Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

duxand

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    71
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om duxand

  • Placering
    Löjtnant
  1. Mig veterligen har även segelbåtar väjningsplikt om dom är upphinnande.
  2. Mig veterligen har även segelbåtar väjningsplikt om dom är upphinnande.
  3. Nu har jag hittat dom förlorade knopen.. Förutom att varvräknaren stog felställd så den visade för mycket så var det som jag trodde. Idag provkörde jag med motorluckan öppen och plockade av flammdämparen så jag kunde se rakt ner i förgasaren när jag körde och mycket riktigt där satt dom förlorade knopen fast. Dom sekundära portarna är vakumstyrda och spjällen gick för trögt så dom öppnade aldrig, så efter en liten uppsmörjning så fungerade de igen. 34 knop och då med dom lite mindre reservpropellrarna, klart godkänt.. tack för alla tips och råd!
  4. Vi höll på att instalera larmet i båten och då drog vi kabel bakom instrumentpanelen därför såg han baksidan på varvräknaren. Han trodde att han komit åt den så den ändrat läge så därför ändrade han den igen. Men han hade aldrig kommit åt den utan ställde den fel . Senast ändrad av duxand | 04 juni 2012 | 21:26
  5. Porsholmen utanför fjällbacka är en guldklimp. Ulsholmen strax söder om havstenssund också en fantastisk strand.
  6. Propellrarna kan man inte montera fel, man kan glömma lite brickor men då går dom ihop och man kan inte snurra på dom.
  7. Det sitter en liten knapp bak på varvräknaren som kompisen trodde den stog fel, men jag uppfattade inte då att han ändrade den. men det slog mig i helgen så när jag ställt tillbaka den så varvar motorn bara 3400v.
  8. Tack för alla ideer men nu har jag fått klarhet i en del av mitt problem. Kom idag på att min vän som hjälpte mig att montera larmet i båten innan vi sjösatte utryckte att den här står ju fel när han titta bak på vavräknaren så jag skruva loss den och kolla idag och mycket riktigt den var inställd för 6 cylindrar. Efter ändringen sjönk tomgångsvarvet från 800 till 500 v och plötsligt varvade inte motorn mer än 3400v och plötsligt hade jag rätt fart vid rätt varv igen. Nu kvarstår ju frågan om vart farten tagit vägen då och jag har två teorier, antingen orkar den inte pga dåligt komp(kolla härom dagen då låg de runt 8kg) eller så funkar inte vakumet till dom sekundära portarna. Så detta blir nästa punkt på listan attkolla upp. mvh johnny
  9. Har haft funderingar runt drevet med men jag la i växel när jag låg vid bryggan och kollade från badbryggan med cyklop och då snurrar båda propparna. nej det går inte att sätta dom åt fel håll passar inte då. Vad det gäller förbrukningen kan jag inte svära på att den gått upp, de är bara en känsla jag har när jag ser hur mycket jag får hälla på. har bara ca 100 liter i tanken och då visar inte tankmätaren så tydligt. Men jag ska mäta förbrukningen i helgen och kolla över alla filter och kopplingar så de inte sitter skräp någonstans.
  10. Någon slang som separerat har jag inte , jag byte avgasknä för 2 veckor sen och då såg allt bra ut där. Men jag skall undersöka bränsletillförseln.
  11. jag har inte provat att varva upp den så mycket utan växeln i.
  12. Ska kolla bränslet. veck på slangen går inte, de går rakt in i en ljuddämare sen rakt ut. Har ankarspel så jag är ganska säker på att den är upp, åtminstånde för de mesta. jag dom där knopen som saknas gör att bränsleförbrukningen drar iväg lite för jag måste ha så höga varv för att hålla han i plan.
  13. Jag renoverade drevet förra året och i år kollade jag oljan och allt såg bra ut, såg inget läck någonstans. växlarna går i och ur mjuk och fint och de borde de inte göra om den slirar på konan. Vad de gäller varvtalet kan jag ju inte svära på att den visar rätt när, men eftersom jag kan lägga i och ur växel utan att de smäller eller låter ansträngt så känns de inte som de är så mycket fel där ,på höga varv är svår att säga. Men jag tycker inte den borde ändra sig då heller. Den är ju väldigt tung upp i plan med, tar långt tid innan den planar ut. Om man nu ska titta på om botten kan va orsaken så använder jag biltemas giftfärg och de gjorde jag förra året med, Botten är inte superslät men inget normalt heller. Och om nu naturlagarna har upphört runt min båt tycker jag de hade varit bättre om den gick mycket fortare eller extremt billigt istället.. Jag tänker väl rätt att så länge jag har varven så borde jag behålla farten med, jag har tagit kompprov på maskin och de är lite lågt, men efter som han orkar upp i varv så känns inte de relevant.
  14. Har inte hittat något som tyder på att båten är tyngre, har nu provat mina reservpropellrar för att utesluta att de hänt något med dom gamla. gick från stål till aluminium så varvtalet ökade till 4500v och farten öka från 23- 25knop. alltså ingen förändring. Vet inte om de är möjligt att de ska kunna slira i drevet, men efter 10 distans tycker jag att de borde visa sig men båten går jämt och fint hela tiden.. några ideer någon..
  15. Jag har allt mätt med gps. Jag funderar på om ett penta drev kan slira i konan, men de borde ju fort bli sämre då tycker jag.
×
×
  • Skapa nytt...