

klusa
Medlemmar-
Content Count
114 -
Joined
-
Last visited
Community Reputation
13 TrovärdigAbout klusa
-
Rank
Örlogskapten
Recent Profile Visitors
The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.
-
Tyvärr hann några från andra sidan Östersjön med att bespara mig från den utgiften.
-
Jag hade också valt alternativ 2. Köp en båt som motsvarar dina förväntningar från början. Brukar bli billigast så. Som någon skrivit så är dock 150hk varianten ovanlig. letade själv efter det, men det blev en med 115hk från 2018 istället. Inget jag ångrar, utan jag kanske lämna bort maskinen för optimering och skall då kunna leverera ca 130hk. Toppar idag 36 knop. Fullastad, 4 vx, 4 barn 31-32 knop och inga problem med att komma upp i planing. Vet ej hur snabb den blir med 150hk, men kanske över 40 knop? Faller också in i ledet att en Yamarin utan en Yamaha på akterspegeln påverkar begagnatpriset negativt.
-
Sedan tillkommer pris för motor och dess installation...
-
klusa started following Yamaha 115 hk 2018 års modell
-
Ja. Praktiskt båtägande har nyttjat Lundins i en artikel, där just det poängterades i termer av ökat acc och snabbare planing samt några knops ökning av toppfarten. Ingen vetenskaplig artikel, men för mig trovärdig. Visst är garantin i fara, men boxen kan återställas till ursprungsvärden. uppskattar fortsatta ifrågasättanden/kommentarer kring detta!
-
De menar strax under 130 hk, klar förbättring i vridmoment samt höjt varvtalsstopp. 5.000:- kostar detta. Uppskattar synpunkter
-
Har nu funnit att Lundins Marin utför detta.
-
Hej och tack för svar! Jag tänker att det är samma vikt och cylindervolym på dessa maskiner, så jag lever i en svag förhoppning om att det bör gå med enkla medel. Prisskillnaden är bara 10.000:- mellan 115 o 130 hk. Du råkar inte veta vad det är som skiljer och varför det inte skulle vara enkelt?
-
Hej! Undrar här om era ev erfarenheter kring att uppgradera rubricerad motor till 130Hk? Är det klokt? (utan hänsyn till ev förluster av garantin) Klarar maskinen av detta? Motorn sitter på en Yamarin 59 HT. Man åker kanske på ett propellerbyte också, men mot vilken typ? Vem/vilken firma är lämpligast/mest pålitlig kring en sådan operation?
-
Kvalitetskontrollerad 87 enligt etikett, så min gissning är 1987
-
Jag har en Aquador 23 ht, som lite grovt, motsvarar de båtar du nämner. Min är nog något tyngre. Jag har en 5,0 mercruiser V8 på 260hk. Topp ca 35-37 knop. Är dock " trög" upp i plan, men det är inte ovanligt att korta båtar med mkt tyngd akteröver är lite tröga. Din ursprungsfråga måste förtydligas: är det motor med förgasare, EFI, MPI? Skiljer 40hk mellan dem. Är det en ännu äldre V8 så kan den ha än färre hk
-
BriMarin Munkebäck
-
Spontant känns 15.000:- som ett rimligt pris. Betalade själv just det för ett kapell till en AQ 23 HT. Hösten är kanske inte den hetaste högsäsongen för kapellmakare, så hör runt lite om priser hos andra leverantörer, men jag tror du fått ett ok pris + att du slipper betala för tvätten
-
Bra priser på reservdelar till V8;an. Har haft D3 i en annan båt och de priserna skojas inte bort. Nåväl, jag är 1.91, men toan funkar för mig. Sällan man som vuxen tar till båttoan för 2;an. Skall vuxen sitta, så måste du backa in. För barnen funkar den utmärkt, 4 o 7 år. Ja, vi sover alla där framme. Beroende på kvällens utveckling, så sover antingen den store i stickkojen eller min sambo. Förbrukning... Ja, vid längre sträckkörning, tex Läsö, drar den ca 1,35, men på sträckor där man ofta växlar mellan 6 knop o 25 knop, ligger den på 1,6-1,7. Svårt det där, men man måste ta hänsyn till last, väder och vind, och vår båt är oftast fullpackad och fulltankad
-
Jag har en 05;a med V8 bensin. Valde det efter provkörning med D3 och den kad som också förekommer. Upplevde att 170 hk resp 190hk inte räckte till. Skillnad i förbrukning är ca 0,5l. Bensinaren är oxo mkt tystare än dieslarna i marschfart runt 28-29 knop. Iomed att båten är kort, ligger stor tyngd bak, vilket förtrögar planingen enligt mig. Designmissar.... Skulle vara bordsfästet vid pentryt som sitter dumt. Föredrar den varianten med fäste i durken. Vi är två vi o två barn, och jag upplever den optimerad för oss.