Jump to content
Thursday 19 September 2019

jarb

Medlemmar
  • Content Count

    2,726
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

73 Expert

3 Followers

About jarb

  • Rank
    Hedersmedlem

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. I stort sett alla 4-taktare är mer eller mindre benägna till bränsleutspädning. En del mer, en del mindre. Yamahas F300 tillhör den första kategorin. Om det inte är fel på motorn finns det tre orsaker som förvärrar problemet. Motorn har för stor propeller, 6000 rpm vid WOT med normal last är att föredra. Har man för stor propp redan med lätt last, lastar båten full med folk och prylar och åker kanal har man fixat bra förutsättningar för bränsleutspädning. Motorn har fyllts med för mycket olja från början, ju mer olja som finns i sumpen från början ju större är sannolikheten för bränsleutspädning. Efter oljebyte är halva stickan att rekommendera, dvs mitt emellan max och min. Motorn är ny och inte fullt inkörd. En motor som gått mindre än 100 timmar är mer benägen till bränsleutspädning. Är det fel på motorn är dessa orsaker vanliga. Motorn överkyler och går för kallt. Kylningen styrs av termostater och tryckhållningsventiler. Serviceintervallet på dessa komponenter är 1 år eller 100 timmar. Många verkstäder slarvar med detta. Jag har sett ett flertal motorer som varit över 10 år gamla där dessa prylar aldrig varit isär. Spridarna läcker/efterdroppar. Dagens insprutade motorer är känsliga för bränslet och dagens bränsle är inte lagringsstabilt. En vanlig orsak till dessa problem är att bränslet och bränslesystemet inte vinterkonserverats korrekt. Torr, ren, färsk soppa och korrekt vinterkonservering sparar mycket problem. Motorn tänder inte på en eller flera burkar , brukar höras och märkas ganska tydligt så inte så troligt i detta fall.. Motorn lider av blow-by. Kolvringarna tätar helt enkelt inte som de ska. Som sämst tätar det då på låglast då gastrycket hjälper ringarna att täta. Ett enkelt leak-down test avslöjar om motorn har för mycket blow-by.
  2. Ja detta PostNord 😡 Behövde lite reservdelar till motorn. Det visade sej trots den höga dollarkursen va 30% billigare från USA. Så jag tänkte att mer bråttom än en vecka som det brukar ta har jag inte. Det tog 4 dagar för paketet att nå Sverige. Sen hände ingenting utan status var Under tullbehandling, detta brukar ofta ta en dag, nån gång har jag nog väntat tre dagar. Totalt tog denna tullbehandling 27 dagar!!! Jag var ju såklart i kontakt med PostNords kundtjänst och tullenhet och enligt dom är ca en månad det ”nya” normala. På frågan om de tyckte det var rimligt att jag betalar för prioriterad frakt som tar 4 dagar och sen att de därefter ligger på paketet i 27 dagar fick jag inget annat svar än att så är det numer. Så beställ inget som ska tullbehandlas som ni behöver snabbt och betala absolut inte för prioriterad eller expressfrakt för det är helt bortkastade pengar..
  3. Njae.. Servicemanualen säger 107,5 kg för just denna typ och årsmodell.. Google har nog hittat en större 1140-kubikare som brukar väga därikring men detta är en mindre modell av Yamahas trepip på 850 kubik..
  4. 1. Svårt o säga, hur såg foderna ut? 2. Jo, det åker du ju på.. 3. Beror på, gör man mycket själv och motorn mest behöver städas lite så är det säkert värt det. 4. Nä, räcker det t ex med o hona och kanske nya ringar så är ju det en helt annan sak än om det behövs nya foder och kolvar. Båtens värde tål ju inte så stor investering innan det blir ekonomiskt vansinne.. Åja, har du kommit såhär långt så kan du säkert fixa resten oxå
  5. Hade gastrycket gått i vevhuset och du har så lågt komp tycker jag du borde ha rejäl vevhusventilation o hög oljeförbrukning, kanske t o m vevhusexolosion. Det verkar ju som det tätar till sej antingen när kolvringarna får gastryck och jobba med eller att ventilerna börjar hänga med. Har du sot eller rost på spindlarna kan ju dessa tröga men att det lossnar strax efter start. Att stänga ventilerna med kolvarna istället för fjädrarna brukar inte vara så länge förrän tallrikarna ramlar av och skapar dålig stämning i förbränningsrummet, slår sönder, lock, kolv, foder mm.. Du verkar ju ha viss skruvarvana och att lyfta toppen och trycka ur ventilerna är ju hyfsat kvickt gjort. Du kommer ju lixom inte mycket längre utan och skruva. Då får du ju besked hur styrningar, tallrikar, spindlar och säten ser ut, även övre delen av foderna blir ju synliga..
  6. Har du mycket vevhusventilation? Hög oljeförbrukning? Slammer? Tog du kompprovet med varm eller kall motor?
  7. Man brukar börja billigt och enkelt så jag skulle börja med ventilspelen. Är där ventiler som ”står på” som man säger förlorar du komp där..
  8. Jag har testat alla tre, det finns även en modell mellan Baystar och Seastar som heter Baystar Plus. En vanlig Baystar med bullhorn kommer dock funka alldeles utmärkt till din båt och motor. Det är en uppgradering jag verkligen kan rekommendera, lite pill och installera dock men du har ju en hel vinter på dej
  9. Inlägget såg annorlunda ut tidigare, nu ser det bättre ut utan loggor och länkar. Det är fullt möjligt att vi har olika åsikter vad som är reklam, det är helt OK för mej @Gelis
  10. @NynashamnsBatservice @stavhammar Jag tycker det är trevligt och bra med aktörer från den proffesionella sidan på forumet. Tror här finns ett flertal att dömma av sättet de skriver på men deras firmor går inte att idientifiera m a p på användarnamn eller innehåll i deras poster, syftet med deras poster är alltså inte kommersiellt. Posten ovan gränsar till reklam enligt min uppfattning och som jag tolkar reglerna ska vi inte ha sånt innehåll i trådarna..
  11. Suzuki räknas inte till ”i huvudsak” av vare sej mej eller Biltema 😎 Skulle det röra sej om en Suzuki så kan den ha M10 istället för de två vanliga. I så fall finns adapter som du gängar på 3/8-anslutningen att köpa hos välsorterade båttillbehörsbutiker, t ex Watski-anslutna.
  12. Jag vill ha vatten upp till pumpen, dvs vattnet ska nå en bit över delningen mellan rigg och växelhus. Det kanske funkar o låta pumpen suga med vattnet på lägre höjd men jag föredrar o hålla den blöt för då pumpar det omedelbart. Det är ju oxå så den jobbar i sjön. Man har ju inte så många chanser om det visar sej att den inte tar förrän impellern är bränd. Med en tunna som är bred nog för och svälja AV-plattan och hög nog att täcka vattenpumpen så kan du köra längre perioder utan problem.
  13. Vattnet i en spolmuff räcker till motorer upp till ca 100 hk, sen bör man använda tunna. Det är därför ni inte ser nåt vatten, trycket blir för lågt och vattnet tar ”fel” vägar och lämnar delar av motorn okyld. En snabb start på nån minut för o hålla impellern smord kan gå an på större motorer med muff men absolut inte längre varmkörning, det kan gå illa.. Lanthandlare brukar ha bra tunnor o köra utombordare i.
  14. Du ska inte låta motorn stå på tilten överhuvudtaget enligt Yamahas instruktioner. Du ska köra upp motorn och fälla ut tiltstödet. Sen kör du hem trimkolvarna så att de är inne i cylindrarna. Sparar trimkolvarna och du behöver inte åka och ”puffa” upp motorn en gång i veckan.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy