Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Thomas-1

Seglares värsta beteenden

Rekommendera Poster

Självklart skall vi alla försöka att respektera varandra och komma överens på sjön. Som tämligen nybörjare med liten motorbåt i kustvattnen kan jag konstatera: Har värjt nästan upp på grund vid södra infarten till Mollösund då tre segelbåtar i bredd utnyttjade den tio meter breda farleden. Tack vare överambitiös hänsyn har jag inte kolliderat med kryssande mahogbysegelbåt som zigzaggar i 45 gradersvinklar och där gasten ständigt får bommen i huvudet, plats den trånga farleden norr om Kyrkeaund. Samtidigt lyfter jag på hatten till de besättningar som samspelta klarar att manövrera i dess trånga farvatten med leende på läpparna och visuell kontakt via teckenspråk och glada tillrop. Heder åt dessa samarbetsvilliga medtrafikanter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har vi nått concensus på en punkt.

Då återstår bara för dig att lära dig segla.

När du kan det så kommer livet på sjön bli mycket lättare för dig.

Dessutom - vinden är fri. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej JPettersson, du har inte mött tre segelbåtar i bredd i ett tio meter brett sund.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ojdå, här var det gott om överdrifter. wink

* Inte ens tre stortrissar skulle kunna kryssa i bredd ett tiometer brett sund.

* 45 graders vinklar skulle jag verkligen älska att ha. Tyvärr ligger jag nog närmre 100 grader än 90.

* Måste vara en riktig träskalle den där gasten som dels klarar att få alla dessa smällar, dels inte lär sig att ducka.

edit: stavfel



Senast ändrad av Spancox | 30 juli 2012 | 10:08

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen har även segelbåtar väjningsplikt om dom är upphinnande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, även mot fartyg som fiskar, har manöverproblem, står på grund, är hämmade av sitt djupgående etc.

Vad avsåg du tillföra diskussionen med din kommentar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörru Spancox känner du dig träffad av segelbåtsgnället som trådskaparen efterfrågade?

Man anar en viss bitterhet i dina inlägg.laugh Du kan ju alltid skapa en tråd om sjöfartsregler så att du kan briljera!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut inte, men TS startade en seriös tråd för att få input på selnade beteende som motorister tycker är jobbigt.

Att då få svar att någon mött tre i bredd kryssande båtar i ett sund som var 10 meter brett är liksom rätt värdelöst. Dels är det kontraproduktivt - Det här sundert är ju säkert dubbelt så brett här måste det vara okej att kryssa i bredd, dels kastar det ett löjes skimmer över motoristernas klagomål i stort.

Personligen anser jag att det största felet som seglare gör på sjön är att de glömmer att de blir motorister så snart de sparkar igång järngenuan, så sent som förra helgen blev jag omseglad av en dylik skeppare utanför Franska stenarna som segade sig förbi med några tiondels knops fartövertag. Han körde om mig med max två meters marginal och lade sig sedan framför.

Jag hade inen som helst möjlighet att ha honom någon meter för om båten så tog ett slag för att komma bort från idioten. Om vinden hade byat på ett tag hade jag seglat rätt in i honom.

Vad gäller sjöfartsregler finns det nog många som är bättre än vad jag är här på MG, har du några frågor kan du väl starta en tråd och ställa dem där? wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stör mig på att seglare ofta pratar om att vinden är gratis och att det kostar minsann skjortan att åka motorbåt pga bränslekostnaden. Det som sällan nämns är att en uppsättning segel som håller kanske 10 år kan kosta ~100000:- eller mer  för en båt i 30 fots klassen. Det tycker jag är rätt dyrt.

En annan sak som jag stör mig på är att det alltid skall tävlas. Om en båt kan segla 0,5 knop snabbare än en annan båt så verkar det som att den snabbare båten bara måste komma förbi oavsett hur det ser ut där den kommer ikapp, varför inte bara ta det lite lungnare och segla om där utrymme finns såsom dom flesta motorbåtsförare gör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte riktigt vad för segel du tänker på, man får otroligt fina segel till en 30-fotare för 30 - 40 tusem kronor. Hur som helst är det mycket pengar och om man räknar på det är det faktiskt ca samma kostnad att låta segelbåten gå med motor som att köpa segel, men om man inte tänkt köpa segel finns det ju andra deplacementbåtar att köpa istället för att köpa ssegelbåt.

Eftersom jag tycker om både segel- och motorbåtar kan jag konstatera att kostnaderna för att ta sig fram en distans blir otroligt mycket lägre med segelbåt (motor eller segel) än med en planande motorbåt. Med segelbåt kommer du ca 5 M på en liter diesel, fem gånger längre än med en ganska liten planande motorbåt.

Sedan har jag lite svårt att förstå varför man retar sig på vad andra säger, gör, tycker och tänker, men håller med om att man givetvis inte ska blockera vägen för andra bara för att man måste segla om någon.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Instämmer till 100%

Jag har också fått frågan om vad det kostar att tanka henne fullt. Jag brukar svara att jag vet inte för jag bara drar mitt kort och kollar aldrig vad det blir för summa för när tanken (x2) är full så blir det den summa det blir. Stämmer rätt bra med verkligheten faktiskt men jag anar att det är hur jag säger det som får frågeställaren att gå i ett sas outrättat ärende, poängen föll liksom bort.

Visst kostar det men vad mången seglande verkar glömma är att motorbåt har en tjusning som inte seglebåten har. Det omvända existerar säkert också men det bryr jag mig inte ett dugg om eftersom seglandet är av noll intresse för oss. Vi vill själva bestämma vår tidtabell och vi vill ha 100% koll på planeringen.

Motorbåt och segelbåt har alla sina för och nackdelar; vi valde det som hade mest fördelar... för oss och jag utgår kallt från att seglaren tänker likadant eller valde han bara segelbåt för att det är såååå billllligt.

 



Senast ändrad av 2012 | 03 augusti 2012 | 11:42

post-10022140-1394237195,1214_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Det var väl klokt skrivet. Att det är billigare med en segelbåt är en sanning men vilken jävla tid det tar att komma fram smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo vist tar det tid och det är själva finessen tycker jag.

Den stora skillnaden mellan att segla och köra motorbåt (som jag tycker i alla fall) är att när man seglar gör man det INTE för att komma fram, man seglar för att segla och kommer dit man kommer.

För mig är det jätteskönt att slippa planera även på semestern, det räcker att planera jobb och fritid resten av året.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här tror jag att pinkoden, hör och häpna, faktiskt kan ha en poäng. Dessutom blir flertalet motoristers beteende förklarat på samma gång.

Vi vill själva bestämma vår tidtabell och vi vill ha 100% koll på planeringen.

Det förklarar oviljan att vrida på ratten, slå av på gasen eller på något annat vis försöka störa sina medtrafikanter så litet som möjligt. Tidtabellen måste ju hållas!

Så verkar de flesta motorister tänka, saker som omgivningens reaktion, lämpligheten i att köra om med 20 knops fartövertag på tio meters håll etc. Även miljöpåverkan och annan hänsin är egal, bara tidtabellen hålls är allt frid och fröjd.

Som seglare kan man det gamla ordspråket, En sjöman går när han måste och kommer när han kan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Du fattar ju inget, Spancox; Sveriges bästa blondin!

Läs mitt inlägg igen när ruset gått ur kroppen (eller hårfärgen) och du skall se att ditt svar var så otroligt dumt att det faktiskt blev riktigt roligt.

Du förvränger och väljer att missförstå för att... ja för vaddå?

 

post-10022140-1394237195,2799_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte själva kostnaderna i sig som jag retar mig på utan det är detta ständiga återkommande tjat om just kostnader hit och kostnader dit. I slutändan så är det ju ändå inkomsten som avgör om man tycker att det är dyrt att tanka eller ej :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sveriges bästa kan väl stämma, men du tar fel på hårfärgen.

Du menar att du inte skrev: Vi vill själva bestämma vår tidtabell och vi vill ha 100% koll på planeringen.

Märkligt, men visst Maringuiden har ju haft en del märkligheter för sig förr...

Förövrigt måste jag insistera på att du bör gå en kurs i argumentationsteknik. Personangrepp är sällan en väg till framgång. Det undergräver den eventuella bärighet dina argument skulle kunna tänkas ha och alla kommer att avfärda dig som ännu en tokdåre.

Googla på argumentationsteknik, det finns bra böcker i ämnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinden är visserligen fri och skall man tex gå jorden runt med en båt så är nog segling det bästa alternativet.

Men att det är billigare att segla det är en sanning med modifikation.

Köpte nya segel till en tidigare båt. Om man seglar en del och vill ha någorlunda frächa segel så får man byta åtminstone var 10:e år. Kostnade för ett nytt segelställ med tillbehör överskred betydligt bränsle och underhållskostnaden för motorn under 10 år om jag gått för motor i stället för att segla. Då räknade jag inte med kostnaden för ett motorbyte.

Nu blir jämförelsen mellan motorbåtarskörare  och segelare ganska skev.

De som kör motorbåtar skriver ju ungefär. När ni seglare hindrar och stör mig så ta ner seglen och gå för motor.

Nu är det så att jag inte har en segelbåt för att gå för motor. Om jag skulle ha en båt som jag går för motor med så skulle jag inte ha nån båt. Mitt intresse när det gäller båtar är att segla.

Det jag stör mig på när det gäller motorbåtar är att de driver upp ett obefogat stort svall och för ofta ett himla väsen. Jag skulle alltså utifrån det kunna säga. Ni som har motorbåtar, låt dem stå kvar på land, för några av er stör mig och förpestar min närmiljö med det svall och det oväsen en del för.

Att det skulle va billigare att segla är ju en sanning med modifikation och det där med att det tar tid att komma fram har väl ingen betydelse. Det är ju seglingen som är det viktiga, inte hur lång tid det tar att komma från A till B.

Seglare blir ju dom som trivs på sjön. wink

ja ja. Detta är ett ämne som vi aldrig kommer att bli överens om för vi lever liksom inte i samma värld. 

Däremot kunde man ju önska att alla kunnde lära sig sjövägreglerna och agera efter dessa.

Det finns ju ett talesätt som säger att man skall behandla sina medmäniskor som man vill bli behandlad själv. Det är ju inte ett helt fel tänk även när man går genom ett sund, men i det ligger ju att man kan hantera sin båt och förstå hur andra båttyper fungerar.

Har själv gjort en hel del tabbar genom åren och hoppas att jag får möjlighet att göra åtminstone ytterligare nån när jag är ute med mina båtar. Den dan man slutar att göra tabbar, så är det nog färdigseglat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste inte planera en slutdestination med motorbåt. Det händer ofta att vi åker ut rätt planlöst och besöker ett antal möjliga platser för att sedan lägga till på något trevligt ställe.

Om det är några som verkar ha bråttom på sjön så är det just seglare eftersom att varje tiondelsknop verkar vara oerhört viktig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste citera Harry här. Bensin kommer aldrig upp i sitt rätta värde. Därmed kan det aldrig bli för dyrt att tanka. Kosta mer pengar än man har råd med, absolut. Men för dyrt - aldrig. ;-)

Fast om man stör sig på kommentarer så brukar det väl oftast bero på att det gnager en aning i en att de ju kan ha rätt? Och då vill man inte bli skriven på näsan av herr Seglarbyxa att det blev dyrt det där, det vet man ju liksom redan själv? 

Jag brukar svara kategoriskt på alla den typen av kommentarer med det drabbar ingen fattig. Drygt kan man tänka, men om folk lägger sig i sådant de inte har med att göra kan jag kosta på mig att vara en smula dryg. 

Kommentarerna sägs ju aldrig i medlidande eller så utan bara för att gnugga salt i den svidande plånboken.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ju mäniskor i alla läger som alltid måste tävla, både med segelbåtar och med motorbåtar, cycklar, bilar, skidor skridskor, hästar. Ja listan av olika tävlingsformer kan göras lång.

Båtfarten är väl viktig för många båtägare, fast hur många trådar har du läst här på MG där en seglare har ställt en fråga som att min segelbåt kunde jag få upp i 5,3 knop i våras. Nu kan jag bara få upp den i 5,1 knop

Det är betydligt vanligare att frågan är formulerad; Min båt toppade 27 knop i våras. Nu kan jag bara få upp den i 24 knop. Vad kan va felet?

Jag är en dålig seglare. Dvs jag bryr mig inte så mycket om prestanda. Att båte går i maxfart eller att jag tar maximal höjd. Jag är ganska okoncentrerad och min autopilot styr betydligt bättre än jag själv. Men jag kan inte se nåt fel i att om nån tex seglar i 3,1 knop försöker att trimma seglen så att båten ökar till 3,3 knop. Fast jag är en dålig seglare så försöker jag i regel få båten att segla så fort som möjligt under rådande förhållande.

Det händer tom att jag hissar gennakern för att få båten att segla fortare när det är dåligt med vind.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...