Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Terrafobica

Datorn hänger sig här på Maringuiden.

Rekommendera Poster

Men bara på MG.  Varenda gång jag är här inne och tittar runt så låser sig webläsaren och det blir till att starta om.  Ibland tar det kanske tio klickningar, ibland så blir det tvärstopp direkt.  Det händer inte någon annanstans än här på MG så jag antar att felet ligger hos er, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mig funkar det bra! Har firefox och vista (tyvärr)

 



Senast ändrad av ciaraud | 11 januari 2009 | 18:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fungerar ok här med.

 

Det stora problemet är att jag hänger för mycket på MG Skrikandes

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste passa på att beklaga mig.

Min dator har också känts trög, så jag bestämde mig för att göra en diskrensning och installera om alla program igen. Det är vad jag gjort i julhelgen. Har försökt läsa in gammal backup osv. Fick igång den, men efter installation av Servicepack 2 så kraschade den igen. Ännu ej klar ... Dags att lägga in Linux, Ubuntu. Det har jag på denna bärbara datorn.

Och så har jag varit vid båten och laddat batterierna. Snart dags...

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att datorn är lite knasig ibland kan faktiskt bero på mus och tangentbord. Ortoligt men sant.

Testa att byta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem men inte bara på MG.

Kör IE och Vista.

 

Lurigt

 

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en äldre dator med lite minne gör mängden och typen av annonser att det ibland är omöjligt att ladda sidorna. Använder några olika burkar och med klen prestanda är siten nästan omöjlig att använda.

EDIT: Det är ofta tydligt vilka annonser som stoppar upp det hela. När annonserna slumpas är det stopp när samma annons kommer upp. Eller egentligen inte stopp utan evig väntan.



Senast ändrad av Dea_F23 | 11 januari 2009 | 19:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft samma problem i några veckor (inte bara på MG men mycket-mycket oftare på MG) men just idag har det inte hänt någonstans, vaken här eller på andra ställen ?

XP Home, IE 7.

En misstanke jag har är att det beror på vilken annons som slumpas fram att visas, alltså vilken plugin (flash etc) som ska användas, för när jag hade som mest problem stängde jag av flash och då hängde sig det aldrig...

En annons som ALLTID, UNDANTAGSLÖST hängde min browser under några dagar, vilket jag påpekat till både MG och annonsören var att:
varje gång flash-annonsen Boka din naturupplevelse från inatur slumpas* fram i http://www.maringuiden.se/forum/  så kommer man inte in på sidan utan fastnar med den annonsen scrollande sitt budskap.
 
En *refresh* typ F5  (byter aktuell annons till någon annan) gör at man kommer in.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med en Sony Vaio som är ett år gammal.  Gott om minne (datorn, inte jag) och stor hårddisk, så inga sådana problem.  Vista är det också.  Men som sagt, det är endast MG som strular.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tror att det i största allmänhet varit lite trögt under dessa helger då många servrar gått på högtryck. Tycker att det börjar släppa nu.

 

Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på en stygg algblomning i din hårddisk Flört

Jag surfar bara där det är rent och har inga problem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör bärbar med XP SP3, IE7... inga problem här... Hade inte heller när jag körde XP SP2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma problem med  Vista IE hade det inte på XP IE

Det verkar som om det är Adobe Flashplayer som spökar tillsammans med IE Vista

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte hänt tidigare här på MG (eller annanstans heller) men idag!  2 ggr.

Har XP IE.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar perres för mig med xp och Mozilla Firefox. Har blockerat all anonnsering med Adblock plus. Inga hängningar här in´ t

//Peter

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Jag har samma problem som Terrafobica. Inte helt uteslutande på MG men klart mest hängningar här. En datakompis tyckte att jag skulle ominstallera Adobe Flash. Hjälpte inte.

Hur tar jag kål på rörliga annonser i stället för att rörliga annonser tar kål på mig? Annan webläsare? Tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Mitt problem är helt MG relaterat.

Läser lite inlägg och får för mig att jag skall svara.

Klickar på rutanSvara på inlägg, får meddelande om att jag måste logga in.

Så långt är det OK. Men sedan får jag upp en liten/nerminskat fönster med inloggningen som efter Enter stannar.

Dött

När jag åter klickar på svara knappen så sparkar förnstret igång efter att jag återigen blir påmind att jag måste logga in fast jag har just gjort det.Sedan laddas den aktuella fliken in på nytt. Först efter det kan jag högerklicka på svara... rutan för att öppna en ny tab där jag skriver svaret.

(Ny tab så jag kan fritt rulla bland inläggen och kolla)

Detta fel har uppstått i början dec å är definitivt inte datorrelaterad . XP Pro och AVG antivirus och ZoneAlarm brandvägg samt jag scannar av det mesta rätt ofta och rensar. Samma fel från min Ubuntu/Linuxmaskin.

Läser någon på MG/serveransvarig detta?

 

Hälsningar,

Kalman

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

 

Du sa att du hade ZoneAlarms brandvägg?

Ifall du har den så testa stänga av den och logga sedan in igen och testa skriva ett inlägg eller vad du nu vill göra.

Nästan säker på att det är din brandvägg som blockerar det.

Skrattande

Gå in på min hemsida !

www.nogg.se/trim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dito på att webbläsaren hänger sig VARJE gång jag är in här och bara här, bland annat därför jag bytt till det mkt bättre forumet på www.fendern.se. Kunde bara inte motstå att svara när jag såg denna tråd.

Kör IE Vista

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror personligen inte att det är MG som spökar för jag har samma problem på aftonbladet.

Problemet sitter nog mer i Vista IE och Adobe Flash player.

Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är relaterat till alla reklamsnuttar som utnyttjar Adobe FlashPlayer. Med min dator (P4 2,8 GHz, 1GB RAM och Geforce 128 MB)) så blir det i princip tvärstopp direkt med 100% CPU-last på Aftonbladets sida, och MG är inte långt efter. Bara när jag skriver detta så är det TRE filmer som skulle ha snurrat samtidigt. Har inte Vista, men samma fenomen finns både med Windows 2000 pro och XP.

Lösningen för mig - som kör Firefox - var att ladda hem pluginmodulen FlashBlock. En del rekommenderar att avinstallera Adobe Flash Player, men det finns ju faktiskt sådant som använder Flash till vettiga saker, och där man faktiskt behöver den.

Numera är datorn supersnabb och man slipper samtidigt allt blinkande och flimrande. Alla rutor där det normalt snurrar Flashfilmer/reklam har istället ett f mitt på och är alldeles lugna. Vill jag köra filmen klickar jag bara på den. Alternativt - om det är en sajt med något jag vill alltid skall köra denna flashfilm som default - högerklickar jag istället, väljer och den kommer ihåg det till nästa gång.

De som utvecklar sajterna är ofta datornördar (annars skulle de inte ha det jobbet) som sitter med senaste värstingdatorerna. Det är lönlöst att försöka klaga på en sajts utformning och mängden reklam. Den enda jag har fått att lyssna är Blocket. Att det fungerar bra på vissa datorer och katastrof på andra lär ha att göra med att olika grafikkort fixar att avlasta CPU:n olika bra, samt vilken CPU-kärna man har. Oftast märker man inget förrän lasten slår i taket/100%. Tre filmer är nog för att stoppa denna datorn, medan min andra på nedervåningen (XP och 2,4 GHz Dual Core) klarar fem-sex innan den segnar ner.

Med det är nog Adobes fel mer än grafikkortens/datorns. Och framförallt - alla webbsajter som inte verkar ha någon gräns för hur många Flashfilmer som får vara igång samtidigt.

Därför gör vi alla oss användare en tjänst som laddar hem programvaror som blockerar otyget processornedlastande och blinkande reklam. Dels får vi snabbare datorer, dels blir utdelningen för sajten som har sådan reklam minimal. Det är ju ingen som ser den Cool.



Senast ändrad av IngemarE | 14 januari 2009 | 19:23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så ställer vi krav på MG.  Alla här på forumet har inte större datorkunskaper än att det räcker för att skriva här.  Av/ominstalleringar eller nyinstalleringar av andra webläsare är nog ett frågetecken för många.  Så varför inte låta MG vara ett forum fullt av reklam, men reklam som är stilla? 

Förresten så ansökte jag för flera dagar sedan om att starta en klubb här på MG.  Inget svar fast det utlovades inom 24 timmar.  Det känns som om MG numer är självgående utan inblandning av de ansvariga, har de sparkats av den nya ledningen? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att MG, liksom många andra, har avtal med reklamföretag och upplåter valda ytor av sidan till dem i form av anrop. Själva reklamen styr inte TTG/MG över. Om det som hämtas och laddas där är Flash eller vanliga (men ofta rörliga) GIF-bilder vet ofta inte sajtinnehavaren. Och kan ofta inte heller påverka, om de inte har det specifikt specifierat i avtalet. Flashfilmen till höger när jag skriver just nu kommer t ex från  https://track.adform.net/Banners.... och ligger alltså inte ens på MG:s sajt (det blev visst som en länk, men klicka inte på den).

Minns på ViB:s sajt för några år sedan, där det snurrade reklam för stringtrosor bland båtinläggen. Jag antar att surfandet på den sajten på arbetstid drastiskt sjönk Skäms.

Tyvärr struntar nog TTG/ägarna bakom MG fullständigt i vad vi tycker. Begränsar man till stillastående reklam och annan stenålder blir det bara fickpengar i reklamintäkter jämfört med Flashbaserade filmer. Det enda vi kan göra är att köra webbläsare och programmoduler som stänger av viss typ av reklam i sådan omfattning att det blir kännbart. Money talks. Inget annat. Särskilt inte för TTG.

Men i sak håller jag absolut med.

 



Senast ändrad av IngemarE | 14 januari 2009 | 21:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej trim

Det är inte ZoneAlarm!

Felet uppstod när de började köra en massa nya flashreklam. Det funkade innan.

Det är inte så en brandvägg fungerar!

Det är minnet, inte mitt--datorns--- som belastas och reklamen laddas naturligtvis alltid ner först till sista dropppen innan det matnyttiga kommer. Då hinner datorn få krupp och likaså knut på linjen.

Är benägen att hålla med gänget som skyller på ny policy.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack IngemarE!

Det var ett par grymma inlägg du kom med. Klargörande. Nu ska jag testa firefoxupplägget du beskrev.

Ha de

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...