Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024

Dea_F23

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    78
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Dea_F23

  • Placering
    Kapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag har flödesmätare i min båt och kan konstatera runt 1000 rpm drar en Mercruiser V8 EFI runt 6 liter i timmen. Vilken fart det ger beror mycket på vilken fart båten är växlad för. Min har en toppfart en bit över 50 knop och drar under en liter per distans vid 1000 rpm, ganska mycket över vid 2000 rpm eftersom båten går tungt i vattnet, under en liter per distans vid knappa 3000 rpm (ca 30 knop) och drar 65 liter per timme vid full gas.
  2. Jag har ju riktigt svårt att förstå det upprörande i att ladda batterier och värma vatten med ett par liter bensin jämfört med att förflytta båten med samma bensin. Det som borde vara upprörande i så fall är att en del bara åker båt för nöjes skull! On topic: enligt min flödesmätare drar min båt ca 6-7 liter i timmen vid 1000 rpm och fart framåt. Utan växel borde det dra ännu mindre.
  3. Med en äldre dator med lite minne gör mängden och typen av annonser att det ibland är omöjligt att ladda sidorna. Använder några olika burkar och med klen prestanda är siten nästan omöjlig att använda. EDIT: Det är ofta tydligt vilka annonser som stoppar upp det hela. När annonserna slumpas är det stopp när samma annons kommer upp. Eller egentligen inte stopp utan evig väntan. Senast ändrad av Dea_F23 | 11 januari 2009 | 19:33
  4. Spax, Tror inte din konservering avseende kylvattnet är någon katastrof. I alla fall inte om motorn var ordentligt varm och den fick gå några minuter på glykolvattnet. Men det finns många åsiker om hur det skall göras. Här kommer ett par varianter till: 1, enligt manualen till motorn skall den tömmas på vatten och sedan fyllas upp med glykol genom att man lossar på en slang och fyller motorn när den är avstängd. 2, jag brukar göra som du gjort men med den skillnaden att jag inte stänger av motorn mellan att den går på sötvatten och sen på glykol. Precis som du använder jag en hink med slang till spolmuffen. Hinken fyller jag med vattenslangen under tiden motorn går så den kan gå till den är riktigt varm. Sen tar jag bort tillförseln av vattnet och hinkar i glykol i hinken när nivån blir låg. Det gör att det sista som händer är att det går i outspädd glykol i motorn. Byta motorolja (och filter) är smidigt att göra i samband med sista turen för året. Går ju bra att göra när båten är i sjön. Oljan är riktigt varm och lätt att byta. I stället för foggingolja är det många som tar bort bränslefiltret, tömmer ur lite soppa och i lite tvåtaktsolja samt sätter tillbaka. Alternativt kör motorn från en extern tank. Att fogga exakt samtidigt som man häller i sista glykolen kräver annars lite tajming. Drevet tar jag av och förvarar i garaget. Tappar alltid ur lite olja för att se att den inte är vattanblandad. Är den inte det byter jag inte varje säsong. Men i år så har jag tagit ur och hem hela motorn för en riktig genomgång så därför bestod vinterkonserveringen av att ta sista turen i mälaren (sötvatten) samt suga ur oljan.
  5. Även om det må vara normalt att betala 10 procent i handpenning, varför göra det? Det borde inte påverka möjligheten att besiktiga båten före köp. Gör den det skulle jag välja ett annat objekt. Efter köp av en handlare gäller konsumentköplagen oavsett. Sammanfattat tycker jag hanpenningen säkerställer att det blir affär men inte nödvändigvis en bra affär för köparen. Men att en driven säljare vill få till en handpenning förstår jag. Nackdelar för köparen: - efter handpenning blir en förhandling svårare - pengarna förlorade om man drar sig ur affären, 100 kkr på en miljonbåt! - man betalar en del onödigt tidigt, onödig kapitalbindning Fördelar för köparen - det skapar tid att göra en långsam utdragen affär - det skapar tid att orda finansiering - det minskar risken att man går miste om affären
  6. Håller helt med om detta. Antingen är man klar att köpa eller inte. Varför betala om man inte är klar? 10 procent av 1 miljon är 100.000 kronor. Inte en chans. Besiktiga båten kan man väl göra utan handpenning. Visst, det kan komma någon annan köpare under tiden men det finns fler båtar.
  7. Nu finns det flera till salu http://www.blocket.se/vi/17416661.htm?ca=11_s http://www.blocket.se/vi/17175655.htm?ca=11_s Senast ändrad av Dea_F23 | 06 augusti 2008 | 14:53
  8. Finns det något läge för advanced mode som aktiverar dessa menyer? Jag har också ett Humminbird ekolod (343c). Har varit med om att det resetar sig helt och alla inställningar försvinner. Inbillar mig att det händer om man sätter lodet i hållaren med strömmen avslagen. Med tanke på hur många inställningar som finns så är det klart irriterande. Sen tappade jag min andra givare för någon vecka sedan. Bara skit kvar av fästet och kabeln avsliten. Akterspegelsgivare och höga farter är ingen fungerande kombination. Nu har jag gjutit in den nya givaren (en vanlig akterspegelsgivare) i epoxi längst ned mot kölen och det fungerar kanon, även temperaturen faktiskt.
  9. Vad har du för drev? Tar du kylvattnet genom drevet?
  10. Ta av proppen och polera med autosol. Lumptrissa i borrmaskinen spar mycket jobb. Senast ändrad av Dea_F23 | 31 juli 2008 | 18:16
  11. Är mycket av lasten långt fram i båten? Vissa skrov är ju väldigt känsliga för det när det gäller hög fart.
  12. Det sitter nog ett relä på vägen som kan ha fastnat.
  13. Så där kan du absolut inte säga. En bara lite fel riggvinkel kan ju göra att det släpper direkt. Vissa båtar (som min) blir ju nästan okörbara om man inte jobbar med trimmen hela tiden. Och hur skulle en för stor motor för båten orsaka problem med ventilering?? Visst, att den lyfter nosen mycket kan ju påverkas av tyngden men effekten regleras ju med gasreglaget. Men om nu moton sitter högt monterad så kan en bra fyrbladig propeller ge en riktigt stor skillnad. Jag bytte från en Ballistic med iofs lite liten bladarea till en fyrbladig Hydromotive. Vilken skillnad!
  14. Undantag gäller för båtar tagna i bruk inom EU före den 16 juni 1998. http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____8679.aspx
  15. Jag bytte stödlager pga av samma vibrationer/missljud som du har. Ingen skillnad. Knutarna känns fria från glapp men jag misstänker att de behöver bytas i alla fall.
×
×
  • Skapa nytt...