Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Ronsson74

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    47
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

1 följare

Om Ronsson74

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej alla. Jag är nybliven ägare till en Nimbus 35 DC Corona från 1989 och vill ju naturligtvis lära mig så mycket som möjligt om båten. Därför undrar jag om någon sitter på en "ägarmanual" instruktionsbok etc som man skulle kunna få ta del av. Även el scheman etc är av intresse. MVH // Ronnie
  2. är det ingen annan än Rollen som har någon ide?
  3. Ja jag har haft ur rodret. Nej. det satt ingen mutter vilket jag tycker verkar lite konstigt. borde väl sitta en mutter bed någon typ av tätning, typ packbox eller vaxfläta eller?
  4. Hej. så här ser min roderaxelgenomföring ut inne i båten. en Nimbus 26 -79:a fattas det något som skall täta mot att vatten kommer in i båten? Röret som axeln löper i har en utvändig gänga, men det finns inte så mycket plats kvar mellan blocket som styrvajern fäster mot axeln och axelröret. man kan om man studerar bilden noga se vart det är lite mörkare på axeln, där sitter styrblocket. alltså min fråga är finns det någon lämplig tätning för denna typ av axel, och isåfall var hittar man den? MVH Ronnie.
  5. Äntligen gick det. satte en liten elektrisk matarpump innan den mekaniska och tryckte på med den och vipps!! startade direkt efter att tryckrören återmonterats. gick som en klocka. phu. kranbilen för montering i båten bokad till nästa fredag. Trevlig båtsommar på er// Ronsson
  6. japp kranen stängd. nu har jag lyft slangen till returen som går från returskruvarna på spridarna och proppat den för att det inte skall gå baklänges, fortfarande ingen soppa i spridarrören.
  7. jag har kört tomt i 4 batterier. Det verkar som det backar upp diesel genom returen. det svettas ut genom spridarna där tryckrören skall sitta. blir inte klok på detta.
  8. Hej alla båtglada. Jag har gjort en större överhalning av min maskin (MD21) och är framme vid det stora ögonblicket provstart. Här stöter jag på patrull då jag inte får fram bränsle till spridarrören. de bilder jag hittar på nätet är av väldigt dålig kvalité och det går inte att med fullständig säkerhet se vilka skruvar som skall lossas vid luftning. Det var inga problem att med matarpumpen fylla filter och fylla bränslepumpen. De tre luftningsskruvarna som jag ser det sitter nästan på rad ovan varandra på högersidan av pumpen. När jag lossar på den översta och understa väller det ut diesel den i mitten som sitter typ där ett av bränslerören ansluter till pumpen (i princip på röret) så skvätter det diesel när jag kör på starten, skvättet kommer regelbundet i vad som kan bedömas som fyrtakt när motorn roterar. men upp ur tryckrören (som är lossade)till spridarna kommer inte en droppe. Hjälp!! vad gör jag för galet. PS, har försökt förstå tidigare trådar i ämnet men inte blivit hjälpt,DS MVH// Ronnie
  9. ok tack. ja jag fick rostfria fjädrar. då packar jag och åker till båten. mvh/ Ronnie
  10. Hej alla båtvänner. Jag skall efter byte av cutlass och packboxar tillbaks med hela klabbet. när jag tog bort det hela var det tätat på anläggningsytan mellan "klumpen" som lagret och boxarna är monterade i och båten med någon vit massa (kanske sika flex) Nu frågan, vilken tätmassa bör jag använda för att det skall bli bra? funkar det ok med sika flex? Det kommer ju ligga under vatten (Östersjön) halva året. nästa fråga är hur skall man göra vid återmontering? skall man kladda på och dra dit grejorna eller skall man lägga på massa vänta en stund så den får lite spänst innan man drar fast grejerna? Hur hade ni gjort och vad hade ni använt för tät massa? MVH// Ronnie ps bilden visar "klumpen" innan det nya cutess pressats i , och jag har en ny o-ring som skall sitta i spåret till vänster på "klumpen" , ds
  11. Det kan vara så att jag som novis har missat helt i vad saker heter. jag försöker lägga upp en bild. stora "hylsan" skall sitta på båten, längst till vänster satt två stycken lager/packboxar likadana som de två nedre på bilden. det gamla cutless sitter kvar som man kan se och bredvid står det nya som skall sättas i. De två runda lagren kallade jag packbox men det kanske är helt fel. det är någon form av fjäderbelastad läpptätning. är det fel att ersätta de som jag plockat ur oavsett om jag byter axeltätningen uppe i båten eller inte? Det blir ju väldigt öppet upp i axelröret utan. MVH /Ronnie
  12. Hej alla båtvänner. Hade förra året problem med att det tog in mer och mer vatten upp via axeltätningen i båten (En Nimbus26. Jag har en vaxfläta med fettpress. för att få det nästan tätt var jag tvungen att dra åt tätningen ganska hårt, då steg värmeutvecklingen så pass att fettet började koka och jag blev rädd att axeln skulle ta skada så jag lättade på trycket och fick länsa hela tiden. Nu har jag dragit ur axeln (som verkar ha klarat sig fint), och det visade sig att cutless lagret var mer än lovligt slut och så även packboxarna (det satt två) mot axelhylsan. dessa håller jag nu på att byta. Men nu till själva frågan. jag är inne på att byta till en Black Jack inne i båten, och vad jag förstår så har den ett vattensmort lager Typ ett cutless. Betyder det att jag inte skall montera packboxarna vid cutless i aktern för att det skall komma upp tillräckligt med vatten till Black Jacken? Eller skall jag ha boxar i båda ändar? Jag vet att många förespråkar den gamla hederliga tätningen ved fläta, men en ny fläta kostar ju nästan lika mycket som en Black Jack. och klantar jag mig vid tillskärning och montering av en ny fläta (vilket är troligt) så blir det alternativet mycket dyrare. Jag hoppas jag varit nog ytlig i min frågeställning. MVH// Ronnie
  13. Hej alla båtglada. Jag måste byta ett cylinderfoder i min MD21A och undrar om någon i Stockholmstrakten som har ett urdragningsvertyg att låna/hyra ut? eller om någon vet var man kan hyra ett. Det skulle kännas jobbigt att behöva köpa ett för runt 4000:- för ett foderbyte MVH / Ronnie
  14. försöker lägga upp en bild på min sticka. den sitter i tråget på en MD21A jag skulle säga ca 25 cm, inkluderat den del (ca 5mm) som går upp i "hatten" på stickan. MVH Ronnie
  15. Hej båtvänner. Skulle vilja veta hur man komptestar en gammal diesel. Går det bra att ansluta i hålen för glödstiften? Skall man isåfall ta ur samtliga stift under testet? Slutligen någon som vet ungefär vilka värden man skall ligga på? Ser fram emot en lång vinter med mycket mek. Mvh Ronnie
×
×
  • Skapa nytt...