Jocke80
Medlemmar-
Content Count
53 -
Joined
-
Last visited
-
Båten väger ca 3600kg tom, ca 4000kg.
-
Hej! Vad bör marschfarten/varvtalet vara på en Saltö 31 med en vp41a? Sitter ett 290 duopropp på. mvh jocke
-
Hej! Kanske en dum fråga men finns det glödstift (glödning) på en Vp 41a-87? Med vänlig hälsning, Jocke
-
Årsmodell 85-86 på båten, 87 på motor. Den har även midcabinen. Jag sålde min Nimbus 26 nyligen så detta är ju en större och rymligare båt, känns hyffsat modern för att vara så gammal. Det jag kommer investera i vid köp är bogpropeller. /Jocke
-
Tack för svar. Drevet är dessutom nyrenoverat för 70tkr så det ska vara schysst. Motorn har gått ca 1000 timmar bara. /Jocke
-
Hej! Igår va jag och tittade på en Saltö 31 med en VP41A med drev. Någon som har erfarenhet av dessa båtar/motorer? Bra? Dålig? Med vänlig hälsning Jocke
-
Hur vet man om insprutningspumpen i en Volvo penta md40 e dålig? Kan man kolla det på något enkelt sätt?
-
1. Dom såg ok ut tyckte jag.... 2. Typiskt 3. Jag skruvar inte mer själv 4. Jag får domen i veckan om kolvar mm behöver bytas. Att renovera hela motorn inkl toppen skulle kosta ca 50tkr :-(. Köpa ny motor kostar ju skjortan med montering å allt. Jag vill ju ha båten kvar så en ekonomisk katastrof är det hur jag än gör :-( . Jag får ju inget för båten om jag säljer den utan motor. Det mest tragiska är att jag installerade en bogpropeller, nytt kapell, batterier mm 2017. Skjut mig tack!
-
Jag har plockat bort toppen och lämnat in den för kontroll, men där slutar mitt "skruvkunnande" Hur stor är chansen att problemet sitter i toppen? Om problemet inte sitter i toppen så måste jag väl plocka ur hela motorn? Är det värt det? Är det värt att renovera hela maskinen eller är det bättre att byta ut den? Är som sagt ingen mekaniker :-(
-
Vevhusventilation har jag inte kollat. Inget slammer men jag tycker den har dragit en del olja. Provet tog jag när den va kall.
-
Det har jag redan kollat och det va det inte.
-
Nej, timmätaren var borttagen, det har funnits en separat.
-
Nej tyvärr inte då loggen inte fanns när jag köpte båten :-(
-
Hej! Gjorde nyss ett kompressionsprov på min motor då den varit svårstardad när den är kall. Kompressionen i 3 av 6 cylindrar va nästan obefintlig (ca 3-4). Någon som vet vad det kan bero på? Vad kollar man först? Vanliga fel? Det skumma är att motorn går bra när den väl har startat. Tacksam för tips! Med vänlig hälsning, Jocke