Jump to content
Wednesday 13 November 2019

Orris27

Medlemmar
  • Content Count

    360
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Orris27

  • Rank
    Kommendör

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Beror väl på vad du har för årsmodell.. Jag har inte heller någon kassett kvar, men då båten är dubbelbottnad sitter det gummiplugg i motorrummet och en i facket under golvet. Där kan det bildas kondesvatten, inte mer. Jag suger ur det jag ser på hösten med en oljesug och häller i lite glyckol i det fall det finns något som kan frysa,,
  2. Riktigt bra! Har inte börjat ännu med mitt, då jag har bytt dörrar hemma och på balkongen var allt ruttet bakom, så jag har ett enormt projekt framför mig. Förhoppningsvi kan jag sätta fart nästa helg.. :-(
  3. Hej Inte enbart för dubbelmontage, i vissa fall kan propellervalet baseras på vilken sida man styr. Riktningen påverkar om båten drar åt barbord resp styrbord, Sitter man på styrbord sida kan en moturspropeller lösa problemet.
  4. Har skruvat fast 4 at tryckknappar per fönster
  5. Vi har sytt speciella skydd som vi knäpper fast på utsidan mot rutans karm i ruff, doghouse och takluckor. Innanför kapellet har vi sytt karborreremmar utmed sidorna av fönstret och en dygbit som vi täcker för och sitter ppl. Enkel, billig lösning som dessutom ser proffsig ut. (Kopierade lösningen av en Nauticat. )
  6. Har man ett bra var i närheten som är seriösa så är D3 säkert ett alternativ, men jag står fast vid att det blir frustrerande varje gång engine failure - service soon larmar och man inte vet vad det är för fel... Hitta en traditionell utan elektronik, så kan du ägna dig åt sjön istället i mobiltelefon..
  7. Håller med Jan af... Jag hittade en gammal risig roddbåt -70 cresent, som låg upp och ned på våran båtklubb. Hamnfogarna hänvisade till ett gammalt fyllo som den rättmätige ägaren varvid jag efter mycket slit lyckade att spåra honom. Jag åkte hem till honom och erbjöd honom 1000 kr för skrovet utan tofter, vi skrev kvitto och sedan var man lycklig ägare till ett skrov. Jag tog hem båten och satte dit tofter av trä och målade botten varefter en 20 hk utombordare hängdes på.. Några månader senare blev jag kontaktad av en annan ägare, som påstod att båten var hansens och att jag hade stulit den.... Efter mycket diskusioner erbjöd jag ägaren att köpa tillbaka båten för min köpeskilling och de utlägg jag hade haft (han hade inget ägarbevis och ingen märkning). Då hotade ägaren med polisanmälning, vilket jag rekommenderade att han skulle göra, rätt skall ju vara rätt! Några förhör hos polisen,.. trista samtal med ägaren helt i onödan,,, vad hände med båten? Den sålde jag till självkostandspris efter det att polisen gav mig rätt. Senast ändrad av Orris27 | 18 januari 2010 | 10:34
  8. Snyggt jobbat! inget amatörjobb där inte .-)
  9. Någon mailade till mig om EMCOSTAR, skicka din mailadress, annars blir det svårt att avara :-)
  10. Har själv en Steady 320 bakom min, den är absolut sjövärdig, men håller inte för dina andra parametrarar. Finns ju större Steadys.. Används av norska kustbevakningen, ser ut som en ribbåt och är extremt stabil
  11. Jag har en D3 160 hk, årsmodell 2004. När jag köpte den för ett år sedan resonerade jag ungefär som du.. kan väl inte vara så mycket som kan gå fel, sitter ju i bilar o.s.v. För mig får du gärna köpa vilken motor du vill, jag kan bara avråda dig från att begå motsvarande misstag. Felkoder kan bero på många faktorer, i vissa fall påverkar det motoreffekten, i vissa fall kan dessa enbart återställa med ett VODIA instrument. Varje gång man vrider om tändningen väntar man på system engine failure eller electrical engine failure. Elektroniken i D3 är otroligt känslig och larmar om du har fel luftfilter, om inte bränslefiltret är ditskruvat med verktyg, ja.. i princip för vad som helst. Men felkoden syns inte utan felmeddelandet visas som system eller electrical failure... Mao vet man inte var det felar,,, Dessutom sitter det 7 givare till som kan avge ett felmeddelande.. Vill inte skrämma dig, gör som du vill det är dina pengar och din båtsommar.... Peter Senast ändrad av Orris27 | 20 december 2009 | 19:29
  12. Tjusigt...! Att investera i en D3 är inget jag skulle göra om, åtminstonne inte en begagnad från 2004. Otroligt känsliga givare, kända elfel gör livet lite surt ombord... jag skulle utan tvekan satsa på en 41 eller den D4 om du vill ha något nytt istället..
  13. Tjusigt...! Att investera i en D3 är inget jag skulle göra om, åtminstonne inte en begagnad från 2004. Otroligt känsliga givare, kända elfel gör livet lite surt ombord... jag skulle utan tvekan satsa på en 41 eller den D4 om du vill ha något nytt istället..
  14. Ja det är trist med tråkiga utgifter.... Men det låter prisvärt mot vad en ny motor hade kostat, bara det håller så... Hade varit glad om det hade landat på 36000, det var vad turbobytet nästintill gick på... Vill man fara fin, måste man ibland lita pin.. Peter
  15. Hej Mattias Blir säkert skitfint, och det skall bli intressant att se hur du gör med värmen. Badbryggan är bättre att du säljer till mig :-) Har legat i träda en stund, men väntar in våren. Täta fönster och mantåg. Peter
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy