Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
magnuslime

Diesel eller bensin?

Rekommendera Poster

Vissa föredrar bensin o vissa föredrar diesel, svårare än så är det inte. I min båt värld ska det vara diesel när det är inombordare. 

Håller helt med dig i den frågan, men tycker man måste räkna och se fördelar kontra nackdelar, samt väga in vinst och förlust mot varandra. Och inte bara döma ut 100 000 tals motorer världen över och säga att de är farliga. Sedan får var och en göra efter eget huvud, men att säga diesel då har du inga problem, då tjänar du pengar, då tycker inte jag att man sett nyanserat på saken. :)

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sidor både för och emot, där motståndarna till bensin delvis använder säkerhetsaspekten som skäl till val av diesel. Diesel är minst lika brandfarligt, samt mer svårsläckt när det börjat brinna. Bensin kan självantända från 246 grader C. Diesel redan vid 210 grader C....

Gällande förbrukning, så är den största skillnaden i förbrukning mellan två identiska båtar, med motsvarande hk, max 30% till dieselns fördel, enligt egen erfarenhet. Gällande reservdelar så upplever jag att det finns en större marknad för reservdelar till bensinmotorer, därav större konkurrens och lägre priser om man vänder sig till USA för köp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl i grunden en prisfråga.

Hur många skulle välja en bensinmotor om priset vore det samma?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och marknaden är större för bensinare vilket torde innebära att det finns reservdelar till lägre priser plus att det finns åtkomst till reservdelarna under längre tid framåt. Hur länge finns det lätt tillgängliga reservdelar till en 30 år gammal diesel-Volvo? Tio femton år till?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

 

Tyvärr, alla bensinförespråkare; diesel är det som gäller!

 

Våra två välunderhållna TMD41-A från 1987; nu till hösten ska de få mycket kärlek!

Lycka till med reservdelar till de motorerna penta har börjat fasa ut reservdelarna till dem :o

 

 

Ingen fara!

 

Jag har bra koll på reservdelar till våra motorer så där känner jag inte någon oro alls & dessutom har jag en gyllene infartsväg i både VP-världen och i reservdelsvärlden :)

 

Bensinare går fett bort och då ska vi inte prata om motorer som hänger på utsidan av en båt. En riktig båt har motorn/motorerna på insidan... But that´s another story ;)

 

Sensmoral: Länge leve dieseln!

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har precis bytt från Aquador 23 DC 2006  med en Mercruiser V8 5,0 MPI 260 hk en modern snål bensin V8, har varit kanon och köra och dragit ca 1,5 L /dist vid 24-25 knop. Nya båten är en Aquador 26HT 2006  med en VP D6 på 350 Hk som jag nu kört ca 30 timmar, det är en väsentlig skillnad i styrka och gång, känns också säkrare att köra, sen drivs både wallas värmaren och spisen på diesel från en och samma tank, så min slutsats är att upp till 23 fot så är en bensinare ok, på större båtar som i det här fallet en Bavaria 27 så skulle jag nog välja en diesel, tror förbrukningen blir rätt hög, speciellt om man skall gå i 6-7 knop, där drog nog vår 23:a ca 2,5 L/dist. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inget om (o)nyttigheten, men det luktar iallafall godare om dieselavgaser. :D

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LKAB:s har underjordsgruvor i Norrbotten. Gruvan i Kiruna har en ny gruvnivå på 1365 meter.

 

I dessa gruvor är sedan mycket länge bensindrivna fordon förbjudna av hälso- och säkerhetsskäl. Det är dieselmotorer som gäller.

 

Det säger väl egentligen allt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hm. Blev det för dyrt med byte.

 

 

Nej motorn ej bytt än går klockrent, men har räknat på både diesel och bensin, och med de timmar 50-60 / år tar det mig cirka 40 år innan bränslet sparat in mellanskillnaden vs bensin/diesel. Mércruiser kommer nu med en helt nyutvecklad v6a och den kommer antagligen att placeras i motorbrunnen på sikt. Sitter och läser vi båtägare,penta har kampanj på motorer,

 

 v6a med drev 131000 sek ordinarie pris 163000 sek

d3 med drev 275000 sek ordinarie pris 344000 sek

 Räkna hem den kalkylen med cirka 2,5 dl / distans i besparing och 50 timmars körtid om du kan. Lägg därtill att det är inte körtimmarna som knäcker motorn det är stillaståendet. Så ironin du har som inte hör hemma här kan du bespara dig, jag har svarat ts på dennes fråga till oss här och detta är vad jag personligen tycker och det måste jag få framföra, i ett öppet frågeforum. Till detta kommer att dieseln på sikt kommer bli dyrare än petron,pga att sjöfarten ska gå på blankdiesel så bränsle ekonomin kommer nog se sämre ut om nåt år. ;)

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att läsa och skönt att höra att det finns delade meningar. Då finns det fortfarande en marknad för båda bränslena.

Redigerad av Anteman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Sidor både för och emot, där motståndarna till bensin delvis använder säkerhetsaspekten som skäl till val av diesel. Diesel är minst lika brandfarligt, samt mer svårsläckt när det börjat brinna. Bensin kan självantända från 246 grader C. Diesel redan vid 210 grader C....

Gällande förbrukning, så är den största skillnaden i förbrukning mellan två identiska båtar, med motsvarande hk, max 30% till dieselns fördel, enligt egen erfarenhet. Gällande reservdelar så upplever jag att det finns en större marknad för reservdelar till bensinmotorer, därav större konkurrens och lägre priser om man vänder sig till USA för köp.

 

Dina slutsatser gällande bensin kontra diesel när det gäller flampunkt är komiska och härligt vilseledande!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

 

Vissa föredrar bensin o vissa föredrar diesel, svårare än så är det inte. I min båt värld ska det vara diesel när det är inombordare. 

Håller helt med dig i den frågan, men tycker man måste räkna och se fördelar kontra nackdelar, samt väga in vinst och förlust mot varandra. Och inte bara döma ut 100 000 tals motorer världen över och säga att de är farliga. Sedan får var och en göra efter eget huvud, men att säga diesel då har du inga problem, då tjänar du pengar, då tycker inte jag att man sett nyanserat på saken. :)

 

 

Fast ingen har väl påstått att det är bensinmotorerna som är farliga, bara bensinen ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis är bensin mycket mera lättantändligt än diesel men om man är noga med underhållet, vilket man ska vara av en massa olika skäl, även med dieselmotor, så är det inte farligt. Både gasol och etanol/metanol är för övrigt ännu mera lättantändligt än bensin. Det finns många båtar mrd dieselmotorer och gasolkök eller spritkök. Eller kanske en segelbåt med dieselmotor och en etanoldriven bränslecell för att ladda batterierna... säkert val... :/

 

Som nämnts tidigare i tråden så ska man köra väldigt mycket eller ha en rejält stor båt innan man på en rimlig tid kan räkna hem en diesel på förbrukning, avskrivning och servicekostnader jämfört med bensin. Det lägre priset för bensindrivet på marknaden gäller ju både vid köp och försäljning av båt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Naturligtvis är bensin mycket mera lättantändligt än diesel men om man är noga med underhållet, vilket man ska vara av en massa olika skäl, även med dieselmotor, så är det inte farligt. Både gasol och etanol/metanol är för övrigt ännu mera lättantändligt än bensin. Det finns många båtar mrd dieselmotorer och gasolkök eller spritkök. Eller kanske en segelbåt med dieselmotor och en etanoldriven bränslecell för att ladda batterierna... säkert val... :/

 

Som nämnts tidigare i tråden så ska man köra väldigt mycket eller ha en rejält stor båt innan man på en rimlig tid kan räkna hem en diesel på förbrukning, avskrivning och servicekostnader jämfört med bensin. Det lägre priset för bensindrivet på marknaden gäller ju både vid köp och försäljning av båt.

 

Säkert är det såhär att vi som kör på diesel skulle aldrig välja bensin men de som kör på bensin skulle säkert hellre köra på diesel... Fast har man en utombordare så blir kanske diesel bara en önsketanke?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Sidor både för och emot, där motståndarna till bensin delvis använder säkerhetsaspekten som skäl till val av diesel. Diesel är minst lika brandfarligt, samt mer svårsläckt när det börjat brinna. Bensin kan självantända från 246 grader C. Diesel redan vid 210 grader C....

Gällande förbrukning, så är den största skillnaden i förbrukning mellan två identiska båtar, med motsvarande hk, max 30% till dieselns fördel, enligt egen erfarenhet. Gällande reservdelar så upplever jag att det finns en större marknad för reservdelar till bensinmotorer, därav större konkurrens och lägre priser om man vänder sig till USA för köp.

Dina slutsatser gällande bensin kontra diesel när det gäller flampunkt är komiska och härligt vilseledande!

Dina slutsatser kring vad jag skrev, och vad du knappt förstod, är skrattretande och härligt irriterande. Flampunkt och självantändning, är två vitt skilda begrepp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag vet inte om det är relevant.

men fyller jag ett kärl med diesel i rumstemperatur, så kan jag inte få den att brinna med en tändsticka, om veke saknas.

bensin är lättare att få fyr på.

 

men bägge bränslena är säkerhetsmässigt acceptabla om rätt hanterade.

 

i en deplacemerande båt som min, är bensinmotor inget alternativ, då skillnaden i förbrukning blir större tror jag.

40hk diesel drar 2 l/h på halvt reglagepådrag.

säg 20 hk, bensinare brukar väl ha tumregeln halva effekten i l/h dvs 10 l/h?

jag kanske/antagligen är ute och cyklar, men jag tror deplacemerande båtar vinner massor på diesel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Svarar mig själv, jag tror inte en bensinare på full effekt är jämförbar med en diesel på halvgas.

men en 40hk bensinare är kanske svår att få ner till 2l/h?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En dieselmotor har en verkningsgrad på ca 40%, en Ottomotor ca 26% vilket gör att dieseln drar ca 30% mindre än en bensinmotor. Men dieseln väger mer så i en lätt båt blir den verkliga skillnaden mindre. 

Diesel har högre flampunkt men bensin dunstar fortare. Diesel på vattnet brinner längre. 

Osv, osv.

Räknar man så ger ofta en bensinare en bättre ekonomi i en mindre båt. Rätt skött så är oftast säkerheten jämförbar, i synnerhet jämfört med andra faror ombord.

Men dieseln upplevs som tryggare, båten blir ofta lättare att sälja.

Diskussionen om diesel kontra bensin bygger sällan på fakta utan mer på känslor och myter ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Sidor både för och emot, där motståndarna till bensin delvis använder säkerhetsaspekten som skäl till val av diesel. Diesel är minst lika brandfarligt, samt mer svårsläckt när det börjat brinna. Bensin kan självantända från 246 grader C. Diesel redan vid 210 grader C....

Gällande förbrukning, så är den största skillnaden i förbrukning mellan två identiska båtar, med motsvarande hk, max 30% till dieselns fördel, enligt egen erfarenhet. Gällande reservdelar så upplever jag att det finns en större marknad för reservdelar till bensinmotorer, därav större konkurrens och lägre priser om man vänder sig till USA för köp.

 

Dina slutsatser gällande bensin kontra diesel när det gäller flampunkt är komiska och härligt vilseledande!

Det stämmer som klusa skriver, bensin självantänder vid 210 C och diesel vid 246 C.

Flampunkt har inget med självantändning att göra.

Flampunkt är den temperatur när ett bränsle avger så mycket gaser att det går att antända bränslet.

Flampunkten för bensin är -40 C och diesel drygt +60 C.

Bensin går i princip alltid att antända medan diesel kan antändas först när den är varmare än 60 C.

 

I övrigt är det mesta skrivet tycker jag, utom en sak. Det är lättare att köpa billig diesel, eller mindre dyr får man väl kalla det. Inte lagligt, men funkar bra...

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör man mestadels i 5-6 knop går en Bensinare med en viskning, en diesel har ett hårdare ljud eftersom det är högre kompressioner i motorn. En vanesak iofs men ändå en sak att tänka på.

 

Ska man ut o åka långt o mycket så är det Diesel som gäller. Korta småturer så är det nog bättre med bensin.

 

Jag skulle inte ha något emot att köra Diesel men tycker det verkar bli lite väl dyrt med reservdelar om det går sönder,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak med dieslar som jag inte visste från början; om det går hål på ett spridarrör så är den finfördelade diesel som sprutar ut mer lättantändlig än bensin.

 

Så diesel är tvärsäker vi tankning, men kan brinna under drift...  Hur man vänder sig har man ändan bak. Å andra sidan så kan båtar gå på grund, sjunka, blixtnedslag, överfallen av pirater, köra på container...  Kanske bäst att låta bli sjön. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den allra största skillnaden i förbrukning mellan Diesel- och bensinmotorer föreligger vid lågt effektuttag. Dvs. när men kör en planande båt under planingsfart.

 

En diesel är tyngre än en bensinare, så vill man köra planande är det inte bara välsignelse att ha diesel.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

 

 

Sidor både för och emot, där motståndarna till bensin delvis använder säkerhetsaspekten som skäl till val av diesel. Diesel är minst lika brandfarligt, samt mer svårsläckt när det börjat brinna. Bensin kan självantända från 246 grader C. Diesel redan vid 210 grader C....

Gällande förbrukning, så är den största skillnaden i förbrukning mellan två identiska båtar, med motsvarande hk, max 30% till dieselns fördel, enligt egen erfarenhet. Gällande reservdelar så upplever jag att det finns en större marknad för reservdelar till bensinmotorer, därav större konkurrens och lägre priser om man vänder sig till USA för köp.

 

Dina slutsatser gällande bensin kontra diesel när det gäller flampunkt är komiska och härligt vilseledande!

Det stämmer som klusa skriver, bensin självantänder vid 210 C och diesel vid 246 C.

Flampunkt har inget med självantändning att göra.

Flampunkt är den temperatur när ett bränsle avger så mycket gaser att det går att antända bränslet.

Flampunkten för bensin är -40 C och diesel drygt +60 C.

Bensin går i princip alltid att antända medan diesel kan antändas först när den är varmare än 60 C.

 

I övrigt är det mesta skrivet tycker jag, utom en sak. Det är lättare att köpa billig diesel, eller mindre dyr får man väl kalla det. Inte lagligt, men funkar bra...

 

Mackey

 

 

"Bensin kan självantända från 246 grader C. Diesel redan vid 210 grader C...."

 

Fast det var ju detta han skrev och inget annat!

 

Din text ("Bensin går i princip alltid att antända medan diesel kan antändas först när den är varmare än 60 C.") får på ett rätt effektivt sätt bli en slags slutpunkt för den som är lite frågande kring valet av diesel eller bensin.

 

 

post-102122-0-76327400-1409040599.jpg

Redigerad av MaxSchmeling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är du - MaxSchmeling - som börjar blanda ihop begreppen flampunkt och självantändning utan att verka förstå vad skillnaden är.

 

Många har kört bensindrivna bilar länge och jag tror inte de flesta bytt till  dieselbilar bara för att risken att bilen börjar brinna är lägre.

 

TILLÄGG:

Bensin är inte farligt att använda och det är inte gasol heller även om många är rädda för det också.

 

Om man ska vara försiktig ska man nog avstå från el ombord och framför allt ska man inte ha en varmvattenberedare som riskerar att spränga båten i bitar.

 

Mackey

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Det är du - MaxSchmeling - som börjar blanda ihop begreppen flampunkt och självantändning utan att verka förstå vad skillnaden är.

 

Många har kört bensindrivna bilar länge och jag tror inte de flesta bytt till  dieselbilar bara för att risken att bilen börjar brinna är lägre.

 

TILLÄGG:

Bensin är inte farligt att använda och det är inte gasol heller även om många är rädda för det också.

 

Om man ska vara försiktig ska man nog avstå från el ombord och framför allt ska man inte ha en varmvattenberedare som riskerar att spränga båten i bitar.

 

Mackey

 

Jodå, jag förstår vad flampunkt är efter alla kemilektioner...

 

Du ger Klusa rätt i att bensin självantänder vid 210 grader och diesel vid 246 fast vad Klusa skrev var det omvända.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel av mig, klusa har rätt.

 

I övrigt kan var och en som tycker det är viktigt själva bedöma vem som använder flampunkt och självantändningspunkt på rätt vis.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst MaxSchmeling

Fel av mig, klusa har rätt.

 

I övrigt kan var och en som tycker det är viktigt själva bedöma vem som använder flampunkt och självantändningspunkt på rätt vis.

 

Mackey

 

Så du blandade ihop begreppen.. ajdå :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Fel av mig, klusa har rätt.

 

I övrigt kan var och en som tycker det är viktigt själva bedöma vem som använder flampunkt och självantändningspunkt på rätt vis.

 

Mackey

 

Så du blandade ihop begreppen.. ajdå :)

Stön!  :o 

Kan du inte bara sluta att larva dig, det förstör mest för både dig och andra. Läs och försök förstå istället för att försöka missförstå.

 

Det var du som blandade ihop begreppen.

Jag skrev fel temperatur för självantändning av respektive bränsle.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är lite intressant det här med skiljelinjen mellan diesel och bensin så jag gör en sammanställning av vad som hittills framkommit - osorterat - ungefär i den ordning synpunkterna kommit in i tråden.

 

Dieselns fördelar

  • Dieselångor (vid normal sommartemperatur) kan inte antändas, men det kan bensinångor om man slarvar eller gör fel.
  • En dieselmotor förbrukar mindre bränsle, men kanske inte i en liten båt.
  • Värdet på en båt med diesel är högre, så man får mer betalt när man säljer båten.
  • En tung båt kommer troligen upp i plan lättare eftersom större vridmomentet finns vid lägre varvtal.
  • I Skåne finns inte bensin på sjömackarna...
  • Det högre priset för en dieseldriven båt får man igen när man säljer den.
  • Man kan även köra värmare och spis på samma bränsle.
  • Det är troligen lättare att sälja en diesel då flera är rädda för bensin i båt.
  • Historiskt har en diesel längre livslängd, men det är inte säkert att det är så längre när man tar ut mera effekt ur dem.
  • Dieseln är svårare att antända än bensin, men det är inte alls omöjligt.
  • En inombordare ska vara en diesel...
  • Drar mindre bränsle än bensinaren framför allt i låg fart.
  • Avgaserna luktar godare...
  • Bra ekonomi på deplacement båtar, bensin har där dålig ekonomi.
  • Det går att köpa billigare oskattad diesel.
  • Säkrare vid tankning, mindre risk att göra fel.

 

Bensinens fördelar

  • Det är billigare att serva en bensinmotor än en dieselmotor.
  • Delar till en bensinmotor är billigare.
  • En båt med bensinmotor är rejält mycket billigare.
  • Man får aldrig igen pengarna för en diesel, bättre att köpa en bensinare.
  • Motorn är lättare.
  • Motorn havererar inte av dieselbakterier. Bensin är ett mer homogent och fungerande gränsle.
  • De fel som "normalt" uppstår är billigare att åtgärda än felen som "normalt "uppstår på en diesel.
  • Bättre reservdelsförsörjning.
  • Ev. kommer bensinpriset att på sikt vara lägre än dieselpriset.
  • Ofta tystare, särskilt i lägre fart.
  • Billigare för den som kör korta turer.
  • Inte lika stor risk vid skador på bränslesystemet under drift. Ett hål på ett spridarrör ger en fin dieseldimma som antänds lätt.

 

Sedan var det en massa dravel och missförstånd också...

 

Mackey

 

EDIT: Gjorde punktlistor och tror att det då blev lättare att läsa.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...