Jump to content
Monday 30 January 2023

Gabardin1

Medlemmar
  • Content Count

    2
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Gabardin1

  • Rank
    Landkrabba
  1. Har problem med min Honda 150hk efter att jag fått ett annat växelhus monterat. När man lägger i växel fram och kör med tomgångsvarv vibrerar motorn ganska mycket. När man sedan successivt ökar gasen så minskar vibrationerna och vid ungefär 1400 varv/min så försvinner vibrationerna helt. Vad kan detta bero på? Har provat med två olika propellrar så felet ligger inte där i vart fall. om det är är propelleraxeln som inte är rak borde väl vibrationerna inte försvinna vid lite högre varv? kan det vara så att man växel inte kuggar i rätt och att man måste justera detta? tacksam för svar
  2. Hoppas här finns några med bra kunskap om propellrar. Har en Ryds 620 med en 150hk Honda på. Rekommenderat maxvarv är 5000-6000 varv. Hade en Michigan Apollo3 14-1/8 - 19 propeller på, som några oärliga "lånade", och då varvade motorn 5300 varv och toppade ungefär 39 knop. Har just nu en PowerTech RKR3 14,6 - 19 på båten, alltså samma stigning men större diameter. Motorn varvar nu 5700varv men båten gör inte mer än 37 knop. Tycker det verkar konstigt att en propeller med samma stigning men större diameter varvar mer och går långsammare. RKR3 skall även enligt dess beskrivning vara stävlyftande och ge extra kraft Vad skulle ni bytt till för propeller?
×
×
  • Create New...