Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Jonas478

Aquador 26 HT -- utbyta lite erfarenheter

Rekommendera Poster

Jag har en Aq 26 HT 2005 med en KAD43 och hade förra säsongen problem med att få båten i planing. Med mer än två vuxna ombord var en av oss tvungen att gå föröver...

Båten har standardpropparna på (C3 eller C4). Max nedtrimmat drev, nertryckta trimplan och max gas... En bidragande orsak KAN ha varit igensatt förfilter för bränslet - även om ett varv som testade båtern menade att motorn då skulle hacka etc. Ska förstås testa med nytt filter snart.

Någon med liknande problem? Förslag på lösning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byt båda bränslefiltrena (lufta systemet) och töm vattenavskiljaren noga. Tillsätt bakteriedödare i dieseln.... sen är du på banan igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara vanligare med KAD44 (som jag har i min 26HT) och 230 istället för 260 hk spelar så klart lite roll. Men det måste ju vara något annat fel också... Igensatt bränslefilter är en möjlighet. Men här är några förslag på andra förklaringar:

Vatten i skrovet eller mellan skrovet och inliner (som jag citerade i mitt inlägg i denna tråd 20 mars) --- Jag köpte min 26HT i september och då gjorde den bara 29 knop drygt, trots att den enligt säljarens annons skulle klara 33 knop. Jag frågade om detta och fick förklaringen att toppfarten bara gäller på våren strax efter sjösättning, då skrovet är torrt. Plast är inte helt vattentät, den släpper in vatten under sommaren och torkar under vintern.

Alger och annan beväxning på botten --- det är väl det vanligaste skälet till sämre fart. Om bottenfärgen inte fungerat så bra eller båten legat still länge, då blir glider skrovet sämre genom vattnet. Detta borde du väl i så fall ha sett när båten togs upp i höstas?

Dålig kvalitet på dieseln --- Bränsle är dyrt och någon fixare på en sjömack kanske har fuskat och blandat i lite olja av sämre kvalitet för att öka förtjänsten. I så fall borde du märka skillnad efter nästa tankning (på en annan sjömack).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om batterier:

Nu är jag igång och fixar inför sjösättningen. Har mätt batterilåda i min Aquador och den har innermåtten 40x56x23, så det skulle faktiskt gå att få i ett batteri till (de två befintliga 110 Ah står på andra hållet nu, men de har längd/bredd/höjd 35x17x23).

Har som sagt tänkt skaffa solpanel, men det jag läst är att det även är viktigt att ha tillräckligt mycket förbrukningsbatterier, så att man klarar sig även om det är dåligt väder och för lite solljus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att jag hittat en lösning, så att solpanelen kan ligga direkt på taket, utan att skuggas om man öppnar takluckorna: Det finns en variant hos SeaSea som är på 37W och har måtten 300x1000 --- 30 cm är precis bredden på den plana ytan mellan takluckorna på 26HT. Denna solpanel kostar dock 4100 kronor. Men tål att gå på och är bara 3 mm tjock.

Funderar dock på om 37W är för lite... Vi Båtägare nr 9/2008 sidorna 69-71 skriver:

Flera solcellstillverkare säger att om du har ett inbyggnadskylskåp med kompressor på omkring 40 liter och lite smålampor så behöver du en panel på 50 watt... Det rekommenderas att du har minst två batterier på 75 Ampere till kyl och belysning. Du vill ju kunna köra kylskåpet under några dagar om det är riktigt dåligt väder.

Men det resonemanget bygger på att man ska slippa starta motorn för att ladda batterierna, även om man ligger flera dagar i samma naturhamn. Hur många watt solcellpanel har ni andra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har ni andra dragit kablarna från solcellpanel till batteriet?

Jag har tittat bakom högtalarna till stereon på min 26HT och där går ju redan ganska många kablar uppe i taket (stereo, lanternor, GPS-antenn, mistlur), men jag funderar dels på hur man lättast får ner kabeln från solpanelen. Hur har ni andra gjort? Dragit ned med hjälp av någon av de kablar som redan finns, eller?

Dels funderar jag på var det är mest praktiskt att sätta regulator och display?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat ett tredje förbrukningsbatteri. se bild

 

post-10005794-1394235865,5401_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har monterat regulatorn i skåpet under diskhon.

 

post-10005794-1394235865,5931_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min kabel går från baksidan av högtalaren via (inuti) det rostfria handtaget och ner under diskhon.

 

post-10005794-1394235865,6495_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Aqua,

Tack för tips och snygga bilder!

Regulatorn i ett stängt skåp är kanske inte så bra (?), eftersom det ska vara fritt luftflöde (om jag fattat rätt blir regulatorn väldigt varm för att leda bort överskottet, om batterierna är fulla och solen lyser starkt).

När det gäller kablarna så är det främst inuti taket som det verkar svårt, särskilt om man bara gör ett litet hål intill solpanelen. På bilden du la in 24 november ser det ut som att din kabel går i rännan för kapellet (i bakre kanten av taket) -- stämmer det?

Batteriet i en separat låda är förstås en lösning. Fast den kanske är lite i vägen vid service av motorn, så eftersom det finns plats i den stora lådan verkar det bättre att ställa ned ett batteri till där. Hur har du kopplat in det extra batteriet? Direkt parallellt med det andra förbrukningsbatteriet? Jag har hittat tips på internet att det ska vara en separat strömbrytare och en extra säkring (minst 80A, hindrar att båda batterierna bli tomma om ett batteri kortsluter sig, plus risken för kabelbrand), men det verkar krångligt att installera en batterinyckel till (även om det finns plats nedanför de andra två för en tredje nyckel) så det vill jag nog i så fall anlita ett proffs för att fixa...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dag köpte jag ett tredje batteri, så att min 26HT har dubbelt så mycket kapacitet för förbrukning. Jag lyckades klämma ned detta (med 115 Ah) i ordinarie batterilådan, så nu har jag fått 25 kilo till på babords sida -- borde motverka lutningen en del...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Aqua,

För ett par dagar sedan skrev jag: Regulatorn i ett stängt skåp är kanske inte så bra (?), eftersom det ska vara fritt luftflöde (om jag fattat rätt blir regulatorn väldigt varm för att leda bort överskottet, om batterierna är fulla och solen lyser starkt).

Ber dig om ursäkt --- Det är ju faktiskt gott om springor för att ventilera ovanför kylskåpet. Så även jag tänker placera min regulator i samma skåp.

Det blev en Maxpower regulator tillsammans med den 30 cm smala 37W panelen från Sunwind. Nöjer mig med en solcellpanel, tror att ett extra batteri gör mer nytta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blir en bra lösning och luckorna skuggar inte när dom är öppna.

Ang.

När det gäller kablarna så är det främst inuti taket som det verkar svårt, särskilt om man bara gör ett litet hål intill solpanelen. På bilden du la in 24 november ser det ut som att din kabel går i rännan för kapellet (i bakre kanten av taket) -- stämmer det?

Ja jag har fuskat lite så min kabel går i rännan för kapellet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att ha monterat bort högtalare och lampor i HT-taket samt väntat till en mörk kväll och lyst med ficklampa, så insåg jag att det är SVÅRT att dra kablar i taket. Men jag har inte gett upp ännu...

Bestämde mig för att samtidigt dra kabeln till solpanelen och montera nya LED-spottar i taket. Första steget var därför att såga upp tre 50 mm hål i innertaket, samt testa att få fram en ståltråd mellan dessa.

Bilden visar hur innertaket är uppbyggt -- drygt 10 mm tjockt med två lager glasfiber och isolering mellan. Mellanrummet mellan innertak och yttertak varierar mellan 15 och 20 mm. Avståndet beror på att de som byggde Aquador 2003 la in 15 mm plaströr som distansklossar (samma typ av rör som elektriker drar i väggarna i vanliga hus --- och det är dessa plaströr som ger PROBLEM eftersom de ligger i båtens färdriktning och blockerar för att dra kablar.

post-15068-1394235878,9692_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa bild visar så långt jag kommit just nu. En LED-spot är monterad längst till höger (Kjell & Co för 129 kr styck, sju LED som lyser riktigt bra, plus snygga tycker jag).

Jag har även tagit bort det gamla signalhornet eftersom det lät svagt och var fult (har köpt ett snyggt kompressorhorn som ersättare). Har borrat ett hål för solpanelens kabel (tätning med kabelgenomföring i rostfritt) där och dragit sladden via de första två spottarnas hål...

Men nu är det stopp. Sista biten (10 cm innan väggen med högtalaren sitter ett plaströr) har jag fått igenom en ståltråd och en tunn kabel till första spotten, men jag får inte igenom solpanelens kabel som är 5 mm tjock. Inte heller en annan röd/svart kabel som är 3 mm tjock (2x1,5 förtennad koppar).

Suck...

Jag har även försökt få kontakt med signalhornets kabel (som löper löst) men den verkar gå inuti upphöjningen i bakkanten på taket = inte kontakt med mellanrummet i den plana delen av taket...

En ful lösning är att montera ännu en LED-spot där 15 mm plaströret går som blockerar, så att jag kan komma åt att skära bort en bit av plaströret. Men det skulle förstöra symmetrin i lamporns placering... En elektriker skulle väl sätta ett sådant där vitt plastlock ovanpå hålet istället...

Några andra förslag?



Senast ändrad av Jonas478 | 24 april 2009 | 15:11

post-15068-1394235879,6049_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bestämt mig för att sätta en teaklist med krokar för att täcka hålet som jag behövde ta upp för att få igenom kablar från solpanel och spottar.

Krokar ovanför spis och diskho blir bra att hänga diverse köksprylar och t ex diskhandduk.

Gissar att det är svårt att få tag på samma körsbärsträ som Aquador använder i orginal...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För övrigt hade jag fel om distansklossarna. I mitten av taket där en av mina LED-spottar nu sitter är det 15 mm plaströr.

Men längs kanten av taket är det en ljusgrå hård plastmassa som ligger i en 3-4 cm tjock sträng mellan innertak och yttertak. Den kändes som plaströret när jag stoppade in handen genom högtalarhålen och nådde den med fingertopparna, men den är massiv.

Gick hur som helst lätt att fräsa bort med träborr när jag tagit upp ett extra hål (som alltså ska täckas med en teaklist, som i sin tur får en rad kökskrokar).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu återstår bara den sista hopkopplingen av sladdarna mellan förbrukningsbatterier och Maxpower regulator, mellan regulator och voltmeter (se bild), samt mellan voltmeter och solpanel.

Bilden visar även teaklisten med krokar som döljer det extra hålet i taket, samt strömbrytaren till de tre LED-spottar jag satt i taket.

post-15068-1394235909,5659_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett svagt minne av att det var på detta forum jag fick tips om att Ikea har fyrkantiga sophinkar som passar i det smala skåpet under diskhon. Letade när jag var på Ikea härom veckan och de har en ny modell för kompost som dessutom har ett väldigt smart väggfäste som håller fast hinken stadigt -- går precis in genom dörren:

post-15068-1394235909,628_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På samma avdelning på Ikea hittade jag ett smart diskställ som heter Kroken, som dels är litet nog för att ha i båten, dels har en bricka under där det mesta av vattnet som rinner av stannar:

post-15068-1394235909,7025_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dina tips, Jonas478. Vi har nu haft Aquan (2005, KAD43) i några veckor och hunnit testa en del - tyvärr ingen förbättring, trots alla fílter bytta, ny diesel (från tom tank) och faktiskt ny bränslepump som visade sig vara defekt. När felet i bränslepumpen var hittat och åtgärdat förutsatte vi att problemen skulle vara borta och satte därför på orginalpropparna strlk C4.

Med tre vuxna och två barn ombord är det fortfarande seeeegt att komma upp i planing! Till den grad att en vuxen måste gå fram i båten för att komma över tröskeln... Rynkar

Varvet som tidigare kikat på problemet rek. att igen klämma på de mindre propparna (B4) pga det fortfarande relativt låga uppmätta varvtalet - och om inte det hjälper - att skicka in insprutningspumpen (dyrt och flera veckor).

Mina uppmätta varvtal/fart:
* 3600 rpm   29 knop (max)
* 3400 / 26
* 3200 / 23
* 3000 / 19.5

Det vore intressant att matcha dessa data mot andra KAD43 - och självklart om någon annan har liknande problem med ev. lösning! Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en fråga till, mer av elektrisk art. :-)

Jag har en omkopplare som styr landström/inverter/vanlig sjöström (?) monterad bredvid toatanken (se bild). Tre lägen, där det står IN SH (in shore, antar jag) på mittenläget.

Kan någon förklara hur de olika lägena fungerar, om det i något av lägena är olämpligt att köra motorn (m.a.p. generator), samt om batterierna inte laddas i något/några lägen?
Andra tips kring detta (som jag inte lyckades få ur säljaren...)?

post-10005623-1394235924,2205_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Segt upp i planing --- tycker jag också att det är, även med KAD44. Men delvis beror det kanske på hur man ska gasa, här är min lilla erfarenhet: Jag provkörde en 26HT med D6 på 310 hk och säljaren och jag satt i förarstolarna, våra fruar i soffan bak = totalt 4 vuxna. Jag hade kört långsam och drog sedan på max gas --- då grävde sig båten fast med fören i vädret och kom inte över planingströskeln på över 10 sekunder, . Jag blev förvånad... (Samma båt hade toppfart på 38 knop när besiktningsmannen provade.)

Ett par dagar senare vid provkörningen av den båt jag köpte, frågade jag säljaren på Börjessons Båt om min upplevelse, för när han visade denna båt med KAD44 hände inte alls samma sak. Då visade han och förklarade hur man ska göra med denna typ av båt med en tung diesel bak: Smyg upp gasreglaget en liten bit, vänta några sekunder, smyg upp det lite till, och så vidare. Det som händer då är att det nästan inte blir någon planingströsken (aktern gräver inte ned sig, fören pekar inte uppåt).

Nästa trick är kanske att hjälpa till lite med trimplanen (trycka ned båda en bit) men jag tycker inte att det har hjälpt för mig (se början av denna tråd).

Min besiktningsman nådde 30,6 knop i höstas (max upptrimmad), själv nådde jag bara 29,5 knop (trim 5, ensam i båten) enligt GPS. Jag sjösatte i går eftermiddag, så jag har inte hunnit testa toppfarten ännu. Men 3600 är mitt maxvarv enligt instruktionsboken (har KAD43 högre?). Återkommer efter helgen med nymålad toppfart.

Omkopplare landström/inverter --- vet inte, har inte någon sådan (har inget inverter, har funderat på att skaffa en, blir nog nästa vinter).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vill bara följa upp ovanstående inlägg från 5 november.

Nu har jag satt ditt en galvad skena som är 28 cm lång och 5 mm tjock (se bilden). Fäst med Sikaflex plus två korta skruvar. Fungerar bra, nu hänger stegen rakt nedåt.

post-15068-1394235926,0247_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan bild med nya mistluren och i bakgrunden solpanelen 30x100 på 37W.

post-15068-1394235926,0925_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inspirerad av solpanel montage i denna tråd så blev det så här på min 23:a !

Mvh. /Magnus

post-29128-1394235926,8841_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både snyggt och rejält. Är det NOA-stänger eller något annat märke?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror att jag har förstått orsaken nu. Tankade full tank diesel i förrgår och efter det ligger båten rakt. Har insett att bränsletanken ligger lite mer på babords sida -- så om den är tom lutar båten lite åt styrbord.

Dessutom har jag nu ett förbrukningsbatteri till, plus en reservtank med 10 liter färskvatten bredvid septitanken. Full septitank hjälper förstås också till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter två soliga dagar började det regna i dag, så vi åkte hem. På hemvägen testade jag toppfarten och med KAD44 och bästa trim nådde vi 31,3 knop enligt GPS. Då hade vi full tank diesel och hela familjen ombord med helgpackning. Så det talar för att med 30 färre hästar (KAD43) är 29 knop rimligt.

Mer intressant för dig är kanske att jag letat fram de gamla båttidningar jag förra året köpte via Tradera, båda från 1998 då 26HT kom. Då skrev Vi Båtägare 1/1998 så här:

Med den nya KAD 43:an på 230 hk är toppfarten - mätt av Volvo Penta under höstliga, gynnsamma förhållanden - 29,5 knop på 3925 varv, d v s snudd på topp. På marschfart 3600 varv sjunker den till 26 knop och ytterligare 300 varv under, så är farten 22,8 knop.

Så det skulle betyda att 29 knop är helt OK. Fast när man läser motsvarande test i Båtnytt (1/1998) så får man en lite annorlunda bild:

Sjöegenskaperna är utmärkta, dock kunde hon inte göra sig själv rättvisa då motor och propeller inte fungerade riktigt ihop. 29 knop i toppfart mot 33 knop som hon kommit upp i vid tidigare test... Under luckan på testbåten Volvos nya 6-cylindriga KAD 43:a på 216 hk... Som tidigare nämnts kom vi inte riktigt upp i toppfart. Nu nådde vi som bäst 29,5 knop.

En annan intressant detalj är att priset 1998 enligt Vi Båtägare var 637.000 kronor med KAD43 och 666.000 kronor med KAD44.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick förresten en liten chock när jag tankade båten i förrgår. Bränslemätaren stod mitt mellan 1/4 och tom så jag trodde det var ganska lugnt. Men pumpen slog inte i från förrän jag fått i 351,8 liter...

Enligt de gamla testen från 1998 var tanken från början på 360 liter och numera skriver Aquador på sin sajt att den är 365 liter. Är nog bäst att inte låta nålen gå under 1/4 i fortsättningen Förvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...