Jump to content
Friday 18 October 2019
Sign in to follow this  
crabfish

Sjöfylleri och sanningen bakom nya lagen

Recommended Posts

Läs nu hela inlägget innan ni skriver kommentarer.

Som många vet så är jag tveksam till bakgrunden till nya lagen om sjöfylleri och på vilken grund man haft för att införa nya lagen. Nu tror jag att jag har hittat en del av det som ligger bakom.

En artikel i Aftonbladet hänvisar till undersökning av antalet sjöfylleri dom fördubblats. Detta var 2004 och säkert har utvecklingen varit ökande utan mer fakta om så skulle vara fallet.

citat

Kraftig ökning av fylleriet i Stockholms skärgård

källa: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article225209.ab

Med stor sannoliket är det även en ökande trend i övriga landet också men stora problemet är ökad antal sjökrogar i Stockholms skärgård där man festar och tar båten hem på natten.

citat

När Värmdö Golf stänger på helgkvällarna uppskattas 90 procent ha druckit innan de sätter sig i båten och kör vidare. Vid ett tillslag förra året stoppade sjöpolisen tolv båtar i närheten av golfklubben. Sex av båtförarna på dessa greps för grovt fylleri. I snitt hade de 1,5 promille alkohol i blodet.

 

Det är ju bra då med en lag som gäller hela Sverige så vi får bukt med de i Stockholm som fått en ny vana att festa på sjökrogarna och kör galet fort hem igen.

Dan Östman på sjöpolisen uttalar sig

Han talar om berusade ungdomar, och män, som kör båtar i hastigheter över 50 knop i det trånga sundet.

– I de hastigheterna gäller det att man kan reagera snabbt, och kunna bedöma situationen runt omkring. Men med stora mängder alkohol i blodet är det omöjligt, säger Östman.

Jo helt rätt, är man full ska man inte köra båt fort, även helnykter kan det vara totalt fel på vissa platser. Det förstår nog alla. Men var har polisen varit tidigare då sådant sätt redan är olagligt med befintlig sjölag?

Vidare artikel i Expressen 2010-06-13 

http://www.expressen.se/ledare/1.2022898/100613-pa-grund

Justitieminister Beatrice Ask har ändå framhållit att det handlar om att båttrafik ska jämställas med vägtrafik och därför ska promillegränsen för sjöfylleri sättas vid just 0,2 promille.

Detta oavsett att förhållandena är totalt annorlunda för båtar än bilar.

citat från artikeln

Justitieministern, eller någon annan politiker för den delen, har inte haft något beslutsunderlag mer än att man tycker att alkohol och båtar snabbare än 15 knop inte hör ihop.
Hur stort är då problemet egentligen?
Dödsolyckor på sjön på grund av att någon berusad båtförare kört på en annan båt är väldigt ovanligt. En person om året, eller? Beatrice Ask kanske sitter på någon hemlig kunskap. Enligt sjöfartsverkets statistik framgår det i alla fall att endast en person omkom vid en kollision mellan två båtar år 2007.


Mer text från artikeln då vissa inte orkar läsa angivna artiklar

Till saken hör att Sverige redan hade en sjöfyllerilagstiftning före den 1 juni, mot grovt sjöfylleri. Den som utgör en sjösäkerhetsfara kan både stoppas och lagföras oavsett båtstorlek och hastighet på sjön.
Det var en fullt tillräcklig lag. Ändå väljer Sveriges riksdag utan något som helst beslutsunderlag att införa en ny och högst godtycklig lagstiftning.
Denna nya lag är ett exempel på hur lätt det går inflation i nya lagar. Och med den konstruerade parallellen mellan trafiksäkerhet och sjösäkerhet torde det bara vara en tidsfråga innan riksdagen kriminaliserar folk utan flytväst med hänvisning till bilbälteslagen.
När sjöfyllerilagen debatterades i riksdagen sade Lennart Pettersson ©: Jag erkänner gärna att jag inte har någon som helst sjövana och inte heller någon som helst kunskap om båtar.
Därefter satte sig ledamot Pettersson ner i bänkraden och tryckte på JA-knappen.

 

Min summering

Att detta skulle vara hela sanningen är nog för mycket att lova men att det verkar vara en lag för Stocholmsproblem är nog ganska många införstådda med. Dock lockade förhoppningsvis rubiken några att bli intresserade av att läsa detta inlägg.

Att det är olämpligt att vara full på sjön inser nog de flesta och gäller oavsett om man är förare eller passagerare eller storlek på båten.

Men att ha liberal syn på alkohol i mindre mängd är typiskt osvenskt och därför är ämnet hett då det tas upp till diskussion.

Men sannolikheten är stor att de som fört in nya lagen haft väldigt dåligt med fakta och belägg för att lagen skulle lösa några problem.

Mest tyckande och väldigt lite fakta. Med stor sannolikhet kommer nya lagen inte alls påverka olycksstatistiken på sjön.

 

Mycket skrik för lite ull sa kärringen som klippte grisen

::Harry::

Share this post


Link to post
Share on other sites

För mig personligen tycker jag att lagen är bra och tydlig med sitt budskap . Tidigare visste man inte hur mycke eller hur lite man kunde dricka .....

Ex ... när jag va på sjökrogen så kunde jag lätt dricka en öl innan maten ,ta 2glas vin till middagen och sedan avsluta i en skön stol på terassen med en öl till ...och bara trivas :-)

Inte riktigt bra kanske  ;-o ....  Idag vet jag va som gäller och det är lätt följa samma regler som för bil .  Idag kan jag ta ett glas vin eller en öl och inte köra innom 2timmar !

 

-Lättbegripligt och sunt :-)

/ Jocke

Share this post


Link to post
Share on other sites

Låg i helgen i Karlshamn o där delade KBV ut en liten lapp som berättade att det kommit en ny NEDRE promillegräns på 0,2. När jag upptäckte det hade de redan stuckit så jag hann inte snacka med dem om det. Jag som hela tiden trott att det var en övre gräns.. Nån mer som fått denna lilla lapp av KBV?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Precis som trådskaparen syftar på så är det återigen inte frågan om huruvida man ska köra båt påverkad eller inte som är i fokus, det är HUR denna lag har tillkommit och med vilket underlag den är fattad.

Att Sveriges (läs ALLA länders)politiker stiftar lagar om det ena och det andra utan att ha ordentligt på fötterna är i sig tyvärr ingen nyhet. Att sådant diskuteras på e.x denna sajten tyder på sundhet hos folket. Forna tiders bockande och bugande för läkare, politiker brukspatroner etc är idag ersatt av mer och mer ifrågasättande av hur makt utövas.

Om folk nu tycker att e.x Lennart Pettersson inte skött sitt jobb som politiker för att han (väldigt ovanligt) öppet sagt att han inte har ngn som helst fakta eller kunskap inom området och därefter röstat ja så kan man fundera på hur många gånger liknande lagförslag har röstats igenom.

Den stora skillnaden mellan politik och e.x företagsledning är att om en företagschef eller person med ansvarsområde gentemot anställda och t.e.x produktion baserade sina beslut på luft ger det efter ett tag direkt verkan; Företaget märker av en nedåtgående trend baserad på dåliga beslut - pengar börjar sina och felet justeras eftersom annars kommer företaget att så småningom gå under. inom politiken så är spelrummet för dessa små fel i verkligheten MYCKET större. Det tar sådan tid att mäta (om det överhuvudtaget går) vad utkomsten av ett dåligt fattat beslut blir så då har redan vederbörande avancerat i sin karriär och berörs inte i lika stor grad utav följderna.

Eftersom vi, Folket (ja, vi är ju faktiskt det) inte är dumma i huvudet så pågår det debatter på olika forum; Maringuiden, Facebook etc som är allra högsta grad politiska och som många gånger speglar vad folk tycker. Dessa debatter är i förlängningen inte sällan till grund för folkomröstning när det gäller vilt omdiskuterade frågor.

Låt oss hoppas att det fortsätter så eftersom att politiker är, Just det ja; Folkvalda!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Crabfish! Har du någon statistik på att den gamla lagen fungerade så bra som du säger?

Själv tycker jag den nya lagen verkar betydligt mer avskräckande, och det är väl det som är meningen med en lag eller?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En liten kommentar för de som känner sig hänryckta åt både höger och åt vänster; Dessa politiska  spelregler är universella och gäller alla, därför kan vi redan nu avsluta en ev. debatt om hur pass höger- eller vänstervridna dessa beslut eller för all del forumtrådsinläggen är. Tungan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Finns väll ingen statistik på sjölagen, har heller inte påpekat att sjölagen fungera bra eller dåligt, jag har påpekat att tillräckligt kraft finns i sjölagen som kan tillämpas ända ner till 0 promille.

Innehållet är tillräckligt men tillämpas för dåligt på grund av bristande resurser.

Avskräckande?

Nya lagen är avskräckande genom att den blivit uppmärksammad av massmedia.

Sjölagen är ännu mer avskräckande men för få känner till innehållet i den lagen.

citat från Transportstyrelsen

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Sjofart/Fritidsbatar/Kunskap--kompetens/Behorigheter-fritidsbat/

 

Redaransvar

Juridiskt sett är ägaren av en fritidsbåt faktiskt redare så snart den äger den minsta lilla fritidsbåt. Sjölagen ställer krav på redaren och befälhavare och även på den som på fartyg fullgör uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss - alltså nästan vem som helst ombord. Om det händer en olycka är båtägaren (redaren) ansvarig för eventuella skadestånd. I vissa fall gäller ingen begränsning av redaransvaret. Se därför till att fritidsbåten har en  ansvarsförsäkring som gäller.

Läs sedan sjölagen så inser man ansvaret är stort.

Om alkohol i sjölagen

4§ Den som framför ett fartyg eller i övrigt på ett fartyg fullgör en uppgift av väsentlig betydelse för säkerheten till sjöss och då är så påverkad av alkoholhaltiga drycker eller något annat medel, att det kan antas, att han inte på ett betryggande sätt kan utföra vad som därvid åligger honom, döms för sjöfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader.

5§ Är ett brott som avses i 4 § att anse som grovt, skall dömas för grovt sjöfylleri till fängelse i högst två år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om.

Alltså som passagerare på en lite större båt som fler än föraren behövs så kan det bli jobbigt om man druckit en folköl ( = mindre än 0,2 promille) och det händer något. Vissa tror till och med att passagerare kan vara fulla och bara föraren behöver vara nykter.

 

Det som skiljer nya lagen mot sjölagen är att man tidigare kunde ha upp till 1,0 promille så länge det inte hände något och man verkade ha kontroll över situationen. Nu räcker det med 0,2 för att vara kriminell.

Rätta mig gärna om jag i inlägget här angivit något felaktigt. Även jag kan ha fel.Flört

mvh ::Harry::



Senast ändrad av crabfish | 25 juli 2010 | 15:24

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag mailade KBV om just denna formulering tidigare. Då fick jag svaret att skälet till formuleringen nedre gräns är att man från denna nedre gräns antas köra olagligt, trots att man kör säkert och laglydigt innan man stoppas för kontroll.

Tidigare har det inte kunnat antas att man varit olämplig som båtförare oavsett hur full man är, så länge man framför båten klanderfritt. Därav KBVs tidigare benägenhet att syssla med fartkontroller/lanternkontroller vid sjökrogar.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo, du har vid flera tillfällen i en snarlik tråd hävdat att den nya lagen är onödig för att den gamla var fullt tillräcklig. Då borde det ju glädja dig att den gamla lagen är kvar?

Den största skillnaden är att polis och kbv nu kan utföra slumpvisa nykterhetskontroller.

Uppdelningen av båtar med 10 meter och 15 knop begriper jag dock lika lite som du. Självklart borde det ju vara lika för alla.

Du trycker sjöräddningsstatistiken från enstaka år i ansiktet på oss gång på gång. Det är ett par små problem i detta. I många, för att inte säga i de allra flesta fallen, har inte tillbuden eller olyckorna utretts av polis. Man kan/får därför helt enkelt inte skriva något om de bakomliggande orsakerna. Det finns ju ingen dömd. Eller tycker du att man borde ta med den enskilde sjöräddarens personliga bedömning i statistiken?

Dessutom, man kan ju inte jämföra antalet olyckor med båt med antalet olyckor med bil utan att ta hänsyn till antalet fordon totalt sett. Det borde ju vara ganska självklart att man inte kan jämföra 1 miljon personbilar 365 dagar om året med 10 000 fritidsbåtar 90 dagar om året? (Ja, siffrorna är helt tagna ur luften) Vissa skribenter verkar tyvärr inte fattat detta?

Lagen är alls inte fattad helt ur det blå. Polisen har önskat liknande hjälpmedel sedan fritidsbåtsboomen på sjuttiotalet. Lagens utformning kan dock ingen enskilld polis göra något åt, vi kan ju bara hoppas på den enskillde tjänstemannens sunda förnuft.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det var för att låta polisens och kbv möjlighet att kunna göra slumpmässiga kontroller kunde man infört detta.

Angående statistiken. Jag hänvisar till en den messt aktuella och är från 2009. Har läst i de andra som finns tillgängliga och precis som skriver så finns inte kopplingen mellan olycka och sjöfylleri. Inte heller nivå om det var grovt sjöfylleri.

Det har inte framkommit några faktiska statistiska bevis för omfattningen av olyckor orsakade av sjöfylleri. De flesta tror säkert att det är ett antal men här saknas fakta.

Lagens utformning

Som vissa tolkar/gissar så är längd och hastighet på båten satt så för att skydda de som ska bli påkörda vid en kollision. Antalet kollisioner finns i statistiken och är endast 1% av alla olyckor.

Därför borde den indelningen blivit något helt annat om man gått på fakta.

Det jag mest vänder mig emot är att få stifta lagar på tyckande snarare än fakta.

Är detta en av lösningarna för att påtagligt öka säkerheten till sjöss så kan även jag tycka lagen är riktigt bra men där är jag hittills inte övertygad.

::Harry:: 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Crabfish skrev:

Det jag mest vänder mig emot är att få stifta lagar på tyckande snarare än fakta.

Men detta sker ju jämt och ständigt? Lagen om barnpornografi till exempel. Jag är inte säker på att det statistiskt går att bevisa att barn i allmänhet far illa av att vissa sjuka individer går igång på bilder av nakna barn. Är det fel det också då eller?

Ett riktigt vidrigt exempel, men det var det första jag kom på. inget illa ment.

Share this post


Link to post
Share on other sites

I det fallet med barnpornografi finns det fakta och är så fel ur ett mänskligt perspektiv att det borde vara rejäla straff för såddana missfoster som håller på med sådant. I högsta graden kriminellt.

Men att ta två glas vin tillsammans med goda vänner en vinstilla kväll och sakta åka hem med sin båt, detta kan borde knappast vara kriminellt.

En frihet som nu är borta och det utan fakta att det är farligt.

::Harry::

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Hörde häromdagen att man nu också satt ett effektivitetsmått på samtliga enskilda kustbevakare i yttre tjänst. Det går ut på att de ska genomföra ett visst antal blåsningar per person och de ska också hitta ett visst antal onyktra båtförare per person. Och ju fler de hittar desto bättre jobb gör de.

Det finns visst inga andra prestationsmått på personalen inom KBV...

Jag tycker detta är märkligt och förutom att jag håller med om att den gamla lagen var fullt tillräcklig om även kanske svår att förklara för den person som kört vårdslöst, så tycker jag att detta är en olustig förändring av KBVs roll mot en mer polisiär inriktning. Jag gillar inte när andra företag/myndigheter än polisen agerar som om de vore poliser, läs väktare med arrestlokaler etc.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Matrix

Snart kanske det visar sig att KBV:s personal t,o,m får bonus eller provision på inkört kapital alltså del av bötesbeloppen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så sjukt kan aldrig Sverige bli.

Vi ska ha sjöpoliser på sjön inga andra hobbypoliser.

Skulle gärna se att några skattekronor går till Sjöpolis och Sjöräddningen (SSRS)

Men missa inte trådens ursprung, vad är sanningen till nya lagen?

::Harry::

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Matrix

Sanningen till den nya lagen är de som tar ett par öl, och tror att de är lika bra förare som innan, men där de får lära sig att övertron på sig själva ibland resulterar i förödelse och skada på både sig själva och andra som är oskyldiga. Kan du leva med den vetskapen?

Det är lätt att ångra sig när det redan är försent. Är det inte bättre att ge fan i båtåkandet när man då har tagit ett par öl för många? Ligg kvar där du var och gå dagen efter eller låt spriten vara! Hur svårt kan det va?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra rutet Matrix!

Jag tycker den nya lagen i väsentliga delar är alldeles utmärkt, baserat på följande personliga och mer allmängiltiga argument:

1. Det är skönt att man slipper köra vidare på kvällen såfort man tagit ett par öl, då kan man ju ligga kvar och festa loss som en riktig karl/kvinna istället.

2. Generellt sett blir människan, undertecknad inräknad och för att uttrycka sig en smula plumpt, dum i huvudet av sprit, åtminstone mindre smart än han/hon var som nykter.

3. Det tidigare frekventa tjafset då KBV stoppat en båt (baserat på div dokusåpor i ämnet) är inte värdigt en rättsstat - numera är det raka rör.

Jag känner mig inte det minsta kränkt eller hämmad i mitt båtliv av detta. Någon mer som känner så?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag håller med matrix; Hur svårt kan det va?                                                                För min del skiter jag fullkomligt i hur/varför nya lagen kom till. Likaså all statistik (som jag iofs inte läst då jag anser att alla borde veta hur kroppen fungerar med tillskott av sprit) som vinklas friskt både av den som presenterar den och den som tolkar den. Hur man än anser kommer man inte ifrån att alkohol sänker omdömesförmågan och därmed skaderisken! Och tar man ett par tre öl men väntar ett par timmar innan man kör är man i princip lika påverkad då som när man drack den sista. Vet man inte det ska man nog utrusta sig men en alko-meter!!! 

Jag dricker inget vare sig jag ska köra bil eller båt. Vill INTE ha det på mitt samvete, att jag skulle ha varit påverkad, om olyckan skulle vara framme. Missbedömningar i nyktert tillstånd är beklagliga men under påverkan av alkohol/andra droger direkt oförlåtliga.    That's it!        

Alla dessa kommentarer om varför/därför/om/när/hur är i mitt tycke bara ursäkter för att få dricka i samband med båtkörning. Det är ju visserligen ett fritt land vi lever i men var och en får står för konsekvenserna av sitt handlande. Tänk på det! Jag hoppas bara att jag eller mina barn slipper komma i vägen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Visst påverkas man av alkohol och andra droger samt att många har inte det omdömme som behövs med eller utan alkohol osv. Men att starta en ny tråd i det ämnet när det redan finns flera sådanna förut är inte syftet. Orsaken var att jag troligen hittat bakgrunden till nya lagen.

Även jag är övertygad om att vissa inte har det omdömme som behövs och inte kan avgöra om de kan köra båt eller inte med eller utan alkohol. Därför behövde vi kanske en skärpning av sjölagens mer liberala formulering om alkohol. Men mer kanske behövs för att göra något åt olyckor som trots ökat båtåkande fortfarande ligger på lägre nivåer än de historiskt gjort.

 

Det finns inga riktiga fakta där olyckor kan kopplas till alkohol utan fakta är hur utrbredd alkoholförtäringen är i Stockholmsregionen med stort antal av sjökrogar.

Om detta fenomen finns på mer platser i landet har ingen brytt sig om att ta reda på. Att alkohol och bilkörning inte hör ihop är nog de flesta överens om men i samband med att köra båt varierar tydligen faran. Enlgit nya lagens avgränsningar så är det inte farligt att dricka alkohol och köra en 9 meters segelbåt eller en stor tung motorbåt på under 10 meter som gör under 15 knop. De som faller övebord från mindre båtar är heller inget problem, eller?

Min teori

För att komma åt bratsen och de som åker från sjökrogen ofta med snabbgående båtar då de har bråttom vidare till någon nattklubb har man utformat nya lagen på det sätt den nu är formulerad. Bratsen åker inte långsamtgående båtar såvida de inte är större flotta segelbåtar på mer än 10 meter.

 

En bättre formulering om vi utgår från att få till en lag där alkohol är ett problem på sjön

En 0,2 prommilleslag som gäller alla typer av farkoster på sjön oavsett storlek eller möjlig hastighet. Där ingen ombordvarande får vara full och beroende på båtens storlek och typ kan flera räknas till besättning och också innefattas av samma lag.

  Men detta finns redan i sjölagen bara att få vet om det och det som saknades var möjlighet för polisen att ingripa före det händer något (slumpmässig kontroller) och att gränsen flyttats till 0,2 promille.

Hade det handlat om säkerhet till sjöss hade säkert saker som obligatorisk flytväst (inte seglarväst), obligatorisk årlig besiktning och ett riktigt båtkörkort varit betydligt mer effektiva.

Men nu var det inte sjösäkerhet i allmänhet man var på jakt efter utan ett Stockholmsproblem. Dock är möjligheterna begränsade för att ta hand om de som istället väljer att använda kokain eller andra typer av narkotika i samband med båtkörning. Kan tänkas att nya lagen hjälper till en ökad användning av sådant på sjön istället för alkohol.

Då har bratsen fått svävare och kan flyga fram över havet.

::Harry::

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eller så gör man som jag och de flesta andra jag sett på sjörkrogarna. Man skiter helt enkelt i denna lag och gör som förut. 10 sjökrogsbesök i år och en eller två öl till maten och sedan åka hem. inga problem. Inte ens sett ngn KBV på sjön trots  relativt krogtätt område.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tror inte ett skit på vad kvällstidningarna skriver det är ungefär samma sak som att läsa hänt extra.Tungan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Att Köra båt full är att äventyra både sin egen och andras säkerhet och är helt förkastligt, men att sänka gränsen till 0,2 och jämställa bil och båt är även det enl min uppfattning fel.

De båtar som kör rakt upp på land eller kör på andra, har inte förare som har druckit  1/2-1st öl. Dessa förare är stupfulla och har druckit sig redlösa. Att vara full och föra fram båten var redan med tidigare lag förbjudet och absolut inte tillåtet.

 Den som inte anser att han kan köra båt efter en öl eller 1 glas vin skall givetvis inte göra det, men för de som klarar av en öl till maten borde det vara tillåtet. Jag är absolut för en promillegräns på sjön men enligt min uppfattning bör den ligga på 0,5 (en gräns de flesta länder har för bil) dessutom ska alla båtar omfattas av gränsen, lagen ska i ett rättssamhälle vara lika för alla.

I den statistik som jag läst om detta finns ingenstans att olyckor händer för att folk druckit en öl, vore intressant att höra om någon annan läst att olycksstatistiken till sjöss ökar vid 1 öl, skriv i så fall ett inlägg och berätta vart ni läst det.

Att polis och och kustbevakning tycker detta är bra har nog lite att göra med att de vid nästa budgetförhandling kan äska mer pengar för utökade arbetsuppgifter. Det är bra att de nu får stoppa båtar och göra utandningsprov, för sjöfylleri ska stoppas, men gränsen bör vara satt lite högre, och gälla alla.

// trevlig sommar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bigl:

-Det var Moderaterna som krävde regeln 10 meter, 15 knop. Det ursprungliga förslaget var 7 meter, 7 knop.

-Om man skriver lagen utan längdkrav, så blir det olagligt att dricka på luftmadrasser och flytringar. Kanske lite överdrivet?

-Enligt förarbetena så är promillegränsen satt likadant som för bil med flit, för att det blir enklare att hålla reda på för allmänheten då. Samma regler oavsett farkost, helt enkelt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jag har nu suttit en bra stund och läst inlägg. vissa tycker lagen är bra vissa gillar inte lagen. jag kan tycka att lagen är lite bra men fins brister. som ::Harry:: beskriver det tycks inte själva fylleriet till sjöss vara ett problem. utan problemet uppkommer genom att polisen inte kan kontrolera båt förare som kör fort och är fulla. denna lag borde omformas och i stället för att ha en sträng 0.2 promille gräns. ha en max fart om man har mer än 0-1 promille i blodet och om man har högre promille halt eller överskrider hastig heten med alkohål i blodet så staffas man på något sätt. och så tycker jag även att polisen ska ha rätt att stoppa vem som jhhelst som dom tycker beter sig olämpligt på sjön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

-Om lagen är till för att rädda liv, så sker enligt vad jag läst de flesta dödsolyckorna med roddbåtar som är undantagna regeln, att vara full i en kanot eller som du skriver luftmadrass borde då verkligen vara farligt och absolut förbjudet.

-Tror svenska båtförare är tillräckligt intelligenta att klara att hålla två gränser i huvudet.

Jag vill inte riskera att bli sedd som förespråkare för sjöfylleri, något som jag är absolut emot och verkligen avskyr. kommer därför inte att skriva mer om detta ämne,

Åk mer båt// Lennart



Senast ändrad av bigl | 27 juli 2010 | 07:22

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nja ser man till olyckor på sjön alltså drunkningsolyckor så skulle allt ingå. Badringar och madrassser inget undantag då onykterhet och vatten inte fungerar så bra.

Hittar inte källan nu men läst igenom en hel del om drunkkningsolyckor mm som det finns statistik på.

Stort antal av drunkningsolyckorna beror på alkohol. (en del var från livräddningssällskapet tror jag)

En del beor på att vi haft brister på simmundervisningen samt invandring från länder där simmundervisning inte varit obligatorisk.

Nej jag tror inte på att lagen är direkt riktad mot olyckor på sjön för att den hade då varit annorlunda formulerad. Den är riktad för att få möjlighet att ingripa på brats och andra som kör båt fort efter de i båten dricker eller har druckit alkhol på fester eller sjökrogar.

Att det finns ett segment av båtar som går fria från nya lagen är troligen för att man inte ser så allvarligt på problemet med dessa och litar på deras omdöme att få framföra sina båtar med viss alkoholkonsumtion. Brats åker inte sådanna båtar, inte frivilligt.

Underbart engagemang från många i denna tråden och ni verkar faktiskt läst hela inledande inlägget. Bra.

Anser mig nog hittat grunden till lagen då formuleringen träffar så precis på kategorin som man vill ha möjligheter att sätta åt. Synd bara att den drabbar många andra som faktiskt har omdömme nog att hantera situationen.

Troligen kommer vi få se mer lagar då protesterna inte blev så stora för denna lagen.

Tänkbara områden är

  • Krav på registrering av alla båtar 
  • Årlig obligatorisk besiktning 
  • Obligatorisk användande av flytväst för alla ombord
  • Båtkörkort med olika klasser likt bilkörkort, segelbåt, liten motorbåt, snabb motorbåt

Vi är många som har omdömme nog att hålla ordning på våra båtar och besiktning skulle inte ge något, men för de som inte klarar detta så behövs en lag som gäller alla. Även flytväst är vi många som redan använder men likt bilbälte där vissa struntade i det så behövs en lag för detta. Båtkörkort har redan diskuterats och har haft idiotiska friregler som t.ex. 55 skulle få det utan prov. Tycker sådant påminner om jakt på brats mm. Finns det några 55 brats?

Hoppas ni ser ett mönster i de nya lagarna jag föreslagit och vi är många som redan idag har ordning på detta och lagar här skulle ytterligare begränsa för oss som redan sköter det. T.ex. har jag ordning på mina brandsläckare, ser till att bränsleledningar är i god ordning, elsystem är i toppskick mm. Men det finns många båtar där detta är kass och är upphov till både bränder och olyckor. Men då skulle även jag som sköter detta bra få åka iväg med båten till båtbesiktningen precis som jag får göra med bilen varje år. Hur har ni det på era segelbåtar med stag osv, i bra ordning? Troligen. Tror ni det finns båtar som är dåligt underhållan? Ja en lag skulle nog kunna behövas.

En anna idiotisk lag som gäller bilar är lagen om att vid ett visst datum kräva vinterdäck. Detta datum gäller hela vårt långa land och dessutom inga krav på vinterdäckens kondition mer än visst mönsterdjup.

Även här fanns redan en lag men dög tydligen inte. Jag tänker på lagen om vårdslöshet i trafik. Alltså att ge sig ut med sommardäck med 10 cm  nysnö på gatorna är vårdslöst lika illa som att ha dåliga vinterdäck som kan vara livsfarliga på barmark är också vårdslöst, jag tro ni förstår vad jag menar. Men svårare att sätta dit folk. Dessutom att inte kunna hantera sin bil på vinterväglag har vi många i norr som har kul åt då stocholmarna pratar om väderkaos då man fått 10 cm snö under natten. Jo det är kaos i Stockholm då.Tungan

Men vi svenskar är fogliga och tackar och bugar för alla nya pålagor. Häpp.

mvh ::Harry::



Senast ändrad av crabfish | 27 juli 2010 | 08:15

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Matrix

Nästa lagkrav på båtar blir väl då alkolås? Oavsett om man tidigare har blivit tagen för sjöfylleri eller ej. Då man idag kan få installerat immobilizer (startspärr) kommer alkolås att bli obligatoriskt. (hoppas) Tungan

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Gobben

Kanske! Men eftersom Justisieminister Beatris Ask framhåller att båttrafik skall jämställas med vägtrafik, så undrar jag i så fall, om inte regeringen försöker införa den lagen på bilar först. Regeringen lär ju också hålla fast vid 10 m och 15 knop, för bibehållen förvirring, bland båtägarna. Skrattande

 

Verkar mer som en utopi i nuläge! Kommer nog att dröja många år till dess, om dem ens vågar tänka tanken? Fast visst vore det bra om man hittade ett instrument för hur en sådan lag skulle kunna  efterlevas först, om lagen nu skulle bli verklighet!

 

Undrar om och när vi får mer utstakade leder och mitträcke på sjön? Denna sista tanke utifrån tant Ask:s filosofi om bilar kontra båtar! Flört

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Man kan väl knappast diskriminera motorbåtar!? - Hur gör man då med segelbåtar? Det finns faktiskt dom som gör över 10 knop Flört. För att inte tala om vindsurfing brädor Skrattande.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy