Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024

andtom

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    57
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

2 Neutral

Om andtom

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Att den går upp i varv (med propeller inkopplad) enlig specifikation. En gammal motor kommer inte nu upp i rätt varvtal men skillnaden ger en indikation på hur trött den är. Den kan ryka vid start men röken ska förvinna när den blivit lite varmare. Rök kan bero på massor med saker, en av de vanligare tror jag är att turbon inte fungerar som den ska.
  2. andtom

    Båtmarknaden

    Min sambo ska köpa halva båten så vi gick in på blocket för att se vad en nimbus 2600 av 89 års modell bjuds ut för. Vi tänkte basera delägarskapsinköpet på det priset minus lite prutmån. Men det fanns bara en likadan fast 5 år äldre ute. Förra året vid samma tid fans ett tiotal . Är det någon som sett om utbudet är mindre nu. Har det svängt och blivit säljarens marknad? Ni har säkert koll på er egen modell. Kan omsättningen varit så stor de senaste 2 åren med prisfallet så att vi har en massa nya ägare som håller i båtarna ett tag. Eller väntar alla på vårvärme så de kan montera toatömningen på däck innan de säljer. Eller är det bara min modell som råkar ha färre ute än på många år.
  3. För att se båtar: Det finns en bra app för Android som jag hade nöje av i somras. Sök på MarineTraffic i Google Play. För att tala om var båten är: Sök på mAIS. Den rapporterar din position om du har GPS samt Internet i mobilen. Funkar så länge du har täckning. Då behövs ingen dyr transponder. Har inte testat den själv.
  4. Installation av däckstömning Toa - Ska göras, däcksförskruvning inköpt. 3 nya 70 ah förbrukningsbatterier inköpta. Ett par 12-voltsuttag till. Det är ständigt nån mobil eller platta på laddning nuförtiden. Göra rent dieseltanken. Lite mer diodbelysning
  5. Lite återkoppling fån trådskaparen. Pinsamt värre. Larmet som tjöt berodde på värme inte oljetryck. Han som sålde båten till mig nämnde det endast som oljelarm men temperaturvarningen avänder samma summer. Jag kikade aldrig på temperaturmätaren när det larmade eftersom jag var så övertygad att bara oljetrycksvarnaren var kopplad dit. Visste inte ens att det fanns ljudlarm för temperaturen. Brukar faktiskt sitta och ideligen snegla på termometern när jag kör lite fortare. Kan slappna av lite med det nu :-) Orsken till larmet då? I höstas gick jag igenom offeranoderna som sticker in i färskvattensystemet och då rann en hel del kylvätska ut. Fyller på med glykol och vatten i vår tänkte jag då. Men det hade jag helt glömt bort inför sjösättning så när det blev last på motorn var det lite för lite kylvatten för att orka kyla eller så var det luft i systemet. Kanske att termostaterna inte låg ordentligt i vatten vilket innebär att de inte öppnade när de skulle. Mina tester med tomgångskörning i höga varv ger inte samma värme tydligen. Skönt när fel på båt visar sig inte vara fel utan endast klent förstånd. Blir billigare så. I detta fall en liter glykol samt en liter gratis vatten.
  6. Tack för era svar. Jag har oljetrycksmåtare förutom larmet. När jag varmkörde motorn utan last vid sjösåttnng för en vecka sedan så varvade jag upp till 4000 varv en kortare stund utan att larm gick och trycket ökade i allafall då med högre varv. Intressant att höra det där med oljesil. Det måste jag kolla upp. Så det finns både filter och oljesil. Nu ska jag i alla fall till helgen byta oljefilter och pytsa i annan olja för att sedan ta en provkörning. Tänker även kolla kablaget till larmet för att undersöka att det inte går ström underliga vägar.
  7. andtom

    Oljelarm

    Råkade ut för något skumt i helgen, Vi var ut en sväng i det fina vädret och fikade i en vik. Vi åkte ut i deplacementfart, 8-9 knop, ca. 2000 varv på motorn (AqD40). På vägen hem drog jag på upp mot 3000 varv och då började oljelarmet tjuta. Hjälp! Måste man ringa sjöräddningen nu? Men när jag drog av farten så slutade larmet efter 10-15 sekunder. Det konstiga är att oljetrycksmätaren visade att trycket var ok när kollade efter att ha saktat ner Körde en stund på 2000 varv och testa att dra på igen. Samma resultat, oväsen från larmet. Blev tyst vid nervarvning. Forsatte hem i lugnt tempo utan överraskningar. Jag kollade oljan när jag kom till bryggan och nivån var rätt. Jag har sökt här i forumet och har sett flera inlägg om oljelarm där symptomen är de motsatta. Larm vid sänkt varvtal när man kört hårt en stund. . Det har aldrig inträffat med denna båt. Larmet tjuter några sekunder när motorn precis startat, vilket det ska göra men aldrig på tomgång efter högvarvig körning. I min okunskap har jag har funderat lite på möjliga orsaker: - Defekt trycksensor för larmet, (men varför bara när jag drar på?) - Igensatt oljefilter som gör att inte trycket höjs som det borde där givaren sitter. ( Böt inte filter senast pga endast 20 tim körning förra säsongen.) - För tunn olja. Jag har något tunnare än instruktionsbokens 20-30w. - Något elfel till och från larmet, (Men varför bara över visst varvtal? Båtens lutning?) - Något frös sönder i vintras trots att inget läckage märks på något sätt. - Vatten i oljan skapar ett skum som gör att inte tryckgivaren känner av tryck i bubblorna. (Kan det fungera så? Oljestickan indikerar dock inget vatten, inte grått eller mjölkigt) - Trycket ökade inte som det borde när jag gasade på (Jag kikade inte så noga när det tjöt men det var enligt boken vid 2000 varv och vid tomgång) - En liten djävul har flyttat in i oljelarmet. För övrigt kan nämnas att motorn är lika lättstartad som alltid. Är det möjligtvis någon som känner igen felet eller kan ha någon idé om vad larmningen beror på?
  8. Vad tror ni? Jag läste just tidningen Till Sjöss som Stockholmradio skickar hem till mig. I en artikel om båtskrotar påstås att KTH undersökt hur länge en plastbåt kan ligga ute i naturen innan den är nedbruten. 25000 år var siffran som nämndes. Om detta är sant måste det betyda att plastpest endast är en kosmetisk fråga men ändå uppmålas som en fara av de som säjer plaster och kompositer. Igår läste jag förvrigt att hundratusentals tar kolestolsänkande medicin helt i onödan. Kan möjligen andra marknadsförare gått på samma kurs. Ovanstående gav förövrigt följande resonemang runt plastpest: Jag har läst att det bildas blåsor av osmotiskt tryck och vätskan i blåsan löser sakta upp den närliggande plasten. Men om blåsan spricker bör det väl bara vara vatten eller luft i hålet efter blåsan, så att ev. nedbrytning stannar upp. Borde det alltså inte vara bättre att inte täta och stänga in?
  9. Fick reklam från Conrad.se som har många bra prylar men denna gång blev jag lite skeptiskt. Det gällde ett blitillbehör för att kolla laddning vilket är intressant även i båt. Det gällde ett battervarningssystem ADAC-Battwatchmed följande egenskaper: Indikering av felfritt bilenergisystem och batterikapacitet Övervakning av regler- och batteriladdningssystem (generator, kilrem, anslutningar och kablage) Ljudlarm och ljussignal med lampor i fyra färger Visning av kupétemperatur (°C/°F) Spänningsindikering. Förutom detta ska den även kunna berätta ifall enskilda battericeller är skadade. Allt detta fås genom att plugga in apparaten i Cigguttaget! Läs mer i handboken här. Någon som tror på hela paketet? Intressant med ett pris på 495:-om det skulle fungera med tanke på båttillbehörpriserna. Jag é skeptisk.
  10. För mig är det så enkelt jag jag vill ha en praktisk familjebåt att vistas i. Hur estetisk den är utifrån var inte prio ett i båtval. Aktetkabinbåtar byggs inte mycket av nyförtiden. I nya båtar och sovdags får man köra in ungarna bakom ett skynke i ruffen där de dessutom störs av det som pågår i ruffen. (jag menar konversation och filmtittande förstås ;-)) Sedan kan jag tycka att återanvändning är miljövänligare än skrot och släng även om en del nyare långtifrån importerade båtar är skrot redan vid leverans.
  11. Förutom det som är skrivet tidigare: Kolla att inte kylvattenintaget på drevet är igensatt. Det kan sätta sig havstulpaner eller annat insuget skräp som minskar inflödet. Kolla även den lilla slangen som går från drevet. Är det läcka där så kan bli mer luft än vatten in i motorn.
  12. Har haft liknande problem med samma båtmodell av årsmodell -78. Det löstes så att jag skruvade bort plastluckan till ankarboxen och tog med mig den till butiken. Då gick det att jämföra kulörer. Se bara till att rengöra och polera luckan först så att du inte jämför färgkartor med något oxiderat och nedsmutsat.
  13. Jag har en AQad40 och en 25 liters varmvattenberedare. De ska kopplas ihop. Jag kan inte se något pluggat utlopp eller inlopp för kylvattnet på motorn. Finns det någon med samma rova som vet om det behövs extra delar till termostathus, expansionkärl eller dylikt. En fråga till: När jag ändå kikade i motorn så såg jag 2 kontaktbleck som inte är kopplade till något så jag passar på att fråga om någon har en idé vad dessa är till för? Motortemp har jag redan från annan givare. Bifogar bild på expansionkärl (I think) där även nämnda kontaktbleck syns.
  14. Om det är silikon mellan givare och skrov kan jag tänka mig att det blir problem. Ljudvågor dämpas av elastiska material. Det får inte vara nåt elastiskt eller luft emellan givare och skrov. Ett andra råd är att ha givaren i ett oljebad gentemot skrovbotten. Här finns en tråd på engelska i ämnet http://www.stripersonline.com/surftalk/showthread.php?t=610698 Senast ändrad av andtom | 19 april 2010 | 22:26
  15. Här finns det massor om hur man lagar plastskador. http://www.westsystem.com/ss/assets/HowTo-Publications/Fiberglass-Boat-Repair-and-Maintenance.pdf
×
×
  • Skapa nytt...