Jump to content
Friday 24 May 2024

granis76

Medlemmar
  • Content Count

    28
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About granis76

  • Rank
    Fänrik

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Bra råd, jag ska fundera på hur jag ska göra. Är det någon som vet om det här ett vanligt fel efter att växelhuset tagits bort? Är det ett lätt jobb för den som kan det?
  2. Ja precis, det är ju den självklara frågan som jag också ställt. Fick svaret att han inte hade tid att lägga på det just nu. Jag kan köpa det då han ville sälja den nu på på våren och då hade samtidigt andra saker att fixa med på båten. Jag tror att det också är inräknat i priset. Samtidigt har jag inte massor med tid att mecka och inte heller kunskapen så jag är lite skeptisk. Om det är krångligt att lösa kommer det troligen sluta med att jag behöver lämna in den och då är det kanske inte värt det.
  3. Jag är spekulant på en begagnad 6hk yamaha 2-takt. Säljaren har bytt impeller men efter bytet fungerar inte växlarna som de ska. Enligt säljaren behöver växelpinnen justeras upp eller ner sen ska den funka utmärkt. Om man utgår från att det är växelpinnejustering som är felet, hur lätt är det att lösa? Hur stor är sannolikheten att det är något annat?
  4. OK tack för svar! Misstänkte nästan att det var så, vattnet rann överallt förutom där de skulle... Hur hög tror ni tunnan behöver vara, räcker det om den täcker insuget där man sätter spolmuffen eller behöver den vara högre? Är det någon som har prövat en sån här påse? http://www.erlandsonsbrygga.se/Hemsida/Hostkampanj!/KONSERVERINGS_SATS?id=03026 Om det funkar borde det inte funka med en vanlig sopsäck? Kanske är lite klena men tänker att man kanske kan förstärka med med en blå IKEA-påse runt.
  5. Skulle varmköra min Yamaha f150 för att byta olja idag. Har en bra spolmuff med vattentillförsel från båda hållen, men fick aldrig igång någon skvallerstråle efter start. Jag kommer inte ihåg hur det är, kommer den igång direkt vid start eller tar det ett tag? Vågade bara köra i en minut innan jag stängde av motorn... Provade 2 gånger, den andra gången tryckte jag muffen runt insuget men det hjälpte inte. Någon som har några tips?
  6. Har en Mercury från 2001 där tändkabeln lossnat, tror den har kommit i kläm när jag tagit av och satt på kåpan. Det är delen som inte går in i tändstiftet som är lös, se bifogad bild. Har försökt att sätta tillbaka den men får den inte att sitta ordentligt och har svårt att starta motorn. Vet inte om den ska skruvas fast eller bara tryckas in. Någon som vet?
  7. Har en Mercury från 2001 där tändkabeln lossnat, tror den har kommit i kläm när jag tagit av och satt på kåpan. Det är delen som inte går in i tändstiftet som är lös, se bifogad bild. Har försökt att sätta tillbaka den men får den inte att sitta ordentligt och har svårt att starta motorn. Vet inte om den ska skruvas fast eller bara tryckas in. Någon som vet?
  8. Har nu fyllt på knappt 2 dl olja vilket gjorde susen! Iaf så köndes det så, båten står fortfarande på land. Använde minsta biltematratten, skvätte i lite i taget samtidigt som jag vred på ratten. Mycket lättare än jag befarade . Det verkar som att läckan är på baksidan av rattpumpen vid kopplingen till ena slangen. Får se vad jag gör med det...
  9. Kan inte svara på om det är för mycket olja, får kolla det. Iaf har jag också exakt det problemet du beskriver med knackande och kuggande känsla och att det bhövs mycket rattutslag för att styra åt ena hållet.
  10. Tack för alla tips! Verkstad hävdar att inget läckage finns, bara lite som rinner över från rattpumpen vid körning eller vid temperaturskillnad. Jag tror att det är läckage, kan inte vara rimligt att det ska komma så mycket olja och uppenbarligen har det kommit in luft i systemet. Jag trodde att jag behöver skölja igenom systemet med olja för att få ut bubblor, inte bara fylla på?
  11. Jag har en Ultraflex hydraulstyrning som behöver luftas. Försöker hitta någon adapter/nippel för att koppla oljeflaskan till påfyllningshålet vid ratten. Det enda jag hittar på nätet är det här, men tyckte priset var lite väl saftigt: http://www.comstedt.se/produkt/pafyllning-sats. Vet inte heller om det passar gängan till den jag har. Är det viktigt att man har en gängad koppling eller kan man trycka in slangen om den är lite smalare än hålet? Någon som har tips hur man kan göra?
  12. Jag är i början av min karriär som båtmek och undrar hur man byter oljefilter på en Yamaha F150 från 2004. Gängan på filtret är vänd nedåt i motorn så det känns som att när man skruvar upp det och lyfter så rinner det ut 2 dl olja i motorn. Hur gör man för att inte slabba så mycket? Fick tipset att låta den stå ett dygn efter körning innan bytet så rinner det ur lite olja, räcker det?
  13. Exakt, jag byter gärna olja och filter om det behövs, är dock amatör på det här området men har ändå tänkt försöka att göra det själv. Inser dock att risken är stor att jag slabbar ner en motor med olja som nu ser helt klinisk ren ut inuti... Vill därför inte göra det i onödan. Ska man lämna in motorn varje år för 5000kr så blir det ändå rätt mycket pengar i slutändan...
  14. Har en Yamaha F150 från 2005 (fyrtakt). Den har gått ca 30h i år efter olje och filterbyte förra året. Det sägs att man ska byta 4-taktsoljan varje år, är det nödvändigt även när motorn inte gått så långt? Om man byter olja är det helt nödvändigt att byta filer också?
  15. Har ingen talang eller tid till att snickra egen ställning. Har dessutom svårt med förvaring så tanken att komma med en liten väska tilltalar mig . Ingen som har tips?
×
×
  • Create New...