Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Jonas478

Aquador 26 HT -- utbyta lite erfarenheter

Rekommendera Poster

Jag tänkte montera solcellspanel på taket och dra ner kablarna genom innertaket. För att göra det behöver jag lossa de plattor som sitter i innertaket som belysnings-spottarna är monterade i. Förstår inte hur man lossar dessa utan våld. Är det någon som har gjort det och kan komma med tips? Klädseln som sitter på plattorna börjar lossa lite i kanterna så det är ett annat skäl att de faktiskt behöver tas ner och limmas om.

Jag har en Aquador 23 HT, men tror att det är samma konstruktion på 26.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej John,

Jag har lagt in ett par bilder och diskuterat dragning av kablar från solpanel genom taket på 26HT i två inlägg i denna tråd 24 april 2009. Som du ser på en av bilderna har min båt inte plattor i innertaket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

jag hade förut en Aquador 23 HT, men har nu en 26 HT. Jag har dessa plattor i taket men tror inte att de går att ta loss. Jag drog VHF-antennkabel  i taket och genom handtaget vidare till luckan under ratten med hjälp av följande metod:

1. Skruvade loss högtalaren
2. Skruvade loss handtaget mellan tak och skott
3. Skruvade loss lampan i taket
4. Stack upp en liten ficklampa i hålet för högtalaren och lös upp i hörnet av taket - såg att jag såg ljuset med hjälp av en liten spegel i hålet där lampan brukade sitta. Bestämde mig då för att det borde gå att få igenom en kabel eftersom ljuset syntes 
5. Borrade hål i taket och stack ner kabeln från VHF-antennen
6. Tog tag i kabeln från VHF-antennen med en 70 centimers böjbar gripklo genom hålet för lampan och drog tillfälligt ut den
7. Trädde upp en annan kabel i hörnet bakom högtalaren upp mot taket
8. Använde samma gripklo för att genom lamphålet få tag i kabeln i hörnet av taket och drog ut den genom lamphålet
9. Skarvade kablarna och drog ner antennkabeln rätt väg och tillfälligt ut genom högtalarhålet
10. Trädde antennkabeln genom handtaget ner i motorrummet och vidare...
11. Skruvade ihop, tätade och fäste antennen

Låter kanske enkelt men tog ändå några timmar. Det var inte helt lätt att få tag i kabeln med gripklon eller att få igenom antennkabeln genom handtaget. Med lite tur går det dock att göra på samma sätt på en 23 HT.

Utan gripklon, liten stark ficklampa och den lilla spegeln hade det nog inte varit möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack, skall se om det går att använda på 23:an. Har precis via en hjälpsam person på Bella Boats i Finland fått reda på att takplattorna är limmade med Sikaflex.....

Det blir till att försöka bända ner dem och hoppas man inte skadar nåt annat. Tydligen är det fanerat trä under själva klädseln i takplattan så det skall väl gå att ersätta i värsta fall.

Det blir ju också intressant att se vad som öppnar sig för kabeldragningsmöjligheter när man fått ner plattan som ju ändå måste åtgärdas eftersom klädseln släppt lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma lösning som på min flipper 705HT mao, dom går nog inte att demontera utan att något går isönder, sika limmar riktigt bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Angående svårstartad ljummen D6 som diskuterats tidigare så har jag lagt upp en separat tråd. Lämnade båten för service och vinterförvar idag. VP-verkstaden sa att det kan avjälpas med en backventil i anslutning till högtryckspumpen.

Hälsningar,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min färskvattentank är rätt så grisig. Kanske det fungerar med tabletter och annat rengöringsmedel men det känns som den blir som renast om jag bara kunde få ut den och spola ur och tvätta ren den.

Har någon provat att plocka ur den, är det värt besväret för rengöringen? Det ser ut som enda vägen ut är att plocka bort varmvattenberedaren. Det är ju ett pill i sig med alla kopplingar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färskvattentanken -- hur lyckades du se att den är grisig inuti?

Jag har sett att det finns ett lock ovanpå, men vi har inte haft några problem med vårt färskvatten. Viktigt har jag förstått är att alltid fylla på med kommunalt vatten, eftersom det är lätt klorerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har som rutin vid vinterförvaringen att tömma det sista ur färskvattentanken genom att ta bort det stora locket på toppen och sedan genom hävert och en tunnare plastslang suga ur det som är på botten. Jag har inte haft problem under säsongen med doft, lukt eller smak. Har också använt tabletter emellanåt som skall skydda tanken.

Med en spegel och lampa så tittar jag ned i tanken, och ännu tydligare var det när jag tryckte av en kamerabild med telefonen. Det är först nu som jag får äckelkänslor inför nästa sommar.

post-10014300-1394237282,0469_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Huvva.. Det såg ju lagom fräscht ut. Men för att besvara din fråga tror jag att det är relativt lätt att få rent med rätt medel. För tankrengöring kan man använda aktivt syre (väteperoxid) som får stå i 8-10 timmar och sedan spola igenom. Den gegga du har ser ju rätt färsk ut, så jag tror inte det blir några problem att få rent. Att få ut tanken för rengöring är nog ett jäkla jobb.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du kommer åt med slang som hävert, så kanske du även kommer åt att suga rent med slangen till en våtdammsugare?

Fast en gul beläggning är väl normalt helt ofarlig? Ställ en tillbringare i glas med vanligt kranvatten en vecka på en skuggig plats, så har det bildats en tunn beläggning på insidan (känns med fingret). Men så vitt jag vet är vattnet fortfarande helt OK att dricka.

Det viktiga är att det inte finns näring för bakterier och att eventuella bakterier dödas (som sagt är det lite klor i vanligt kommunalt vatten just av detta skäl). Och några extra tål vi, människokroppen innehåller en massa bakterier som vi är vana vid och behöver (2 kg i snitt per människa har jag läst).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Jag tror jag gör så att jag provar en sista vända med trädgårdsslangen med sprutmunstycke och spolar runt lite och ser om jag kan tvinga ut det genom utloppet nedtill frånkopplat vidare i systemet alternativt suga ur det med våtdammsugaren. 

Men som ni säger är det mer ett skönhetsproblem, inte hälsofarligt. Men när jag väl sett det, så vill jag gärna bli av med det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske lite OT nu, ber isåfall om ursäkt. Klor har ingen långtidsverkan, utan är en reningsmetod för vatten som skall konsumeras relativt omgående (högst några dygn). Klor har ingen konserverande effekt, i en båttank har man ofta vatten stående länge. Ett tips är att  hålla tanken fräsch och förhindra bakterietillväxt genom att använda silversaltbaserat konserveringsmedel. Det konserverar vattnet och förhindrar bakterietillväxt i ca 6 månader. Dessutom helt smakneutralt. Jag kör regelmässigt detta när jag bunkrar vatten. Redan Romarna upptäckte silvrets renande egenskaper och slängde därför silvermynt i brunnarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fortsatt OT: jag tror att du blandar ihop med när ozon eller UV-ljus används för rening av dricksvatten. DESSA har inte alls långtidsverkan.

Klor är ett grundämne, det försvinner inte. Jag kollade nyss och hittade att klor tillsätts till dricksvatten som salterna kalciumhypoklorit (Ca(ClO)2) eller natriumhypoklorit (NaClO), båda ger ClO-joner. Jonerna finns kvar i vattnet, även om en del omvandlas till Cl2 (klorgas) och dunstar, medan en del omvandlas till vanliga Cl-joner (de som finns i koksalt).

Men om all klorit skulle försvinna på några dygn, då skulle det väl inte fungera att ha klorit som bakteriedödande ämne i simbassänger?

Dessutom -- när jag har kommunalt dricksvatten i tanken, där klorit har dödat alla bakterier, så även om all klorit skulle försvinna efter några dagar, så är ju vattnet rent. Tanklocket är påskruvat. Var skulle det komma nya bakterier ifrån ned i vattentanken?

Konserveringsmedel säljs för att de som säljer det tjänar pengar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nej, jag blandar inte ihop något. Det är en väl känd nackdel med klorering att klorering inte har  en konserverande verkan, utan försvinner. Vid rening av dricksvatten är doseringen ett problem (kanske inte i Sverige eftersom vi har bra utgångsmaterial), just för att lyckas hålla rätt verkan genom hela distributionen fram till tex en kran i ett hushåll. I Sverige är doseringen så låg att det är tveksamt om kloret har någon effekt kvar när du t.ex. tappar det i en dunk eller tank.

Ibland tycker jag att det är lite halväckliga förhållanden när man skall fylla tanken. Ett exempel från i somras är gästhamnen i Motala där vattenslangen låg på golvet i en bod bredvid utslaget till kemtoaletter. Det finns säkert andra sätt att få in skit i tanken på, kanske är jag överdrivet pjoskig, men jag väljer att konservera.

Alla som säljer något gör det för att tjäna pengar. Det är nog ingen rikshemlighet att det gäller även konserveringsmedel.

Hur det är med simbassänger vet jag inte, men brukar inte vattnet cirkulera förbi klortabletter eller något liknande så att det hela tiden doseras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej



Har även jag funderat på att rengöra vattentanken - eftersom båten köptes i våras och vi inte har kollat hur det ser ut har vi släpat driksvatten i dunk denna sommar och endast använt vattnet i tanken efter kokning och till generell tvätt/disk. Har en avlopsrensare liggande hemma som man kanske kan använda till tankspolning http://tinyurl.com/9268wws - vet inte om det finns risk att skada något i tanken med för högt tryck, men det borde väl inte vara någon risk..?



någon som testat något liknande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej  !

Jag funderar på att försluta motorrummet, tillsammans med några torrbollar, under vintern - dock måste ju ev luftintag först förslutas först. 

Något som brukar göra detta och vet var och hur man bör försluta? Luftintagen på skrovsidorna går direkt till motorn via slang eller också direkt ger luft till motorutrymmet?

Tacksam för tips och idéer !  :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Vi har länge gått och funderat på att köpa Aquador 26 HT. Efter att ha sålt vår förra båt i höstas hoppas vi att detta skall bli verklighet nu i vår.

Vår budget är dock maximerad till 700-800 000kr och vi kan därför troligen inte satsa på en D6:a som motoralternativ men kanske en KAD300 eller KAD44.

 

Vilka förändringar har gjorts genom åren på båten ?

Har läst att man skall satsa på 2003 eller nyare.

 

Vad skall man se upp med ? Typfel?

 

Tacksam för synpunkter

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Kul att ni funderar på en Aquador 26a. Ni är ungefär i den situation vi var i för ett år sedan. I vårt fall blev det dock en 06a med D6 310 som vi köpte och körde hem från Finland. Visst hamnade vi någon hundring över ert budgettak, men vi har varit väldigt nöjda med valet av motor (tystare och mycket kraftfull).. Ett tipps kan vara att snegla på Finska annonser och eventuellt även överväga Mercruisermotorn 320 som är populär i andra länder.. (Nettvene.fi listar bland annat en -08 med D6 330 motor på 160h för €98k just nu, behöver inta vara risig på det priset - Finska marknaden är trög..)

 

Eventuellt kan även någon D4 260 ha letat sig ner i er prisnivå, har dock inte testat denna själv..

 

Lycka till med letandet och ha is i magen.. Återkom gärna om du har frågor..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej !

Tack för ditt svar.

 

Köpa båt i Finland kan vara aktuellt. Frågan är bara vad transporten kostar?

Man kanske skall försöka pruta med den i köpet!!

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips för att spara 1000 kronor per år:

=============================

Uppenbart om man kollar Blocket är att priserna på begagnade båtar har gått ned. Ett skäl är att kronan blivit starkare, så att det blivit billigare att importera båtar från t ex Finland. Och det finns fler skäl (som diskuteras i andra trådar).

MEN därmed är det helt onödigt att betala för mycket för försäkringen. Jag sänkte försäkringsvärdet på vår 26HT från 950.000 kronor till 800.000 kronor i höstas. Årspremien (hos Svenska Sjö) sjönk från 8512 till 7531 kronor.

Det är enkelt, bara att ringa till försäkringsbolaget och säga till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

I vårt fall körde vi själva över båten från Dalsbruk som ligger lite bortom Åbo. Det var inga problem att korsa Ålands hav med en Aquador, förutsatt givetvis att vädret är OK.. När vi gick över blåste det ca 5-6 ms och det gick att gå i planing över. Viss sjövana är väl dock att rekommendera.. Att köra över Ålands hav tar ca 2-3 timmar.

 

Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Emil !

Såg att Kone Wuorio Ab i Dalsbruk hade en Aquador 26 HT till salu. Var det möjligen här du köpte båten och i så fall, kan handlaren rekommenderas ?

 

Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ursäkta mycket sent svar - kanske inte aktuellt längre..? Vi handlade inte av Kone Wuori, men de är en av de större företagen / återförsäljarna (Minor, flipper m.fl..) - Googla. I mitt fall såldes båten av Targa Center där den kom som en inbytesbåt.

Fördelen med Dalsbruk är att det är en svenskbyggd så det är god chans att du kan göra upp affären på Svenska och har du tur är även allt material och dokumentation på Svenska. Försa ägaren på min båt var svenskspråkig, vilket är tur då min finska är väldigt knackig.. wink

Lycka till och berätta om du hittar något!

 

mvh

Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla,

Äntligen börjar isen smälta i hamnen.....

 

Innan det blir dax att sjösätta min 26:a från -04, tänkte jag installera ett nytt ekolod. Jag har införskaffat mig en Garmin 720s som är placerad i taket vid förstaplatsen.

 

Nu till stora fråga, jag står i valet och kvalet till vilken givare jag skall montera till ekolodet. Väljer mellan en genomskrovsgivare eller en aktergivare. Vid genomskrovsgivare är min tanke att tabort lodet som sitter och sätta givaren i det hålet.

 

Vid Allt för sjön pratade jag med representanter för Garmin och de rekommenderade Airmar P319 för genomskrovsgivare , Airmar P79 för inombordsgivare och Airmar P66 för akterspelgelgivare. Inombordsgivaren har jag redan valtbort.

 

Jag tvekar på vilken givare jag vill ha pga skrovvinkeln som 26:an har, dvs 18 grader, och vid genomskrovsgivaren P319 är det ingen tilt på, men klarar 0-24 grader enligt produktbladet. Men då kommer jag inte få Ekot direkt under båten. Akterspelgelgivaren P66 ser jag problem med själva kabeldragningen genom skrovet.

 

Är det någon som någon erfarenhet att installera någon av dessa givare eller information till mig som kan vara nyttigt för val av givare och underlätta själva installationen?

 

Mycket tacksam för eventuella tips och råd.

 

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har en Aquador 26 ht av årsmodell 2003 och har tre frågor.

1) Durken av trä börjar bli lite sliten och behöver lackas om. Vilka steg kan ni rekommendera vad gäller slipning och vilken lack?

2) skall dra kabel från antenn på tak till navigator vid förarplatsen, härlett jag mig fram från styrbords handtag till förarplatsen?

3) jag blir inte av med avloppslukten på WC, trots att pumpen är bytt. Kan detvara slangarna som släpper igenom eller har ni något annat tips?

 

Tacksam för svar till vårrustningen!

 

Bengt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lacka durken -- vet inte, beror nog på om det är massivt trä eller båtplywood med träyta.

Dra kabel -- elektriker brukar ta en av de kablar som redan går och dra igenom 2-3 tunna dragkablar. Sedan drar man först tillbaka den ursprungliga och sedan den nya (sista tunna har du kvar som reserv).

Avloppslukt -- har läst att efter några år börjar septislangar lukta. Har själv samma problem som du och planerar att byta slangen mellan WC-pump och septitank innan sjösättningen för att se om det hjälper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Lacka durken: Jag har lackat delar av min durk på min från 2001. Det är båtplywood med träyta. Jag är ingen expert men har fått ett ok resultat genom att slipa lite för hand (slipa inte för djupt på den tunna ytan…) och sedan lacka med blank lack. Kanske blir det bättre med matt lack. Det blir snyggt, men långt ifrån lika snyggt som att byta durkarna. Jag fick ett tips på båtmässan häromåret om en snickare som gjort detta på flera båtar. Om jag minns rätt, så kan du få namnet på den snickaren genom Magnus på Seacastle. Man kan också för okänt belopp köpa nya durkar genom Flipper Marin. Men storlekarna på delarna skiljer sig mellan årsmodellerna, så det gäller att vara noga med att få rätt.

/Krister

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Aq 26 med kad44 och dp-e drev från 99/00.

Växelwiren börjar gå lite trögt och behöver eventuellt bytas, är det någon som har erfarenhet av detta? Tillvägagångssätt? Det ser väldigt trångt ut bakom motorn...

En annan fråga är angående stegen inne i fören. På min modell är det en modell som inte går att vika på mitten, jag har sett att det finns ett gångjärn på mitten på senare modeller. På den modellen jag har drar man i en öggla i botten på stegen och då är det en pinne som åker in och frigör stegen så att den går att fälla fram. Pinnen är väldigt trög att få upp, är det någon som vet om det går att släppa på fjädern lite? Jag hittar inget sätt att komma åt fjädern, kan den vara insvettsad?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...