Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Sparre

Transportstyrelsen vill förbuda gamla tvåtaktare!

Rekommendera Poster

Miljöhysterin känner inga gränser!

Jag kanske använder min motor 10-15 timmar per år, men det ska jag alltså nu inte få göra????

Snacka om att myndigheterna jävlas med oss båtägare hela tiden. Det är inte ens 1 april!

Varför inte bara låta dessa gamla motorer fasas ut när den tekniska livslängden är uppnådd? Ungefär som man gjorde med de icke katalysatorrenade bilarna? Det tillkommer ju inga motorer av den här typen på marknaden, så problemet (om det nu är ett problem blir ju mindre för varje år som går).

http://di.se/Artiklar/2012/5/29/268629/Forbudshot-mot-gamla-fritidsbatar/



Senast ändrad av Sparre | 29 maj 2012 | 20:46

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av någon anledning fungerar inte länkningen, men artikeln finns i högerspalten på www.di.se, ganska högt upp...

Försenat aprilskämt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom kommer att få problem att genomföra ett sådant förbud, det är tveksamt om det är juridiskt möjligt att förbjuda något som nyss var tillåtet. Man kan inte införa tekniska miljökrav retroaktivt, dessutom kommer det att var omöjligt att upprätthålla förbudet, det skulle krävas en gigantisk övervakningsinsats. Antingen har lobbyister varit i farten som jobbar för intressen som vill sälja nya motorer eller så vill dom skapa debatt och miljöprofilera sig. Jag förutspår att inget kommer att hända när det gäller förbud, dessutom maler tiden på och dom gamla motorerna pensionerar sig själva.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo så är det. Och de 2 taktare som används slits och går fortare hädan än de som inte används. Men de som inte används så mycket kan inte vara något miljöhot alls för de körs ju så sällan.

Och använder man 2 taktarna så de får gå med belastning och rätta varvtal förbrukar de bensinen och oljan och då kan de inte vara något miljöhot. 

Trolling med för stor gammal tvåtaktare kan möjligen vara ett miljöproblem? Men det löser sig också själv för trollarna vill inte sitta i oljeröken timme efter timme utan byter då motor självmant.

Tomgång är miljödåligt också, men hur länge kör man tomgång med sin 2 taktare?

I princip bara tills man fått i växeln och då kan det heller inte vara nåt miljöhot.

Och hur många dagar på året ligger båtar stilla istället för kör? Halva året är 2 taktarna på land.

Mao även om de var miljöhot, vilket jag anser de inte är, så är det ett väldigt litet miljöhot pga att de används så lite.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett huvudlöst utspel, helt klart.

Jag är helt klart för att vi måste göra vad vi kan för miljön men det måste ju vara någon måtta på tokerierna. Att folk ska tvingas skrota fullt fungerande motorer är vansinnigt...kapitalförstöring är minst lika illa som miljöförstöring.

Förslaget att subventionera alkylatbensin är i så fall en mycket bättre lösning. Om det är billigare, eller åtminstone kostar lika mycket, att köra på alkylat så skulle nog de flesta som kan byta bränsle. Motor istället för piska fungerar alltid bättre!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från Dagens Industris sida

Gamla tvåtaktsmotorer i fritidsbåtar släpper ut så mycket otrevligheter i våra vatten att Transportstyrelsen funderar på ett totalförbud. Ett alternativ är att tvinga båtägarna att köpa bättre men dyrare bensin.

3.000 ton farliga kolväten beräknas läcka ut från gamla tvåtaktsmotorer varje år, jämfört med yrkestrafikens 2.000 ton kolväten från avgaser, enligt siffror från myndigheten (olja som pumpas ut samt läckage från yrkesfartyg ej inräknat).

 

Äntligen några som insett problemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Transportstyrelsen har dock inte egen majoritet i riksdagen. Så vad några tjänstemän tycker eller inte tycker är ju av akademiskt intresse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bekymret med tvåtaktarna kanske inte är att var och en har många gångtimmar/säsong? Bekymret kanske är att de är så många till antalet.
Sen är det lite symptomatiskt!
Att många bland båtfolket, som säger sig älska sjölivet och trivs med att vistas ute i skärgård och naturen, slår bakut av ren reflex varje gång det kommer ett miljövårdande förslag.

Man får uppfattningen att vi inte är så måna om naturen och skärgårdsmiljön över huvud taget.
Hoppas jag har fel!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart är vi måna om naturen som vi tycker om att vistas i. Men det gynnar oss inte med en massa förbud vars avsikt är att begränsa vår tillgänglighet till naturen. Skall bara vissa ha tillgång till naturen? Det pågår också utredning om allemansrätten nu. Kan bli valfråga om den missgynnar oss.

Eller ska vi nöja oss med att bara få åka i farleder och sen ta in i gästhamnar?

Transportstyrelsen styrs ju av regeringen och får anpassa sig till de direktiv som kommer därifrån. 

När jag kör på fisketur så är det en kort transportsträcka ut och sen elmotor. Och så långa grillstunder då allt står still. Kan inte se det är ett miljöhot. De som vistas längst ute på sjön är seglarna och de stör inte.

Jag skall ut och flyga på söndag och det är ett miljöhot för en massa flygfotogenavgaser kommer det att ge. 7 år sen sist så mitt bidrag inte så farligt ändå totalt.

Men det hade varit miljövänligare med en tur med tvåtaktaren. Fast hustrun får bestämma denna gången.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft en riktigt stor Evinrude 2-taktare och den kan jag så här i efterhand erkänna borde skrotas omgående. Om inte annat för att rädda den nuvarande ägarens bensinkonto.

Några goodies:

-blårök över halva viken vid kallstar

-bensindropp runt aktern pga all oförbränt bränsle (oljeblandat bränsle)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är den stor och törstig och du kör mycket med den och anser du kan hitta väsentligt billigare åkande med nyare så är det ju bara att byta.

Kör du mycket?

Min senaste tur gjorde jag av ca 10 l på 20dm. Såg att en Searay på marschfart drog 3 liter / dm. Det är 6ggr mer än min på 0,5. Att min drog så mycket som 0.5 berodde delsvis på en del start och stopp då man accelererar upp i fart. Har kört samma båt med samma last 60dm på 22liter. Det var dock med en vändspolad 2 taktare. (Tohatsu25) Johnson 20 är törstigare.

Och sådana turer på 60dm  gör jag inte ofta så heller inget miljöproblem om ens problem när man gör dom.



Senast ändrad av 2taktochel | 30 maj 2012 | 11:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad man alltid glömmer i sådana här förslag är vilken miljöpåverkan det har att tillverka den nya motor som man ska byta till. Allt från fossilbränsle i gruvtruckar, energiåtgång i smältverk etc. till emballage och transport av den färdiga motorn

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article45967.ece

Men idag är det väl tacksamt att göra karriär på förslag som låter bra och ger uppmärksamhet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med de som håller med om att det är ett miljöproblem att det släpps ut 3 000 ton kolväten i havet årligen från tvåtaktare.

Håller med de som har svårt att förstå varför några 5 M trippar några ggr om året ska bli förbjudna.

Håller med de som ser det som resursslöseri att smälta ner 200 000 tvåtaktsmotorer (eller hur mång det nu är) och göra nya fyrtaktare.

Håller med de som tycker att akrylatbensin är en bra lösning.

Föreslår att akrylatbensini ska vara det enda bränslet som får användas i tvåtaktare både på land och i vatten.

Föreslår att akrylatbensin är den enda bensin som får säljas på sjömackarna.

Föreslår att akrylatbensin subventioneras så att ingen miljöbov frestas att använda ett billigare alternativ.

Eventuellt är jag för att alla lite större och lite äldre tvåtaktare ska skrotas.

Förstår mig inte alls på de som vill förstöra miljön helt i onödan och kan inte se det som en rättighet att gör det bara för att man inte har de ekonomiska förutsättningarna att låta bli.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det är ju inte bara 2 taktare som släpper ut kolväten. Alla diesel och förbränningsmotorer gör det.

Varje trafikplan du ser gör av med ca 1-4 liter bränsle i sekunden. Var tror du de resterna hamnar?

De flesta båtar ligger mesta tiden vid bryggorna. 2 taktare som 4 taktare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De som inte tycker om förbud av 2-taktare (äldre modellen) har med mycket hög sannolikhet även en egen 2-taktare.

Hade de haft en 4-taktare så hade de helt klart förstått problemet.

2-taktare har för länge sedan redan passerat ett miljötänkande sista datumet. De borde varit förbjudna för mer än 10 år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar hur de tänkt sig att ett förbud skulle se ut i praktiken? Eftersom de senaste tvåtaktarna klarar miljökrav som de äldre fyrtaktarna inte kommer i närheten av.

Man kan ana vissa praktiska problem....;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du är nöjd med!

Jag köper antagligen en 4 taktare när 2 taktarna gått hädan eller blir för jobbiga att reparera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du vet lika väl som jag att tvåtaktaren släpper ut betydligt mera oförbränt bränsle än en fyrtaktare eller en diesel. Trabanten och den gamla ur-SAAB:en är exempel på bilar med tvåtaktare och alla som legat efter en sådan längs vägen vet vad det innebär. Host, host, host!

Ja, trafikflyget förbrukar mycket bränsle. Den nya Airbus A380 med plats för över 800 passagerare förbrukar nästan 4 liter bränle per sekund vilket blir ca 0,25 liter per mil för varje passagerare.

Nej, trafikflyget släpper inte ut kolväten. Det är endast en otroligt försvinnande liten del av bränslet som inte förbränns fullständigt och bildar vattenånga och koldioxid. I fallet med tvåtaktaren är det upp mot 30 % av bränslet som släpps ut i vattnet.

Det intressanta är inte hur länge båtrana ligger på land eller vid bryggan, det intressanta är att de släpper ut 3 000 ton kolväten i våra vatten helt i onödan.

Mackey



Senast ändrad av Mackey | 30 maj 2012 | 13:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvåtaktaren rätt använd och om den går med belastning är inte alls dålig. Trolling och tomgång är den dålig på, men hur många håller på med det timme efter timme med 2 taktare.

Trafikflyget förbrukar olika mycket beroende på flygplanstyp sträcka och beläggning.

Varför skulle jetmotorerna förbruka allt bränsle och bara släppa ut vatten och co² ? Går du bakom ett trafikplan med motorerna igång så luktar det förfärligt jämfört med 2taktarna .

Var har du fått 3000ton i sjön ifrån? Är det beräknat på tomgångskörning och påhejat av miljömuppar.

Skulle 2 taktsmotorerna vara så dåliga jämfört med 4 taktarna skuile de försvinna pga bensinpriset av sig själv,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2taktochel skriver att tvåtaktaren inte alls är dålig och att det bara är vid tomgång som kolväten släpps ut. De SAAB:ar och Trabanter jag talar om har inte kört på tomgång och blåröken ligger tät många km innan man kommerikapp dem. Det faktum att en tvåtaktare förbrukar betydligt mera bränsle än en fyrtaktare visar tydligt att kolväten släpps ut i stor mängd.

Oavsett sträcka och beläggning släpper ett trafikflygplan ut otroligt små mängder kolväten. Leta lite på nätet så får ni se.

3 000 ton kolväten är en lågt uppskattad mängd utsläpp. Om det är miljömuppar eller andra som gjort uppskattningen framgår inte och det har väl ingen större betydlese heller. Det finns andra uppskattningar som är betydligt högre. Ta en titt på nätet igen.

2taktochel skriver också att om tvåtaktaren är så dålig borde den försvinna av sig själv och det håller jag med om. Det bästa vore om den bara försvann, helt av sig själv!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2-takts motorerna kommer att få leva kvar, det är bränslet de körs på de vill lagändra på. Dvs alla ska köra med akrylatbensin. Om nu regeringen är så mån om miljön så hade de väl kunnat sänka momsen på akrylatbensinen. Då hade alla kört på akrylat, både i utombordare, gräsklippare, mopeder och allt annat!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SAABar och Trabanter har jag aldrig pratat om. De hade problem med 2 taktare pga ojämn belastning. Dessutom höll inte SAAB tvåtaktarna särskillt länge och utfasade sig själva automatiskt.

För enkelhet kan man säga att så länge 2 taktaren inte går så den fyrtaktar (hackar) förbrukar den bränslet hyfsat. Och med belastning förbrukar den bränslet marginellt sämre än fyrtaktare.

Om inte det var fallet skulle alla byta ut sina 2 taktsmotorer pga bränslekostnaden. .

Sen har du den ökande vikten också att ta hänsyn till om du hänger en tung 4 taktare på akterspegeln.  

3000 ton i sjön är ett påhittat värde utan jämförelse med vad andra båtmotorer släpper ut så det kan man helt bortse från. Vad bygger det på? Taskig uppskattning av 2 taktarnas verkningsgrad jfrt med 4 taktarnas?

Varör luktar det så förbaskat mycket fotogen efter en jetmotor? Fast det är kanske bara flyttfåglarna som störs av det? 

Förr låg samma fotogendoft över fjärdarna ibland. Nu mest grillrök.  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag och 2taktochel kan nog avsluta vår diskussion nu. Jag anser att jag basserar det jag skriver på fakta (sakförhållande som verkligen föreligger) och 2taktochel verkar också tycka det han skriver baseras på fakta. Vi har tydligen helt enkelt hittat olika fakta att basera våra resonemang på.

Mackey

Ett tillägg som kanske kan förklara varför jag och 2taktochel ser olika på saker och ting är att de tvåtaktare jag talar om (och som jag tror man är ute efter att få bort, brist på fakta från min sida) är de med förgasare. Direktinsprutade moderna tvåtaktare förbrukar mig veterligen inte mer bränsle än direktinsprutade fyrtaktare.



Senast ändrad av Mackey | 30 maj 2012 | 14:17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med förgasarmatade tvåtaktare eller för den delen även de med vanlig insprutning är att man spolar cylindern med bränsleblandad luft. Fullkomligt förkastligt ur verkningsgrads och miljösynpunkt. För att få till en hyfsad verkningsgrad på höglast optimerar man spolningen för detta driftförhållande men även då sker en viss överspolning o kolväten far rätt ut. På låglast får det lixom bli som det blir och det betyder en rejäl andel soppa som inte förbränns..

Jag har bl a en 30 hästars 2-taktad Yamaha från 1996. Den tar 13 liter per timma på full gas. Yamahas nuvarande fyrtaktare F30 tar 11 liter på fullt. Större delen av den skillnaden är det som förloras via spolluften o alltså far rätt genom motorn. Har tyvärr inga siffror på låglast men procentuellt sett är skillnaden alltså större på låglast. En direktinsprutad tvåtaktare spolar cylindern med enbart luft och tillsätter bränsle först när avgasporten stängt och därmed är problemet med verkningsgrad och kolväteutsläpp löst. Förbrukningssiffror för en direktinsprutad tvåtaktare och en fyrtaktare är i princip lika..

Men förbjuda dom gamla blir det nog inget med - Låter som ett utspel bara. Jag tänker behålla och köra mina två tvåtaktare i vilket fall :-) Det behövs mer morot än bara ett förbud. Försökte köra på alkylat för några år sedan då vi faktiskt har en firma som säljer på pump, tyvärr var prisskillnaden även då för stor t o m för mej som ändå ville göra en miljöinsats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bor vid en av landets största dricksvattentäkter, östra Mälaren. Skulle jag få för mig att ro ut på sjön och hälla i några liter bensin i vattnet och polisen såg mig blev jag säkerligen ställd till svars för detta. Om jag däremot tar en båt med en gammal 2-taktare och surrar runt i samma vatten ett par timmar är det ingen som höjer ögonbrynen utom möjlighen någon som störs av oljudet. Men egentligen har jag ställt till med samma sak -hällt flera liter bensin rakt ned i sjön.

Det har i flera år förvånat mig att man låtit de gamla 2-taktarna få fortsätta brukas. 

Så jag stöder ett förbud men man kunde kanske ha en vettig mjukavslutning. Börja med ett förbud  i insjöar och fortsätt sedan, kanske något år senare, i havet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3000 ton rätt ut i havet? Det blir ungefär 4 miljoner liter.

Enligt några inlägg ovan spolas 20-30% av bränslet ut i sjön.

Antag 25%, då skulle tvåtaktarna i Sverige tanka 16 miljoner liter per år. Hur många finns det? Är det rimligt?

Och nej, jag har ingen utombordsmotor, tankar 60 liter diesel per år.



Senast ändrad av trewq | 30 maj 2012 | 15:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ähh ta det lungt, det är bara nån liten viktigpetter på Transsportstyrelsen som vill ha lite uppmärksamhet, han ville bara göra sin röst hörd, stackarn, fick väl ingen uppmärksamhet som barn.

Uppmärksamhet som han tyvärr nu fick, eftersom det nu diskuteras om det.

Om det skulle bli lag, så tar det såååå många år innan det blir en verklighet (båtar som användes i kommersiellt bruk är något annat) så då sitter vi på hemmet, är så gamla att vi iaf inte vet skilnad på 2- eller 4-taktsmiley

Sen att lortiga motorer försvinner är väl inte helt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Solidaritet båtägare emellan verkar inte vara något som existerar, i alla fall inte på detta forum. Tyvärr är det så att idag slår myndigheterna undan benen på vissa av oss, i morgon slår de undan benen på någon annan, utan att någon annan båtägare bryr sig om.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kom fram till något som verkar stämma med vad man kan läsa på nätet.

Äldre tvåtaktare beräknas tanka 12 000 000 liter bensin per år.

Man bedömer - med båtlivsundersökningen som grund - att det finns 200 000 gamla tvåtaktare som inte har direktinsprutning. Det blir 60 liter per snurra (lustigt att det blev samma förbrukning som du har).

Man kan konstatera att det är det stora antalet gamla snurror som är problemet, inte att alla kör så förtvivlat mycket.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...