Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Jonas-a

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    80
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om Jonas-a

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jonas-a

    Flaggfråga

    Gokväll! En fråga av ren nyfikenhet och vetgirighet: För någon vecka sedan såg jag och dottern en öppen styrpulpetbåt som låg still kanske ca 60 meter från land. I kikaren såg vi två signalflaggor L och U som då betyder "Stoppa farten ögonblickligen" och "Ni stävar mot fara". Vad vi kunde se var det tre personer i båten och vi kunde inte se någon aktivitet i vattnet (osäkert). Efter några minuter gav de sig av. Någon som har en gissning kring vad det kan ha rört sig om? Platsen de låg på är hyfsat trafikerad och leder in i en vik.
  2. Hej! Förstå mig rätt nu...Jag är relativt ny på sjön. Under rubriken navigation trodde jag att jag skulle kunna lära mig ett och annat om navigationens konst och svårigheter och trix etc...men varje gång jag kollar så möts jag till 95 procent av rent tekniska frågor om den eller den plottern. Men alla annan navigation då? Den som sker med alla våra sinnen? Erfarenheter vi gjort den där gången strömmen försvann? Eller före plotterns tid? Alla andra metoder? På en förarintygskurs får man ju lite basictips och givetvis är ju det bästa att träna själv på sjön. Jämföra olika metoder och så. Men med för lite tid till detta så undrar jag ändå: 1) Bortsett från skönlitteraturen och fackböcker i ämnet - vet någon något bra sätt att hemma träna navigation? 2) Finns det någon app eller interaktiv variant, typ dataspel där man kan manövrera sin båt genom olika situationer där navigation står i fokus? 3) Finns det någon kurs som bara fokuserar på navigation till sjöss? (alltså inte förarintyg, skepparexamen osv) Vore kul om forumet för navigation här innehöll mer än plotterfrågor tycker jag. Jonas
  3. Ok, låter som jag kan ordna två linor då, kanske 14 mm, med kaus och schackel. Tack för det! En lite genant fråga som hör ihop med detta. Den bojgrip jag har funkar fint tycker jag men har bara provat den som hastigast. Låter man den sitta kvar, kopplad till schackel och linor vid förtöjning eller är den mest tänkt att ha för att dra bojen till sig (som en låsbar båtshake) och göra fast schackeln?
  4. Tack för svar! Har inte hunnit ordna något vettigare än min billigt inköpta avlånga "limpa" som väl ändå känns bättre än ingen reflektor alls. Måhända är det mer psykologiskt än att den ger så mkt större säkerhet. Så var sätter jag den? Högt antar jag? var jag än väljer att placera den så kommer den ju skuggas av masten från en viss vinkel men det får jag köpa tills vidare. Akterstaget? Vanten? Oavsett får den ju en viss reflektionsvinkel uppåt vilket borde vara negativt då jag inte är rädd för att bli påseglad av flygplan eller helikoptrar?
  5. Hej! Några frågor när det gäller förtöjning mellan boj och brygga: 1) Bör man alltid ha två linor från bojen, en till SB aktersida och en till BB? Förstår att båten ligger bäst så men räcker det vid svaga vindar och skyddat läge med en eller är det bara dumt? Båten är en Amigo 27 (ca 3 ton, långköl). 2) Hur gör man fast vid bojen? En merxhake har jag förstått men sen då? Knopa fast i Merxhaken? Schackel? 3) Vilken lina funkar bäst till detta? Vilken dimension? Kan 16 mm vara lagom till min båt på 3 ton? Jonas
  6. Tack för alla tips - det blir en kurs i Svenska kryssarklubbens regi. Det blev ett medlemskap också! Sen får vi hoppas att jag råkar ut för alla möjliga tjuvstopp och fel (not) så jag lär mig ordentligt! Jonas
  7. Tack Gurks! Var det en 28:a el en 32:a som seglades? Det initialveka kan man väl leva med om slutstyvheten är god antar jag. Är kluven, om jag så småningom byter båt till en Laurin 28:a vill jag inte stå där och tråna efter en 32:a med större plats förr pick och pack å andra sidan är det ju viss skillnad vid tilläggning osv att ensam hantera drygt 3 ton jämfört med 32:ans ca 5 ton... Försökte nyss prata med barnen och sambon om detta och fick till svar "Vi tycker den röda är finast"...tänk så enkelt det kan vara...
  8. Tack för tipsen! Ibland är det svårt att finna vad man söker trots Mr Google. Och visst går det mesta att läsa sig till (plöjer så mkt litteratur nu om segling och marina ting så fästmön undrar om jag har en diagnos...! ) men min erfarenhet är att man i princip alltid lär sig mer när man får diskutera saker och ting med andra.
  9. Är det någon som vet var man kan gå en båtmekanikerkurs under hösten i Stockholm? Vet att Medborgarskolan har men det finns väl fler? Av de 3 gånger jag anmält mig till andra kurser på Medborgarskolan har två blivit inställda med kort varsel...segt... Någon som kan rekommendera någon annan som är bra? / Jonas
  10. Hej! En fundering kring det här med diesel och påväxt mm... Jag tankade fullt (RME-fritt) innan torrsättning i höstas och tillförde då bakteriedödande medel. Denna säsong har motorn gått ytterst lite och endast ut och in ur hamn vid ca 5 tillfällen. Dvs jag kan knappt ha gjort av med några större mängder diesel och kommer inte behöva tanka alls före upptagning. Hur mår diesel som inte förbrukas på en hel säsong. Behöver man tillsätta något trots att man inte tankar? Har rostfri tank som rengjordes grundligt för ca 2 år sedan och använder alltid filter vid tankning. Jonas
  11. Tack för svar! Orkar någon säga något om hur de är att segla? Antar att de är sävliga kursstabila tunga trygga? Men är de väldigt blöta? Lovgiriga? Och är de ännu mer omöjliga att backa med än andra långkölade? Och är de så sjövärdiga som de ser ut?
  12. Tack för svar! Den korta ruffen ger ju utvändigt båten karaktär men ser du några andra fördelar med kort ruff - mer yta på däck kanske?
  13. Hej! Av ren nyfikenhet (och kanske lite habegär) undrar jag följande: Vad finns det för skillnader mellan 28:an och 32:an utöver storleken? Seglingsmässigt? Sjövärdighet? I Curt Gelins bok 700 segelbåtar i test beskrivs tex 28:an som "inte tillräckligt slutstyv"...han hittar även andra brister i konstruktionen. Det leder ju inte tankarna till en långfärdsbåt direkt men samtidigt går de väl fram och tillbaka över haven ständigt liksom Allegro och andra kostrar... Finns det tom ngn som seglat ngn av Laurinkostrarna och även Amigo 27 (som jag har) och kan jämföra? Jag kan inte släppa att de har en grymt tilltalande karaktär rent utseendemässigt! Jonas
  14. När det gäller dyrt och billigt så håller jag med, ibland kan man fynda, dvs man köper något billigt som sen visar sig hålla i evigheter och fungera optimalt trots omild behandling...men jag tycker att det omvända är lika vanligt. Man snålar lite och köper något som ska vara "nästan lika bra" som ett dyrare alternativ och något halvår senare står man där ändå och köper den dyrare manicken för att den billigare inte var nåt att ha...
×
×
  • Skapa nytt...