Jump to content
Saturday 24 August 2019

JonasP

Medlemmar
  • Content Count

    1,163
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

67 Expert

About JonasP

  • Rank
    Vice Amiral

Profile Information

  • Interests
    Det mesta man kan hitta på ute. Segling, skridskoåkning, cykling, skidåkning...

Recent Profile Visitors

767 profile views
  1. Sailracers lösning kanske är något för dig? www.sailracer.net
  2. Nej, de behövs inte. Jag gillar KISS när det handlar om trim. Så jag hade tänkt så här: Vad är minsta möjliga jag behöver för att lösa det här? Och omvänt om du tror dig behöva något, "Vad ska de användas till"?
  3. Ah, trim till en liten båt, lätt att göra välfungerande mkt enkelt. Frågan är hur mycket du faktiskt kommer trimma och hur mycket du vill meka? Så här hade jag gjort, samma lösning med lite mer utväxling har jag gjort på en Shipman28 och det funkar utmärkt. Uthal: Linan fästs i bomnocken, går genom seglet och vänder i ett kindblock på bomnocken. Sedan lär du bara behöva en kaskad. Sätt en råtta eller hellre typ en spinlock PXR eller liknande lagom långt fram på bommen för att nå från sittbrunnen. Cunningham: Typ 4x talja räcker garanterat. Jag hade haft råttan på det nedre blocket men vill du absolut dra ner den till sittbrunn, do it. Kick: Borde räcka med 8 eller kanske 12x. Samma som cunningham, jag hade satt råttan på blocket, har du en lång halända kommer du nå den från sittbrunn. Fockskotpunkter går ju att göra justerbara från sittbrunn, men är det verkligen värt det?
  4. Det där ser ut som en Askeladd av något slag. Jag tror det fanns/finns lite olika varianter och storlekar.
  5. Nja, jag tror att det man ser är att snärtar till lite några gånger. Antagligen för att masttoppen rör sig eftersom den inte har stöd av spinnen och kicken är helt släppt så toppen på storen fladdrar. Däremot ser jag nu att masten går av när de stoppar nosen i en våg. Båten bromsar antagligen rejält och då viker sig masten. De är också alldeles för långt fram i båten ser det ut som. Typ som Melges 24an i det här klippet:
  6. Väder beror på var och vad jag behöver för info. SMHI och YR i app och web - även för GRIB-filer ibland ViVa för realtidsinfo Windy i app och på web för att det är så extremt enkelt att jämför olika prognosmodeller. Windguru använde jag mycket förut. DMI, framför allt i Öresund Sejladsutsikt för bra strömfiler i Öresund. Andra bra att ha appar är väl Seapilot och/eller Navionics för att navigera. Seapilot har bra GRIB-tjänst så då får man vädret på samma ställe. Kustväder som är SSRS app kan väl också vara bra att ha men inte för att kolla väder 🙂
  7. Väldigt olika skulle jag säga men inte ovanligt. Om man är ett gäng som seglar tillsammans regelbundet är det väl inte helt ovanligt att man delar på såna kostnader eller att alla betalar in en "andel" till säsongen. Om någon frågar mig om jag vill hänga med på deras båt ett enskilt race räknar jag nog oftast med att jag inte betalar mer än mina personliga kostnader som mat etc. Ibland har jag blivit bjuden även på det. Jag håller med pseudonym i princip men i praktiken kommer alla ju vara på däck och hjälpa till på dagen på ett så kort race.
  8. Det är mycket efter tycke och smak. Traditionellt vaktsystem var 4 timmar på - 4 timmar av med plattvakt för att flytta vakterna på dygnet, "styrbords och babords vakt". Det är dock inte optimalt vid kappsegling där det numera är vanligt med tre vakter som går on-off-stby. Det passar ganska bra på 6 också med 2 personer i varje men ännu bättre på 7 då nav eller skeppare kan gå utanför systemet. Med så få ombord så får navigatör och skeppare rotera med i vaktschemat. Jag hade nog kört 3-timmars vakter med det upplägget, dygnet runt. Det svåra är att få den första frivakten att gå och lägga sig innan alla är jättetrötta 🙂
  9. Det där ser jättedåligt ut. Det måste ju bli en jäkla trycklast på masten där...
  10. Varje gång raol ger sig in i en tråd tappar jag intresset. Den trollas sönder fullständigt av helt galna uttalanden om att bara han ser sanningen. Jag hade glömt bort hur illa det är men nu har jag återupprepat ett löfte till mig själv som jag hade glömt bort; att aldrig svara på någon av galenskaperna eftersom det är meningslöst. Lyssnade passande nog just på det här https://sverigesradio.se/avsnitt/1291108 De sista 20 minuterna eller så är väldigt intressanta och behandlar post-truth vilket är ganska relevant här. Det ger en lite djupare förklaring till det mer allmänt kända "alternate fact" som myntades av Vita Husets presschef.
  11. Haha, du är för rolig... Självklart har alla fel och du rätt. Prova den här sökningen på google: https://www.google.com/search?q=yacht+hiking&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwij-ZyP9IniAhWEi8MKHXLHDa4Q_AUIDigB&biw=1366&bih=663
  12. Nej, inte min båt. Det var på en norsk båt jag kappseglat på en del, i det här fallet i Öresund norr om Köbenhamn. Jag tror inte vanligt hölje stoppar den nötningen som blir i hålet på manntågsstöttan. Det krävs nåt kraftigare. Personligen tycker jag, numer, att vajer är ett mycket bättre val. Det tycker ägaren till den båten också 🙂 Jo, det menar jag. Och jag tolkar det som att ISAF också gör det, annars skulle nog inte reglerna kring det se ut som de gör vid havskappsegling. Jag lutar mig i stort sett alltid mot mantåget om jag styr eller trimmar stor när det finns. Dessutom använder man det nedre mantåget (om sånt finns) som "hängband" vid kappsegling, främst på bana eller kortare race då.
  13. Starkt men tål skav dåligt. Då är det extra viktigt med: "When HMPE is used, it shall be protected from chafe and spliced in accordance with the manufacturer’s recommended procedures" Inspekterat innan regattan utan anmärkning. Efter 3 dagars kappsegling gick det så här med 6xMOB som resultat. Missade detaljen med skavskydd, jag tror inte att det stod i reglerna 2016 när det där hände.
  14. Det är ju en klassiker! Görs förslagsvis bara om man är "ganska" säker på att de som ska övas klarar uppgiften.
  15. Nope, inte alltid säkrad. Den gången det gick av användes det dessutom att hänga i av hela besättningen eftersom det var på kappsegling. Beror ju på hur välbyggd båten är men stöttor och vajer ska nog stoppa dig om du nu inte har en extremt bred båt. Går de inte av när båtar på 6-7 ton styck krokar ihop, vilket jag sett ske, så håller de nog för dina 90 kg. Regelfrågan var per snabbare än jag på att hitta avsnittet. 🙂
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy