Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024

Smedfors

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Smedfors

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Det va toppblockspackningen som hade kolat pga att maskin hade gått varm. Kostnad 28000 kr och för den kostnaden fick jag injektorer rengjorda och justerade. Detta arbete med injektorerna betalade jag PON CAT i somras 3800 kr för. Nu går alla fall maskinen perfekt :-)
  2. Har nu byt toppblockspackning på en av mina CAT 3116 maskiner. Ett måste då den hade kolat ur efter att ha kokat ett par gånger. Till det facila kostnaden på 26975:-, inkl moms. Dyrt eller ok pris? Svårt att veta då 3 av 4 marinmekar i Stockholms området inte ens vill ha jobbet, än mindre lämna pris
  3. Har nu fått det bekräftat att det är toppblockspackningen som har fått en litet skada. Skadan har uppkommit när maskin kokade då avgaslimpan sprack. Ett vanligt följdfel på CAT 3116 när limpan går sönder. Är det någon där ute som vet vad det kan kosta att byta toppblockspackning? Tackar på förhand/P
  4. Tack för era svar, det låter som om ni har rätt, även om det smärtar. Bara att ta in pris på byte av topplockspackning. Vad ska man förvänta sig att betala för ett sådant arbete med material?
  5. Har problem med en av mina CAT 3116 maskiner efter att avgaslimpan och termostat bytes i våras på maskinen. När maskinen belastas vid körning (varvtal över 1800v/m) så trycks glykolvatten ut via expansionskärlets överflödsslang. Beroende på varv så tappar den olika mängd vatten, t ex varvtal 2100 så tappar maskin ca. 3 l vatten på 1,5 timmar. För övrigt så är alla andra värden på maskin helt i sin ordning, rätt effekt, arbetstemp och oljetryck är normala. Ingen vatten i oljan. Har hört av någon att det kan vara Laddluftkylaren som kan vara trasig/läcka och detta skulle då medföra att tryck från turbon orsakar övertryck i sötvattenkylning. Är det någon har erfarenheter att dela med sig?
  6. Vill man cruisa så är väl lämpligt varvtal 1200, då gör min båt ca 11 knop. Men det är ingen rekommendation från Caterpillar, då små dieslar mår bäst av belastning/varv. Caterpillar rekommenderar (planande skrov) att man belastar sina 3116 maskiner 200-400 varv under maxvarv som är 2800 varv
  7. Hej, jag har en 360 också, men den är bestyckad med CAT 3116 och rekommendationen från Caterpillar/Princess är är att varva 200 lägre än maxvarv för att uppnå den mest effektiva marschfarten = 23 knop i mitt fall. Jag vet att även Volvo har liknande rek. på planande båtar Hls. Per
×
×
  • Skapa nytt...