Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

bergettoken

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    238
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om bergettoken

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag antar att du syftar till albin och maxibåtarna
  2. Kan rj 85 vara ett bra alternativ? dom är fina att se på och ligger på en vettig prisnivå. Någon som har erfarenhet?
  3. Har lurat ett tag på att bli lakanspojke. Men har bara haft med motorbåtar att göra, har aldrig seglat eller ens åkt med på en segelbåt. Min fråga till er som är hemma i ämnet blir då, vad rekomenderar ni för båt? Hade tänkt mig en båt med ruff, pentry och helst någon form av toa ombord och en prislapp runt 50 tusen.
  4. Cd-skivor fastknutna på ett snöre, funkar klockrent!
  5. Tja du får bara åka fem knop i kanalen, sjön viken har ingen begränsning. Det blir en del tomgångskörning mellan slussarna ibland. Kolla kanalbolagets hemsida så får du reda på sträckans längd, och multiplicera med din förbrukning (vad kan den dra? 1.5 liter distansen?). Det är bara att hoppas för det finns inga sjömackar som har bensin efter kanalen(ruttet).
  6. Inte att rekomendera! köp en kortare wire.
  7. Har du kollat att luftfiltret inte är igensatt? Svartrök beror mycket sällan på spridaren, blårök däremot. Att den ryker svart och går tungt beror med stor säkerhet på att den just går tungt, fel propellerval eller att transmissionen kärvar. Annars är det regleringen i pumpen som ger för mycket bränsle, vilket inte borde göra att den går tungt.
  8. Det måste vara vatten med i bränslet på macken nuförtiden! fick dieselstopp på klippartraktorn häromdan, och där är jag övertygad om att jag inte är skyldig själv. Vatten! nästan två deciliter svart sörja baserat på vatten fick jag ur tanken, var ett rent helvete att få ur skiten ur insprutningspumpen. Sen tycker jag dieseln är värdelös nuförtiden, det verkar räcka med två droppar vatten för att det ska börja gro i skiten. sen är det så dåligt energiinnehåll i den nuförtiden, man får ju hälla i nitroglycerin för att få ut orginaleffekten ur motorn.
  9. KOFOT! eller passande brytjärn, ibland sitter dom rejält!
  10. Castrol tts är ruskigt bra, luktar racing och sotar inte igen,antagligen bland dom bästa tt-oljorna som finns men äckligt svindyr. Biltemas marin-tt funkar fint, kanhända den ryker lite när motorn är kall men ger sig när värmen kommer. Har kört på både shell och ok-q8s marinoljor och kan inte påstå att dom direkt ryker mindre! Huruvida dom smörjer vet jag inte men alla har funkat ypperligt hittils.
  11. Färgen på stiften brukar tala om hur din bränsleblandning är, om stiften är svarta får den för mycket och då brukar dom lägga av efter ett tag. Om dom är vita får motorn för lite bränsle och då kan stiften bli så varma att dom i princip smälter. Vid optimal förbränning ska dom bli gyllenbruna.
  12. Om det vibrerar tyder det på att den inte går på alla burkar, jag sätter min femma på luft i bränslet. En turbo ska hålla längre än 600 timmar. Kan vara ett filter som inte tätar ordentligt och luft dras med. Har du kollat med dom som servade?
  13. Intressant läsning, jag tror jag håller på min piss i nilen!
×
×
  • Skapa nytt...