Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
cquencer

GPS tappade position

Rekommendera Poster

Hallå,

 

Råkade ut för nåt igår. Låg och cirklade runt utanför hamn i väntan på gäst plats. Efter 30 min ger vi upp och åker ut genom inloppet igen och ser att GPSen visar att jag kör 50 meter på land. Snabbt startar jag om den och då visar den rätt igen.

 

GPSen är en Garmin 525s med senaste uppdateringar och årets sjörkort.

 

Brukar sånt hända er också eller bör man fundera på om det är nåt fel på min enhet? Skulle såklart ha kollat hur många satelliter som jag hade innan jag startade om. Felet är ju lite otäckt då man bara upptäcker det när man är nära fasta objekt.

 

Det finns ett larm tror jag som man kan slå på när noggrannheten blir för dålig. Brukar ni använda den och hur ställer ni in ISF?

 

Osäker nu på om man vågar lita på den längre nu och kommer vara bra mycket ner observant i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har Garmin 4008.

Och ibland har vi fel och går på land.

De gånger som det hänt har varit omkring stora järnföremål som fartyg,kranar eller kraftlednigar.

Som på Nieue Maas in till Rotterdam tex.

Än sålänge har  vi inte märkt detta på öppet vatten utan bara i större hamnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

Sånt kan ske, min inbyggda navigator i bilen är av mycket hög kvalite och kan ändå göra just så, sker ytterst sällan, kanske någon gång om året eller ännu mer sällan.

Igår så spårade min ipad ur lite grann för första gången faktiskt. jag kör Seapilot och den visar postitionen mycket exakt. Så det kanske var sattelitrelaterat !?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våran båt kan visas i fel riktning när vi startar den och det är lite irriterande. Vi använder oss av satelliter och landbaserade stationer för högre noggrannhet. EGNOS heter det och finns i menyn på Garmin. Felvisningen blir 1-2 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har hänt mig också ett flertal gånger, utan att jag varit i närheten av stora järnföremål.

När jag startat om har den, liksom din, visat rätt position. Har hänt på plottrar av flera olika fabrikat så det verkar inte vara en svaghet specifikt för Garmin. Har dock inte råkat ut för det med min nuvarande Garmin 4010 som jag haft i tre år.

Dessa fel gör att jag har för vana att alltid kolla landreferenser för att verifiera positionen.

Varför de uppstår vet jag inte.

 

Jag har ofta haft inställningen som visar en ring runt båtens position påslagen för att ha ett hum om kvaliteten på signalen. Har det inte på min nuvarande dock.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte alls ovanligt att liknande saker händer med navigatorerna. Hänt både mig och flera kompisar, flera ggr.

Så se dessa bara som ett hjälpmedel och inte som den absoluta sanningen.

Kika alltid om positionen verkar vara realistisk jämfört med verkligheten. Ha gärna sjökortet uppe också.

Bli inte heller förvånad om ett grundflak ligger 50-100 m fel i t.ex. ytterskärgården.

Också känt faktum och självupplevt. Många områden är uppmätta för läääänge sen....

Så navigera med ordentligt säkerhetsavstånd. Tänk på att 3 meterskurvan inte heller alltid ligger där den ska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra grej att tänka på är att KARTORNA inte har den marginalen, där är det betydligt större felmarginal. Så, även om din GPS kanpositionsbestämma dig med en meters fel finns det vissa ställen i Stockhomm där grunden ligger så mycket som 100 meter fel på sjökortet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har aldrig råkat ut för att någon av GPSerna visat fel. Utom då kranar och broar stört. 2 gpser i samma båt, 2 m mellan antennerna 20 m fel, kranar på kajen

post-571-1394237626,6111_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väl nästan bra, skulle jag vilja säga. Nu har du fått en liten sund misstänksamhet och kommer inte att anse GPS'ens uppfattning som given av gud. :-)

Nej, det är ett normalt beteende hos GPS'er, som folk säger ovan.

Kombinerat med ritfelen i sjökorten så blir det en viss osäkerhet. Jag gillar att sikta på stadiga öar med gott om vatten runt och ställer mig ofta frågan vill jag gå den här vägen om GPS'en helt plötsligt slocknar för mig? Dvs har bra med landmärkesreferenser att ha som backup.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar. Självklart har jag en förståelse för osäkerheter i både analoga och digitala sjökort. Sen vet jag ju också att teknik kan strula. Det har ju hänt förut kan man ju säga. Men jag har nog ändå fått ett hum om att denna typ av avvikelse är nåt som man inte bara bör känna till utan även aktivt ta med i den dagliga beräkningen. Det verkar ju som att det händer för folk titt som tätt i alla fall. Jag kör alltid med papperskort på bordet för att få bra överblick och ha som 2nd opinion.

 

Jag har haft olika typer av GPS under många år. Om de visar fel brukar de visa ordentligt fel, typ fel världsdel, alternativt inte ge någon position alls. Måste nog läsa på lite om min GPS för att se om det finns nån inställning där den varnar om kvalitén på signalen är för dålig. Man kan ju lätt bli vilseledd annars.

 

Som många skriver så är kvalitén på de digitala sjökorten inge vidare. I sommar har jag T ex stött på två fall där farleden är dragen på fel sida pricken på det digitala kortet. Det stämde bra på båtsportkorten. Nog har man koll ändå vilken sida pricken man ska gå på (en av gångerna var i kanal och då var det ju inget snack) men det är ju ändå tydligt att man bör vara på sin vakt och att det verkar vara generellt problem med plotters.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här händer och det verkar framförallt drabba Garmin. Brukar kallas Crazy Ivan. Troligen är det en dålig GPS-signal. Signalen från satelliterna är väldigt svag och det ska inte mycket till för att det ska bli fel. Det drabbar framförallt äldre GPSer, mottagarna har med tiden blivit betydligt känsligare. Jag har haft ett antal GPSer på mitt skrivbord. Att de då inte vet var de är kanske inte är så konstigt. Men min iPhone visar position, visserligen är noggrannheten ca 30 m men det är ganska ok med tanke på att det är några meter till närmaste fönster. Äldre Lowrance hade en okänslig extern mottagare. Placerades den högt och fritt fungerade det bra. Med en ny mottagare blev det väldigt mycket bättre. Spelar man in ett track och tittar på det kan man se ev hopp. Nu verkar det som många plotters helt enkelt sorterar bort Crazy Ivans, min gör så. Den inser att jag inte kan färdas 1100 km/h!

Betr. riktning så måste båten röra för att en GPS ska kunna avgöra kursen.

EGNOS förbättrar precisionen men signalen kommer från lågt stående satelliter så den är lätt att tappa, dessutom, det tog ett tag innan standarden fastslogs så alla har inte rätt programvara.

I tex Sthlms området ger GLONASS precison ett par meter bättre än GPS. Få plotters har detta men iPhone från och med 4S har.

Precisionen på sjökorten är 50 m enl Sjöfartsverket. 100 m på Vänern enl mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Iphon 4 har ingen (egen äkta) GPSmottagare, utan räknar fram positionen med hjälp av 3G-nätet. (Hur det nu går till, säljaren påstod att den har GPS, men när jag ställde för honom  konstiga frågor erkände han att GPSmottagare saknas i Iphonen).  Precisionen i Seapilot är överraskande bra. Bättre än mina GPS-puckar till PCen. Fast bara inom täckningsområdet.  Kör utan EGNOS i plottern (Eagel) tappar signalen för ofta. http://lasselundell.se/pcnav.html Seapilot skall komma ut med en variant för PC tlii hösten, skall bli intressant att testa den..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den första GPS:en jag hade var en Garmin 45. Den hade en vridbar yttre antenn och den var nog en svag punkt.

Varje gång jag mötte ett fartyg med radar på ett visst avstånd - relativt nära - tappade den satelittäckningen när jag var tvärs. Det tog ca 10 minuter innan jg fick en ny possition.

Ett antal år senare hade jag en annan  bärbar GPS Garmin 76!? Den hde fungerat perfekt året innan men när jag stack ut och seglade på våren 2007 fungerade den inte där den brukade sitta. Om jag höll den så högt jag kunde kunde jag få sateliiäckning och en possition.

Det visade sig senae att det var en glappkontakt i batteriminus på motorn, som jag själv hade förorsakat. Fick bulten på gängor och drog yill den och problemet var löst.

Var i vänern i sommras. Vid ett par tillfälle blev GPS/Plottern helt koko. Under nån period (timme) visade den från och till nästan ingen hastighet alls och en annan dag påstod plottern att vi seglade i 20-25 knop. Hastigheten vid båda tillfällena var 5-6 knop, Före och efter de två dagarna mitt i Juli fungerade det hela oklanderligt.

Helt stabilt är nog inte systemet och det känns som om yttre faktorer kan störa ibland. För min del litar jag relativt väl på mina GPS-styrda navigationshjälpmedel. Att det sen inte är riktigt 100% säkert (kanske bara 99,9%) är ju nåt man får ha med i beräkningarna.

Det har blivit enormt mycket bättre med precitionen sen Amerikanerna tog bort den störning som tidigare fanns. Fast jag tyckte det var helt ok redan då. En felvisning på 150 meter - vad har det för betydels. Så väl kunde i alla fall inte jag naviger med de gamla handgripliga metoderna, tex om man gick de 70 distansminurarna över till Yttre Torungen i Norge. Kom man inom en eller annan distansminut från målet var det mycket bra.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lär finnas ett antal satelliter som har en annan teknik. När någon av dem är synlig från min bil-gps flyttas positionen några hundra meter. Efter en stund, när satelliten försvunnit under horisonten visar gps:en rätt igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

iPhone 3, 4 och 5 har helt vanliga äkta gps-mottagare inbyggda. Förutom det så har de också möjlighet till att positionera sig med hjälp av basstationer för telefoni och WiFi, vilket gör att de även kan ge en hyfsat korrekt position inomhus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer, 3G varianten har en riktig GPS och från 4S även GLONASS. Det är en sk A-GPS där A står för assisted dvs om det finns 3G så tar man den signalen till vilket ger betydligt kortare start tid. Jämför kallstart på en plotter resp. iPhone. Skulle GPS-signalen försvinna så kan man ändå få en grov position genom triangulering i mobilnätet.. Lite sjukt att en telefon ger bättre precision än en plotter för 15 tkr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för den upplysningen.cool

Tråkigt att säljaren på Frölunda Torg (GBG) inte kunde förklara det för mej. Skummat igenom användarmanualen och inte hittat att det finns äkta GPS. Fast många sidor är det.

post-571-1394237626,9414_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Garmin 276 har vid några tillfällen fått spel och gjort tokhopp i sida på ca 100 meter. Felet har varat någon minut o sedan har positionen varit korrekt igen (läser normalt sjörkortet parallellt....). Felet lär bero på att Garmins EGNOS-algoritmer är felaktiga. Efter att jag kopplade bort EGNOS-funktionen så har felet aldrig återkommit. Jag känner mig mer trygg med att GPS-positionen kan vara fel på några meter (utan EGNOS) än att den slumpmässigt är 100 m fel (med EGNOS).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det är ett fel hos vissa Gaminmodeller som gör att de hoppar hundratals meter när de får svaga EGNOS-signaler. Drabbas man av detta på en Garmin skall man därför stänga av EGNOS och aldrig aktivera det igen. Vanligen får man ändå en onoggrannhet på mindre än 5-10 meter, och sjökorten är sällan eller aldrig lika noggranna. 

Som det heter inom god ingenjörskonst: Hellre ungefär rätt än exakt fel!

Jag själv och en kompis har upplevt samma sak på två olika Garminmodeller, och felt har vi inrapporterat till Garmin. De har trots detta mig veterligt aldrig gått ut till sina distributörer eller kunder med information om detta problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig min Garmin 720 på inspelning men jag har aldrig upplevt att den hoppar. Inte heller min lilla Garmin Montana 650 som alltid har inspelning påslagen. Åker ofta samma skoterspår vintertid och linjerna ligger max 3 meter ifrån vandra. Däremot hoppar min Ipad 2 med Seapilot vilket jag har sett på sparade spår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Såna där tillfälliga fel nära stora objekt beror på multipath error, d.v.s att radiovågorna studsar på ett föremål innan den kommer till mottagaren, och därmed får längre gångtid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men är det verkligen förklaringen till dom här felen? Normalt får man signal från 10 eller fler satelliter placerade på helt olika ställen på himlen. Om någon eller några studsar på ett föremål ska väl ändå vettiga algoritmer sortera bort dom signalerna som felaktiga? Alla kan inte studsa på samma föremål. Och kan den inte sortera bort felaktiga signaler ska plottern åtminstone ge ett nogrannhetslarm eftersom man med den redundans som finns i systemet kommer att få flera möjliga positioner.

Eller det kanske är just det som är problemet? Studsande signaler i kombination med undermåliga algoritmer?!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med GPS är just att det inte alls är 10 satelliter jämnt fördelade över himlen.

Snarare 10 satelliter mellan sydväst och sydost. Ju längre norrut desto sämre vinklar.

Inte omöjligt att flera av signalerna studsar på samma objekt.

GLONASS, EGNOS och allt vad de heter, har nordligare satelitbanor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

nä, du har rätt i att filtrera bort korrupta signaler är lätt när man har många referenser.

om man har skugga så att endast tre horisontnära signaler går fram och en biljardstudsar så uppstår problem.

Antenndiversitet skulle kanske lösa många problem 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Plus x hundra kronor per sjökort, hur många behövs för att täcka Stockholms skärgård, 5 st, 10 st?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Seapilot funkar bara med Win 8. Måste  byta Opsystem i datorerna ombord. Vet inte om mina äldre navprogram går i Win8. Kanske jag uppdaterar någon bärbar och kör Seapilot i den, Avvaktar till nästa säsong. Fråga, måste jag köpa nya sjökort (gäller korten till Seapilot) eller kan jag installera redan köpt kort till flera datorer. http://lasselundell.se/pcnav.html

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den huvudansvarige för Win 8 fick sparken strax efter lanseringen och jag förstår varför. MS är mycket medvetna om bristerna förutom det nya utseendet så de hoppades få fram ett nytt Operativsystem under sommaren och de som redan har Win 8 ska få gratis uppdatering. Ännu har jag inte hört att något nytt har kommit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvärtom är Windows 8 ett utmärkt OS, speciellt på båt. Tar mindre resurser, bootar snabbare, är stabilare. Möjlighet att köra moderna appar med touch-gränssnitt samtidigt som man har full bakåtkompabilitet med gamla applikationer om man vill ha kvar någon sådan. Stöd för inkoppling av i stort sett vad som helst via USB. Stort urval av olika hårdvara för olika behov. Inte många andra plattor som kan skryta med det. När Windows 8.1 (gratis uppdatering) kommer i oktober blir det ännu bättre, stöd för fler formfaktorer, renare och bättre gränssnitt, stöd för bättre processorer.



Det blir helt klart SeaPilot för mig nästa säsong på en 10 eller 12. Spar nog kanske min Garmin kvar också som referens. Alltid bra att kunna gå back to basic om man skulle behöva. One Purpose Devices är ju alltid att föredra men jag har inte råd med att köpa en 12 Garmin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...