Jump to content
Wednesday 07 December 2022

Tempest

Medlemmar
  • Content Count

    127
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutral

About Tempest

  • Rank
    Örlogskapten

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Undrar om man kan använda gängade blind nitar ???
  2. Tack till er alla som har försökt hjälpa mig. Tyvärr så är fören och det lilla fördäcket helt stängt. Det är en ca 40 år gammal trotjänare, ett dubbelskrov som samlar regnvatten 🙂 Nisstänker att det finns ett flytblock i den stängda fören. Jag har funderat på om det kan finnas någon typ av expander bultar kanske, eller liknande.
  3. Tyvärr så ligger båten upp och ner ute på ön i skärgården, så jag har ingen bild. Tack ändå
  4. Hej, Jag har en äldre plastbåt med en 15 hästars motor. Börjar nu bli till åren och ibland skulle det vara skönt med en pulpit när man kliver i via fören, ex vis i waxholms hamn. Båten har ett mindre fördäck som man kan kliva på, men balansen är inte så bra. Så jag tänkte en pulpit. Problemet är att det inte går att komma åt skruvarna underifrån med bricka och mutter. Finns det någon som har någon smart ide hur man kan fästa detta. Måste också gå att ta bort, då jag vänder båten upp & ner under vintervilan. Tacksam för alla tips.
  5. Tror det kan vara annorlunda när man har ratt. Men med styrpinne så märks skillnaden tydligt. När fenan var rak, kunde man inte släppa styrpinnen, då gick båten in i en kraftig gir. Med trimfenan snedställd, kunde man släppa styrpinnen i full fart och båten gick rakt fram. Så betydelse har den.
  6. Hej, Funderar på att köpa en ny Toahtsu 9.9 EFI och då får man ju 15hk. Ser dock att de inte längre har hajfenan (Offeranoden) som kunde justeras för att motorn inte ska dra åt sidan av propellerns rotation. Utan den så blir det ju livsfarligt om man tappar styrpinnen och båten gör ett tvärkast. Är det någon som vet hur det är tänkt att fungera. Har idag en 12 år gammal 9.8, utan den fenan skulle den vara livsfarlig.
  7. Hej, Jag har en 23 HT med MPI 5.0 V8 från 2007, men kanske en HT oxå får vara med Teaken, denna eviga fråga. Det är underbart när den är gyllenbrun och fin, men efter några år har jag blivit klokare. Det fungerar helt enkelt inte. Först så drar oljat däck till sig och binder smuts. Nästa sak är att vi går brafota eller i strumplästen på våra kära båtar vilket gör att däcket inte slits eller om det slits, så sker det ojämt. Detta får till följd att den oljade teaken efter ca 1 - 2 år börjar bli svartare och svartare och snart ser det för illa ut. Nu har jag följt manualen till Hallberg Russey (tror jag de heter) segelbåtars råd om teakdäck. De rekomderar att man skall undvika all olja. Istället så tvättar man teaken med grönsåpa för att sedan två ggr per år pensla på Boracol. Det tar död på alla alger, mögel etc. Du får ett vackert silverfärjad teak, obs inte den grådaskiga, utan ljus och silver färgad med samma ton överallt. Aldrig mer olja, det är ett helsike att få bort och börja om. Mvh / Micke
  8. Hej, Jag hade en gammal V8 för en massa år sedan i en Sunseeker där jag hade samma problem. Det visade sig vara bakre packboxen runt vevaxeln. Hoppas Du har tur och det är något enklare. Jag fick lyfta ur maskinen och riva den. Micke
  9. Hej, En sak till. Har Du två kylvattenintag? Jag har själv en MPI 5.0 med Bravo 3. Jag har ett vattenintag under skrovet samt ett genom drevet. Man måste sätta vatten på båda, annars suger impellern bara luft. Konstigt med tempmätaren, kan det vara dålig kontakt kanske. Tempmätaren är ju bara igentligen en ohm mätare, så den skall inte kunna orsaka tjutet. Men jag har åtminstone ytterligare en mätare som sänder info direkt till datorn på motorn. Har du slutet kylsystem eller är det bara sjökylning? Mvh / Micke
  10. Tusen tack för det svaret. Du har räddat mig från att måla med pannlampa under månens sken. Ha en bra sommar.
  11. Hej, Jag har ont om tid i år och funderar på att skippa bottenmålningen. Lugn nu, läs vidare. Jag har målat med Trilux för västkusten men åker på ost kusten. Jag vet det är inte lagligt! Första året vi hade båten så köpte vi den i Oktober. Den var då precis nymålad med Trilux, bara en vecka gammalt, så jag målade inte påföljande år, och det fungerade utmärkt. Förra våren målade jag på ett lager och funderar nu om det kan fungera en säsong till här på ostkusten. Jag vet vad International säger, måla varje år, sjösätt inom en viss tid etc etc etc. Men finns det någon som verkligen vet om det skulle kunna fungera. Tacksam som alltid. Mvh / Micke
  12. Hej, detta är ett intressant ämne som aldrig tar slut. Att syntet oljar alltid är bättre är oxå en myt. Jag har själv en MPI från 2006 och Mercruiser har ingen Syntet olja alls. De har en mineral olja samt en Synthetic blend som är en blandning av mineral och syntet. Mercruiser hävdar att det finns vissa kemikaliska ämnen i syntetoljan som man inte vill ha i motorn. Jag läste någonstans här på Maringuiden i en annan olje tråd att även Volvo Penta har gått ifrån rekomendationen på syntet olja i sina bensinare (OBS har inte kontrollerat detta) En sak kan man dock vara säker på, om Mercruiser ansåg att syntet oljan skulle vara bättre för deras motorer, så skulle de rekomendera denna och tjäna mer pengar. Den bästa sanningen tror jag är att titta i manualen för motorn och köra på den rekomenderade oljan.
  13. Hej, Det höll mycket bra. Visst det såg inte ut som nypolerat i September, men det var mycket glans kvar om man jämför med tidigare där det var helt matt redan i Juni. Jag är såld på vaxet, så jag kör vidare med det. Mvh / Micke
  14. Ja, det där är inte lätt. Jag tycker som Westfjord att Du kan testa TcNano. Jag har självt använt den produkten och den fungerar bra på lodräta ytor som inte är vända direkt mot solen, då blir den fort matt. Förra året så bestämde jag mig för att lämna konsument produkterna och använda riktiga saker istället. Numera kör jag Dulon 1 & 2 som är tvåkomponents vax. Man lägger på första lagret som får torka, sedan nummer 2 ovanpå det första lagret, när det är torrts eller nästan torrt så polerar man upp glansen. Det vaxet höll taket skinande blankt hela sommaren. Numera har jag även övegett alla Polish och använder även där riktiga grejer i form av Menzerna PF2500. Det är en medium rubbing som ger en glans av 8 på en 10 gradig skala. 10 kan Du aldrig komma upp i med konsument produkter och för hand. Så där min båt är lite matt så kör jag på med Menzerna för att ta bort oxid etc, och sen på med Dulon. Mer arbete, javisst, men det finns inga genvägar till den perfekta finishen
  15. Hej, varför vill Du byta förgasare och varför till en fyrportars. Man bör betänka att de som designar en motor inte är helt dumma. Allt i en motor är anpassat för att fungera bäst ihop. Din nuvarande förgasare kan passera ex antal kubikfot med luft per minut. Detta är då anpassat efter motorns volym, insugningstiden, kamaxel, ventilstorlek etc. Bereoende på många faktorer så kan det bli sämre med en fyrportsförgasare som troligen är designad för mer luft per minut. Du kan få sämre genomströmmning genom förgasaren då din motor troligen ändå inte klarar av att suga i sig allt som en fyrports förgasare kan ge. Jag skulle åtminstone hålla mig till orginal specen. Just a thought.
×
×
  • Create New...