Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Sparre

Transportstyrelsen vill förbuda gamla tvåtaktare!

Rekommendera Poster

Eftersom jag inte är snurrbåtsägare just nu har jag ingen koll på marknaden för aktersnurror, men en nyare fyr- eller tvåtaktare med bränsleinsprutning är ett bra alternativ.

Den snurra du har nu går kanske på 2/3 effekt vi ekonomifart och då skulle den förbruka 1,4 liter bensin i timmen om all bensin blev framdivande kraft till båten. Resterande 4,1 liter blir dels värme och dels rinner soppan ut i sjön. För att slippa räkna så noga kan man uppskatta att 2 liter av din bensin rinner ut i sjön varje timme på ekonomifart. Om du alltid kör på ekonomifart kör du cirka 27 timmar årligen och släpper alltså ut cirka 50 liter bensin varje år i dina egna bad- och fiskevatten.

Sedan är det 200 000 andra som också släpper ut ungefär lika mycket bensin som du.

Dessvärre räcker inte kostnaden för den utspilda bensinen så långt, det blir bar en tusenlapp per sommar och en ny snurra kostar troligen 35 - 40 tusen. Vad kostar en begagnad? Hälften? Det tar i alla fall minst 15 år att tjäna igen pengarna för en mer miljöanpassad snurra än den du har.

Miljöpåverkan från tillverkning av en ny snurra inklusive transport mm gissar jag - och nu understryker jag att jag verkligen gissar - ger nog betydligt mindre miljöpåverkan än vad din snurra gör under tre, fyra år. Framför allt påverkas inte den lokala känsliga marina miljön.

Någon som kan komplettera med info om livscykelpåverkan från båtmotorer?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej den motorn häller inte ut soppan i sjön när den går i maschfart och maxfart. Jag har haft en sån.
Den är dessutom vändspolad för att just man ville hålla nere dess bränsleförbrukning.

Om det är en tröst för dig så gick min hädan -89.

Men crabfish hur många liter bensin eller diesel har du kört upp med din båt hittils i år?

Och hur mycket av det hamnade i sjön för motorn har väl inte 100% verkningsgrad?

Jag har gjort av med 10 liter på min Johnson som köptes -89 när Crescenten pajade .

Tändkulemotorerna är inte förbjudna än så varför snacka bara om 2 taktarna?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte fa. har jag hål i tanken !!

För att ersätta min motor ( som jag förstår är det kanske lite för mycket begärt att du förklarar det hela lite närmare ).

OM jag skall ersätta min motor med en ny 4-taktare , och det är inget fel på dessa ! så har jag bl.a  fölljande att välja på:  ( OCH beakta NU vilken båt jag har !!! ), lätt öppen båt 4 met . 25 hk motor 33 kg.

Yamaha 25 hk vikt    77 kg. handstartad !!

Suzuki     25 hk vikt    70           =

Parsun    25 hk  vikt   66            =

Honda     20 hk  vikt  46,5           =

För det första så är det direkt livsfarligt att montera  så pass tunga motorer på så liten båt., Båten får helt fel läge i sjön och går tungt akter-lastad,

OCH det behövs ju lite energi för att föra fram en båt med en övertung motor

Med erfarenhet av båtbygge sedan 1965 så har testad en dj...a massa  ;))

Alltså på lätta båtar uppstår ju problem med vikten på en 4-taktare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grabben NU har bjudet bra på dej själv :)))))))))))))))))), Visst är det så att hela du är en skrivbords-produkt wink !

Men frågan om din sura MD 11 C från 1980 ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt ok att man inte kan.
Ska jag vara ärlig var jag på din nivå (som jag uppfattar är typ noll just nu utan att mena något elakt) när den här tråden startade, men det finns väldigt mycket att läsa och lära.

Det är just för att jag läst och förstått hur otroligt skadligt det är att släppa ut all denna bensin som jag engagerar mig i tråden. Det är inget jag tidigare reflekterat över. Jag känner mig som en skurk när jag tänker tillbaks på alla tusentals liter bensin jag själv hällt ut i havet under åren. Jämför med toatankstömning har jag föstått att detta är ett långt större problem.

Det stämmer att det är förbjudet att sälja nya tvåtaktare med förgasare sedan ett antal år (2006 tror jag det är). Direktinsprutade tvåtaktare är ok och de ska inte heller omfattas av ett ev. förbud.

Jo, nog dör tvåtaktarna ut, men det går rysligt långsamt. Det är ju en fantstiskt enkel konstruktion som håller nästan hur länge som helst. Se bara på Ingen:s motor som troligen går mycket bra trots att den är från 1969.

Jag tycker det är ett problem att mer än 10 miljoner liter bensin släpps ut varje år där vi badar och fiskar. Vad tycker ni andra?

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med det argumentet går det ju knappast heller att motivera ett byte från en gammal tvåtaktare till en ny fyrtaktare.

En fyrtaktare släpper ju också ut en massa skit och mig veterligen finns det inte katalysator på fyrtaktssnurrorna heller. Då är det ju med samma logik inte vettigt att motivera ett köp av en fyrtaktssnurra med argumentet att tvåtaktare skiter ned mera. Nej, det enda raka är att helt avstå från förbränningsmotorer och kanske båt helt och hållet.

Vill man hårddra det hela är ju faktiskt fritidsbåtar egentligen bara leksaker. Samhällsnyttan av dess existens är ju rätt minimal.

Varför inte förbjuda fritidsbåtar helt? I Sverige är vi ju rätt pigga på förbud och restiktioner av olika slag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir inte illa berörd, finns det pålästa personer så skall man retirera utan att känna pretsigeförlust, Mackey min vän.., jag stöder dig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju låta hemskt med all denna bensin som hälls ut i vattnet varje år, men du måste också sätta det i relation till totala vattenvolymen i havet. Vi snackar vi nivåer som troligen inte ens är mätbara. Miljarddelar av tusendelar av en promille eller liknande, om ens det....

Dessutom är ju bensin väldigt lättflyktigt. Den stannar inte kvar i vattnet utan avdunstar upp i atmossfären.

Nej, i mina öron luktar det moralpanik.



Senast ändrad av Sparre | 01 juni 2012 | 20:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey :  Hur går det med ditt svar ang. din motor ! Kör du med MD 11 C eller ?, eller liiiite feg för att svara på detta ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är klart att en fyrtaktare också släpper ut rester av oförbränd bensin i havet, men bara 1/10 av vad en tvåtaktare gör.

Jag håller helt med dig om att akrylatbensin gör få ett vettigt pris, det skulle minska de skadliga utsläppen fårn tvåtaktaren till fyrtaktsnivå direkt om alla använde sådan soppa.

Jag hör till de som nästan enbart seglar och jag besöker i stort sett aldrig gästhamnar. Som jag skrev tidigare så använder jag ca 50 liter diesel om året till båten, men jag tror egentligen att det är mindre. Jag har kvar den gammla MD 11:an som går bra utan vare sig vit eller svart rök.

Mackey

PS
Föstår inte varför Ingen:s inlägg rapporterats. Det är väl inget fel på det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Lugnadig, jag hinner inte svara...

Jo, som sagt min MD 11 är gammal, men inte sur. Den ligger troligen på fyrtaktsnivå när det gäller kolväteustläpp. Den förbrukar 1 liter per timme vid 1500 rpm så det är int så mycket som rinner ut oförbrännt.

Det beror på vad du menar med skrivbordsprodukt. Det stämmer att jag har pluggat en hel del, men jag har också arbetat praktiskt med maskinmontage inom tung industri och är allmänt händig. Inga problem att plocka ner en MD11, men tyvärr har jag tappat intesset för att meka.

Har haft egen snurrbåt från 8 år ålder till jag var 25, men då hade jag inte koll på vad jag ställde till med.

Kul med sjömätning. Jag och kompisarna följde med stor intresse sjömätningar på 60/70-talet utanför Nynäshamn - Landsort. Det vimlade av - var det orangea Fjordling 17 - som körde fram och tillbaks sommar efter sommar. Var du en av dem?

Mackey



Senast ändrad av Mackey | 01 juni 2012 | 20:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte 2-takt i båten men däremot i snöskotern och det är inget jag gillar. Akrylatbensin borde skattebefrias om det inte redan är så. Man måste börja någonstans och jag har just köpt en 4-takts röjsåg som jag tankat akrylatbensin.

 

http://www.aspen.se/Proffs/Marin

Det låter smått otroligt men siffrorna talar sitt tydliga språk, med vanlig bensin blir det 300 gånger mer föroreningar i vattnet än om du väljer Aspen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En del av alla skatter och avgifter vi betalar till stadskassan som miljöskatt/avgift skulle gå till att minska beskattningen på alkylatdrivmedel. Då används pengarna till det namnet ger ett sken av att det är.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det otroligt.! 

Stämmer det borde alla Mercuiser och Aquamatic och fyrtaktare  gå på akrylatbensin. De förbrukat ju kopiösa mängder jämfört med 2 taktarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förmodar att nyare marina 4-taktare har katalysator. Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det ju inte förbrukningen som är problemet utan utsläppen av soppa i sjön.

Det stämmer - som jag tror du menar -  att de storförbrukare som kör fyrtaktare släpper ut lika mycket kolväten i sjön som du, men då måste de förbrukar cirka 10 gånger så mycket bensin som du per säsong.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jämför inte flygresor bilresor mm med att köra en gammal tvåtaktare.

Det handlar om att vi inte vill ha oförbränd soppa ut i sjön/havet.

Fyrtakt är bättre punkt slut, annars hade Yamaha, Suziki, Honda byggt tvåtaktare och det vet ni...

//BB

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Miljö, en utmärkt kassako som staten flitigt utnyttjar i alla sammanhang! Köpte idag en ny rakapparat, på kvittot står det inkl. miljöavgift!



Senast ändrad av Rovarn | 01 juni 2012 | 22:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra att du håller med om att även 4 taktare släpper ut kolväten som du inte gillar. Hur mycket kan man diskutera , men mercruisers och aquamatiq är ju vanligen betydligt större motorer på flera liters cylindervolym, medan merparten av 2 taktarna är småmotorer. Min största reservmotor Johnson 20 Hkr är på 0,531 l iiter medan Tohatsun är på 0,429 liter vilket är betydligt lägre än Aquamatic och Mercruisers. Och med småbåtar åker man betydligt kortare sträckor än stora bekvämare båtar .
Delvis beroende på att småbåtar innehas av sommarstugeägare som bara tar kortare dagturer.

Apropå små 2 taktare så finns det flera vid vår brygga som används sparsamt och sålunda ingen belastning alls, En var en Tohatsu 2,5 Hkr som användes för att en seglare skulle kunna ta sig ut till sin segelbåt ca 500m som låg på svaj. Men den stals så den är borta från hans värld. Hoppas han får ha kvar sin Selva 2 taktare 4-5 hkr som sitter på seglaren och används oim det blir stiltje vilket händer. Och den är heller inget miljöproblem jämfört med stora motorbåtar. Selva är fulmålad för att förhoppningsvis få sitta kvar. Vi kan inte skaffa fyrtaktare bara för att berika balterna.

 



Senast ändrad av 2taktochel | 01 juni 2012 | 22:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 2-taktare släpper ut ca 40% av bränslet olja rakt ut i sjön..no

Går aldrig att försvara

De enda som försvarat sådent svineri är de som själva har en 2-taktare.

Egoistiskt tänk.no

Noll hänsynstagande till miljön

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En 2-taktare släpper ut ca 40% av bränslet olja rakt ut i sjön..

 

Ovan påstående är felaktigt! Försök förkovra dig i ämnet, det är ganska intressant med olika motorers funktionssätt och skillnader i arbetssätt, effektivitet etc.

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir mer och mer förvarje inlägg du skriver. 40% just nu.

Du svarade inte på hur mycket du förbrukat i år hittils. Ser man på din sjöbod så måste det gå åt mycket med så stor båt. inte för jag missunnar dig det men du ligger troligen långt över vad 2 taktarna vanligen släpper ut. Vad har du fölr effefkt på dina motorer och vad drar dom i timmen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderar bara på vi har väl lite till  mans skrotat ut fullt fungerande tjock-tv aparater och mobiltelefoner...

 

 



Senast ändrad av Marrexxx | 02 juni 2012 | 00:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst men det har varit helt frivillig skrotning.  Vad skulle hända om regeringen med stöd av miljöpartiet kommer fran till att alla Volvo, VW ,Ford, Kia, Toyota och andra småbilar ska skrotas och bara stora stadjeepar och lyxbilar får vara kvar. Skulle vi gilla och acceptera det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gogglade lite snabbt och hittade detta: http://www.batmiljo.se/?id=7097 Här redovisas vad resp motormodell släpper ut i mängd oförbränd bensin, tex att en äldre tvåtakt släpper ut 21.4 ggr mer än en fyrtakt. Det finns skäl för alla att tanka akrylat som tydligen redan är suventionerat enligt texten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Hoppas utvecklingen och användandet av de nya 2-taktarna fortsätter. Bl.a den lägre vikten är betydande i små båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir nog inte så.. Den enda tillverkaren som driver utvecklingen av tvåtaktare är Evinrude. Att göra en liten och lätt direktinsprutad tvåtaktare verkar svårt och även Evinrude verkar ha gett upp det då man nyligen börjat köpa Tohatsus 4-taktare i mindre storlekar och märka dom med Evinrude-dekaler. Problemet är just vikten, 2T DI-tekniken är tung och det slår hårdast på småsnurror, så hårt att 4T blir lättare..

Mercurys minsta 2T DI är på 75 hästar och det är en motor som är både större och tyngre än flera fyrtaktare. Nån utveckling av konceptet har inte heller skett på många år. Nyligen introducerade Mercury en ny fyrtaktad 150-hästare, man har sedan tidigare en 2T DI och en överladdad 4T i programmet. Att ha så många motorer på samma styrka är knappast försvarbart företagsekonomiskt. Den äldsta motorn är 2T DI motorn så det är nog den som lär försvinna, kanske även den överladdade 4T-motorn..

Yamaha hade som minst en snurra på 150 hästar med 2T DI teknik. Man har helt slutat utveckla det konceptet men det finns nån motor kvar på vissa marknader. I Europa är de borta sen länge. Suzuki struntade helt i 2T DI och körde direkt på 4T..

Så bortsett från Evinrude så blir nog 2T DI tekniken en parantes i utombordarhistorien. O frågan är väl hur länge de kommer fortsätta sitt spår. Den stora fördelen med att köra på 4T är ju all draghjälp från bilindustrin. O där finns mycket att hämta. Tekniknivån i de flesta 4T utombordare får en Volvo 740 från 1987 att framstå som avancerad..

Så tyvärr finns i flera fall inget bra och miljövänligt alternativ att sätta på mindre äldre båtar som är gjorda för en lätt gammal förgasarmatad tvåtaktare. O då är ju Alkylatbensin en smutt lösning men där har man ju misslyckats med både prisnivå och tillgänglighet..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När nu de nyare 2 taktarna är lika tunga och lika dyra som 4 taktarna så försvinner ju vitsen med att köpa dom. Det är de gamlas enkelhet och hållbarhet som prisats.

Och småmotorer skulle bli orimligt dyra att ta fram med den tekniken samt dessutom det faktum att småmotorer tjänas det inte så mycket pengar på som de store.

Men små gamla 2 taktare förbrukar lite bensin dels pga sin storlek samt även det faktum att de bara körs kortare sträckor så de är inget miljöproblem de som finns kvar av de gamle.

Såg en annons på en gammal snurra ca 4 Hkr  från tidigt 60 tal eller möjligen 50 tal. Hur många tror den ställer till annat än nostalgitrippar för den som köper den. Någon semestertur lär den aldrig gå på.

Det finns något gammat test på en Johnson 6Hkr som exempel på en förgasarmotor som är ineffektiv. Hur många familjebåtar kör på långa semestersträckor med en sån? Möjligen som hjälpmotor på segelbätar får de hänga med långa sträckor som reserv när vinden är olämlig som in o ut ur hamnar. Eller kortare fisketurer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir ett problem i den här disskutionen när ingen bemöter argumentet att en 2taktare inte släpper ut lika mycket oförbrännt vid alla varvtal!

I marschfart är utsläppsnivån mer lik en 4taktare som 2taktochel skriver. Den är inte miljövänlig för det, men några 40% ut i sjön handlar det inte om. Detta såvida man inte kör på tomgång hela tiden. Att bara köpa rakt av att 2taktaren är så dålig som det påstås är inget annat än okunskap.

Vissa verkar vilja se detta som ett större problem än vad det är. Ett problem är det, men förbud är inte lösningen.

Vi som är ute i skärgården ser hur pass fort det ändå går att motorerna byts ut mot modernare konstruktioner. Alla 2taktare körs inte till de skär, utan många ställs in i en bod och förblir stående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Akrylatbensin? Häller ni plast i tanken?

akrylat
akryla´ t, samlingsnamn på polymerer och oligomerer framställda från akrylsyraestrar.

(Nationalencyklopedin)

Sorry, kunde inte låta bli.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...