Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Boho999

LCHF ombord

Rekommendera Poster

Okunnig och okunnig...
Jag tror inte på det.
Orsakerna är många, men spiken i kistan för mig var en amerikansk omfattande studie som visade att bästa sättet att gå ner i vikt var - håll i dig nu - att äta färre kalorier och träna!
Jag vet, det kan komma som en chock för många...
Bäst lär man också må om man samtidigt äter en varierad kost.

Så, jag har testat det - och det fungerar jättebra!
Jag skippar godis, chips, läsk, hamburgare och liknande skit och äter allsidigt vanlig hemlagad mat, lite frukt på dagarna och inga kosttillskott eller konstigheter. Och så tränar jag regelbundet motion och styrka, kör ett kort konditionspass på morgonen innan jobbet.
Resultatet, minus sju kilo sedan i julas.
Jag mår bra, ingen rygg- eller ledvärk, magen fungerar perfekt.

Enkel matematik:
Överskottet av kalorier lägger sig runt magen. Minskar man intaget eller ökar förbränningen går man ner i vikt.
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och du tycker det fungerar bra för alla i västvärlden? motion är inte nödvändigt för viktnedgång. inte kaloriunderskott heller. mina första 25 kg gick jag ner helt utan motion och utan att vara det minsta hungrig. dock är motion i alla former mycket bra. /dave

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter måttligt hälsosamt...

Om det fungerar bra för alla i västvärlden - tja, är det så alla i västvärlden gör, menar du..?
 



Senast ändrad av Peter_K | 12 juni 2012 | 12:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

F.ö...
Det är ingen som är vän av LCHF som kommenterat det som stod i länken jag la in från Livsmedelsverket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter K skrev:

F.ö...
Det är ingen som är vän av LCHF som kommenterat det som stod i länken jag la in från Livsmedelsverket.

Hehe, förmodar du skojar? Om inte så tycker jag du ska undersöka den beroendeställning som råder mellan livsmedelsverket och läkemedelsindustrin.

Läs på lite mer. :-)



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ska jag läsa på det, menar du..?
alltomläkemedelsverket0,2.se..?



Senast ändrad av Peter_K | 12 juni 2012 | 14:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så har vi hackat sönder en tråd om LCHF inspirerad mat ombord totalt.

Peter_K skaffa lite fakta från de som skrivit om LCHF så förstår du bättre hur det fungerar och inte bara egna gissningar.

Dessutom om du nu är övertygad om att ditt sätt att leva är det rätta så låt andra få leva sitt liv utan att argumentera emot.

Har en smal och smärt jobbarkompis som gick över till LCHF bara för att må bättre och vara mätt längre. Personen tränar flitigt och har inget behov i bantning utan endast för att det är för henne rätt sätt att äta och leva.

Det finns även de som använt LCHF för viktminskning och här är en klok gubbe som grävt rätt så mycket i ämnet.

http://www.skaldeman.se/

Prova att för musen över bilden till vänster så visas förr och nu. Utan LCHF hade han troligen varit död nu eller fått opererats i magen för att få till viktminskning. DOck fanns inte begreppet LCHF när han gjorde sin viktresa men det fungerade ändå.

Jag har läst en av hans böcker och lovar att det är mycket intressant han berättar om.

 

Här är en läkare som vet vad han pratar om

http://www.kostdoktorn.se/

Andreas Eenfeldt och har med stor sannolikhet betydligt mer kunskap om detta än du Peter men du är såpass envis att du också kan lära dig om hur vi människor mår bäst av att äta.

Andreas har skrivit en mycket bra bok i ämnet som jag rekomenderar dig att läsa så kanske du inte raljerar så mycket här i detta ämneyes

Länk till bok http://www.kostdoktorn.se/matrevolutionen/

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första tråden någonsin där jag håller med Crabfish om varje ord han skriver.

Synd på tråden somsagt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för de orden.

Då bjuder jag på ett recept som för övrigt är kvällens middag här hemma men fungerar bra på sjön också. (jag är numera den som lagar den mesta maten hemma)

Gorgonzolabiffar

500g nötfärs
2 äggulor
½ dl vispgrädde
2 krm grovmalen svartpeppar
100g gorgonzola
Smör till stekning

Blanda i saltet först, resterande ingredienser sedan.
Forma en biff runt en rejäl bit gorgonzola, stek i smör.

Gör en sås på stekskyn med resten av osten och en skvätt grädde,
ha i lite soya, ev. lite salt och peppra.

 

Till detta blir det ikväll kokt broccoli och skivade tomater. Kokt blomkål går mycket bra som alternativ till broccolin.

Eftersom rödvin är ok enligt LCHF så blir det var sitt glas även fast det bara är tisdag.yes

Livet kan vara härligt om man passar på att ta tillvara på det.

Nu blir det ett varv i motionsspåret före matlagningen.smiley

 



Senast ändrad av crabfish | 12 juni 2012 | 17:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar inte metoden men dottern rasade 27 kilo på ett år utan att vara hungrig så den fungerar.

Ostkaka kanske ingår i LCHF och där kom vi på ett snabbt sätt att få den varm i båten. Häll vatten i en stekpanna och ställ foilieform i pannan. Värm på plattan några minuter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Coleslaw tror jag inte har nämnts i denna tråd tidigare (ivart fall inte som jag kan dra mig till minnes)..

Köp ett vitkålshuvud, hyvla ner med osthyvel så mycket du vill göra.. Blanda med majjo och creme fraiche med lite senap - vill man ha lite av den söta smaken som den ibland kan ha färdigköpt så kan man ha en liten gnutta sötningsmedel i,.. (Obs! vissa triggar sitt sockersug av sötningsmedel och det är knappast helt nyttigt men det gör under för vissa rätter om man är ute efter smaken).

Tror inte det är mer avancerat än så om jag minns rätt.. Googla recept på coleslaw lchf..

Finns otaliga rätter detta är kanon till...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet. Kan tillägga att youtubelänken jag postade högre upp i tråden är Andreas Eenfeldts nysläppta föreläsning på svenska som bygger på hans bok Matrevolutionen. Ger mycket bra info på 45 minuter. Klart sevärd oavsett vad man tycker om LCHF

/Grovah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En av mina favoritrecept är Skaldemans Floridasallad, gott till det mesta och ger bra mättnad. Jag brukar gör den på rå blomkål.

/Grovah

Ingredienser:
200 gram finhackad bacon och/eller sidfläsk

Dressing:
1 dl majonnäs
1/2 dl Creme Fraiche
1 knapp matsked fransk senap
En matsked citron
Svartpeppar

Gör så här
Knaperstek ca 200 gram finhackad bacon och/eller sidfläsk. Kör på försiktig värme och lång tid så att du kan använda stekflottet i salladen.

Medan fläsket steks blandar du en dressingen.

Rör ner en finhackad lök, gärna rödlök.
Tillsätt finstrimlad kål tills konsistensen är bra. Rå blomkål är nog bäst, men finstrimlad vitkål fungerar också bra. Använder du rödkål bör du slaka den snabbt i hett vatten. Då blir den lite ätvänligare.

Slå ner det avsvalnade fläsket i salladsskålen, rör om och smaka av. Är salladen väl syrlig tillsätter du mer majonnäs, är den väl rund i smaken spetsar du med senap/citron.

Salladen går att äta direkt men smakar bäst dagarna efter. Förvaras i kylskåp med plast över skålen. Den håller sig bra i fyra, fem dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtar och fisk hör ihop.

Därför ett gott LCHF recept på fisksoppa. (min och familjens favorit, lånad från lchfrecept.com)

 

Fisksoppa med räkor


Ingredienser:
500 gram fiskfilé. Gärna hälften lax och hälften vit fisk.
200 gram räkor
1 burkar krossade tomater
2 dl vatten
1 röd paprika
1 gul paprika
Smör
Fiskbuljong
1 gul lök
3dl creme fraiche
0,5 gram saffran eller gurkmeja
Salt och peppar.
Chilikross

Gör så här
I en gryta, fräs lök och paprika i en stor klick smör.
Häll på krossade tomater, vatten och koka upp.
Tillsätt creme fraiche. Låt puttra några minuter.
Lägg i fisken och tillsätt kryddorna. Låt puttra tills fisken är klar.
Tillsätt räkorna och låt dem bli varma, men ej koka.

Servera med en klick creme fraiche i soppan. 

 

 

Har lagt till lite vatten då krossade tomater iblan blir lite för tjockt.

Räkor kan bytas ut mot kräftstjärtar eller varför inte crabfish wink

 

Vill man ha lite tilltugg kan man skära några stavar ost och äta till.

Serveras med färskt eller kolsyrat vatten eller kanske vitt vin.

post-10001667-1394237116,4672_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till Peter K och andra tvivlare/okunniga:

Här kommer lite info om LCHF:


Att börja med LCHF (lågkolhydratkost)

•Det som man enklast kan börja med är att utesluta alla enskilda matprodukter som innehåller mer än 5% kolhydrater.
•Använd inte margariner utan bara riktigt smör och Bregott (normalsaltat). Nyfiken på hur margarintillverkningen går till titta här.
•Generellt kan man säga att grönsaker som växer ovan jord är okay, medan de som växer under jord är inte okay.
•Välj den fetaste produkten. De med gröna nyckelhål ska du se som svarta dödskallar.
•Gör så feta och goda såser som möjligt. Såsen är oftast det som ger LCHF kosten det lilla extra i smakväg. Håll lite koll på andelen kolhydrater då du köper färdiga såser.
•Hur mycket mat skall jag äta?
En bra tumregel är att äta tills man är nöjd och inte så mycket att man är proppmätt. LCHF bygger på hormoniellt styrd viktbalans. När man nästan utesluter kolhydrater helt så fungerar kroppens aptitregleringssystem bättre. Vilket medör att om du väger för mycket kommer du att äta mindre automatiskt, utan hunger, väger du för lite kommer du gå upp i vikt.
•Forumet kolhydrater.ifokus.se är ett forum som man diskuterar LCHF i alla möjliga former. Medlemmarana som är över 9000 är väldigt trevliga och har man frågor eller funderingar som är detta forumet det bästa i ämnet. Om du inte är medlem rekommenderar jag dig att bli det där.
•Boken Ät fet mat! - bli frisk och smal med LCHF av Lars-Erik Litsfeldt. tycker jag är en bra första bok om LCHF. Den är lättläst och lätt förstå.
•Kostdoktorn är blogg av doktor Andreas Eenfeldt, som skriver om kost och hälsa, denna blogg rekommenderar jag att följa. Kostdoktorn har även en bra nybörjaguide .

Texten är från www.lchfrecept.com som är på svenska och innehåller enorma mängder recept på LCHF-mat (som ju tråden skulle handla om) smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Citat fr Jansan, ovan:
Vilket medför att om du väger för mycket kommer du att äta mindre automatiskt, utan hunger, väger du för lite kommer du gå upp i vikt.

Vem bestämmer om man väger för mycket/lite och trivs med den vikt man har...?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KillerBoo skrev:

Vem bestämmer om man väger för mycket/lite och trivs med den vikt man har...?

Om din vikt är ok så går du  varken upp eller ner med LCHF. Men, du kommer att bli friskare och känna Dig piggare etc. etc.

Väger du för LITE så går du upp till perfekt vikt med LCHF.

Väger du för MYCKETså går du till perfekt vikt med LCHF.

Detta samtidigt som du varken är hungrig eller proppmätt. Du kommer bara att äta när kroppen vill ha mat, och du slipper allt onormalt sug efter mat som socker/stärkelse skapar.

Det är det som är den stora vitsen med LCHF!  Du behöver inte gå hungrig, tvärtom, du kan äta så du känner Dig proppmätt, du går ändå ner i vikt. LCHF-diet är ingen bantningsmetod. Det är ett sätt att äta sig friskare. Idealvikten infinner sig förr eller senare ändå UTAN att man behöver känna sig hungrig eller få paltkoma.

Igen! Läs på och testa själv ett par veckor Ni som tvivlar.
 



Senast ändrad av Jansan | 13 juni 2012 | 01:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis så.

En person som väger 120-130 kilo och det inte är muskler kan nog de flesta inse att den väger för mycket.

Att kraftigt motoionera då riskerar att skada leder och kropp. Med rätt kost kommer kroppen att anpassa sig mer till rätt vikt.

Motion kan ibörjan vara kortare promenader för att senare när vikten blivit mer rätt kunna utökas och om man så önskar träna mera.

Människorkroppen är gjord för att vi ska röra oss men en kraftigt överviktig kan ta det lugnare i början då viktnedgången inte kräver kraftig motion som vissa andra kostråd.

Idag blir alltmer personer drabbade av diabetes och andra sjukdomar som grundar sig av övervikt. Operationer med syfte att förhindra att personen ska äta förmycket genomförs alltmer.

Vem tror att vi är fel-konstruerade som människor? Jo de som tjänar pengar på det, t.ex. läkemedelsindustrin och livsmedelsindustrin.

Felet är att vi snarare är fel-programerade genom den mat som vi prackas på att äta. Mat som är sockerladdad och helt fel för våra människokroppar.

Många så kallade lightprodukter är byggda genom att fett plockats bort och ersatts med socker i olika former. Smakämmnen tillsats för att smaka vettigt då naturlig smakämnen försvinner i konstgjord mat.

 

Det finns massor att läsa om detta och varför inte köpa en sådan bok och ha med i båten under sommaren nu. Prova lite recept på riktig mat och få ett bättre liv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, men om man som jag GILLAR att äta? Och inte vill sitta och titta på när andra äter god pasta, härliga färskpotatisar, osv, med underbar, kall lager eller ale till... då blir det värre. Jag har svårt att se att jag skulle kunna må bättre än jag gör. Piggare..? Tja, kanske det men jag är inte överdrivet trött heller fast jag snittar kanske 5 tim sömn/natt. Friskare.. tja, kan man vara mer än frisk?

Min vikt har legat på samma 67000 gram, /- ca 2 kg, sedan drygt 30 år tillbaka, med nån topp runt jul/nyår och en dipp på hösten när aktivitetsnivån sjunker. Jag äter allt, oftast utan måtta. 2 pizzor eller 3 Big Mac´ s är snarare regel än undantag. Kan äta lagad mat kl 23 på kvällen och nån tallrik glass i sägen. Energidryck istf frukost eftersom inget annat smakar gott på morronen.

Jag mår bra, är vare sig under- eller överviktig och behöver heller inte gå hungrig av nån av de orsakerna. Att jag sen på grund av lättja slarvar och ibland äter 5 ggr om dan o ibland bara en är en annan sak, men vikten/hälsan är efter alla år sedan man blev gammal nog att själv bestämma när man var hungrig/sugen och på vad, aldrig åkt jojo

Vad jag vill komma fram till är helt enkelt att LCHF nog må vara bra om man behöver lägga om kosten av en eller annan anledning, men den allena saliggörande grej en del vill göra gällande att den är, för mänsklighetens överlevnad är den absolut inte. För vissa ja, men långtifrån alla behöver justera sin vikt, bli friskare etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KillerBoo - du är ett unikum - var glad för det. (fast jag förstår att du är det)

Det finns en del människor som är som du - långt ifrån alla.

Jag känner två.

Min moster - som fyllde 75 igår och min plastpappa.

Jag är definitivt inte som du.

Börjar faktiskt fundera över om det inte ligger en hel del i budskapet.

crabfish - sätt dig ner om du inte redan sitter.

Ditt sista inlägg tyckte jag var väldigt balancerat och vettigt i sin helhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Crabfish, jag ifrågasätter inte att man går ner i vikt. Jag anser bara att det finns sundare sätt att göra det på än att äta bacon till frukost och gorgonzola till middag. Hur kroppen mår handlar om så mycket mer än hur mycket man väger.
Och jag är påläst, men inte frälst.
Men, återigen - alla blir saliga på sin tro...

Nog om det, ska inte skriva mer i tråden då den mycket riktigt blir sabbad och kommer ifrån ämnet.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för de ordensmiley

Själv tillhör jag de som har några extra kilon och gått på misstagen att banta ibland. Även provat Viktväktarna mm. Resultatet blir en förstörd ämnesomsättning och överkänslighet vilket leder till viktuppgång. Så håller många på. Få är de som kan hålla en balanserad vikt med rimlig portion av motion.

Men till mat. Visst kan mn äta potatis, pasta och ris samt bröd och öl någong gång ibland. Har man nått den vikt man anser sig trivas med så kan man äta kolhydrater men i begränsad mängd.

Kommer man hem till någon som lagat god mat och det är potatis till så äter jag potatis. Numera medveten om vad som påverkar viktuppgång och nedgång. Är det kalas och någon bakat god tårta så äter man och njuter av godiset. Men skulle aldrig komma på tanken att köpa en stor påse lösgodis och smälla i mig.

Numera njuter jag av att kunna steka kött i riktigt smör och göra sås med riktig grädde. Kylskåpet sanerat på skit som lightprodukter och margarin samt sockerladdade produkter.

Lagar maten på basvaror och maten blir mycket godare.

Till midsommar kommer det bli traditionellt md sill och färskpotatis, med öl och nubbe samt knäckebröd med vällagrad ost. Inte LCHF men ändå gott.

LCHF är inte någon sekt utan bara namnet på sund kost.yes

Vissa kör bara LC och det funkar bra för dem också. (Low Carb.)

 

Visst skulle det vara bra med en LCHF anpassad kokbok för sjön. Men egentligen funkar vilken kokbok som helst som är för sjön bara man byter ut vissa kolhydratladdade råvaror mot andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Salig, ja snarare genom att det var länge sedan jag kunde äta så här god mat och det med gott samveteyes

Man kan väll säga att Skaldeman var den som öppnade ögonen på mig att se igenom lögnerna lightindustrin körde. Friskt påhejjad av livsmedelsverket och alla förbannade gröna nyckelhål.

Kolla bara hur lättmargarin tillverkas så kommer du aldrig mer äta sådant. Passar mer som smörja för en robot än att vara föda åt en människa.

Många av våra välfärdssjukdommar dyker numra upp mer och mer i utvecklingsländer som håller på att övergå till den kost vi infört de senaste 20 åren. Dessa försöker vi bota med mediciner och läkemedelsindustrin ser enorma förtjänster i att alla utvecklingsländer kommer få samma problem.

Sjukt.

Ät rätt och förbli eller bli frisk.

Nu släpper vi det och vårdar tråden igen.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håll i dig nu Harry, men jag tycker att varenda ord du skriver i denna tråd är helt rättyes.

Har själv tidigare vägt lite för mycket och gått över till LCHF, fast mera åt LC då jag inte är så stormförtjust i fet mat, men visst funkar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackyes

 

Fet mat kan man välja efter eget tycke och smak. Men visst är det gott med riktig grädde till jordgubbarna. Vill man ha grädden söt så kan man ta lite sötningsmedel. Alla dessa år med fuskgrädde som skulle väljas för att undvika fett.

Bra mat för dagen på sjön kan vara grillad kyckling (färdig från affären) med en god sallad till. Nu helt ok med en fetare dressing med riktig smak.

Vitt och rött vin är ok, om det inte är sött. Men får bli när båten lagts till för kvällen.cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återlivar en tråd från 2012 :)

 

Jag är en inbiten lchf fantast! Funkar bra på mig och nej jag har inte dött trots 6års överdriven fettkonsumtion.

 

Iaf i min båt finns ingen riktig ugn, bara en Omniaugn. Så denna sommaren börjar ett experiment om vad jag kan få till i den. Till helgen tänkte jag testa lchfpizza med ostbotten. Återkommer med resutat!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LCHF = Lite Champagne Hjälper Faktiskt

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man typ 2 diabetes så håller man reda på blodsockret. Bland det värsta är klibbigt ris med pasta och bröd som god två. Det som höjer blodsockret är kolhydrater och det är inget annat än socker vilket vi människor inte behöver.

Fett och protein är essentiellt för oss, kolhydrater är det inte.

Inuiterna har levt på nästan bara fett och protein. När de började äta sk västerländsk kost med mycket kolhydrater så började de få diabetes, hjärtinfarkter mm dvs sjukdomar som är vanliga hos oss.

Att drastiskt minska på kolhydraterna är ett enkelt sätt att hålla sig frisk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...