Jump to content
Saturday 19 October 2019

bleftny

Medlemmar
  • Content Count

    28
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About bleftny

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jo det håller jag med om, men man kan inte överbevisa en världsmästare. Jag har mött för många i mitt yrkesliv för att veta det. Det spelar ingen roll vad någon skriver om sina erfarenheter därför du har träffat någon eller pratat med någon och vet alltid bättre. Over and out!
  2. Jodu hasse_A du har så rätt, för bhemac stora uppgift i livet är att alltid veta bäst på maringuiden, han är troligen 150 år gammal och har seglat tre varv runt jorden i en optimist! Eller så lever han på andras meriter men kan inte förstå skillnaden. För maken till motsättningarnas man har neptun inte sätt!
  3. Phuu va tradig du e!!! Browns å en sextant tillsammans med ett handlod samt en släplogg, annars hade jag inte gått en meter! Alternativt en ibok uppkoppad med en Vast sam ständigt påminner dig om aktuellt tidvatten eller när på spåret börjar. Trevlig resa.
  4. En tidvatten tabell över det område ni tänker segla samt strömkartor som finns runt hela kusten i Storbritannien. Går förvisso med sjökort och en tidvattentabell att räkna ut strömmen men betydligt enklare med en strömatlas. Tror även att många moderna navigationsprogram typ isailor bör man kunna köpa informationen elektronisk. Strömatlas, https://www.admiralty.co.uk/publications/miscellaneous-tidal-publications/admiralty-tidal-stream-atlases Reeds är ett prisvärt alternativ som blandar lite alltmöjligt!
  5. Nej, jag kränger inget men jag har varit på utbildning med bla representanter för JRCC, Sjösäkerhetsrådet, NFB, Transportstyrelsen mfl. Syftet var att få folk att använda DSC i större utsträckning. Hade man haft råd skulle man gått ut och annonserat. Systemet är en succé mer än vad många trodde när det infördes. Det är många liv som räddats genom GMDSS. Jämfört med de flesta andra länder är användningen låg i Sverige. Före 2003 skrev man under tystnadsplikten. Sen kom en ny lag (2003:389) som bla innefattar tystnadsplikt. Tidigare krävdes tillstånd för att innehav, numera krävs tillstånd för att använda VHFen. Men är apparaten sändningsfunktion bortkopplad så är det fritt fram att använda den. Hur tyckte du att det gick? Inte mycket tillstymmelse till självkritik där. Succé får du de facto inte en enda sjöman att skriva under på. Hörbarhet 0-0.
  6. Jag är övertygad om att bhemac säljer utrustningen, mer vän av dsc har mitt öga aldrig skådat Iaf precis som du skriver så är det kanske ett tekniskt överlägset system, iaf 1988. Men ett system är aldrig bättre än dess användare. Och där har dsc fallerat totalt även inom yrkestrafiken. Alltså ha med er vhf lyssna och använd kanal 16! För kuriosa så har jag Vhf med dsc inkopplat till gps och med inlagt mmsi Men jag är ju båtnörd!
  7. bleftny

    LCHF ombord

    Underbart att höra att diabetessköterskorna rekommenderar LCHF, jag har helt slutat försvara denna livsstil även om jag lever efter den helt och hållet. Då den fortfarande är för kontroversiell. Kunskapen finns och frodas, nu ska vi bara "mata" recept på bra och praktiska fettbomber ombord i båtarna
  8. Origonol, Multinol och Tenol är alla blandningar av etanol och metanol som sotar mindre. Skulle inte förvåna mig om det är Kemetyl som gör alla tre, det är bara distribution och marknadsföring som skiljer. Ren etanol t.ex. T-röd (som saknar metanol) sotar men är ofta billigare än "specialbränslena". Man kan späda etanol med upp till 15% vatten så sotar det mindre, men effekten sjunker då också. Tack för svaret ArneRadar, gjorde en egen "empirisk" undersökning i helgen med Orginol i den ena brännaren och Multinol i den andra. Ingen märkbar skillnad
  9. Helt otroligt att man kan ha så olika bild av något. För mig är GMDSS systemet mög(skånsk uttryck för värdelöst). Det som jag har haft nytta av i kommunikationsväg förutom VHF regleras inte av GMDSS systemet. Men ger dig rätt i att visst är det bra med en reglering i nödkommuniktion trots att det är ett riktigt dåligt system och när det blir allvar så griper folk efter det dom kan alltså inte dsc. Avlasta bryggan? det piper ju dygnet runt ur de maskinerna och gamla matrisskrivare som matar papper i tid och otid. Sparka telegrafisten var nog det enda GMDSS systemet åstadkom.
  10. Tja, det får stå för dig, min åsikt är att DSC är en stor flopp. Och eftersom de har försökt att få fartyg att använda systemet nu i ca 25år och fortfarande inte lyckats är det tyvärr systemet det är fel på. Konservatism,, jo sjöfarten är konservativ men det är bara att titta på utrustning som gör livet enklare AIS, Ecdis, pms osv osv så är sjöfarten ganska snabb att börja utnyttja systemen. Men inte DSC. Att fartyg skulle sluta lyssna på 16, det kommer kanske ske om 20år Fossila bränslen kommer också försvinna då är det bra att vi har segel. Min rekommendation om MSI är att ringa, svar dygnet runt och sällan är ärendets natur så allvarligt att man inte kan vänta någon timme tills telefonen fungerar. Jag vidhåller att Vhf är ett bra säkerhetsverktyg.
  11. bleftny

    LCHF ombord

    Det blev ju kanonväder igår här nere i skåneland, vilket gjorde att det blev grillning istället. Alltså inget experimentarande med Omniaugnen
  12. Kanal 16 som nödkanal passas dygnet runt i de flesta länder på jorden med kust. Samt all fartygstrafik använder sig av vhf dagligen. Vill man ha kontakt med ett fartyg är vhf det lättaste. Som säkerhetsfunktion är vhf oslagbar och man kan kommunicera med flera enheter samtidigt vid sjöolycka. Dsc funktionen anser jag är väldigt överskattat och används inte ombord i fartyg som arbetsredskap, däremot testas den ideligen för att myndigheter ska vara glada.
  13. DMI/hav har en gratis punktprognos över de närmaste två dygnen. Den funkar riktigt bra, iaf på västkusten och södra östersjön. Viva i all ära men den är ingen prognos utan visar aktuelltväder. Svårt att ta beslut begrundat på den, man kan se lite trender på vind/ström/sikt som varit.
  14. Är det någon skillnad på bränslena Orginol och Multinol som bl.a Hjertmans säljer? Jag har kört på Tröd och tycker det sotar en hel del. Den långsiktiga planen är gasolkök!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy