Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Sparre

Transportstyrelsen vill förbuda gamla tvåtaktare!

Rekommendera Poster

Varför skall jag skrota min 2-takts Crescent 5 hk motor från 1969 som endast förbrukat 0,7 L/tim. på ekonomifart samt 1,3 L/tim. på FULL-gas? och motorn väger endast 16 kg.

Jag kör den på Aspen bränsle !!!!

En ny Honda 4-takt väger 27 Kg.!!, Vad är Miljövinsten ?, och vad för bränsle kör man Hondan på , jo förmodligen 95 oktan !!  ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla vet att det finns värre miljöbovar än oss. Industrierna t.ex. Men det är lättare att kasta skulden för allt på fritidsbåtägarna. Genom att förbjuda och förbjuda ser det åtminståne ut som att transportstyrelsen o  beslutsfattare gör något åt miljöproblemen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många miljöbovar i samhället. Orsaken att Transportstyrelsen/staten ger sig på just gamla 2-taktare kan vara att dessa inte bidrar till någon direkt samhällsnytta -det rör sig om fritidsintresse och nöjesåkning. Industri som miljöbov är heller inte bra men den tillför i alla fall en del samhällsnytta, det samma för tung lastbilstrafik. Fritidsbåtar har vi bara för vårt höga nöjes skull, alltså kan man bestraffa oss utan att vi har speciellt tunga argument att sätta emot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen är det ju inte så att industri, transport, flyg mm är befriade från miljökrav.
Att så skulle vara fallet är en konstruktion från motståndare som söker argument.
Tyvärr verkar det ha förvandlats till vedertaget fakta.

Så var det någon som idiotförklarade mig i ett tidigare inlägg och framhöll att en modern tvåtaktare, minsann, inte skitar ner mer än en fyrtaktare 
Där läser han verkligen bara det han vill läsa.
Jag påpekade särskilt i mitt förra inlägg att det INTE var moderna, direktinsprutade, tvåtaktare transportstyrelsen avsåg. Det räcker egentligen med att läsa rubriken på tråden så framgår det tydligt.

En annan sak man kan fundera över är hur det kan komma sig att de utredare, forskare och andra som jobbar med miljövård, enligt många här på MG, är så fullständigt inkompetenta?
Hur kan det komma sig att de har den position de har när dom inte förstår sig på praktiskt miljötänkande alls?

Lite beklämmande är det när man får uppfattningen att de två viktigaste rättigheterna vi har är att dricka sprit och skita ner på sjön!
Det är de två ämnen som väcker mest ont blod

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det främsta argumentet att få behålla sin gamla 2-taktare är att den används så lite, och på så sätt ger ett ringa bidrag till den allmna konkursen, så vore ju den bästa lösningen att gå miljövärnarna till mötes och börja tanka akrylatbensin. Den eventuella merkostnaden, som bör vara lite pga låg nyttjandegrad, borde vara lätt att bära för att få behålla sin ögonsten. Samtidigt gör man sina belackare svarslösa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste ju se till proportionerna med. På året finns 365*24 timmar = 8760 timmar.

Och hur många av dessa timmar om året används 2 taktarna? Jag har 4 varav jag bara använder en i taget. De andra reservmotorer. Och hur många timmar använder jag en då? Givetvis beroende på vädret och annan verksamhet som stör så blir det nånstans mellan 20-40 tim om året i max och marschfart.

4*8760=35040 snurretimmar per år äger jag varav max 40 tim kör jag . Och jag är flitig jämfört med de andra gubbarna vid vår brygga . 40/ 35040 är då max 0,1 % av årstiden som de får gå.

Det måste finnas massor av gamla 2 taktare typ 2-4 Hkr som mest tillbringar sin tid i vedbodar och förråd och tas ut bara nån gång ibland. Och gamla motorer verkar mest strula enligt forumet och ger mer mest mekande och lite åkande. Och kul mekande för vissa.  Varför förbud?

Hur många flygplan och lastbilar och bilar används 0,1 % av tiden?

Att klaga på gamla 2 taktare är som att sila mygg och svälja kameler. Och används dom förbrukas dom så de försvinner av sig själv.  

Och det kommer inte rosvatten eller parfymdoft ur andra förbränningsmotorer heller.

Något annat skäl än miljön måste det vara att man vill förbjuda 2 taktarena för miljhöpåfrestningen är minimal jämfört med andra förbränningsmotorer.  

Kan det vara så att  de nya dispenserade och de gamla sjötomtsägarna störs av ljudet från 2 taktarna eller är det ett steg att minska folks tillgänglighet till sjön?

Vattenscootrarna störde ju och förbjöds ett tag men det har kanske ändrats ?

 



Senast ändrad av 2taktochel | 01 juni 2012 | 10:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oavsett vilka lagar som införs kommer det finnas folk som känner sig överkörda. Med tanke på att era kära gamla 5 hk 2-taktare från tidigt 90-tal betinger ett värde om ca 4000 kr så kanske ni kan ta den smällen för miljön?

Det är ju dessutom ett utmärkt tillfälle att kunna motivera för frugan varför du måste köpa en sprillans 4-taktare. Snacka om möjlighet!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns massor av 2-5 Hkrare i landet. Jag har en 2Hkr från 80 och en 4Hkr från 90. Båda används bara som nödmotor då 20-30 Hkrarna lägger av.

Varför köpa nya dito 4 taktare för 6-12000 kr som är tyngre och ha som nödmotorer enstakla tillfällen?

De som har de storlekarna 2-10Hkr på sina båtar åker knappast på semesterturer med dom utan bara på kortare bad och fisketurer. Men de allra flesta står stilla mesta tiden vid bryggorna eller lagras i förråd och vedbodar.

Att motivera frugan för nya köp är en bra poäng men den kan man ta när ens 2 taktare inte fungerar mer.

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofattbart att moderna människor kan försvara miljöförstörande saker när det finns vettiga alternativ.

Med argument att andra sektorer skitar ned mer bygger man upp argument för att fortsätta skita ned.

Usch och fy.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ställer man sig till 2takts diesel då?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta mig men... Jag har inte uppfattat dig som sinnesslö tidigare men nu börjar man ju undra. Hur menar du att miljön skulle vara betjänt av att tillverka och frakta ytterligggare en nöjespryl från asien? Allt detta för att byta ut en utmärkt fungerande snurra som går några få timmar per år. Snacka om miljövinst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okey 2taktochel, ett räkneexempel. Även om jag inte tro jag kan övertyga dig kan ju andra se hur mycket soppa en lien tvåtaktare spiller ut i sjön.

Enligt egen uppgift använder du dina motorer 20 - 40 timmar per år, låt säga 30 timmar.

Enligt egen uppgift drar din 4 Hk snurra två liter per timme och din 2 Hk snurra 1 l/h. Låt säga att din medelsnurra på 3 Hk förbrukar 1,5 per timme. (Du använder båda lika mycket.)

Du använder alltså 45 liter bensin på en säsong, stämmer det?

Om tider och förbrukningar du tidigare själv angivit stämmer rinner 18 liter av din soppa rakt ut i sjön, 18 liter blir värme och resten (9 liter) driver båten framåt.

Sedan finns det 200 000 snurrägare till som gör som du...

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det nu är ett så stort miljöproblem som transportstyrelsen vill göra gällande (vilket jag personligen inte för en sekund tror på), så är väl den både enklaste lösningen och den som skulle få snabbast genomslag att subventionera (läs skattesänka) akrylatbensin. Om det nu inte är ett sånt akut problem att det anses intressant, så kommer problemet med tiden att försvinna genom naturlig avgång av befintliga 2-taktare. M.a.o. ännu ett ickeproblem.

Det är fascinerande, nämner man  miljö eller alkohol så går det att komma med och tyvärr ofta genomdriva hur vettlösa förslag som helst. Påhejat av alla de som inte direkt drabbas.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej nu har du läst fel.. 2 Hkr och 4 Hkr använder jag helst inte för de är nödmotorer. Skulle dom behövas så är det väsentligt större miljövinst att jag så sakteliga tuffar hem med dom i sakta mak än jag ska vänta på en stor stark bogserare från sjöräddningen som ska komma kanske 20dm till mig.

Normalt kör jag med en 30Hkr Tohatsu som är vändspolad och snål. Jag har också en gammal 20Hkr Johnson -90a som för närvarande sitter på gamle båten pga att den nyare inte har blivit bottenmålad än. Reservmotor. Men kör bara lite med den båten och inte förrän midsommar och då åker den andre i.

Hur mycket jag gör av med är max 200 liter per säsong. Mindre ibland. Och jag kör mycket jämfört med de andra gubbarna i viken.

Volvon gör av med 1800liter om året. Flyg gissningsvis 400 liter nu snart. Dock flyg mera sällan.

Motorsåg och Colibri ogräsrensare några liter årligen

Hur mycket fossila bränslen gör du av med? Båt, flyg , bil mm?

Crabfish har en stor båt. Skulle vara kul att höra hur mycket fossila bränslen han gör av med?  

Ni som har stora båtar har dom som sommarstuga och då rimligen går det åt mer än sommarstugeägare som åker bara då och då samt kortare turer. För dom är det dumt att köpa 4 taktare bara för det lilla de kör.

 

 



Senast ändrad av 2taktochel | 01 juni 2012 | 14:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du rör ju ihop saker och ting. Transportstyrelsens förslag riktar in sig på kolvätena och att giftig bensin hamnar i våra vattendrag och hav. Det är inte bränsleförbrukningen eller koloxiden som förslaget avser. Jag tycker räkneexemplet av Mackey ovan väl belyser problematiken. Om detta är ett stort eller litet problem beror ju på vilken måttståck man använder. Fukushima är såklart större. Fukushima har jag dock liten möjlighet att göra något åt, däremot kan jag tanka min gamla tvåtaktare med akrylatbensin och undvika förgiftning av sjö och hav

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade gärna sett fler tillämpningar på 2-takts disel med modern insprutningsteknik (om det fungerar) Dock finns det väl väldigt få fritidsbåtar med 2-taktade diselar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det gör jag inte. 4taktarna dieslar såväl som bensinare släpper också ut kolväten precis som motorerna i flygplan och bilar.

Varför bara problem med de motorer som förbrukar minst? Eller har ni problem i era hamnar med bryggseglare som kör tomgång hela dan med bara 2 taktare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch, då blev det hela värre. Då släpper du säkert ut minst 50 liter bensin rakt ut i sjön!

2taktochel, det stora problemet är inte vad dina andra landbaserade motorer (eller mina för den delen) förbrukar utan just att du släpper ut så mycket bensin rakt ut i sjön.

Eftersom du fårgar, min egen energiförbrukning ser ut ungefär såhär;
Diesel till båten, 50 liter per år.
Bensin till bilen, 200 liter per år.
Flyg, 400 liter per år.
Uppvärmning av bostad samt hushållsel 100 % vindkraft. (Hälften äger jag själv.)

All fossilbränsleanvändning klimatkompenserar jag. Det är inget 100%-igt alternativ, men det är i alla fall något.

Eftersom jag arbetar med energieffektivisering av byggnader och tidigare har arbetat med effektivisering av fjärrvärme- och avfallsförbränningsanläggningar så har jag minst 100 000 liter fossilbränslebesparing på plusskontot årligen, troligen mycket mer.

Jag är en ordningsman helt enklt! smiley

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flygplan släpper inte ut kolväten!
Bilar släpper ut väldigt lite kolväten, inte gamla SAAB:ar och Trabanter förstås (de har ju tvåtaktare).

Som du såg i beräkningen så behövs det inten stor motor för att årligen släppa ut 18 liter bensin i sjön (även om jag hade missuppfattat hur du använde dessa). Beräkningen utifrån dina förbrukningsuppgifter är ändå hyffsat korrekt.

Problemet är att inte att bensinen från tvåtaktarna rinner ut i hamnarna, den rinner ut över allt där tvåtaktarna far fram.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för din redogörelse Mackey! Mitt bilåkande har dock minskat sista året och gynnat SJ istället pga egen bekvämlighet.

Hur mycket kolväten anser du att båt 4 taktarna släpper ut.? Alla och inte bara utombordarna.

Bra att du seglar för både trevligt och miljövänligt!

Men min vändspolade Tohatsu går både mycket jämnare över hela varvtalsregistret än Johnson 20an som går bäst med högre varvtal. Drar också mindre bensin per dm .

På fiskevattnena kör jag elmotor så få start och stopp. Bekvämt och miljövänligt.

Men klimatkompensera? Det har jag aldrig förstått? Det blir väl lika mycket avgaser om man betalar för det. Enda vitsen är att det blir så dyrt att man inte kan betala mer?

Har en granne som har minst 2 gamla 2 taktare i vedboden. Använder en som nödmotor om stora dieseln skulle krånga bara så heller ingen miljöbelastning.



 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofattbart att moderna människor går med på vilka dumheter som helst bara man dinglar en slogan om miljön framför dem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klimatkompensering kan man se som plåster, ingen slutlig lösning.

Klimatkomnpensering fungerar bara så länge det finns möjlighet att få bort CO2 från jorden någonstans där det är billigt och bra. Typiska projekt som pengar för klimatkompemnsering går till är att plantera träd i ökennära områden (dubbel effekt, samlar CO2 och minskar ökenutbredningen) eller att bygga vindkraftver eller solcellsanläggningar för att minska utsläppen av avgaser från fossila bränslen.

Det är inte alls så dyrt att klimatkompensera, har man råd att flyga har man råd att klimatkompensera. Har man råd att äga en bil eller en båt har man råd att klimatkompensera. Här är några siter för den som är intresserad;

http://www.carbonneutral.com/
http://www.atmosfair.de/
http://www.tricorona.com/sv/

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej ORDNINGSMANNEN konstigt det finns sådana lite var stans  ! Nu till saken :  Du som är en Mästare i miljö-tänk... Hjälp mig med ett råd ( Och nu snackar vi Fördjud 2-taktsmotorerna som debatten gäller !!!!!, och inget annat som det har lätt att göra på denna sajt ..... Ja fa. den är unik i påhopp .

Jag Har en öppen plastbåt på 4 meter och den används för Bad & fisketurer lite då och då , Ja säg att jag kör upp ca: 150 liter / året.

Min motor är en Crescent 25 hk 1969, och väger 33 kg.  toppfart ca: 27 knop , ekonomifart ca: 17 och med en förbrukning av : toppfart 10 lit / tim , ekonomifart 5,5 lit / tim.

Redan nu har min motor bidraget till bättre miljö på grund av dess livslängd, för skulle jag byta motor vart 10:e år så skulle det ju behövas att tillverkas 4 motorer till med vad det innebär med energiförbrukning vad avser  tillverkning & transporter mm.

Vad har jag att välja på för motorer om jag skall ersätta min klenod ??

Kom med förslag iomed att du vet !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fjanterier rakt igenom, när fan blev tvåtaktare i sverige ett problem för den globala miljön? 0.000000001% av den totala bensinförbrukningen i världen......löjligt, det kommer alldrig att bli ett förbud mot dagens i drift fungerande 2-taktare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte den globala miljön tvåtaktarna förstör utan den lokala.

Många tusentals liter bensin rinner ut i svenska sjöar och hav varje år, ofta på samma platser som fiskar leker och ynglar av sig. Kolväten och aromatiska kolväten gör att allt för många fiskar aldrig blir till. Givetvis påverkas även alla andra organsimer som lever i havet mycket negativt.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan aldrig försvara att motorn mer eller mindre direkt häller ut soppa rakt i sjön.

Sådan skit tyckte vi var ok på 50-talet då man dumpade skit i sjön i tron om att det man inte ser är inget problem.

Av dina 150 liter soppa så hamnar ca 50 liter rakt oförbrännt ned i sjön.

Motsvarande som du tar 2 jeepdunkar och häller rakt ned i sjön.

Miljösvineri som inte går att försvara.

Gamla 2-taktare hör hemma på återvinningsstationen eller på museum för att våra barnbarn ska kunna beskåda skiten vi häll på med som förstört deras sjöar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kastade mig in i tråd som jag kanske inte behärskar...men är det inte förbjudet att sälja nya 2-taktare? i så fall är det väl ändå ett övergående problem om det nu är ett problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att gamla 2 taktarna ensamt skulle skicka mer kolväten än 4 taktare är helt fel. Men räknar man som vissa att 4 taktarna är ok och jämför dom med olämpligt använda  tomgångshackande eller trollande 2 taktare kan man få till vad som helst med statistik.  Men hur många tillbringar sin tid med tomgångskörning eller trollar med för stor hackande 2 taktare? Trollare har ju skrivit att de byter pga de anser 2 taktarna är olämpliga för det och då är dom inga problem längre. Deras motorer skrotas nog inte för stor kapitalförstöring, men används istället för korta snabba turer där miljöpåverkan är minimal pga av optimal körning  och förbränning.

Skulle det vara ett problem  med kolväten i vattnet skulle det inte gå att fiska i båthamnarna och skarvarna skulle fly innerskärgårdarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men .... ursäkta mig ... behövs det inte bensin i en 4-taktsmotor ? Och om i så fall släpper även dessa ut föroreningar som du beskriver ............. eller ?.

Varför inte lite sunt förnuft från er lobbeister !! lägg mer energi på att få till ett pris som är attraktivt i jämförelse med vanlig soppa  på alkylat-bränsle så är ju ALLA problem lösta :))

Men jag förmodar att du givetvis bytt ut din gamla gjutjärnsklump .. Volvo MD 11C från 1980 ( blir inte många fiskar av de yngeln som du passerar ! ) till en modern Diesel med partikelfilter ................eller ? kanske du är en av de som enbart seglar .........även i stiltje och i gästhamnar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...