för att få isfritt runt båten i vinter om permafrosten slår till.

dom flest båtgrejer typ d icer mm kostar ju 7000 kr.

funderar på en dränkbar pump från biltema för 299 kr som man sänker ner, båten är 35 fot och ligger i grebbestad. 

någon som har erfarenhet av detta?

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Bevattning-och-Pump/Drankbar-vattenpump-17971/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såg förra året flera som körde med "vanliga" dränkbara pumpar i Långedrag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde Biltemas pump när jag bodde i båten för några år sen. Funkade över förväntan i den smällkalla och ismässigt svåra vintern vi hade i Vänern 2009. Vet att även Toaen på forumet använt sig av samma idé på västsidan av Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har kommit en ny produkt som heter Vake som jobbar med kompressor o luftslangar. Lägre elförbrukning än DeIcer o länspumpar - men jag vet inte vad Vake-systemet kostar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns de som använt Biltemas oljefira kompressor för att hålla delvis isfritt. Sen finns det många som inte gör något alls. En ide kan vara 1-2 pumpar hängande under båten som man kör igång om det börjar bli lite tjockare is. En vanlig deicer kostar en femhundring i el per månad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en gammal kylskåpskompressor, fungerar bra. I alla fall här på västkusten med saltvatten. Det lär gå bra med akveriepumpar också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde Biltemas pump när jag bodde i båten för några år sen. Funkade över förväntan i den smällkalla och ismässigt svåra vintern vi hade i Vänern 2009. Vet att även Toaen på forumet använt sig av samma idé på västsidan av Sverige.

 

Jag skall ju också bo i båten. hade du exakt den pumpen jag länkade till?

funderar på hur det blir när man hänger pumpen på ena sidan båten, blir det isfritt på andrasidan båten också? har väl ca 2 m vatten under båten som jag kan hänga ner den på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns de som använt Biltemas oljefira kompressor för att hålla delvis isfritt. Sen finns det många som inte gör något alls. En ide kan vara 1-2 pumpar hängande under båten som man kör igång om det börjar bli lite tjockare is. En vanlig deicer kostar en femhundring i el per månad

problemet med d icer är inte förbrukningen tycker jag utan inköpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder en gammal kylskåpskompressor, fungerar bra. I alla fall här på västkusten med saltvatten. Det lär gå bra med akveriepumpar också.

menar du att du pumpar ner luft då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Körde Biltemas pump när jag bodde i båten för några år sen. Funkade över förväntan i den smällkalla och ismässigt svåra vintern vi hade i Vänern 2009. Vet att även Toaen på forumet använt sig av samma idé på västsidan av Sverige.

Jag skall ju också bo i båten. hade du exakt den pumpen jag länkade till?

funderar på hur det blir när man hänger pumpen på ena sidan båten, blir det isfritt på andrasidan båten också? har väl ca 2 m vatten under båten som jag kan hänga ner den på.

Ja, samma pump. Fick garantibyta den en gång. De är ju inte gjorda för att köras kontinuerligt månader i sträck. Inga problem att byta men sedermera kopplade jag pumpen via en timer, på en halvtimme sedan på 1-2 timmar. Hade ca 1,5 m vatten under kölen. Att bara hänga pumpen över relingen går inte, då snurrar den som en besatt. Jag fäste den på en bräda som jag sedan fäste i push pit.

Höll en cirkel på kanske 30m i diameter isfri på detta sätt. På våren var hela min sida bryggan isfri när resten av hamnen hade 20 cm kärnis kvar :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Körde Biltemas pump när jag bodde i båten för några år sen. Funkade över förväntan i den smällkalla och ismässigt svåra vintern vi hade i Vänern 2009. Vet att även Toaen på forumet använt sig av samma idé på västsidan av Sverige.

Jag skall ju också bo i båten. hade du exakt den pumpen jag länkade till?

funderar på hur det blir när man hänger pumpen på ena sidan båten, blir det isfritt på andrasidan båten också? har väl ca 2 m vatten under båten som jag kan hänga ner den på.

Ja, samma pump. Fick garantibyta den en gång. De är ju inte gjorda för att köras kontinuerligt månader i sträck. Inga problem att byta men sedermera kopplade jag pumpen via en timer, på en halvtimme sedan på 1-2 timmar. Hade ca 1,5 m vatten under kölen. Att bara hänga pumpen över relingen går inte, då snurrar den som en besatt. Jag fäste den på en bräda som jag sedan fäste i push pit.

Höll en cirkel på kanske 30m i diameter isfri på detta sätt. På våren var hela min sida bryggan isfri när resten av hamnen hade 20 cm kärnis kvar :-)

 

låter ju grymt!

att koppla till timer kan ju vara smart så pumpen får vila lite ibland. anars har man ju garanti som sagt.

så du menar att du bara hade pumpen i aktern men ändå så blev det isfritt runt hela båten? 

har det med vindriktning att göra tror du att det sprider sig runt båten?

jag kommer väl få in vind från fören mestadels, tror du jag skall hänga den i fören istället då?

kanske hänga ner den i 2 linor för att motverka att den snurrar runt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har använt en Airbrush-kompressor ungefär som denna:

http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/kompressorer-och-tillbehor/kompressorer/minikompressor-200070/

 

Den drar bara 93W, vilket ger en ungefärlig elkostnad på 15 öre per timme, alltså 300 kr på ett kvartal. Är man nervös att den skall stanna kan man ha två parallella. 

 

Man skaffar sen ett tunt kopparrör som man bankar platt i änden och sen borrar man 1mm hål på var decimeter, och sänker ned detta under båten kopplat till en slang.

 

Orsaken för mig att använda en sådan här var för att rädda en snurrebåt som hann frysa fast innan upptagning, och sen drogs aktern ned mer och mer i takt med att det ömsevis snöade och stöpte upp vatten i snön som frös. Efterhand hade isen blivit 70 cm tjock och aktern och motorns nederdel kom under vatten. Jag borrade ett c:a 25 mm hål i isen vid aktern och stack med kopparröret, lite böjt för att gå in under motor och aktra halvan av båten. Efter c:a en vecka hade aktern med motor frilagts så aktern kom över vattenytan och en länspump kunde tömma båten. På bilden "efter" som visas har det isfria vidgats lite med en hacka, men i det området hade det hunnit bli tunn is.   

post-59080-0-77722900-1413713056_thumb.jpgpost-59080-0-07120200-1413713168_thumb.jpg

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, pumpen hängde i aktern. Gav en hyfsad swimmingpool runt båten. Vet inte om vindriktning spelar nån större roll för vakens skull eftersom principen bygger på att få det varmare vattnet vid botten att stiga upp till ytan. Eftersom det hela tiden fylls på m varmare vatten hinner det aldrig frysa till. Pölen blir större o större för varje dag så placeringen av pumpen spelar ingen roll om du inte har en båt i 20-metersklassen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns f.ö. en bild nånstans på forumet som visar hur det såg ut efter ca en veckas "pumpbehandling".

Hittar den inte nu, men kortet är taget av Toaen här på MG, så om han hittar hit kanske han är vänlig nog att lägga in det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ser grymt ut.. får bli en pump från biltema och sen får jag testa mig fram till bäst placering. 

Tack för alla råd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag använder en gammal kylskåpskompressor, fungerar bra. I alla fall här på västkusten med saltvatten. Det lär gå bra med akveriepumpar också.

menar du att du pumpar ner luft då?

 

Ja.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa och mest ekonomiska sättet att hålla isfritt är att pumpa ner luft. Det är den metoden man använder i hamnar mm. En gammal kylkompressor fungerar men de brukar vilja ha en viss smörjning och blir ofta inte så gamla som luftkompressor. Luftpump för akvarier är tveksamt, jag har en 500 konors till dammen men den fungerar högst en meter ned. Men det finns ju oljefria membran (airbrush) kompressorer till hyggliga priser.

Nackdelen med kompressor är att om den stannar och det är lite kallt så fryser ofta slangen.

Det finns ju även ett litet frågetecken om kapaciteten räcker. Men kompletterar man med en pump  så har man dubbla system för ca 1100 kr.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ser grymt ut.. får bli en pump från biltema och sen får jag testa mig fram till bäst placering. 

Tack för alla råd!

 

Det spelar egentligen ingen roll om båten fryser fast. Har du värme i båten så så går det ju lite värme genom skrovet som håller isfritt några cm runt. Så var det i alla fall på min båt stora båt de åren den låg infryst.

 

Småbåtar tenderar att "frysa upp" med fören. Har man då aktersnurra ligger den lite taskigt till. Det farligaste med att ligga i när det är is, är när isen går. Jag låg en vinter på ett dumt ställe där ett isflak fick fritt spelrum. 

 

Vid nordostlig vind, skar det av rodret. Knäckte pinbultarna i de två pollarna i aktern, tryckte båten mot bryggan och deformerade pulpiten. Vi hade båten kvar på platsen sommartid, men låg aldrig där på vintern mer. Val av vinterplats är viktig.

 

Jag har min stora båt i sjön hela året. Den enda gången jag tinat aktivt var när isen låg kvar men jag skulle ut på ett uppdrag.

 

http://thallatha.blogspot.se/2013/04/april-april.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har flyttat in i båten och bor denna vinter i Långedrag. Kollade efter Biltema-pumpen men den har utgått och de andra är slut i Gbg. Jag hittade däremot denna på Jula, är det nån som har använt den ?   http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vattenpumpar/drankbara-pumpar/drankbar-pump-731070/

 

En (korkad?) fråga förresten, är det risk för galvaniska strömmar när man kopplar in en sådan tingest ?
Jag har kollat det mesta annars tror jag, Ctek-laddaren är galvaniskt säkrad enligt manualen, jag har ingen varmvattenberedare eller annat som verkar kunna ställa till det.
 

 

10606611_10152777294078396_8059153058371

Redigerad av leleif

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ser grymt ut.. får bli en pump från biltema och sen får jag testa mig fram till bäst placering. 

Tack för alla råd!

 

Fast varken Killerbos pump eller min är från BILTEMA de är inköpta på Clase Olsson.  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Same same but different :)

Jag hade 2, en från varje affär. Föredrar Biltemas av en enda orsak: Dom må ha mycket skräp men dom är också väldigt serviceminded när det kommer till reklamationer. Båda gör sitt jobb och kvalitetsmässigt är det nog hugget som stucket vilken man väljer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Det finns f.ö. en bild nånstans på forumet som visar hur det såg ut efter ca en veckas "pumpbehandling".

Hittar den inte nu, men kortet är taget av Toaen här på MG, så om han hittar hit kanske han är vänlig nog att lägga in det?

 

attachicon.gif330342.jpg

 

http://thallatha.blogspot.se/2010/03/vill-du-bada.html

 

Ser ut som hamnen i Nyköping... var e denna. Jag har ev tänkt ha min/ mina båtar kvar i vattnet nästa vinter. FUnderar på att fixa någon form av pum. Finns något som heter pump för dammar, kan visst hålla dammar upp till 30kvm i stort sett öppna och drar inte särskilt mycket ström.

Det stod att pumpen var 12V växelström??? tänkte fixa till någon form av tidstyrning och köra det över förbrukningsbatterier med 200-300W solceller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som hamnen i Nyköping... var e denna. Jag har ev tänkt ha min/ mina båtar kvar i vattnet nästa vinter. FUnderar på att fixa någon form av pum. Finns något som heter pump för dammar, kan visst hålla dammar upp till 30kvm i stort sett öppna och drar inte särskilt mycket ström.

Det stod att pumpen var 12V växelström??? tänkte fixa till någon form av tidstyrning och köra det över förbrukningsbatterier med 200-300W solceller.

 

 

 

 

I december får du i snitt 12Ah per dygn med 300W solpanel, det räcker inte på långa vägar. Luftpumpar för dammar orkar ofta inte trycka ut luft på mer än en meters djup, då kan de hålla en liten vak öppen. Två meters djup behövs för att få god effekt. Finns lite mer HÄR

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2014-10-19 vid 10:49 skrev klarrej:

låter ju grymt!

att koppla till timer kan ju vara smart så pumpen får vila lite ibland. anars har man ju garanti som sagt.

så du menar att du bara hade pumpen i aktern men ändå så blev det isfritt runt hela båten? 

har det med vindriktning att göra tror du att det sprider sig runt båten?

jag kommer väl få in vind från fören mestadels, tror du jag skall hänga den i fören istället då?

kanske hänga ner den i 2 linor för att motverka att den snurrar runt?

Att sänka ner en dränkbar pump låter ju jättesmart. Hur långt ned sänkte du den ? Lät du slangen från pumpen komma upp över ytan, lät den ligga under vatten eller tog du bort slangen helt ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Grey-grej:

Att sänka ner en dränkbar pump låter ju jättesmart. Hur långt ned sänkte du den ? Lät du slangen från pumpen komma upp över ytan, lät den ligga under vatten eller tog du bort slangen helt ?

Du kanske inte kan förvänta dig ett svar, då tråden är nästan nio år gammal, men inte för intet, två av deltagarna är ju fortfarande aktiva här på forumet, så du kanske skall ha litet is i magen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...