Jump to content
Saturday 06 March 2021

mrplasma

Medlemmar
  • Content Count

    249
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

6 Neutral

3 Followers

About mrplasma

  • Rank
    Kommendörkapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej! Helt klart en 64 br! Har själv ägt en sådan. går riktigt bra i sjön och du kan nog klösa lös en beggad för under 380 000 kr. det enda som är ett stort ”kosmetiskt” fel ör den gråa olasten som gulnar och blir flammig. Inget fel på funktion utan bara utseendet! Är nog så på alla gråa Yamariner. Bara fråga på om 64:an om du undrar något.
  2. Denna tror jag ska passa! Den är lite nyare modell, men hål och skruvhål passade när jag bytte och den var exakt likadan. kolla länken https://www.watski.se/Solcellsventilator-115dx
  3. Finns utbytes! tror den heter Solar nånting. Jag bytte på min förra båt som var en 64 DC. Min gamla fläkt hade ”ramlat” ner på axeln, så fläktbladen tog i. Om man tryckte upp fläktbladen vart det tyst, men den gled ner nästan på en gång. Då köpte jag ny istället. Tror jag betalade 1200 kr. Exakt lika dan.
  4. Intressant att höra hur ni upplever era båtar idag?
  5. Hej, har precis köpt en Cross 64BR med de flesta tillbehören (sjösättning slutet maj). Var dock osäker på trimplan och vi kom överens om att jag skulle testa utan först och eftermontera om jag kände att det behövdes (ingen skillnad i pris enl. firman). Är därför lite nyfiken på dina erfarenheter kring det om du har lust att utveckla något :-) Tack på förhand, Mvh, Jonne Om du inte behöver betala mer, så sätt dit dem omg! Är inte ett super måste att ha, men de gånger du vill köra lite fortare i tex sidsjö kan det vara bra att räta upp den för skönare gång! För att få båten i plan behövs det inte!
  6. Grattis till en fin båt! Jag hade förmånen att köra utan trimplan innan jag fick hem dem! De var restade. Själv använder jag trimplan väldigt sällan och kan tycka att man kan köra utan om man tycker det. Visst kan det vara bra ibland, men nog har jag kört båtar som är i större behov!
  7. Visst är det det felet! Nästan 100% säker. Jag använde skruven för skenan till kapellrören och använde grova kattstrypare mm. En strypare runt kapelslangen och en i fästet. Då kunde jag bara dra ihop till rätt läge. Fan vad svårt att förklara!
  8. Jodå det kommer med en käpp har en 64 br med hamnkapell och funkar fint! Har också hamnkapellet och det är riktigt bra! Möglar nog inte så lätt heller. (Galon) vad kör du för höjd på motorn? Propeller?
  9. Hissade motor det sista hålet idag! Bestämde mig när jag satt motorn på ett ungefärligt läge och mätte med en bräda, så var kavitationsplattan under V botten. Efter lite strul fick jag den på plats till slut och har hunnit testa den. Nu gick den riktigt bra! Lättare att svänga med och den varvade lite mer, dock inte så mycket mer fart. Kavitationen i svängar har minskat. Mycket nöjd! Tidigare gick det knappt att styra vid full fart, utan man var tvungen att rikta in sig innan full gas.
  10. Kan en sådan funka? Actisense NMEA 0183 to 2000 Gateway
  11. Jo, det är ekolod i GPSen. Min fundering var om man kunde få motordata från Yamaha till Garmin via en konverterare.
  12. Blev att uppgradera till en större plotter och så köpte jag bordet! Ska montera det så fort jag tar hem båten från vinterförvaringen. Isen ligger kvar här än. En finskt test på Cross 64 br finns nu på Youtube. De kör ganska hårt i vågorna med den.
  13. Nog kan ett kapell i fören hjälpa till ifall du vill undvika vatten, men jag skulle inte sätta dit ett sådant. Du får en massa fula knappar monterat på relingen. Har själv kört med stora kapellet i spöregn och visst rinner det lite på golvet, men det blir inte så mycket och det är en ränna i mitten av durken som leder ner till självlänsen. Har haft en Yamarin 64 DC tidigare och visst var det bra att kunna sova över, men min fru gillar cross 64 br bättre. Hon tycker den känns säkrare att hantera när man ska lägga till mm. Har inte solbädden i min och tror inte jag kommer köpa den heller. Jag är 1,97 lång så jag tror det får vara! :-) Annars är jag nöjd med båten och den går riktigt bra i sjön. Den är odramatisk som förövrigt många Yamariner är. Har du mera frågor så finns jag till hjälp!
  14. Har just bytt ut min Garmin echomap 71sv mot en större (91sv). Den kommer passa bättre i min Yamarin Cross 64 br. Nu till min fundering? Garmin 71 och 91 stödjer endast NMEA0183 och min motor har NMEA2000. Kan jag koppla ihop detta på ett smart sätt? Såg att det finns konverterare, men vet ej om det kommer att funka? Är det någon som vet vilken information man skulle få? Kunde köpt Garmin 92sv istället med NMEA2000, men då blir det lite mer pengar att hosta upp!
  15. Bra info! Inte är det så dumt att man kan slänga ihop en burgare samtidigt som man plockar ut en lättöl från kylen! ;-) 45 knop på topp? Tycker dem borde gå fortare med tanke på att skrovet ska gå mycket lättare? Gjorde inte 76 dc med en F250 ca 45 knop? Vad har du för förbrukning idag på samma knop?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy