Jump to content
Sunday 17 November 2019

Scrat

Medlemmar
  • Content Count

    98
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Scrat

  • Rank
    Kapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. När jag skapade tråden hade jag hoppats på att någon redan gjort denna resa och skrivit om det, det hade besparat mig en hel del tid och pengar. Nu hoppas jag istället att mina erfarenheter kan komma andra till nytta. Funderar på att skaffa mig ett vinterprojekt med att montera hydraulstyrning och har kikat lite på Baystar eller Seastar. Baystar är väl nästan lite gränsfall då den rekommenderade motorstyrkan är tom 115 hk och Seastar är ganska betydligt mycket dyrare... men man vill ju inte vara dumsnål. Kanske finns det någon här på forumet som har testat dessa två system med liknande båt och motorstyrka (ca 108 hk) som kan dela med sig av sina erfarenheter, eller varför inte någon annan bra hydraulstyrningar som någon har goda erfarenheter av?!
  2. Den optimala (?) propellern för Buster X med ca 108 hk! PowerTech PTZ 4(?)18" (4-bladig RF-propp 13,25" x 18"). Propellern är (liksom de Turbo-propellrar jag testat tidigare) inhandlad från drev.se, men den finns fn inte med på hemsidan... och tack till Robban för all hjälp! Denna propp ger mitt ekipage bra acceleration, bra marschfart samt att den går att styra med vajerstyrning (även om hydraulstyrning står högt på önskelistan). Till denna test har jag även höjt upp motorn så att den nu sitter i översta monteringsläget. Toppfart: 38 knop @ 5700 rpm. Marschfart: 29 knop @ 4400 rpm. I marschfart drar motorn 0,59 l/sjömil (1,7 sjömil/liter). Båten kan hållas planande ner i 16 knops fart. Tester och data ovan är baserade på att jag är själv i båten och med full tank (och renspolat skrov). Fick med mig farsan (100 kg +) som ballast vid en test och tappade då 200 rpm och ca 2 knop i toppfart... båten kom upp i planing bra, med motorn trimmad för marsch.
  3. Ballistic propellern (13 1/8" x 21") blev tyvärr för stor. Motorn kändes trög i starten, även om accelerationen från ca 20-25 knop var hyfsad. Kom upp i 38 knop i toppfart men motorn orkade bara varva 5200 rpm. Marschfarten låg på 30-31 knop @ 4400 rpm. Det gick fortfarande att styra båten utan hydraulstyrning, även om det blev lite tyngre än med alu-propp.
  4. Jag tog med mig ECU'n och besökte Lundins Marin i somras och bad dem titta på om optimeringen hade lästs in ordentligt och det visade sig att det var fel på någon parameter. Efter att ha fått detta åtgärdat (optimeringen korrekt installerad) fick jag en helt ny motor... nu märks de extra hk som jag har fått.... med en 12 5/8" x 21" alupropp toppade jag 39-40 knop @ 6000 rpm, förvisso blev båten lite instabil i den farten, men marschfarten med den propellern ligger på 27 knop @4400 rpm. Nu har jag precis införskaffat en ny trebladig Ballistic rf-propp i storleken 13 1/8" x 21" och ska försöka få till provkörning i helgen... kanske inte helt rättvisande då skrovet inte längre är så rent. Den propeller är lättare än den fyrbladiga rf-propp jag testade förra året och jag hoppas att jag slipper montera hydraulstyrning. Pratade med en Yamaha-/Busteråterförsäljare som inte trodde att jag skulle behöva höja motorn, utan den sitter kvar på näst översta pinnhålet.
  5. Så, nu har jag genom Lundins Marin uppgraderat styrboxen till ca 108 hk och monterat på en 4-bladig Turbo 2+2x20. Jag har dock bara hunnit med en kort provtur, så mer resultat kommer att postas när jag testat mer. Än så länge har jag varit själv i båten och utan packning och då är resultatet att toppfarten, med mycket god vilja och solen i ryggen, hamnar på ca 36 knop vid 5200 rpm... det som jag tycker är den störta skillnaden hittills är marschfarten som hamnar runt 30 knop istället som tidigare 23-24 knop vid 4400 rpm. Jag känner också att styrservo hade varit skönt, det är betydligt tyngre att styra åt höger vid större motorpådrag. Motorn är monterad i samma höjd som tidigare och en höjning får ske i samband med vinterförvaringen... dock har jag bara ett håls höjning tillgänglig.
  6. Har kontaktat Lundins marin och fått pris för uppgradering av styrboxen till under än en tredjedel av vad en ny styrbox kostar... de erbjöd två alternativ; 100 hk och ca 110 hk. Sen får det nog bli en fyrbladig stålpropeller. Någon som har erfarenhet av bra propellrar till Buster X? Hur höjer man upp motorn (bör väl höjas ett par cm med stålprop)? Fan! Det börjar bli dyrt det här... men det hamnar iaf under 18 000 kr, som en ny F100-styrbox från Yamaha kostar! Plockade ur strypningen som satt i luftburken och det gjorde att toppfarten steg till 36 kts vid 6100 RPM (mot 33 kts och 5600 RPM med pluggning). Märkbart bättre acceleration.
  7. Hej, Är det någon som har erfarenhet av kombinationen Buster X (2007) med en 100 hk motor (4-takt)? Håller på att undersöka nyttan och kostnaden för att göra om min Yamaha F80 till F100... vad jag förstått så gör man det genom att byta databox samt ta bort strypningen i luftburken?! Och förstås en ny propeller! Mars-/maxfart? Acceleration? Andra ± ? Nån som har koll på om det fungerar att sätta på en databox från en begagnad F100? Eller hör databoxen ihop med en specifik motor och måste vara "nollställd" för att fungera?
  8. Har du kollat på: www.sportfiskeforum.se?
  9. Förmodligen ska han väl sälja bilen, husvagnen, släpet och jordhögen också! Alltså ganska praktiskt att ta en bild för allt ihop! Tänk själv hur mycket tid han sparar samt att han slipper hålla på med massa olika bilder när han skall sätta in annonserna!
  10. Båtkörkort eller inte... har väl inte med denna olycka att göra! Vad gjorde stridsbåten i skjutområdet? Borde väl ha legat utanför för att bevaka!?!
  11. Instämmer med de flesta (eller alla) här att dödsskjutningen är djupt tragisk. Intressanta slutsatser i var och varannan tråd! Men jag får nog ställa mig i skaran som anser att de militära rutinerna brustit någonstans. Rimligen borde man som någon nämnt beordrat eld upphör (det kanske tom rådde eld upphör, det vet vi inte i dagsläget... kan lika väl ha vart ett vådaskott!). Om nu en båt är på väg in i området innebär det faktiskt inte att de åker in förbi avspärrningen... vi saknar även här uppgifter om hur långt gången segelbåten var. Och eftersom avspärrningen bestod i ett sträck i sjökortet(?) så kan det lätt missas, varför bla stridsbåtens uppgift var att stoppa och omdirigera civil trafik. Skrarpskjutning är alltid förenligt med vissa risker.
  12. maelarpirat: Jag har idag en Suzuki DF50, vilken jag är nöjd med funktionsmässigt. Tyvärr upplever jag att den är lite för klen för min båt. Med tre personer i båten, är det nästan ett måste att någon av passagerarna får agera trimmanskap. Så jag har väl kikat mest på Suzuki, men även sneglat på Honda, Yamaha och Evinrude E-tec. jarb: Tack för ett upplysande svar! Som du antog, så är det 4-taktsmotor som gäller. Jag använder båten främst till fiske, med många starter och även längre transporter. Jag tycker att den är trög att få upp i planing, sedan är topfarten för låg (ca 27kn) för att jag skulle vilja sänka den ytterligare, med en annan propeller.
  13. Dags att väcka liv i en gammal tråd på nytt! Är det någon som har erfarenhet av större (70-90hk) 4-taktare på Yamarin 490 eller liknande båt? Enligt databladet och info ovan är rekommenderad motorstyrk 40-70hk... på Atlantica får man försäkra denna båttyp med upp till 90hk-motor!? Hur skulle det påverka båten om jag hängde på en 70hk motor på ca 165kg... skulle vikt ( ca60kg) och effektökningen ( 20hk) ta ut varandra? Eller en 90hk motor med en vikt på 190kg ( ca 70kg) och en effekökning på 40hk? Tacksam om någon med erfarenet/vetskap om min frågeställning kunde hjälpa och att jag ev. få en piggare båt eller bespara min ekonomi!
  14. Kolla www.insplanet.se, de jämför försäkringsbolag
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy