Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Jonas-a

säkerhetstankar...

Rekommendera Poster

Hej!

Funderar på det här med segling och säkerhet. Flytväst tex - vilket är säkrast, en seglarväst med inbyggd sele eller en uppblåsbar räddningsväst med sele? Det verkar ju vara lättare att röra sig i vattnet med en seglarväst, tex simma eller hjälpa till (om man orkar och inte är för nedkyld) vid uppdragning. Men blir man liggande i kallt vatten chockad och apatisk eller oförmögen att röra händerna så kanske en uppblåsbar väst är att föredra? OBS - nu tänker jag att man ändå hamnat i vattnet så vi skippar det där med att se till att man håller sig kvar ombord, ok?

Övriga erfarenheter när det gäller säkerhet är också av intresse. Tex erfarenheter från olika flytoveraller, livvästljus etc...

Bör kanske nämna att vi pratar skärgård och kust och familjesegling.

Kom loss - egna erfarenheter?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den bästa flytvästen, eller flytplagget, är den man har på sig!

Då kanske man kan fundera lite runt detta:

-En uppblåsbar väst har bra flytkraft men är ibland obekväm och behöver dessutom service rätt ofta.

-En seglarväst är enkel att bära men kan inte vända en avsvimmad person i vattnet.

-En flytoverall gör stor nytta i kalla vatten men är kanske inget man vill ha på sig en varm solig sommardag i sittbrunn.

-En räddningväst (alltså inte uppblåsbar) har bra flyt/vändförmåga men är lite obekväm att ha på sig.

Man kanske kan ha en av varje och sedan anpassa efter väder och kyla samt i vilka vatten man seglar. 

Att satsa bara på ett av dessa flytplagg innebär ofta någon sorts kompromiss -västen/plagget ska fungera under väldigt skiftande förhållanden och därför kanske inte åker på över huvud taget. Och därmed är vi tillbaks på min första mening -den bästa flytvästen är den man har på sig -jämt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är statistiken på uppblåsbara västar?  Jag har fått för mig att de fungerar typ 8 gånger av 10?   En vanlig dum väst är uppblåst hela tiden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inledningen på meningen håller jag med om, men om jag gör det på svaret - de vete katten!?

Nu ville du ju visserligen inte höra det, men utgångspunkten i mitt säkerhetstänkande är alltid - HÅLL DIG ALLTID KVAR OMBORD.

Det innebär ju att det inte är flytvästen som är det viktigaste, utan säkerhetssele med livlina med tre krokar. http://www.hjertmans.se/article/3-kroks-sakerhetslina

Själv har jag löst frågan med säkerhetselen genom att alla flytvästar som finns ombord är seglarvästar med inbyggd sele.

Har även en uppblåsbar väst men det har aldrig blivit av att jag använt den.

Har även en flytoverol, men den har ingen säkerhetssele. Om man behöver sele till flytoverolen skulle man ju kunna tänka sig använda den uppblåsbara västen.

 

Finns det flytoveroler med inbyggd säkerhetsele?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder flytoverallen när jag är ute och fiskar i styrisen. Praktiskt och bra men det sägs ju att risken med overaller är att det samlas luft i benen som därför flyter upp med följd att huvudet åker ner. Usch!

Funderat en hel del på det där men har inte testat overallen i vattnet.

I Finland lär dessa vara förbjudna utan flytväst ovanpå.

I stora båten använder jag en uppblåsbar. Alltid på mig under gång. Har inte heller testat denna i vattnet men i sommar är det dags för nu är det hög tid att byta patronen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grenband på flytvästen, vare sig den ska blåsas upp eller ej...

Borde vara förbjudet att sälja flytväst utan grenband, i vart fall för barn!

 

Utrustar du sedan flytvästen med lampa och visselpipa ökar chansen att bli hittad något. En del förespråkar ett bloss men jag tror mer på laser.

 

Och slutligen en sele så du kan koppla en lina för hissning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Argumentet att man får bommen eller något annat i huvudet och avsvimmad faller överbord brukar man höra ibland. Jag tror att det är otroligt ovanligt, har aldrig ens hört talas om detta annat än i teorin. Jag har vanlig seglarväst 9 ggr av 10 och en uppblåsbar vid dåligt väder eller då jag måste använda stora regnstället. Det funkar inte rent praktiskt med seglarväst över eller under en stor regnjacka.

Är vädret fint och det finns minst en vuxen till ombord är jag ofta utan flytväst. Detta gäller dock vuxna ej barn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Slåpp aldrig taget med båda händerna samtidigt när du förflyttar dig ombord, så är risken att komma utsidan och behöva flytväst minimal. Ni som använder flytväst behåll den på när ni lägger till i gästhamnar och naturhamnar.Enda gången jag stt någon hamna i sjön ofrivilligt. En bra badstege är guld värd även som säkerhet.

I somras var jag ute med en chilennsk storfamilj mellan 80 och 14 år. den gamla tanten hoppade impulsivt i för att bada med 14 åringen men kunde inte ta sig upp själv via badstegen. Som tur var har jag min helikopterslinga som jag fick om kring henne och så var det bara att hissa taljan som jag fäst i den fasta dirken i akterstaget. Så fick vi den glada tanten ombord igen.

Släpp inte taget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Signatur Stan skrev här ovan

Det är meningen att västen ska åka upp en liten bit runt huvudet för att huvudet ska få hjälp att befinna sig ovan ytan.

 

Nä, det tror jag inte. Bästa flytförmåga bör ju vara att västen hålls kvar runt kroppen och inte åker upp över huvudet?

 

Förutom risken att västen helt åker av! Gäller främst barn men det finns exempel på vuxna som tappat sin flytväst..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänkt några varv på det här... Kanske inte så konstigt iom att jag, som ett led i att byta karriär har pluggat risk- och krishantering de senaste åren.

Om scenariot är familjesegling i skärgård och vid kust så tror jag inte att man över bord under gång är den största risken. Man är helt enkelt sällan ute i förhållanden där det är en stor risk eller det får allt för stora konsekvenser, förutsatt att man har flytväst på sig.

Men diskuterar vi ändå MOB: Hur många ombord kan manövrera båten bra nog för att komma nära en ev PIW (Person In Water). I mitt fall vid sommarens segling var svaret; Bara jag. Det ledde till att jag hade ett lite annat tänk, mer som om jag var ensam ombord.

Om svaret är flera så kanske jag sänker guarden lite.... Då tror jag i ärlighetens namn att det största problemet är att komma ombord igen om man trillar i. En riktig räddningsstege som sticker ner långt nog i vattnet och som man kan få tag på/fälla ner från vattnet är nödvändig.

Ska man ta sig upp på en stege så är nog inte en uppblåsbar i vägen. Däremot så har jag hört av andra att de största uppblåsbara västarna kan i stort sett omöjliggöra att ta sig upp i en livflotte. Den jag hörde det från löste det genom att helt enkelt punka västen innan han klättrade upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tro på den statistiken. Då borde uppblåsbara västar vara förbjudna. Tänk på diskussionen om flytoveraller där det hänt olyckor någon eller några enstaka gånger. Om västar inte blåser upp sig i 20% av fallen borde man ha hört mycket mer om det.

Bättre västar är ju dessutom ISO-godkända och skulle man då verkligen acceptera att 20% inte fungerar? På de större fartyg jag sett har man uppblåsbara västar. SSRS har uppblåsbara västar. Och säljer sådana också...

 

Edit: Hade inte någon båttidning (PB?) en artikel om gamla uttjänta västar på väg till tippen som man samlade in och kontrollerade. Om jag inte kommer ihåg fel så var utfallet bra även på dom?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ISO godkänner inga västar. ISO-certifiering  handlar om dokumentering och standardisering av olika delar av tillverkningsprocessen...

I övrigt håller jag med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som inte alltid står så tydligt när man köper en uppblåsbar väst är ett krav på underhåll.

Det vill säga att med av fabrikanten angivna intervall veckla upp västen och se över funktion, byta ut patronen och sedan förpacka enligt instruktion. OM man inte tror sig fixa detta själv så måste västen lämnas till ett serviceställe för service. En patron håller ju inte i evighet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Intressanta synpunkter! Det lutar väl åt två västar helt enkelt, min seglarväst med sele och en ny uppblåsbar med sele för ruffigare förhållanden och kallare vattentemperatur.

Hur är det då med flytoveraller? Funderar på en Mullion x6, erfarenheter av denna eller andra likvärdiga?

Funderar också på något slags nät el repstege för en ev MOB-situation? Lyftsling? Någon som testat? Var köpa?

Övriga tips?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

en sak till: Vet någon om det finns bra kortare utbildninger/kurser med just sjösäkerhet överlevnad som fokus?..Jag har bara förarbevis samt VHF-cert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länk till kurs här. Jag vet inte om det är riktigt vad du söker, men det är en kurs i alla fall...

Vad gäller stege så är google din vän. Finns flera olika modeller typ repstege som ligger förpackade tills man drar i stroppen som hänger ner i vattnet.

Flytoverall tror jag är overkill vid normal sommar/vår/höst-segling. Det blir klumpigt och svettigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ordet flytoverall kan ge lite fel tolkning?

Det är mer en flyt-hjälp. Och man ska komplettera med flytväst, därför.

 

Det är ett bra värmeplagg dock, speciellt om man sitter stilla. Rör man sig är min erfarenhet att det finns väldigt många andra varma fritidsplagg som funkar på sjön...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack JonasP, har sett den kursen men den riktar sig till havskappseglare och där är jag inte ännu. Önskar mig ngn mer folklig. Jag ska ju varken ut på havet och kappsegla eller jobba på stora fartyg (tyvärr). Har googlat men inte hittat nåt. 

Såg nyss att Baltic har en väst som kallas Rib-väst som både är traditionell och uppblåsbar. En hybrid alltså. Vad tror ni om den? Och varför är Crewsaver så mkt dyrare än Baltic/Viking mfl?

Ngn som har en Mullion x6 som kan säga om man svettas ihjäl. Ska segla upp min Amigo 27a från Karlskrona i början av maj och tänker mig att det kan bli kallt och vattnet är kanske inte medelhavsvarmt riktigt...huga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst riktar den sig till havskappseglare så den kanske är lite overkill. Men det är det närmsta man kommer tror jag. Och så mycket overkill är det nog inte egentligen. Det handlar i mångt och mycket om att man ska få prova lite, börja tänka själv och få lite tips tror jag.

Den där dräkten tror jag inte på alls. Jag tror att, framför allt i en liten båt som Amigon, är rörlighet en viktig säkerhetsfaktor. I den där är det risk att du blir klumpig och stillasittande. Dessutom måste du ändå ha flytväst över. Och skulle du drutta i så är det nog inte lätt baxa sig ombord med den där.

I början av maj så skulle jag klä mig som jag oftast gör, men lite mer: Ylleunderställ, mellanlager i ylle eller fleece och skal i form av täta seglarbyxor, membranjacka och stövlar. Neoprenhandskar, flera att byta mellan, vanliga seglarhandskar och en tjock mössa. Uppblåsbara västen överst, jollevästen blir lite trång när jag har så mkt kläder på mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad man ska ha beror ju mycket på var och när, vilken besättning osv. Det viktigaste är som sagts att inte trilla över bord.

För några år sedan var jag på ett föredrag av Jonas Ekblad, båtjournalist och läroboksförfattare som numera jobbar för Transportstyrelsen med att utreda och analysera fritidsbåtsrelaterade olyckor. Jonas pratade bla om flytvästar.

Den uppblåsbara är inte riktigt så förträfflig som många tycks tro. Att automatiken inte fungerar i 2 fall av 10 är välkänt. Försvaret gjorde en test på ett 30-tal västar och kunde konstatera detta. Väldigt många västar har för gamla utlösningsmekanismer, det går att se i försäljningsstatistiken. Detta bekräftades av chefen för en stor flyvästtilvverkare som var med på föredraget. Flygvapnet får inte öva med uppblåsbara västar om det blåser mer 10m/s, anledningen är att västen fungerar som segel och fötterna som drivankare och personen får all sjö i ansiktet. Få har testat sin uppblåsbara västar men de som gjort det säger att det är svårt att klättra upp med västen. Enda sättet är att punktera västen men då har man liksom “använt sin livlina”. Slutsatsen är att den uppblåsbara västen passar bäst när det finns gott om folk som kan hjälpa till eller om man är slussvakt på Göta Kanal. (Enl. vad jag hört har Sjöfartsverkets lotsar gått ifrån de uppblåsbara).

Den vanliga sk seglarvästen fungerar bra, det finns nästan inga bevis för att personer som drunknat trots väst, skulle ha klarat sig om de haft en sk räddningsväst som vänt de rätt i vattnet. Obs, detta gäller vuxna, små barn är troligen annorlunda.

Jonas pratade varmt om flytjackor, han hade egen erfarenhet. Anledningen är att det är så enkelt att ta på den när det börjar bli lite kyligt. Tex när man “bara” ska hoppa iland. Man flyter och man behåller värmen, även i vattnet.

Slutsats: Jag köpte ingen uppblåsbar väst, jag tvingas stå ut med att inte se så cool ut. Istället kompletterade jag mina bef. västar (med inb. sele) med en sk “offshoreväst”, kraftigare utförande, mer reflexer, fickor, fäste för ljus mm. Givetvis med inb. sele. Sen köpte jag en tvådelad flytoverall (Fladen 846+847), den är kompletterad med sele som sitter fast på jackan. Byxorna används bara när det är rejält kallt men jacken använder jag ofta och då oftast men en vanlig seglarväst under. En hel overall är troligen varmare men också klumpigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AUTOMATIKEN funkar inte i 2 fall av 10... Det är förvånande och lite skrämmande men man kan ju fortfarande dra i stroppen, förhoppningsvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske inte. En liten manick som ska lösa ut när den hamnar i vattnet men samtidigt klara regn och fuktig miljö, allt i en väst för 700 spänn. Ytterst  få lär ju upptäcka att det inte fungerar och de som gör det kanske inte får tillfälle att berätta det. Det påstås att inte ens flygvapnets betydligt dyrare västar är 100%-iga. Fast har man överlevt en utskjutning med katapult, klarat fallskärmshoppet så har man nog mycket tur. Dessutom brukar de ha tillgång båt/flotte.

Det jag personligen tyckte var lite läskigt var att det tar en stund från det man trillar i tills man flyter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man tackar för era synpunkter! Om någon hittar en bra sjösäkerhetskurs för familjeseglare (i Stockhom) så säg gärna till, jag har sökt ordentligt men inte hittat någon.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter denna tråd då jag inte hitade något bättre.

 

Planerar införskafa livlina och selar i sommar inför korsande av Kattegat och lite sådant och tänkte höra lite hur man ska resonera kring användandet.

 

Hur lång lina ska man ha? Båten är 7,35 och 2,25 m.

 

Behöver man förbereda fästpunket eller klarar man sig med grabräckena?

 

Ett kritiskt moment i en liten båt är att ta sig från sittbrunnen runt sprayhoden upp på däck.

Ska man då först koppla i sittbrunnen och sedan koppla i grabräcket eller ska man alltid ha en lina liggande förifrån?

 

Tacksam för svar, det brukar ju alltid komma kloka sådana härifrån:)

 

/jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter denna tråd då jag inte hitade något bättre.

 

Planerar införskafa livlina och selar i sommar inför korsande av Kattegat och lite sådant och tänkte höra lite hur man ska resonera kring användandet.

 

Hur lång lina ska man ha? Båten är 7,35 och 2,25 m.

 

Behöver man förbereda fästpunket eller klarar man sig med grabräckena?

 

Ett kritiskt moment i en liten båt är att ta sig från sittbrunnen runt sprayhoden upp på däck.

Ska man då först koppla i sittbrunnen och sedan koppla i grabräcket eller ska man alltid ha en lina liggande förifrån?

 

Tacksam för svar, det brukar ju alltid komma kloka sådana härifrån:)

 

/jocke

ALLTID koplat när du INTE är i sittbrunnen.

 

Alt.1: Lina med 2 karabinkrokar var minimum 1 alltid är koplat.

 

Alt.2: Jackstays på däck som löper från för till akter. Använd flata band (typ ankarolinaband) som inte              "rullar" om du sätter foten på dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min rekommendation är att inte kroka fast sig i mantåg eller grabbräcke utan istället koppla en löplina på däck som du krokar i. Ett 25 mm band fungerar kanon och då det är platt ligger det fint på däck utan att äventyra framkomligheten genom att rulla undan när man kliver på det. Anledningen till att inte kroka i mantåget är att jag gärna vill vara kvar ombord om selen kommer till användning. Jobbigt att hänga någon meter utanför båten och slå huvudet i skrovet för varje våg. :-)

 

Vad gäller diskussionen om flyt-, räddnings- eller seglarväst resonerar jag som så att ytterst få människor drunknar i sittbrunnen och att så länge man alltid är fastkrokad är det ett fullgott skydd. Min fru värdesätter dock min säkerhet en smula högre och därför köpte vi uppblåsbara västar med inbyggd sele inför Polenresan i fjol. :-)

 

 

 

Lyfter denna tråd då jag inte hitade något bättre.

 

Planerar införskafa livlina och selar i sommar inför korsande av Kattegat och lite sådant och tänkte höra lite hur man ska resonera kring användandet.

 

Hur lång lina ska man ha? Båten är 7,35 och 2,25 m.

 

Behöver man förbereda fästpunket eller klarar man sig med grabräckena?

 

Ett kritiskt moment i en liten båt är att ta sig från sittbrunnen runt sprayhoden upp på däck.

Ska man då först koppla i sittbrunnen och sedan koppla i grabräcket eller ska man alltid ha en lina liggande förifrån?

 

Tacksam för svar, det brukar ju alltid komma kloka sådana härifrån:)

 

/jocke

 

Redigerad av Spancox

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...