Jump to content
Monday 03 August 2020
Jonas478

Aquador 26 HT -- utbyta lite erfarenheter

Recommended Posts

En tråd för alla som har Aquador 26 HT och vill ge/få tips, diskutera förbättringar, toppfart och annat som just gäller vår båtmodell.

Fick ett mail från Mathias via Maringuiden, som har precis samma årgång och motor som jag: Aquador 26 ht -03 med en KAD 44 EDC. Kanske finns det fler där ute som vill vara med, berätta i så fall gärna i första inlägget vilken årsmodell och motor ni har.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En första fråga att diskutera: Trimning av drev och trimplan.

När jag kör känns det som att jag måste ligga över 22 knop för att båten ska gå bra. Dock bullrar KAD 44 rejält då, vore trevligt att kunna köra även med lägre varv, plus att det kan behövas i större vågor. Besiktningsmannen påstår att jag genom att trimma rätt kan få båten att gå bra även i lägre fart --- han skriver så här:

Använd och öva på trimplanen så finner du snart ett läge där båten går i 15 – 20 knop med ett relativ plant och ekonomiskt gångläge och relativt sett lägre bullernivå.

Stämmer det?

Ska allt vara nedtrimmat då? (både drevet nere på minus och trimplanen långt nere)

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nästa fråga där jag behöver tips: Hur byta lampor i taket?

Redan efter första natten inser jag att förbrukningsbatteriet tar slut ganska snabbt. Andra gången vi skulle starta diesel-spisen på morgonen gick det inte, fick starta motorn för att kunna värma diskvatten. Ett naturligt sätt att spara ström är att byta till lysdioder.

I taket sitter runda spottar med en blå kant runt och en liten rostfri pinne som lysknapp. Men jag fattar inte alls hur man lossar denna, hur gör jag för att kunna byta ut lampan?

Dessutom är det trevligt att ha på topplanternan under natten, så även där tänkte jag byta till en modern lampa med lysdioder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tredje fråga: Hur få plats med ett tredje batteri?

Ofta i båtannonserna står det att båtarna har både 3 och 4 batterier. Det vore ju ett annat sätt att få strömmen att räcka längre när man ligger ute vid en kobbe...

MEN det verkar inte få plats ett batteri till i den batterilåda som finns med från Aquador i original. Är det någon som har bytt till fler batterier -- har du i så fall struntat i lådan? Eller skaffat en större batterilåda?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Jonas !

Båt: Aquador 26 ht -03 med en KAD 44 EDC

Jag upplever också att båten går bäst runt 22-24 knop och då varvar jag ca. 3000 rpm.

ang. batteri så har jag plats för 4 st 75 amp. alt. 2 st stora 120 amp. i batterilådan. Vet ej om det är originallådan. Jag har 2 st. 75 amp. till förbrukning och 1 st. 120 till start.

 

Fråga: jag har svårt att nå varvtalet som rekommenderas i manualen 3700-3900, når bara ca. 3500

vad varvar du ? och vilken toppfart ?

/Mathias

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Min besiktningsman nådde 30,6 knop vid 3700 varv med max utställt drev = 7.

Men enligt både PDF på www.Aquador.fi och båtttidningarna 1998 så borde toppfarten vara 33 knop. Jag har frågat säljaren hos Börjessons Båt om detta och fått svaret att det är för att skrovet blir smutsigt under sommaren, plus att båten tar upp fukt och blir tyngre. Så 33 knop går den nog bara första veckan på våren...

Dessutom spelar vattnets temperatur (4 grader är tyngst = båten går högre), salthalt (västkusten tyngre) och propeller roll. Kanske kan vi få ut ett par knop extra genom att byta till dyrare propeller eller lämna in och trimma propellern (Propellertrim i Stockholm har jag köpt till min förra båt, de verkar bra).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Denna kunniga  Mr RR ..??

En planande båt klara normalt inte att köra i 15-20knop ...20knop !?!  ja, ganska ok .   ..men 15knop  NIX !!!!   Båtar av planande typ har sin planingtröskel just i detta fartområde . Det  ''Mr RR'' rekommenderar är helt fel , du tvingar ner fören och får då en större del våt yta som gör att motståndet blir på tok för stort ... inte ekonomiskt alls !!!!!!

En planade båt ska ha så ''lagom'' liten våt yta som möjligt för att inte motorn ska behöva jobba mot förstor friktion som botten mot vatten ger. För hög fart är inte heller bra för då är vindmotståndet en parameter att ta hänsyn till ... blir lite som ''lagom är bäst ''  Du kommer att hitta detta läge efter många turer på sjön då du samtidigt provar olika drevinställningar ,varv och hastigheter. Det är du som ska avgöra när båten och farten känns tryckt och behagligt .

  Trimplanen har en bromsande effekt , man påtvingar krafter till att kompensera sidvind , snelastning,samt hålla ner fören vid uppstart innan båten planar mm!

Det du också ska använda trimplanen till är, om du kör i motvågor, trycka ner fören en liten bit så vågorna klyvs med den vassa skrovdelen istället för att vågorna slår in under båten på den mer plana ytan  ! Lätta lite på gasen också så du inte atakerar vågorna för hårt!

 

//Jocke

Share this post


Link to post
Share on other sites

..ett tips om drevinställning !

När du planar i normal fart typ 22-24knop ska  drevet inte lyfta båten för mycke , det normala är att drevets vinkel bör vara vinkelrätt mot vattenytan .

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Jocke,

Tack för bra svar om trimplan. Vet att du ogillar besiktningsman RR. Kanske finns ändå situationer (farled max 12 knop, komma snabbt upp i planing när många sitter bak) då trimplanen hjälper till?

Jag kan nog inte låta bli att prova nästa gång = att köra stadigt 15 knop och sedan trycka ned trimplanen en bit i taget och se vad som händer...

Share this post


Link to post
Share on other sites

..då ska du få svar även på detta ...!

Med våra typer av planande båtar så är just 12knop rena döden för soppaförbrukningen  ... testa själv var ditt största och minsta svall finns !

Ju mer svall du lämnar efter dig desto mer har din motor fått jobba i sin framfart !!!!!

 

**Jag kan nog inte låta bli att prova nästa gång = att köra stadigt 15 knop och sedan trycka ned trimplanen en bit i taget och se vad som händer... **

Du resonerar som ett barn ... bara för att jag säger att 15knop är helt fel fart för våra planande båtar .. så ska du just prova detta !?!?!   Jag har också förklarat hur och när trimplanen bör användas ..

-När du nu frågar  ... varför vill du då göra tvärt emot ?

 

 

//JCC

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alla båtar är inte lika, inte alla planande heller...

En Aquador 26 HT har 18,5 grader V-botten bak --- din båt (Chris Craft eller SeaRay ?) har kanske skarpare V-botten?

Ju plattare botten, ju lättare att plana i lägre farter, särskilt om man har hjälp av trimplan.

Barnsligt att testa --- snarare en vetenskaplig och mogen attityd. Att lita blint på det som står i tidningen, eller det någon anonym signatur skriver på ett internet-forum däremot... Förvånad

Share this post


Link to post
Share on other sites

...då behöver du inte fråga om ditt och datt eftersom svaren som dyker upp tydligen inte är som du tänkt dig !  Självklart ska du testa en massa med din båt , både lärorikt och nyttigt . Att som du gör tar lite udden av svar du för ,  att undra ena sekunden om det stämmer och i nästa sekund skita i svaren ändå testa själv ... 

varför ska jag/vi lägga tid på att svara och förklara om du ändå inte ta till dig det ?

De du kan göra är att bara tacka för svaren och sedan göra alla dessa ''fel'' när du nästa gång är ute med båten ... bara för att testa ! 

- Som barn gör .. aja baja inte röra .. och vad gör barn då !?!?!

 

-Jag är klar med dig nu ,och hoppas allt blir bra för dig med nya båten !

//JCC

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej igen Jocke,

OK, om vi börjar från början: (A) jag startade en tråd för att fråga andra som har just exakt Aquador 26 HT. (B) jag skrev att jag fått ett tips av en mycket erfaren besiktningsman, som jag undrade om jag kunde få kommentarer kring. © Du, som har en annan båt, skriver att tipset är fel, trimplanen skulle tvärtom bromsa. (D) Jag tackar för ditt svar, men avslutar vänligt att jag nog inte kan låta bli att prova vad som händer med just min båt, när jag trycker ned trimplanen i 15 knop.

Och nu tycker du att eftersom jag frågat, så borde jag följa de råd jag fått.

MEN det är ju det jag gör --- jag är mer skeptisk till tipset än tidigare, man jag är ändå frestad att prova. Det är väl helt OK, eller? Om du hade skrivit Japp, trimplan i 15 knop är jättebra --- då hade jag kanske hållit på och försökt med detta länge och väl, samt kanske svurit över att jag misslyckades... Nu är jag mer skeptisk och gör kanske ett litet test vid tillfälle, mer på kul... Att åka båt ska väl vara kul? Visst kan man väl få ha lite kul också?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pröva olika trim (drev, trimplan) vid konstant rpm. Ändra på en i taget för att förstå dess verkan. Börja med drevet. Där du når högst fart vid ett givet rpm så går båten/motorn effektivast.

För att förstå lägsta möjliga effektiva fart i planande farter så mät vilket propeller slip du har vid olika rpm. Börja med full planing t.ex vid 25 knop. Minska sedan 100 rpm i taget, mät farten och räkna ut ditt slip. Allt efter farten minskar kommer du troligtvis se ett knä i kurvan med ett plötsligt kraftigt ökande slip. Innan knät har du din lägsta effektiva planande fart. Om du kör i lägre fart kommer du ha dålig bränsle ekonomi, vibrationer i drivlinan och en hög belastad motor.

Se bifogad graf. I det exemplet (en utombordare) är den lägsta effektiva planingsfarten 3000rpm för en fyra bladare och 3200rpm för en tre-bladare

Johan

post-29940-1394235639,3146_thumb.jpg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Johan,

Tack för ett intressant tips. Jag har räknat lite på slip hos propellern på min lilla styrpulpet, men det är nog mer intressant på en större båt.

Med en VP duo-prop kanske inte slip blir så stort som hos en utombordare... plus att RPM och bränsleförbrukning inte alls är samma sak. Knepigt... Intressant att testa.

Fast just när det gäller min fråga: att kunna köra med lägre varvtal (tystare) utan att tappa alltför mycket fart/ekonomi, så borde slip vara mycket intressant (för om slip ökar drastiskt vid lägre fart så måste man hålla samma varvtal = lika mycket buller).

Share this post


Link to post
Share on other sites

På min nya Oceanfarer med KAD300 har jag testat lite med olika lägen på drevtrim. Detta är ett tidigare okänt fenomen för mig eftersom min tidigare båt saknat drevtrim.

I mitt fall blev dock effekten den motsatta mot vad som ska hända. Båten gick som fortast när drevet var helt intrimmat (-4). Skillnaden var ca 1 knop. Detta i hastigheter kring 22-23 knop och när motorn gör ca 3100 varv.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

Det tycker jag inte alls är så konstigt om du har en stor v-bottnad tung båt (30-32 fot?). För att plana ut fullt så måste du antagligen ligga på drygt 20 knop och det som händer när du trimmar ut är att du minskar lyftkraften i aktern och båten vill börja sjunka igenom och du får därmed en större våt yta vilket bromsar. Vid högre fart kommer skrovet själv att vilja lyfta och då tjänar du på att trimma ut drevet och därmed tillföra mindre lyftkraft i aktern och därigenom motverka att båten går på näsan.

Min båt, en fjord 24 weekender som är hyggligt v-bottnad, planar vid ~20 knop men börjar först att gå lätt i sjön vid ~22 knop.

/Niclas

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tricket är att hitta knät på sin båts slipkurva. Det är lägsta fart där respektive skrov/motor konfiguration planar utan för mycket förluster och påfrestningar på motor och drivlina. Samma princip för utombordare, I/O drev, rak axel, propeller, olika skrovformer och båtlängder ..... men med olika resultat.

Johan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det var nog detta jag misstänkte. Känner också igen det där med att man strax över 20 knop hamnar i ett läge där båten så att säga sticker iväg. Hade samma fenomen på min tidigare Flipper 700, där hände det vid 20 knop och för att sen nå 22 knop behövde man knappt röra reglaget. Tröskeln på Flippern var tydligare än på Oceanfarern vilket jag tror beror på att motorn var svagare och framförallt inte lika råstark som en modern diesel.

Har inte kört så mycket med nya båten att jag lärt mig alla egenheter, ska testa att trimma i högre farter för att se om det ger någon annan effekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har visserligen en annan båt, nämligen en Joda 290 Sport med en D-4 DP, 260 hkr. Båten väger ca 4 ton med halv tank lite vatten och annat skrot.

Jag har märkt att om jag är försiktig på gasen. dvs inte full gas från början, utan ökar 3-400 varv succesivt så upplevs det som att båten aldrig gräver ner sig i aktern utan ligger ganska vågrätt hela tiden och bara reser sig ur vattnet vid 19, 20 knop. Bäst går hon runt 26-26 knop. Toppar 35. Bottenvinkel ca 20 grader.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fick två svar via mail:

Lamporna i taket byts genom att du för in en liten skruv mejsel mellan den blåa ringen och den krom färgade kransen och bryter loss den blåa ringen, då faller också glaset ut och du kommer åt lamporna. Tredje batteriet placeras framför motorn från fabriken om man vill ha det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Detta med lamp byte har jag också undrat. Har samma lampor i min 23 ht.

Jag installerade solfångare. Det gjorde susen för förbrukar batterierna. Inga problem längre.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej !

Jag tog två glasspinnar i trä och bröt försiktigt bort den blå inre ringen och den ramlade ner så fint. Passa bara som sagt upp för glaset ligger löst innanför. Bytet blev till led lampor från 'Kjell'. Känns skönt att kunna tända alla åtta med samma förbrukning som en halogen.

Det är en Aquador 23 HT ska väl nämnas, sitter kanske fler lampor i 26:an !?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra tips att det finns LED-lampor som passar i spottarna hos 'Kjell'. Jag var nere i båten i dag och bytte till LED-lampa i topp-lanternan, men jag har inte lyckats hittat lysdioder som har kontaktpinnarna i sidan...

Mycket är nog samma på 23 HT och 26 HT -- min instruktionsbok gäller båda.  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har funderat på att montera en solpanel uppe på taket. Bara jag kommer på en smart placering (allra helst kanske vridbar?) så blir det nog ett av vinterns projekt.

Fast jag kanske borde vänta tills jag vet vilken bryggplats båten får till våren, så att solcellerna är vända mot solen när båten ligger i hemmahamnen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag letat på Kjell & Company

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main.aspx?catalog=340260&path=45000000,68500000,70000000

och hittat tre alternativ: 1 eller 12 eller 21 LED-lampor...

1 LED på 0,3W påstås motsvara 5W vanlig glödlampa (verkar för lite?)

LED-modul 12 x LED är på 1W (så den motsvarar kanske 15W glödlampa?)

LED-modul 21 x LED är på 1,5W (men har diameter 31 mm = kanske för stor?)

Vilken variant valde du?

Share this post


Link to post
Share on other sites

God kväll !

Jag testade alla tre, fick låna hem en av varje hos Kjell, den med 21 x LED var i största laget som sagt. Tyckte inte att den lyste så mycket bättre än den med 12 faktiskt, så det blev den med 12 och en 1 x LED till den vridbara lampan vid högra kojjen. Den med 12 x LED lyser i stort sett lika med 10W orginal tycker jag, helt ok. Den med 1 x LED är kanske i klenaste laget men får duga så länge.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy