Gå till innehåll
fredag 19 april 2024

pelle75

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    215
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om pelle75

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Anlitade MästerBläster från Göteborg i höstas efter upptag som kom med en vatten/sandbläster och körde av båttenfärgen och delar av yttersta epoxilagret - han var extremt noga och resultatet var riktigt bra i mina ögon.. Han körde en heldag med en dieseldriven släpvagns-kompressor som drev hans högtryckstvätt så en K5:a känns lite som ett evighetsprojekt om det inte är en liten jolle.. Han kom väl runt 9 och startade 9:30.. Tror han stängde av kompressorn runt 16-tiden och då hade han haft en kortare lunchpaus däremellan..
  2. Har precis monterat ur en vhf/ais splitter ur båten till förmån för separata antenner. Dels p.g.a förlusterna som blir, dels för att jag inte vill ha något skit på kabeln till VHF´n och dels för att splittern hängde sig en gång i somras. (Inte helt ovanligt att dom gör tydligen).. Har gott om plats för både antenner och kablar
  3. Var nere och fixade lite med masten idag som tänkt.. Norrmännen sjösatte - i is-sörja Kallt som f*n - ingen direkt båtkänsla.. Men riggen kommer bli riktigt bra för nu hinner jag göra det jag vill (Ska i med nya antennkablar - 3st - vhf+ais+tv, nytt fall, nya kablar till lanternor mm).. Är väldigt nöjd med att inte ha sjösatt idag med tanke på SMHI´s varning för upp till 30cm nysnö tisdag-onsdag.. Och killarna i hamnen var helt med på att försöka 25/3 igen efter en veckas semester för deras del. Dom bryter isen lätt med en stålbåt - det var nästan helt isfritt i förmiddags när jag var nere. Ciarud: Tack för dom kommentarerna - kul med lite feedback på både blogg och jobb.. Vi har tyvärr inte tillgång till varken toa eller vatten - det är nackdelen i den hallen.. Men i övrigt är det riktigt skönt (och dyrt) att stå där. En förutsättning i mina ögon om man sak göra så mycket med båten som det blivit denna vinter. Solen stiger högre och högre iaf - den värmer bra på dagarna nu så våren är nog på väg.. även om det känns lite avlägset
  4. Jag tänkte förresten åka ner en sväng på dagen imorgon och titta till masten - då skag jag nog ta några bilder på isen och norrmannens sjösättning... Så imorgon kanske det blir bildbevis
  5. Det värmer i is-kylan med så många kreativa inlägg Idag fick jag en option att sjösätta imorgon då en norrman VERKLIGEN vill ut tydligen och har bokat isbrytning med stålbåt.. Men - det lär ligga kvar stora isblock ändå och jag riskerar inte den bottenbehandligen vi har gjort i vinter med att skava mot isen.. Dessutom blev det stopp i maskin på mast-klädningen igår så jag kommer inte ha riggen klar heller.. Får invänta varmare väder helt enkelt - nån gång blir det väl vår.. Men det är surt när man verkligen är så klar med båten att man verkligen kunde sjösatt nu.. Hörde att Bergs på Marstrand öppnade för nån vecka sedan så säsongen är ju igång
  6. En flybridge med den höjd som det innebär är nog inte så kul då.. Körde själv en Bavaria Sport 34 ett par gånger i sån medsjö och då dök vi ner så att peket i fören gick genom nästa våg och vattnet sköljde över kapellet vilket vad minst sagt otrevligt då man inte vet hur detta står emot översköljande sjö.. Men - vi gjordedet bara två gånger och då för att vi närmade oss kust och inte vågade göra något annat... Men det var absolut inte bekvämt.. Med höjden du får om du sitter uppe på fly:en så blir långsam rull-körning nog inget vidare trevligt heller... Jag har tyvärr inga förslag heller...
  7. Jag tänker lite annorlunda... Skulle jag segla i passad-vindarna har jag ofta inte så mycket annat att göra än att anpassa segelsättning, fiska, laga mat och trixa lite... Seglar jag kustsegling så är segelsättningen ofta en central del som ska gå fort.. Vad menar jag då? Jo - en vanlig gennacker eller spinn i strumpa borde räcka fint då man har lite tid att göra av med för att hissa/reva segel ute på.. Men vid kustsegling är det bekvämt att snabbt kunna reva/bärga segel.. = rulle.. På natten - om man ska ha pass själv - tror jag spirat försegel av modell genua och/eller fock är att föredra - man ska inte ha ballonger uppe om man är själv på passet... Tycker jag.. Är själv sugen på inre förstag för att kunna spira på undanvind, men ännu bättre köra inre försegel på up-vind... (lätt att säga för mig iofs då jag har både infästningarna och staget liggandes då vi fick med detta - omonterat - med båten).. Edit: Alltå - syftningen i början var att rulle på gennackern är i mina ögon inte lika viktigt vid långsegling som vis kustnära....
  8. Det är runt 30 meter skulle jag tro... Och isen är nog minst 5cm tyvärr... Har också tänkte och funderat på denna lösning, men den känns inte relevant tyvärr.. Men - det blir så mycket roligare när vi väl kommer i för då har vi längtat lite mer.. (gäller att hitta ljuspunkter nu)..
  9. Har tokjobbat hela vintern för att kunna sjösätta i tid.. Senast till påsk.. Planerade att lägga i 20-21:e mars (nästa vecka) men då är krangubben ledig så vi bokade nu på fredag.. Kanon! En vecka före planen.. Vad händer då? Typ 5cm ny is vid kajen där kranen står... (Stenungsund)... Och minus 10ºC på nätterna och runt nollan på dagarna... Knappast inbjudande att krossa den isen med kölen och sedan raspa sönder ny epoxi och bottenfärg.. Fy f*n för denna sega vinter.. Verkar inte vara någon värmebölja på gång heller - får väl vara nöjda om vi kommer i till 1:a maj :-/ Uppgiven och förbannad är förnamnet.. (Tvungen att gnälla av mig lite)...
  10. Hade en 34 fots DC med en D6-370 DPH ett år och just i kraftig medsjö så var det bara att gilla läget och köra 25knop och dyka genom vågorna som funkade i mina ögon.. Men - det var ju en klart planande båt.. Att köra långsammare och plöja medsjön var inget alternativ då kompressorn isåfall skulle agera som du skriver.. Har du samma karaktär att det tjuter till rejjält vid typ 1700 rpm om man ger en knuff på reglaget? Vi fick det vid 1300-1400 rpm på D6:an men den är väl lite mer lågvarvig.. Enligt f.d Penta-gubbar så var detta inget problem utan bara ett ljud som upplevs otrevligt.. Men jag gillade aldrig detta så jag var extremt mjuk med gasreglaget vid acceleration.. Vad göra? Tja - vi tröttnade efter knappt ett år med motorbåt och återgick till segelbåt... Ett val vi verkligen inte ångrar även om det inte är något jättebra svar på dina funderingar :/
  11. Varför finns ingen gilla-knapp?? Jo, det är gpsgsm varianten.. Kommer dock ha tempgivaren för att styra värmaren om vi ska ligga i på vintern.. Men i övrigt blir det väl ir, magnetkontakter, kölsvin osv. Har kompletterat med fjärrkontroll för till/frånslag..
  12. Jag har hållt på och testat lite olika lösningar för husbehov under rätt många år faktiskt.. Första var dom gamla nokia-modellerna av GSM-telefoner, typ 2110 - som då gick som GSM-komplettering till befintligt larm. Dom hade en snabb-uppringningsfunktion som om den var aktiverad gjorde att telefonen ringde programmerat nummer på tex knapp 1 om man höll inne mer än 2s.. Ett slutande relä på sirenutgången på larmet gjorde att knapp 1 kunde slutas via pålödd kabel och jag fick ett larm i min vanliga mobil då jag såg vilket nummer som ringde.. Sen köpte jag något clas-ohlson larm som funkade hyggligt som jag hade i båten ihopkopplat med ett vanligt boatguard.. Kunde pejla via Telia´s friendfinder funktion också om båten låg på vettigt ställe.. Nu - efter att ha kört med både redknows och c-pod - så har jag ett GSM larm med GPS och en massa andra funktioner som jag hittat via ebay från början. Då får jag möjlighet till typ 8 ingångar, 4 utgångar osv.. Innebär att jag kan fjärrstyra värmare mm... Larmet kan man programmera så att det skicka hart-beats så ofta man vill med position osv.. Temp-larm.. Massa funktioner helt enkelt.. Kostnad under 2000kr + kontantkort med fria SMS - en billig och pålitlig lösning i mina ögon.. Utöver det skulle en ip-kamera kopplad till wifi i båten som aktiveras och skickar bilder till tex mailadress när nåt rör sig vara fint men det får bli en framtida lösning..
  13. Förutsatt excels tanke att lönekostnad omfattar även sociala avg samt semesterersättning osv så vet jag inte hur du räknar? 515000 före sociala är väl ~396000.. Och det genom 12,2 blir 32460kr i månadslön.. Förvisso en hel del pengar, men inte otänkbart om det är kunniga hårt arbetande båtbyggare i mina ögon.. Däremot vet jag ju inte om den siffran på 515´ inkluderar sociala eller ej..
  14. Lustigt nog hade dom en kreditscoring på 99 av 100 möjliga.. Den lär vara lite lägre nu iofs
  15. Permatex flytande packning bör fungera utmärkt.. Finns lite olika varianter men det funkar som tex trågpackning på motorer och jag har tidigare använt nån kopia till att täta genomföringar i en dieseltank i plast och det blev tätt.. Kallas ibland blå silicone och det sägs att biltemas kopia är helt OK.. Senast köpte jag en svart variant (från permatex) i en trycksatt burk som ger en jämn och fin fog.. Den klarar typ -40 till 250 graders värme dessutom.. Just denna var förhållandevis dyr jämfört mot billiga tuber men då byggde jag ihop en motor som kostat mig typ 25000kr i härdade och smidda delar samt för viss bearbetning som jag inte har utrustning för själv (polering och balansering av vevparti, planslipning och toppdekning, borra lopp osv).. Så - en burk för typ 300-400kr var överkomligt i sammahanget
×
×
  • Skapa nytt...