Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Jonas478

Aquador 26 HT -- utbyta lite erfarenheter

Rekommendera Poster

Hej MaCro,

Kul att ha dig med i tråden. Läste din tråd om Ryds 568 noga för några år sedan när vi hade en Ryds 478, så jag vet att du prioriterar fart och sjöegenskaper.

DC eller HT --- Avgörande tycker jag är att inse att vi är har båten i Sverige, inte i Medelhavet eller Florida. Om du vill använda båten hela säsongen och övernatta i den, så är det bara att acceptera att havet är kallt och det nästan alltid blåser = HT är bäst om man inte vill frysa. Om jag minns rätt har du båtplats i Vänern, men den är väl också kall fram till Midsommar? Ett gigantiskt kapell över en DC är bökigt att fixa med flera gånger per dag (nä, nu gick solen i moln, kan du fälla upp kapellet igen älskling?)

Både när man läser här på Bryggsnack och ser vilka människor som har DC respektive HT, så är det tydligt att det är yngre som köper stor båt första gången som väljer DC -- de mer erfarna väljer HT och hytt, t ex Aquador 32C. Lär av andras erfarenhet istället för dina egna misstag.  

Motorval --- självklart vill du egentligen ha en D6 370, för det skulle jag vilja. Finns en separat tråd om det som jag startade hösten 2008. Men frågan är hur mycket pengar man vill lägga för att åka 40 knop istället för 30 knop. Och hur bråttom har man egentligen... Vår marschfart 25 knop känner jag är en lagom fart ändå, när det är lite sjögång.

Hur går den i sjön -- Vi har varit ute i 13-14 sekundermeter motvind på vägen hem i slutet på september, då fick jag dra av till 17-18 knop för att färden skulle bli hyfsat mjuk, men då kändes det tryggt även över en stor fjärd. Bredden är inte ett problem tycker jag, eftersom fören är lång. Däremot har den inte lika djup V-botten bak som verkligt tuffa båtar (t ex en Paragon eller Targa), fast fördelen med en lite plattare botten är lägre bränsleförbrukning.

Kvalitet -- Det jag lärt mig först i år (en granne köpte en ny Aquador 33HT) är att väldigt mycket på båten (t ex kompass, kyl, lampor, toa, spis, värmare, ankarspel) monteras av återförsäljaren i Sverige. Så det skiljer beroende på vilka som råkar vara anställda för jobbet ett visst år, hos en viss återförsäljare och hur stressade de är. Fördelen för den som köper en ny båt är att man kan få det mesta skräddarsytt även när man köper ett paket. 

Tänka på -- När jag letade och jämförde hösten 2008, samt anlitade besiktningsman för koll av två båtar (en med D6), så blev jag förvånad att tidigare ägare är dåliga på att ha papper på motorservice. Vi valde att köpa av en firma, för att åtminstone ha deras 3-6 månaders garanti. Motorn och drevet är viktigast att kolla noga, för där är risken störst för misshandel och kostnaden störst om de har dolda fel -- samtidigt som en besiktningsman inte kan kolla motorn annat än att provköra, lyssna på ljudet och titta på utsidan. Kanske bättre att ta båten till ett auktoriserat motorvarv för koll? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Tack Jonas för ett riktigt bra svar. Helt klart är nog HT kanske bättre om man skall använda båten som semesterbåt. Vi bor dock på västkusten så vindskydd är nog att föredra. DC:n är så grymt snygg bara :) ,

Jag har länge tittat på både mindre DC som Yamarin, 64,68, nimbus 230, 250 osv men kommit fram till att det inte är så stor mening att åka runt med ett stort stuvfack. Skall man använda båten att bo i en helg eller vecka så måste det finnas rejält med plats och 4 riktga kojer. Tycker dock att 26 DC förenar både dagsutflyktsbehovet och övernattningmöjlighet med riktig komfort.

Ang. HT kan man öppna upp hela taket eller är det bara små skjutluckor?

En annan riktigt bra sak med Pentas fina dieslar är att förbrukningen blir minimal när man lunkar på runt 1000 varv. 3-5 liter i timmen!! Vi brukar ofta ligga och tuffa runt i 6-7 knop vattenlinjefart och sola segling i blodet . Jag har tidigare tittat på alternativ med dubbla dieslar men då sticker 7 knops förbrukningen över litern!!

Vi får se när det blir av.  En sak är säker, jag håller mig nog till pulpet/bowriderkonceptet fram tills jag byter till en större DC/HT. Och helt klart D6 370 är nog den optimala motorn för båten.

Kanske bryter 40 knops gränsen , Nej skämt och sido en sådan här båt skall köras runt 25 knop med låg ljudnivå. cool

//Mac

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mac!

 

Jag köpte ny HT i år, med D4 300 - bortsett från några monteringsfel (som redan omnämnts i andra svar) så är båten kalas.

Jag är riktigt nöjd med D4 300 motorn, drar med familj och helgpackning 1,5 i marschfart (samma förbrukning mellan 24-30 knop!) Toppfart med tom båt är strax över 36 knop och med packning 34 knop, vilket är mer än tillräckligt. Lagom fart för skrovet tycker jag är runt 27 knop, går lätt men inte för hårt.Nu vet jag inte om D6 motorn går tystare, men det borde den rent teoretisk med sina 6 cylindrar, men jag tycker D4:an trots sina 4 cylindrar går rikigt tyst och mjukt - riktigt bra med kraft, kommer även upp med full packning och extra gäster ombord (underlättar då med trimplan, men det går utan) 

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mac och ni andra,

Har en HT från -07 med D6-310 som jag köpte i höstas. Är  nöjd med kvaliteten så långt, även om passform på luckan över batterilådan, fula skruvar i träjobben, avsaknad av mugghållare och krokar och den typen av småsaker kanske inte helt är i paritet med prisnivån för båten. Installationer av utrustning samt dragning av slangar och sladdar håller hög klass.

HT-konceptet är suveränt i denna storleksklass, man är tillräckligt ute med öppna takluckor när vädret är fint och får en ombonad och snabbt uppvärmd salong med kapellet uppe när det är lite ruggigare. Tror även det är svårt att hitta en rymligare båt i samma storlek.

Även jag är mycket nöjd med motorn. Har kört ca 125 h denna säsong (hittills), och den känns urstark och går tyst och behagligt. D6-310 saknar kompressor, vilket vad jag förstår är enda skillnaden mot 350/370. Vet inte om kompressorerna låter lika mycket i den nyare D-serien som de gjorde i KAD-serien. Å andra sidan slår de väl av när man kommit upp i varv. Det fina med D-serien  är annars att de är lågvarviga. Min båt gör 35 knop på maxvarv 3500 med folk och fyllda tankar. Har inte testat ordentligt med tom vårbåt för att se om den kan ge mer. Båten går helt underbart i registret 2800-3000 rpm vilket (beroende på last m.m.) ger ca 26-30 knop. Jag skulle tro att det ideala gångläget för båt motor skiljer sig mellan motoralterantiven eftersom vikten på motor och drev skiljer en del. D6'orna väger ju ca 100 kg mer än D4, och ca 200 kg mer än KAD-serien. Med denna vikt akteröver gissar jag att större motor kräver mer fart för att plana ut så där härligt som min båt gör i mitt idealregister. Summa summarum så är känslan med D6 att den går helt utan ansträngning tack vare det låga varvtalet, stora slagvolymen och ett kraftigt vridmoment.

Hälsningar/Staffan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning om motorprestandan - det är samma varvtal och fart som med min D4 300, ligger också runt 2700-3000 rpm vilket ger mellan 26-30 knop. Toppvarv för mig är 3400 rpm och det ger som sagt i normalfall 34 knop med fyllda tankar, packning och passagerare. Och i vårskick dryga 36 knop. Jag trodde faktiskt D6:orna skulle varva mindre än en 4:a, men där ser man...

Läste på nätet att D4 300 ger 702 Nm i vrid vilket är strax under D6 310 som ger ger 740 Nm men då med cirka 100 kg tyngre motor. Däremot D6 330 drar iväg upp mot 815 Nm vilket troligen känns/kan utnyttjas.

Angående ljud från kompressorn så hör jag det bara runt 8-15 knop när kompressorn går in och innan turbon tar över. Men den farten kör man ju ändå minimalt i, blir ju antingen under eller över.

Fördel med D4 serien är att man i princip kan gå runt motorn i motorrummet då det är gott om plats, underlättar service och eventuella felåtgärder.



Senast ändrad av aquamartin | 18 augusti 2011 | 12:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Låter ju mycket rimligt att prestanda är jämförbara i likadan båt med två motorer som är ungefär lika starka, särskilt när den marginellt svagare motorn är lättare.

I de årsmodeller jag tittade på (hade budget för) var D4-seriens värsting på 260 hk med kompressor (D4-300 fanns bara i båtar i senare årsmodell över min budget, precis som de som hade D6-330). Jag tyckte jag hittade rätt när jag fann ett fint ex med D6-310 inom min budgetram. Såg en poäng med en stor motor med lägre trimningsgrad och utan kompressor (den jobbar rimligtivis mindre hårt i längden) jämfört med en liten motor med hög trimningsgrad och kompressor, även om totalvikten blev högre, och även om det går åt mer olja vid service.

Rätt tänkt? Ingen aning. Men båten går som en dröm så jag är glad. Hinner nog bränna närmare 150 h i år innan det är dags för uppläggning:) 

/staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj,

 

Jag har en aquador 26 dc från 2006 (V8 bensin) som jag köpte i mars. Fick lite problem efter en månad då motorn nöp. Efter lite olika alternativ så av försäljaren så fick jag en bra deal på att byta till en VP D6-330. Tyckte väl att den gick helt ok med V8, dock högljud, men hoppas på ett litet lyft. Har jag förstått det rätt at D6-330 inte har kompressor? Vad skiljer de olika D6 åt förutom antalet hästar ? Fördelar nackdelar?

 Har dock en fråga gällande vinterförvaring till er som inte lämnar in den till marinor. Vad använder ni för något stöttor/bockar ? Hur täcker ni båten pressing och ställnnig ?

Ni som har dc hur gör ni när ni vill ta bort, fälla ihop, hela kapellet? Tar ni bort det aktersta staget eller fäller ni det mot mitten?

 

Mvh Ola

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Ola,

Fy vad jobbigt att få båtsommaren förstörd när du precis köpt båten. Elände...

D6 -- kanske lättare att få bra svar om du startar en egen tråd om detta, eller läser i gamla trådar. Eller kolla på VP-sajten www.volvopenta.se

Vinter -- jag har köpt Tyresöbockar, A-ställning och 2 PVC-presenningar 7x5 meter (tyngre än 25 kilo går inte att hantera själv) plus en tunnare under för att fånga kondensen.

Kapellet -- har ju en HT. Flipper Marin i Täby kan nog ge bra tips om olika sätt att placera DC-kapellet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej, läser ditt inlägg och blir intresserad av lösningen med peke & stege...du har inte en bild du kan skicka?  Nybliven ägare till en -08, 26ht ,D6-330 : )  

Fick till en jättebra peke/stege lösning på gamla båten (sea ray)och klurar på ett alternativ för denna

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick den monterad vid köpet, är inklusive kassettstege under  (Vet tyvärr inte sort på stegen - sitter ett klistermärke på sidan, men jag har inte ens läst den...) Ring och kolla med Flipper Marin i Täby.

post-10018660-1394236806,1702_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar Jonas.

Har kollat andra trådar gällande VP motorer.

Dock fortfarande intresserade av hur andra DC ägare gör med kapellet!!

 

/Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej!

Jag tror att definitionen av A-ställning är när rörställningen går ner till marken i fören och aktern – då blir det som ett A när man sätter dit regeln halvvägs mellan  marken och toppen. Detta är då i motsats till däckställning där rörställningen endast fästs i båten.

Se t.ex. http://www.press-son.se/produkter/battackning/tackstallningformotorbat.4.165f5bbc203ad7fff773.html

Jag kan ha fel – någon får rätta mig i så fall…

/Krister

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi valde en täckställning av märke NoTool, den tillverkaren blev förra året uppköpt av NOA. Märket finns dock kvar, se http://notool.se/aterforsaljare

De NOA jag sett går inte att montera själv, för hopskruvandet kräver verktyg (så man behöver en medhjälpare som håller). Fast när man väl fått ihop dem verkar NOA-fästen vara mer vridstyva (ser så ut iallfall).

A-ställning har 2 ben ned till marken i vardera ändan -- fördelar är att luften cirkulerar mer kring båten, så att skrovet torkar ur bättre på hösten, samt att vinden inte enbart trycker mot båten (jag trycker ned benen en bit i marken). Däckställning fästs enbart ovanpå båten och då surrar man presenningarna tätt kring båten -- enklare och billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok då verkar det som om jag skall ha en A ställning, klarar man sig på 8 m lång eller måste man ha 9 m ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter troligt!

Passar bra och är väldigt smidigt vid tilläggning vid klippa, låg strand eller brygga!

 

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peke -- jag valde en annan lösningen med ett stävskydd (citatet, bild 17 maj 2010 i denna tråd). Vad som passar bäst beror på vilken typ av strand/klippa man brukar lägga till mot. Vi brukar välja segelbåtsklippor (djupt vatten, hög klippa) så att stäven är närmast klippan upptill. Då verkar det riskabelt med ett peke som sticker ut och det rostfria staget framför stäven (om någon båt kör förbi och drar upp svallvågor, så riskerar peket att slås sönder). Men peke och stege passar ju bra till låga klippor.

A-ställning -- en 26HT är 825 cm lång och presenningen behöver gå en bit utanför ändarna för att det ska gå att vika den runt benen på ställningen, så 9 meter behövs. Testa att vika ett papper över något som ser ut ungefär som båten, så syns behovet (benen behöver sitta minst 30-40 cm från ändarna).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Var på lunchen idag och tittade till båten, har inte varit där på 10 dagar. Ser då till min förskräckelse att jag troligen har nattgäster på badbryggan. Problemet är att de skiter stora gröna högar där de äldsta högarna var riktigt svåra att skura bort. Detta har hänt även innan senaste turen, men är alltså ett nytt sensommarproblem. Gissar att det är svanar eller större änder. Någon som haft likartade problem? Funkar dom där  ugglorna som säljs hos Erlandsons m.fl.? Något annat tips att hålla objudna gäster borta? Det retar mig att bryggrannens 28C har bajsfri badbrygga, men den är å andra sidan inte lika slät och fin som 26'ans...wink

/staffan

post-10017326-1394236806,5767_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skeptiskt med uggla, i alla fall för måsfåglar, kanske fungerar på gäss/svanar?

I Svinninge Marina har jag sett flera båtar med ugglor, speciellt de populära båtarna som är högre än de andra och ligger en bit ut på de olika bryggorna - de båtarna är totalt nedbajsade trots ugglor, plastpåsar, snurror på taket, vimplar m.m. Fungerar kanske kortvarigt men verkar uppenbarligen ha en avtagande effekt med tiden (om de ens har haft effekt ens från början).

Annars kan du väl spänna upp en lina eller hellre något lågt nät, som fyskikt hindrar fåglarna från att komma upp.

 

lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips,

Var nere på lunchen och försåtsminerade badbryggan med en tamp kors och tvärs. Inget bajs idag men väl några fjädrar. Vi får se om jag lyckas övertyga fåglarna om att flytta till någon granne istället...devil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Var ett tag sedan man var inne här.

Enda modifieringen vi har gjort på vår 26HT 2005 (D6 350) är att montera peke med tillhörande stege i fören. Vi valde en peke som var på 40cm(om jag inte missminner mig) med tillhörande stege. Denna har underlättat ilandstigning och påstigning något oerhört i naturhamnarna.  Välinvesterade pengar helt klart. Kan ta bilder om någon önskar.smiley

/Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det skulle vara intressant att se den lösningen, med den kortare peken.  Maila gärna eller lägg upp.

Har provat med en av båtsystems stegar direkt på fören/durken och det skulle också fungera att montera

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ännu bättre med kortare peke, har inte provat eller sett.

Den jag har fungerar mycket bra, kanske ser stor ut på bild. Men vid användning så känns den inte för lång, utan ger bra distans mellan fören och land/klippa och man får bra utrymme att kliva av/på båten. Även vi bryggor i samma höjd så känns den den bra, stor och stabil yta att kliva på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i en bokhandel i dag och såg Curt Gelins bok 400 motorbåtar i test: bakgrund, egenskaper omdömen och kunde inte låta bli att kolla vad som står om Aquador 26 HT. Hittade ett par faktauppgifter som var nyheter för mig om årsmodellerna:

1998 började tillverkningen och en konflikt gjorde att den flyttades till Irland, där de ofta omskrivna kvalitetsproblemen uppstod.

2001 flyttades tillverkningen till Finland.

2003 påstår Curt Gelin är första modellåret utan kvalitetsproblem.

2004 gjordes skrovet om och blev djupare med vassare slag. Det ökade oväntat toppfarten med 2 knop (med samma storlek på motorn).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Underbart inlägg Jonas! En av de båtar jag är spekulant på är från 2004 och en är från 2003. Visste att något gjordes med skrovet ungefär den tiden men inte exakt vad och inte exakt vilken årsmodell...

Tack igen Jonas

Jag tror dessutom att en av båtarna ute till försäljning idag är en av de du var spekulant på innan du bestämmde dig. En från 2004 med en D6-310 som gått som uthyrningsbåt (både i Finland och i Sverige) och har en gångtid på över 1000 timmar. Kan vara den du gjorde en besiktning på innan ditt köp...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anelg,

Det är troligen samma med D6-310 från 2004, har legat till salu på Lidingö varje sommar sedan dess har jag sett. Hittar den nu på Blocket, verkar vara en ny säljare och priset är 125.000 längre än hösten 2008... 

Nyservat drev, augusti 2011 -- låter väl som att den kört på grund i sommar?

modellen är från 2003 -- gamla skrovet då kanske?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den låg på Riddarfjärdens Marina hela sommaren för runt en miljon. Men ett bud på 840.000 från deras sida var ändå lite högt tycker jag. Jag tror att säljaren tagit hem båten igen. Tydligen så var det en köpare som upptäckte vatten i drevet på båten och ville således inte ha den. Vid en service av drevet (kollade i papprena) såg man att de hade riktat propelleraxeln så, ja, de har nog gått ganska hårt på grund

 

Jag siktar på årsmodeller från 2004 fr o m nu. Frågan är bara om det är dumt att ta en billigare KAD44 än en dyrare D6... Har inte bestämmt mig ännu. Visst har du (Jonas) en 2003?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, vår båt har skrovnummer som slutar på 03 -- men... har lärt mig att det ändå är en flytande gräns mellan åren. Upptäckte när startbatteriet var slut att det var märkt januari 2004 och då kollade jag motorn serienummer hos Volvo Penta. Fick svar att min KAD44 levererades till Finland 16 maj 2003. Och det är mycket jobb kvar på båten efter att motorn skruvats fast. Därför gissar jag att båten inte blev klar under 2003, utan fick slutmontering hos Flipper Marin under vintern och levererades till den svenske köparen våren 2004.

D6 eller KAD44 -- Du har ju även fortsatt diskutera frågan i en separat lång tråd, som jag startade hösten 2008. Efter tre år med båten tycker jag att vi valde rätt, för 25 knop är ändå lagom fart för båten och cirka 150.000 kronor är mycket pengar som vi hellre spenderar på annat. Men jag svarar lite mer utförligt i den tråden (strax).

Riktat propelleraxeln -- om drevet är servat och axeln är riktad, så finns väl inget allvarligt problem kvar? Det jag läst är att med stålpropeller och duoprop så kan det räcka att den bakre propellern (som har den smala axeln) i låg fart slår i sten för att axeln ska bli lite krokig. Det fanns en post renovering av propellrar redan i en faktura D6-ägaren visade 2008, minns att jag frågade om det. Den stora faran är att en krokig axel kan göra att drevet blir överhettat och skär (ett nytt drev är dyrt). Men har det inte hänt, så borde väl drevet vara OK efter riktning av axeln och service?

Plus att även om du måste köpa ett nytt drev, så kostar det (om jag minns rätt) till en KAD44 ungefär 60.000 kronor... D6-drev är väl lite dyrare. Met verkar överdrivet att välja bort båten helt bara för att drevet är reparerat?

 



Senast ändrad av Jonas478 | 27 augusti 2011 | 10:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj,

 

Står i valet och kvalet att välja mellan täckställningar. Skall man ha en däcksställning eller en A-ställning.

Var på Benns i helgen som hade 15% på allt och köpte en däckställning från NOA på deras inrådan. De tyckte att en sådan satt mycket bättre fast och att det var ett plus. Vad säger ni om A vs däckställning?

Var på mässan i gustavsberg i efterhand och pratade med press & son som verkade göra däckställningar även dom för typ samma pris 4200 (NOA 4450) är det någon som vet om det är någon större skillnad. 7

Vet att det finns en tråd om vinterförvaring men i den diskuteras mest presseningar.

/Ola 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...