Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Thomas-1

Seglares värsta beteenden

Rekommendera Poster

Segelbåtar är inget problem för motorbåtsfolk. Man rundar dem enkelt.

Jag har svårt att förstå tjusningen med att ligga och driva som tappad ved i 4 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Det är sant, det är lämpligt att underlätta pasaget för det upphinnande fartyget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat smalt ställe är ju stendörren, strax norr.

Jag som seglare kan se en utmaning att klara att kryssa igenom smalare passager men då när det är hyffsat fritt annars stödkör man med järngenuan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, JAG vet det -jag är motorbåtare-, men det är fortfarande en fruktansvärt massa segelbåtsägare som anser att motorbåtare skall väja för dem, även om de går för motor... De är visserligen färre idag än för t ex 10 år sedan, men jag möter dem ändå i massor när jag drar båten från Askim i Gbg till Brofjorden mellan Lysekil och Smögen... Sorgligt men sant att dessa motsättningar Segelbåtare . Motorbåtare fortfarande lever kvar så starkt... Fullkomligt obegripligt för mig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men vissa måste ju få hata för att må bra...

Sjön är för alla som kan uppföra sig, skepparen kan vara en usling oavsett flytetyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur då lever kvar?
Jag upplever att det är en motsättning som utvecklats de senaste årtiondena.

Om alla som kör motorbåt alltid håller mycket gott avstånd (50 meter) till segelbåtar när det är möjligt och alla som seglar alltid håller undan så gott det går när de går för motor så tror jag det går att vända trenden.

Som seglare (jag är båda dera) måste jag upplysa om att det ibland även är svårt att hålla undan med segelbåt som går för motor beroende på djupgåendet. Så snart man är nära mörkblått vatten på sjökortet är man osäker på om djupet räcker till även om det är en god bit in till stranden.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur länge du haft båt, men under de åren (från c:a 1978 ->) som jag själv varit båtförande, så vart det kraftigt stora motsättningar motorbåt - segelbåt... Ungefär som i MC-världen, där det var engelskt mot japanskt, eller amerikanskt mot japanskt... Jag har upplevt att det blivit bättre under det senaste decenniet, men att det fortfarande är -sorgligt nog- stora motsättningar... Framför allt från segelbåtshåll, är det  ihållande, tyvärr, men även från motorbåtshåll...

Jag förstår fuller väl att det är svårt att beräkna djup när det är s k mörkblått (på sjökortet) vatten, men att det skulle vara svårmanöverbart med segelbåt som går för motor håller jag inte med om... Såpass mycket segebåt har även jag vart i och farit runt i. En segelbåt som går för motor är bra mycket lättare att manövrera än en motorbåt i det fallet, är min uppfattning...

Tjo flöjt, enough said från mitt håll om detta. Ha det kanoners, hoppas vi ses på sjön i sommar... Planerar att sticka uppåt från Askim till Brofjorden, runt 8-9/7...

 

NOTE: Upptäcker att jag skrivit som en skadeskjuten kråka, så därför har jag rättat mig själv...



Senast ändrad av Kenneth_S | 19 juni 2012 | 12:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är detta som diskuteras ett storstadsregionsproblem med för mycket stressade människor på en för liten plats? Jag upplever inte dessa motsättningar på Vänern. Det är mest lite tråkningar i hamn om jag gått för motor i stället för att segla. Å andra sidan får jag tråka till baka lite när de snabbgående kommer i 5 knop. Bränsle är dyrt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Njaaa... Hur det är i Vänern vet jag inte, men här på Västkusten har det varit en del  s a s sandlådementalitet mellan motorbåtare och segelbåtare... Lite av prestige-sak, nästan... Segelbåtare är snobbar som äger havet, medans motorbåtare är fartdårar som äger havet... Vet inte hur det är på Östkusten... Själv tycker jag bara att det är livet att vara på havet, oavsett det är i en segelbåt eller motorbåt...



Senast ändrad av Kenneth_S | 19 juni 2012 | 12:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr uppfattade jag det så i Stockholms skärgård att seglarna var mera seriösa båtägare som kunde navigera hyfsat och som var mer båtintresserade än motorbåtsägarna. Motorbåtarna höll sig oftast längre in i skärgården pga bränslekostnad och navigeringsokunskap. Snabbt ut till naturhamn och starta grillen och bära iland ölflaken såg jag flera gånger motorbåtsägare göra. Å andra sidan kommer dom ju snabbt fram till målet och har tid över för ölande och grillande. Det har kanske ändrat sig nu? Aldrig har en seglare kommit och frågat mig var han är och inte seglar dom efter telefonkatalogen heller. Numera har väl GPS gett alla ett bra hjälpmedel så bättre med navigationen för alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey skrev: Jag känner mig lite trampad på tårna så
vad är det du - med ovanstående förtydligande - inte tycker hänger ihop med lagtexten av det jag skriver?

Är nog själva begreppet brödseglare som förvirrar, i din tolkning betyder det fiskebåtar som drar nät eller manöverbegränsade fartyg och där råder väl ingen som helst tvekan?

I min - och förmodligen toaens - tolkning är det ett vidare begrepp, d.v.s. att `brödseglare´ gäller näranog alla som inte seglar för sitt nöjes skull, varhelst man träffar på dem?
Alltså en sorts kutym att rent allmänt undvika att yrkessjöfart eller skärgårdsbefolkning får anledning att svära över badjävlar etc.

Brukar försöka manövrera litet omärkligt även enligt den senare utökade tolkningen, har ju som nöjesseglare egentligen inte det minsta bråttom. ;)
Finns väl f.ö. fler bra kutymer kan jag tycka, väjer som seglare exempelvis gärna för plattlänsande segelbåtar med saxade segel även om storseglens positioner ger mig företräde. Vet ju hur kursavvikelse kan smälla i focken när den fyller igen, alternativt kan ge slänggipp.

Men i tajta situationer där snabbare undanmanöver krävs så håller jag alltid på min rätt, allt annat kan nog skapa onödig och farlig förvirring? Försöker då busvissla och gestikulera men viker inte tum, vågar helt enkelt inte riskera krock för att motparten överraskas av min plötsliga manöver. (Detta styvnackade beteende kan möjligen ibland uppfattas som litet snobbigt av nån oerfaren, men är nog nödvändigt?)

Tar som trådskapare till mig kritiken angående bristande väjning vid motorgång, alltså detta med ständig högertrafik motorbåtar emellan. Hur vet jag t.ex. mer exakt i vilken fil jag skall ligga för vänstersväng vid högtrafik. Har ju f-n inte ens en blinkers? :)  
[själva vägen saknar ju dessutom kantlinjer à la motorvägsmanér och så även avtagsvägarna. Har kanske inte tolkat detta med sjökortsutmärkta farleder (typ biltrafikens huvudleder?) och icke sjökortsutmärkta angående skärande kurser på andra trånga farleder på samma sätt som ni motorbåtare, har möjligen inte samma instinkt att hålla höger alla gånger.)]
Välkomna att förtydliga. Tack för alla svar hittills! :-)



Senast ändrad av Thomas-1 | 19 juni 2012 | 18:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, här är min tolkning!
Brödseglare = Den som tjänar sitt levebröd till sjöss = All nyttotrafik = Större fartyg (oftast)..

Jag har alltid tolkat fartyg med begränsad manöverförmåga som större fartyg som inte lika lätt kan ändra kurs och det är fel har jag nu förstått. Det funkar ju om man tänker så även om det är fel...

Finns det då något i sjövägsreglerna som säger att ett mindre fartyg ska väja för ett större? (annat än att det är praktiskt att en liten motorbåt väjer för en bilfärja).

Det är helt rätt att hålla kurssen om man inte har skylldighet att väja, annars kan man skapa mer problem än nödvändigt. Om man till slut tvingas väja är det lämpligast att väja åt styrbord (högertrafik).

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mackey skrev tidigare: ...I lätt vind trimmar man ju storen med dirken för att få rätt släpp i akterliket och vid revad stor behöver man dirken för att hålla bommen uppe.

Såna finesser har jag aldrig begripit mig på. :)
Men om kroken är kraftig och linan extra stark så borde det väl hålla. Har den själv alltså enbart för att få tyst. Behöver f.ö. inte dirken revat, mina revrader lutar aningens uppåt akteröver.
Hmm ... man skulle kanske testa trimmetoden ändå.

Jag väjer naturligtvis för exempelvis Stena-färjor, färjor etc i leder och även i route Tango halvvägs mot Danmark. Men ibland kan det vara svårt att avgöra vart de tänker sig på öppet vatten, men är det uppenbart väjer jag även där.
Men kommer Stena Carisma i 40 knop så blundar jag och styr rätt fram, jag är ändå bara ett stillastående hinder för dem. ;)

Denna låga tunnel undviker jag helst, men vissa motorbåtar sägs ha tagit den? ...
http://www.flickr.com/photos/50855942@N06/5761580956

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det värsta med seglare är att de kan färdas långa sträckor utan att göra av med något bränsle. Tänk vad osolidariskt det är att t.ex åka över till Gotland och sedan kunna gå ut på krogen och äta eftersom man inte behöver göra av med alla pengar på soppa för att kunna ta sig tillbaks.

Men, hävdar en del -segel kostar också pengar. Jovisst, men det är bara 25% moms på dessa. På bensin/diesel är det bra mycket högre skatteintäckter. 

Det värsta med seglare är att dom kommer undan för billigt!

Jag, som kör bil i Stockholm, upplever samma irritation över cyklister -bara glider fram sådär, GRATIS! Och ivägen är dom och man måste ta hänsyn till dom. Bort med dom!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cirka 30 liter alkylat per säsong, 19,70 kr per liter.

Snyft, mej e de syndaste de om i hela världen. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ca 1000 liter diesel per säsong. Mycket skatt bilr'e *stolt*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någonslags schablonskatt på seglande ska väl skatteverket kunna fundera ut? Fantasin är oändlig i den branchen. Ingen matematik eller vetenskap klarar förutse vad som komma skall i den vägen. Fick just taxeringsvärdet på radhuset och det var otroligt vad mycket de lyckats få upp markvärdet till trots bara 166m² i taskig kommun. Undrar vad de taxerar en sjötomt till? Det måste vara miljarder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, att man inte sliter på naturen borde inte utgöra grund för att slippa ifrån skatt. Tänk om alla båtfarare seglade -då blev det ju inga skatteinkomster alls. (Eller om alla bilister cyklade)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter 2,5 säsonger i utrikiska vatten har vi aldrig sett någon hissa tratten. Klotet används däremot men precis som Gunnar säger, klot men ingen belysning.

Fast jag har hört att holländska och tyska KBV är väldigt noga med att man hissar tratten. Dock inget vi drabbades av när vi seglade förbi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i år upptäckt ett nytt sätt för segelbåtsägare att irritera omgivningen, redan på båtuppläggningsplatsenwink. När andra båtägare putsar och vaxar dyker dom upp med en vinkelslip och börjar slipa på sin rostiga köl, det väsnas infernaliskt och producerar slipdamm som inehåller både gammal bottenfärg och järnspån, gnistor sprider dom omkring sig också. Dom konspirerar med varandra dessutom, när den ena slutar tar den andra vid så att det håller på hela dagar i sträck, jojo sådana är dom segelbåstägarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är själv motorbåtsägare och stör mig något fruktansvärt på dessa seglare som envisas med att kryssa i trånga farleder gärna i bredd 3 stycken. Det går varken att mötas eller köra om. När man väl kommer förbi så brinner det liksom i skallen och man ser till att skicka så stora svall som möjligt. Detta är väldigt vanligt i Mälaren runt Västerås. Har även märkt att många seglare inte kan skilja på höger och vänster och i trånga passager på detta vis skapar total anarki Vissa seglare ska även visa sig på styva linan och segla in i trånga hamnar. Det är inte helt ovanligt att dom kör in i andra förtöjda båtar med förklaringen, såg inget för storseglet eller förseglet var i vägen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som seglare behöver man väl inte skillja på höger och vänster. Det är babord och styrbord och lovart och lä som gäller. wink

Att många motorbåstskörare alltid är irriterade  så det brinner i skallen märker man ofta, indecision



Senast ändrad av toaen | 29 juli 2012 | 15:42

post-945-1394237189,3164_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som motorbåtsförare har du väjningsplikt mot seglande båtar. Om du tycker att det är såpass ansträngande att uppfylla denna skyldighet undrar jag hur du reagerar i trafiken. När du tvingas stanna för att släppa över gångtrafikanter vid ett övergångsställe, siktar du då på att köra på nästa stackare som vågar sig ut på övergångsstället längre ned på gatan?

Höger/vänster-reglementet gäller inte vid möte mellan båtar som går för segel kontra motor, den maskindrivna båten har alltid väjningsskyldighet.

Att någon båt seglat in i en förtöjd båt har jag ännu inte bevittnat i och för sig är jag är bara 37 år men så himla vanligt kan det näppeligen vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag beskrev bara vad jag tycker är irriterande med segelbåtar som trådskaparen efterlyste.  Hur vi beter oss i biltrafiken bör vi nog ta i en annan tråd.

Att du trots dina 37 år inte har sett segelbåtar segla in i andra båtar i hamn säger ju inte ett skit. Jag som är 39 år har sett detta hända 3 ggr i år. Fattar inte vad åldern har med detta att göra men det verkar viktigt för somliga.Tycker forfarande att det är riktigt dålig stil att ligga 3 segelbåtar på kryss i bredd och totalt korka igen trånga passager och farleder.

Jo jag är mycket väl medveten om mina skyldigheter samt rättigheter till sjöss.

Vidare anser jag att seglare bör använda hjälm för att slippa få bommen i huvudet men det kanske dom redan har fått.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tre segelbåtar i bredd som kryssar i trånga farleder?  Jag lovar, det har varken du eller jag sett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nehej säger du det.

Det kan ju i och får sig ha varit så att dom låg diagonalt på rad  och det upplevs som att dom ligger i bredd . Skit samma. Ett jädra sätt är det i alla fall och bidrar till mycket stor irritation bland övriga båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det hände mig för ungefär 50 år sen - att jag fick bommen i huvudet.

Hade hissat segel på den gaffelriggade bohusjulle jag skulle ut och segla med, men det var nåt jag skulle fixa, så jag satte mig på durken. Fick höra ett förfärligt väsen så jag sträckte upp huvudet för att titta efter. Då kom bomen och daskade till mig i huvudet. Det gjorde ont. Men jag inte märkt att jag tagit nån skada av det, om vi bortsett från att jag aldrig efter det har kunnat tänka mig att ha en motorbåt. wink

Orsaken till oväsendet var Meta af Byxelkrok, som seglade som Zingoskeppet. Hon gick genom Gravarnes hamn och fick trolitgtvis en gipp just när hon var mitt för min båt.



Senast ändrad av toaen | 29 juli 2012 | 22:01

post-945-1394237189,5528_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha ha ha

Om du då hade haft segelbåts hjälm på skallen så kanske du kommit till insiktenlightened i tjusningen med motorbåt då man inte behöver ha hjälm, samt att man då upphör att vara ett rundningsmärke och allmänt irritationsmoment.smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste vara en bra stor hjälm om den skall passa på en segelbåt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig irriterat mig på segelbåtar. Eftersom jag kan segla kan jag förutse vad som kommer att hända och anpassa mig efter det - även när jag går för motor.

Däremot irriterar jag mig ofta på motorbåtskörare som kör som de har huvudet under armen och ingen arm har. Till motorbåtskörare räknar jag vissa segelbåtsägare som tror de är seglare fast de går för motor.

 



Senast ändrad av toaen | 29 juli 2012 | 22:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...