Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Jonas478

Aquador 26 HT -- utbyta lite erfarenheter

Rekommendera Poster

Eskilsson skrev inte vilken motor han har --- antar att instrumenten skiljer mellan dem. Men vi är överens om att räkningen borde fortsätta i någon styrbox (dator).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nyligen blivit en nöjd ägare till en Aquador 26HT -08 med D6 330 hk. Båten har motsvarat dom tankar vi hade före köpet.
Nu skulle jag bli glad om ni kunde skicka / visa lite bilder hur ni har löst olika små detaljer som tillverkaren har missat, så som: Ankarolina, livboj och motsvarande. Alltså vart har ni fått plats för dem och hur tycker ni det har lyckats.
Tack redan i förväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankarolina --- om du menar fram, så verkar de flesta sätta rullen i det rostfria räcket (det har jag gjort). En annan variant jag funderade på är att fästa rullen i undersidan av luckan till ankarboxen fram. Tror att det är bättre att du startar en separat tråd om detta ämne --- eller letar tips i gamla trådar.

Livboj --- verkar främst sitta monterade på segelbåtar (där risken att trilla i under färd är större). Min tanke är att det går lika bra att kasta i en fender (som ju går snabbt att rycka fram ur fenderfacket bak). På min båt ska alla ha flytväst på under färd.

Berätta gärna mer om din båt: Gjorde finanskrisen att du kunde pruta ned priset? Toppfart med 330 hästar?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har irriterat mig på att min halvstora GPS (Garmin GPSmap 2006C, som många äldre 26HT har) sitter till höger om ratten och är svår att se för passageraren (=mig, när någon annan kör). Har funderat på att göra det jag sett på andra 26HT = såga bort en bit i mitten av framkanten på locket till sjökortsfacket, så att det går att sätta en ny stor GPS till vänster om ratten. Men jag vill även lätt komma åt sjökorten...

Istället köpte jag nya Garmin 620, som har flera fördelar. Denna lilla GPS går att sätta med ett RAM-fäste på den lilla fria plastytan till höger om ratten (se bild).

FÖRDELAR: har 9 timmars batteri, så den går att ta med vid upptäcksfärder på öarna. Väger bara 490 gram. Samma funktioner som stora dyra 5000-serien. Har även köpt friluftskarta och planerar att köpa Europakarta och använda den i bilen (där är 5,2 tum en STOR skärm ;-)

NACKDELAR: widescreen gör att man ser mindre i riktning norr/söder. startar långsammare än 2006C (som sitter kvar till höger om ratten), svårare att hitta i många olika undermenyer, Garmins gamla huvudmeny är bättre (allt i en lista).

post-15068-1394236043,9409_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det var bra tid o köpa båt. Bor i Finland, och enligt statistiken minskade nyregistreringar av båtar med 45% under årets första 6 månader. Så det fanns ömsesidig vilja att göra affärer. Min båt hade inte varit i vattnet förut, utan funnits i hallen som demobåt.
Har mätt med gps 38 knop, 5 passagerare och fulla tankar.
Tänkte främst placera Ankarolina bak i båten, kanske på SB sidan, strax under tröskeln. Livbojen krävs hos oss för att kunna registrera båten, samt andra mera eller mindre nyttiga prylar. Och den sitter inte naturligt riktigt någonstans, bästa platsen blir väl på bak luckan.
Skaffade med båten Raymarine C90W, och placerade den till höger om ratten. Helt OK plats, åtminstone för skepparen. Samtidigt går det fint att ha sjökortet framför sig, vilket inte mera lyckas på så många nya båtar.

 

post-10010854-1394236044,2271_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Livboj --- det finns en läcker lite variant som heter Lifesaver som SSRS säljer. Utseende som en liten gul amerikansk fotboll, men i vattnet blåses den upp. Dyr dock -- 1490 kr plus 350 kr för hållaren.

Men den tar liten plats och kan fästas på många ställen. Kanske vid förarplatsen, så kan man kasta den genom takluckan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den lilla displayen är av typen flytandekristaller. Det är ett kännt fenomén med att den inte fungerear. Har själv 2 st som inte alltid visar. Tipset är att tända belysningen till instrumenten under 2tim då brukar det gå att avläsa dem. KGK = KG Knutsson fixar dessa VDO mätare. Har man tur kan det avhjälpas kostnadesfritt goodwill !! as inte i istrumentet Gångtimmarna lagras inte i instrumentet.

/Zinderella

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Zinderella,

Jag antar att du svarade på Eskilssons fråga (den jag citerar) och som sagt vet vi väl inte om det är en VP-motor som han har?

Men senast jag körde min båt (som har VP KAD44) så såg jag att jag mindes fel. Siffrorna som visar antal motortimmar är digitala även på min båt, men de slocknar inte bara för att man vrider nyckeln till noll, man måste vrida ytterligare åt höger (stänga av motorn) för att siffrorna ska slockna.

Och det borde väl gå att byta enbart den digitala displayen -- ett varv som är auktoriserat för Eskilssons motor borde kunna ge en prisuppgift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei

Jeg har nettop kjøpt en Aquador 26DC 1998 mod med KAD44 og DP.drev. Jeg har funnet vann i bunn av båten, måtte sage opp luken i dørken inne da denne ikke eksisterte sånn som den gjør på nyere modeller. Så et bilde av denne luken på nyere modeller lengre opp i tråden og så det var et vanninntak nedi der. Hvor er dette koblet til?  Og det car også koblet en svart slange mot lensepumpen i cockpit? Hvor kommer denne slangen ut bak i cockpit/motorrom?

Jeg opplever at min båt kun gir ca. 3600-3700 RPM med B3 propellar og lurer på hva andre oppnår og hvilke propeller dere bruker? B3 eller B4? Toppfarten min er altså ca.28 knop, dette synes jeg er skuffende og lurer på om det skyldes fel på motor ellerom skroget på båten er fullt av vann.. Alle innspel mottas med takk 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenintaget på bilden ovan --- om du menar bilden i mitt inlägg 11 november, så fick jag bekräftat 17 november (se detta inlägg) via telefonsamtal med FlipperMarin att den svarta slangen går till den manuella länspumpen (som sitter längst bak på babords sida, under elskåpet). Om du har denna svarta slang, så syns den även genom luckan under vänster passagerarstol.

Jag har inte haft tid att göra detta, men det borde gå att skruva bort lister och golv i stick-kojen, så att man kommer åt att suga ut vatten ur utrymmet under denna.

Propellerar -- vet inte beteckning på mina. Har bytt till aluminium och nått 32 knop med KAD44 vid 3700 varv. Med de gamla i stål var toppfarten 31 knop. Något verkar vara fel om du bara når 28 knop -- förutom skadad propeller eller vatten i skrovet, så kan felet även vara t ex smutsigt skrov, dålig diesel eller låg temperatur i vattnet (både kyla och salt gör havet tyngre).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jonas, hvor går sjøvannsinntaket på bildet ditt, den hvite slangen? Toalettet?

Legger ved et bilde av denne liken i min båt, som dere ser så har den vært fylt med skum, og her fant jeg vann så jeg vil fjerne skummet for å få ut vannet. På nyere modeller virker det som det er outer liner på båten vi ser ned i luken, mens på min båt ser jeg ned på innerliner. Jeg tror da at dersom du får vann i luken på nyere modeller sp ligger dette ikke mellom inner og outer liner, men på min båt gjør det det...og vannet kan derfor dra seg rundt i hele båten....jeg liker det ikke!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjövattenintaget --- Ja, det stämmer. Den vita slangen går till toaletten.

Att den röda kulventilen står 45 grader beror på att jag läst på detta forum att under vintern ska kulventiler helst stå halvöppna för att kondens inte ska kunna frysa sönder dessa (om de är helt öppna så kan vatten bli instängt bakom kulan och frysa sönder den).

Vatten mellan skrov och inliner --- Jag skrev ett inlägg om detta problem i denna tråd den 20 mars, där jag citerar en artikel i Vi Båtägare 2/2009 som nämner att Aquador har detta problem. Även på min 26HT årsmodell 2003 är det ett problem att det inte finns våghål mellan olika delar av innerskrovet. Främst är jag bekymrad över att det inte verkar finnas någon sätt för vatten under bränsletanken att komma ut --- När jag tittar bakåt genom luckan på bilden (11 nov) så är det stopp (igenplastat) innan bränsletanken. Verkar riskabelt om vatten där fryser under vintern... Jag hade därför en värmefläkt på i motorrummet i min båt hela november och december, plus alla dörrar och luckor öppna (vilket JCC kritiserade 20 mars).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny erfarenhet kring problemet att komma upp i planing:

Lördag eftermiddag när vi lämnade Hallskär på väg mot hemmahamnen, så gasade jag som vanligt lite försiktigt... Men när jag gav full gas satt båten ända fast i 13 knop. Jag trimmade ned drevet max --- ingen ändring. Jag tryckte ned trimplanen lite, några gånger --- ingen ändring. Jag tog upp trimplanen helt --- ingen ändring. Vi låg kvar i ungefär 13 knop, i kanske en minut. Jag funderade på om det var något fel på motorn...

Sedan svängde jag lite och då tog båten fart. Jag insåg att orsaken till problemet var att vi hade gått rakt mot vinden, i krabb sjö. Det hade blåst upp efter lunch och var ganska byig vind. Ungefär 10 sekundmeter motvind (= 20 knop) och nästan 1 meter höga vågor. Stark motvind är förstås en helt rimlig förklaring till att det inte går att komma upp i planing.

Även exemplet med D6:an på 310 hk som jag citerar ovan var i motvind. En förklaring till att jag inte tänkt på detta tidigare är nog HT-taket, som gör att man inte märker vinden.

Ser nu att jag skrev fel om maxvarv (citatet ovan), rätt enligt Volvopentas hemsida är 3700-3900 varv för KAD44. Själv har jag aldrig varit över 3700, så det borde gå att få bättre acceleration genom att byta till propellrar med lägre stigning. Mitt varv föreslog det, men i år prioriterar jag annat. Kanske nästa år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Min AQ 26HT från -97 med en KAD 42 (235 hk) går snällt upp i planing varje gång, visst tar det lite längre tid med fulla tankar och semesterpackad båt, bara dieseln plus vattnet är ju närmare 500 Kg till att sätta fart på. Jag brukar 'mjukgasa' så som beskrivs nedan och även hjälpa till lite med trimplanen, då går hon snällt upp.

Vad håller ni för marchfart ?

Enligt egna, oventenskapliga, mätningar har jag lyckats få ner förbrukningen en del genom att hålla 24 knop snarare än att 'snåla' på 22-23 knop. Självklart undviker jag i möjligaste mån fartregistret 7-20 knop, och kommer då ner i 1,4 liter per sjömil med fulla tankar. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känslan när jag kör vår 26HT är att den glider iväg när farten passerar 20 knop och går bäst vid 25-26 knop. Men det varierar lite beroende på motvind, vågor och last var planingen landar tycker jag.

Ett test i Båtnytt 1/2006 visar att marschfarten även varierar beroende på motor och båtens tyngd. Två 26HT testas, den ena med bensinmotor VP 5,7 GXi på 320 hk, den andra med VP D6 på 337 hk. Vikten skiljer 300 kilo.

Bensinmotorn går snålast vid -1200 varv: 23,0 knop och 2,11 liter/sjömil. Men skillnaden är liten i ett stort intervall: -600 varv = 29,5 knop och 2,22 liter/sjömil. -1500 varv = 18,9 knop och 2,20 liter/sjömil.

Dieselmotorn går snålast vid -900 varv: 27,8 knop och 1,38 liter/sjömil. Här är kurvan ännu plattare, för vid -600 varv är farten 32,2 knop och förbrukningen 1,40. Vid -1200 varv = 22,6 knop och 1,42 liter/sjömil.

För att hålla ned förbrukningen ska man akta sig för dels toppvarv (plus att motorn slits hårt då, ligg minst 10% = 400 varv under fullgas enligt instruktionsboken från VP) dels fart i området 8-17 knop. Fast det som främst avgör bränslekostnaden är ju hur långt man kör. Och för min del kommer bränslet i år att vara ungefär 10% av årskostnaden för båten...



Senast ändrad av Jonas478 | 02 september 2009 | 11:13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har en Aquador 26 som jag är mycket nöjd med. Har dock fått en liten skada i gelcoaten på luckan till badstegen. Tänkte jag skulle försöka laga den men behöver få fram färgkoden på gelcoaten.

 

Båten är vit och från år 1999. Finns det någon som möjligtvis sitter inne på denna information eller som vet var jag kan få tag på denna.

 

Stort tack på förhand !

erkisson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hei

Jeg har problemer med toppfarten på min 26DC 1998mod med KAD44. Jeg har B3 propeller men oppnår sjelden 3800 RPM. Toppfarten min er da 29 knop, noe jeg synes er for lavt. Kan andre med tilsvarende motor gi meg hvor stor toppfarten er og med hvilke propeller oh turtall(RPM)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Uffe Tack för snabbt svar!  Jag tycker min båt ser mer gräddvit ut än den mer kritvita jotun 2000. Jag kan ha fel dock, svårt att jämföra mot ett färgprov på en dator. 

 

Har mailat ett antal personer på flippermarin om just detta men ingen tycks vara särskilt sugen på att hjälpa mig. Jag får jaga vidare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr räcker det nog inte med att vi har samma motor, KAD 44. Volvopenta har en guide med alla drev och propellrar på adressen

http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/parts_service/propeller_guide/propeller_guide.htm

Om du har en B3 så har du enlig denna VP-guide ett DP280- eller DP290-drev. På min båt med KAD 44 har jag (som sagt) bytt till aluminium hos varvet och fick först en D5-propeller. Antar att det beror på att jag har ett annat drev? I förrgår tog jag upp båten och då bytte jag till D4, för att få bättre acceleration och lättare komma upp i planing.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg glemte å si at jeg har 290DP-drev. At du har D-type propeller synes jeg er rart/konstigt, KAD44 står jo ikke i tabellen til VP for D-propeller.

 

Igjen, er det noen med Kad44 og 290 DP drev som kan oppgi toppfart, turtall/varv og med hvilke propeller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rart med D-typ propeller --- Ja, jag har också funderat på det. Har kollat nu och mitt drev heter DP-E, en modell som inte finns med i Volvopentas propellerguide.

Däremot så är det DP-E som är rätt duoprop-drev till KAD44 om man har EDC, åtminstone enligt Volvopentas produktbulletin för KAD44P EDC/DP. På varvet fick jag intrycket att DP-E är en ganska vanlig typ av drev... Någon annan som vet om D4 eller D5 är rätt propellrar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fart och varv -- med D5 blev max varv 3700 och fart 32 knop (GPS och medvind).

Drev till KAD44 -- hittade nyss en tråd på detta forum som påstår att 290DP är ett för litet drev till KAD44 (avgasutsläppet är för klent och att det var någonting med någon bypass som ändrades på senare modeller) och att DP-E är ett bättre drev till KAD 44:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=255967

 Vet inte alls om detta stämmer, men fel drev låter som en rimlig förklaring till att du inte lyckas att nå rimligt hög toppfart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I morgon är det precis ett år sedan vi köpte vår 26HT och jag har letat i loggboken och summerat hur mycket vi använt båten: 54 motortimmar, 480 distansminuter, tre dagsutflykter, tio utfärder med övernattning, summa 18 nätter med hela familjen. Dessutom har jag använt båten själv ungefär ett dussin gånger.

Misstänker att vi kommande år kommer att använda båten färre dagar. Om det inte blir en fantastisk sommar som 1994 förstås. Stämmer det -- Använder man en 26HT mindre när man haft den några år?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag kollat vad som står på mina nya propellrar och där står B4... inte D4. Ber om ursäkt om detta skapat förvirring. Drevet är som sagt DP-E, med 1,68 utväxling.

Så jag måste ha hört fel när jag pratade med killen på varvet -- B och D låter ju ganska lika. Jag hade rimligen B5 förut och har bytt till B4. Då stämmer det med Volvopentas tabell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Läste med förvåning att Aquador 26 inte skulle ha 'våghål' mellan de olika skrovsektionerna och att vatten ev skulle kunna samlas under bränsletanken.
Jag vet inte om jag missförstått, stämmer det verkligen att ni inte har en svart plastplugg i den främre 'väggen' i motorrummet ?

//Uffe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkligt, min -97'a har sådana dräneringshål.
Dels nere vid länspumpen framför motorn, men även på ett par andra ställen där man kan behöva komma åt utrymmet mellan skrov och basinrede. Jag har dock inte hittat något vatten där, men det är ju bra att kunna kontrollera.

Undra om det beror på kostnadsbesparingar i produktionen eller om det bara är ett exempel på Irländsk båtbyggarteknik att strunta i sådana 'detaljer'..?

Vatten i båt är intressant, min erfarenhet är att det oftast är regnvatten eller färskvatten. Regnvatten som hittar något hål att rinna in igenom, eller dåligt dragna slangklämmor i tryckvattensystemet. Varmvattenberedarens övertrycksventil är också en vanlig källa. När vattenpumpen startar utan anledning, ingen kran öppen eller tryckfall beroende på sjunkande temperatur i beredaren, är det en signal att kontrollera slangar och kopplingar. 

Vi hade ett intressant problem förra hösten, i de värsta regnskurarna kunde det komma lite vatten vid handtaget där kablarna går upp i taket. Det visade sig att skenorna som takluckorna glider på var skruvade ner i taket med vanlig Sika tätning. Sika torkar ju som bekant med tiden, och då skenorna ligger i en nedsänkt yta i taket så fungerade det som  tak- 'inrinning' snarare än avrinning. Numera är hålen igenplastade och skenorna epoxilimmade, inget mer vatten i vårat tak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...