Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Jonas478

Aquador 26 HT -- utbyta lite erfarenheter

Rekommendera Poster

Intressant.. På min 06a är de inte korskopplade och man får tänka som ett trimplan själv. Vill man ha upp barbord sida får man trycka ner barbord vippa tills önskat resultat uppnås.. Tog en stund att greppa, då det verkar vara olika mellan olika båtar.. (man kan väl enkelt ändra, vilket säker är orsaken)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trimplan:

På min 2011, är trimplanen tvärskopplade plus att knapparna även upp och ned - trycka uppe på t.ex. barbord knapp gör att styrbord trimplan går nedåt - jag har även diod-markeringar som visar trimplanens läge.

Som Jonas säger så har även jag flesta passagerna på styrbordsidan varpå styrbords trimplan i princip alltid är nedfällt 50-70%.
100% för sidreglering är i riktiga undantag, alla på styrbord sida, kraftig sidvind och låg fart <25 knop (farter upp mot 28-30 gör att trimplanen knappt behöver användas, vattnet bär bättre och båten blir stabilare i sidled.)

Det som jag tycker ger om möjligt ännu mer lutning/behov att användning av trimplanen är sidvind som åtminstone får min båt att (utan trimplanen) luta sig mot vinden.

Fördel med lite hästkrafter i motorrummet är att trimplanen knappt påverkar tiden till planing, går mig veterligen lika fort med som utan (använder bara båda när jag vill köra < 20 knop utan att tappa planingen, annars bara för att hålla båten rätt i sidled) cool

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt, även på min 08 är de korsade och kräver en del funderande så här i början på sommaren.  Besiktningsmannen svor även han åt dessa nymodigheter vid besiktning.. : ) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina nya är t.o.m. markerade med Bow down / bow up för styrbord/barbord bog = bara läsa innantill! (Gäller då bara att inte tänka, glömma allt man lärt sig genom åren och istället bara läsa... smiley )
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att koppla på något annat sätt är att koppla fel anser jag. Vilken bakåtsträvande besiktningsman du hittade!! Det är ju väldigt logiskt att se knapparna som en båt uppifrån och trycka på den delen som man vill trycka ned i verkligheten. Hur tekniken ser ut och hur den fungerar ska inte kaptenen behöva sätta sig in i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte uppdatera forumet med en bild nu när den nya Raymarine E7 bygeln och tillhörande kabel är monterade och klara. Det blev en separat håltagning för kabeln med en genomföringsdamask, för att kunna ansluta ytterligare kablar (NMEA 2000 t.ex.) när så blir aktuellt. Hålet under är på 22mm vilket var nödvändigt för videokabelkontakten och säkringspluggen på pluskabeln.

Att sätta hålet direkt vid bygeln som någon föreslog kändes inte bra då kabeln skulle blivit böjd på ett olämligt sett (enl manualen), så det blev på detta sätt.. Alltid lite jobbigt att sätta hålsågen i instrumentpanelen, men skam den som ger sig och jag är nöjd med resultatet..



Senast ändrad av Eborgelin | 18 juni 2012 | 08:02

post-10019719-1394237128,2584_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer med en snabb uppdatering på vad som hänt med bogpropellern.
 

Visade sig att det inte var något problem med spänningen utan att det var motorn som var helt slut. Har nu köpt en ny som skall sättas dit denna vecka. Enligt firman som utförde jobbet, Odelco, så skall bogpropellern inte kopplas på startbatteriet utan på förbrukarbatteriet om man har en D6. Kunde tydligen bli problem med elektroniken som då inte kommer ersättas av VP. Deras förslag var att sätta in ett relä på de kablar som är dragna till bogpropellern och placera ett batteri där framme istf att koppla på förbrukarbanken. Jag kommer dock testa i sommar med förbrukarbanken.
 

Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bogpropeller helt slut -- trist, tycker att de borde hålla längre än 5 år. Går ju inte så många minuter per år. Konstigt fel också, när jag råkat ut för elmotorer som behövt bytas så har de varit helt döda. Din båt verkar haft otur med motorerna, först skar din V8 och nu detta.

Hoppas verkligen att alla bekymmer är passerade för dig nu, Ola.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer en kort fråga gällande dieselspisen och motorn..

Vi har några gånger varit ute på en kvällstur där vi använt dieselspisen en kort stund. Varje gång har då motorn klickat i starten efteråt enligt följande; Motorn startar som den ska och går några sekunder tills den plötsligt nyper. När detta händer går det i och för sig bra att starta den igen som vanligt och den har varje gång startat på första eller andra försöket. Jag trode först att batterierna var svaga, men har börjat misstänka att detta inte är situationen. Motorn är ju fortfarande någorlunda varm efter ett stopp på bara någon timme ungefär och battierierna hade inga som helst problem att starta upp båten efter två veckor i hamn utan någon laddning ansluten. Inga varningslampor lyser, förutom laddningslampan - men den lyser aldrig då motorn går så inget fel där. Voltmetern visar på ca 12,5 volt innan start så det verkar vara OK..

Misstänker således att det är spisen som är boven i dramat. Kan den på något sätt dra ur dieselledningen eller på något sätt skapa undertryck eller annat..? Låter kosntigt, men det är den enda kopplingen som jag kan göra till detta problem. Dieslar som inte får bränsle (soppatorsk) ska ju vara mycket svåra att få igång utan vissa handgrepp på dieselpumpen. Händer aldrig när spisen inte använts och alltid när den har vart igång. Motorn är den D6 310 från -06.

Någon som vet vad det kan vara eller haft samma problem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte helt omöjligt att dieselspisen drar ur lite diesel ur motorns ledning. De delar ju på samma tank och även om den bara gör ett litet undertryck i motorns bränsleledning så kanske det räcker för att den ska tjuvstanna? Jag har inte märkt problemet själv men det låter inte helt ologiskt. Den nya moderna d6:an (som du har) behöver inte luftas manuellt efter ett dieselstopp. Testa att stänga av kranen på motorns dieselledning (sitter en på tanken) när du använder spisen och se om det blir någon skillnad. 

Lite off topic men ändå samma genre: Det här är svaret jag fick från Aquador (Bella boats) i finland efter att jag kontaktat dom angående att spis och värmare delar dieselledning och min värmare inte ville starta:

Hi!

We have built the systems with co-operation off Wallas, so our
construction is not faulty.
After the winter, pipes slowly drain empty, and the fuel pump of Wallas isn't
very effective. First start after winter is usually very hard and the
heater especially requires many tries until it starts; after 20 attempt
(reset-function after each 3 required) it usually starts working.

If that doesn't help, then all the pipes & connections should be checked
for leaks.

Jag upptäckte ett hål vid ett bränslefilter vilket ledde till att det läckte in luft. Lagades på två minuter och allt fungerar perfekt igen - trots delad ledning!



Senast ändrad av Anelg | 19 juni 2012 | 13:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Vart gör ni av bordet i förpiken när ni bäddar där? Finns det någon dedikerad plats för det? Jag har dessutom problem med att få bort benet från bordet så det tar extra mycket plats...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vår 26HT passar bordet bra in att ligga under golvet där fram (skivan som man lyfter upp för att kunna bädda förpiken).

Fast vi insåg att när vi var ute med båten så använde vi aldrig bordet fram (det låg alltid kvar på sin plats i kölsvinet), så både i år och förra året har den bordsskivan och bordsbenet legat kvar hemma i garaget.



Senast ändrad av Jonas478 | 28 juni 2012 | 14:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bordet precis under golvet där den annars är monterad. Benet kan ju sitta tajt, men inte omöjligt att få loss. Den får ligga underst närmast durken och bordet har jag inlindat i en filt, så skyddar den bordet när den också är nedmonterad under färd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det verkar mest logiskt att ligga där så jag får se till att montera av benet. Ska nog inte vara några problem. Tack för två snabba svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tankar om tanken (eller när snålheten bedrar visheten...):

Åkte Göta Kanal på semestern. Dieseln kostar 17.-/L i kanalen och hemmamacken har landpriser. Så på väg hem tankade jag i Mem det antal liter jag beräknade att vi behövde för att ta oss hem (med viss marginal).

3,2 NM från målet får vi soppatorsk vid Fjäderholmarna i svallen från en Vaxholmsbåt. Där går undervattenskablar kors och tvärs, så det var inte läge att släppa ankar. Ringde assistans som ingår i försäkringen, men det skulle ta rätt lång tid innan någon kunde komma. Tänkte att det säkert finns lite diesel kvar, att motorn sugit luft i vågorna, så jag luftade motorn och fick igång den igen (väldigt lätt och snabbt gjort att lufta D6'an). Tog oss nästan hem på tomgång, torsk igen 50 m från macken, så sannolikt var den nu tom.

Hursomhelst: Specen på 26'ans tank är 365L. Min tank har en skylt med tillverkningsår, provtryckning och annat som anger 370L. När jag tankade var det fullständigt omöjligt att få i mer än 350L (vet att diesel skummar, tog det lugnt mot slutet). Jag antar att det beror på att matningen inte går från botten på tanken för att minimera risken att suga in eventuellt vatten och bottenslam till filter och motor. Borde självklart ha tänkt på det från början när jag gjorde mina dum-snåla beräkningar.

Någon som öppnat tanken och kollat hur matningen ser ut? Tanken borde väl vara konisk i botten?  Någon som fyllt tom tank - hur mycket får ni i? Om inte annat har åtminstone min båt en reell/användbar tankvolym på 350L.

Hälsningar,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, var det förra fredagen så såg jag dig bli bogserad mellan Finnboda och Biskoppsudden på Djurgården av en lite större DC, stämmer det? Borde vart vid 3-4 tiden på eftermiddagen, annars var det en annan 26:a som hade problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he.. Nej det var någon annan. Det här var i onsdags i förra veckan, rakt över Fjäderholmsgrundet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eborgelin skrev: Motorn startar som den ska och går några sekunder tills den plötsligt nyper. När detta händer går det i och för sig bra att starta den igen som vanligt och den har varje gång startat på första eller andra försöket.

Vi har ett par gånger upplevt samma sak med vår D6-310, när motorn varit avstängd någon timme och sedan startas, så stannar den igen efter några sekunder, men går att starta igen efter ett par försök, säkrast är att öka varvtalet en aning direkt efter start.

Vi har gott om batterier och välladdat, så det borde inte bero på brist på ström i alla fall, när den är kall eller riktigt varm händer detta aldrig, misstänker att någon sensor sänder fel signaler när motorn bara är ljummen, mysko är det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Även jag har råkat ut för detta några gånger (D6-310). Det har uteslutande skett med ljummen motor, efter typ 1-3 timmars vila. Varm- och kallstarter har alltid gått bra på första försöket. Det har inget med spis/värmare att göra - det har skett när vi inte använt dessa. Spis/värmare har dessutom separat matning från tanken.

Tror också det är någon sensor som slår ifrån. Det går alltid att starta på försök 2, men startmotorn får då gå 3-5 sekunder längre än normalt. Har aldrig laborerat med varvtalet.

Har tänkt höra med varvet vid nästa service.

Hälsningar,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är vi minst tre om samma symptom.

Vore oerhört tacksam om ArneRadar ville PM:a mej eller starta en ny tråd om lösningen på problemet när varvet sagt sitt, om det nu finns någon lösning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,
Vet inte om jag har haft exakt samma problem som er andra men det låter väldigt snarlikt. Jag har haft problemet att min motor har startat och gått i ca 2-3 sek för att sedan dö. Detta har hänt ca 50% av fallen då jag startat. Ibland har det gått att starta igen men oftast har jag fått pumpa upp trycket på den mekaniska pumpen. Inget större problem men grymt jobbigt att behöva öppna motorluckan.  Efter detta har motorn alltid startat. Efter att min motormek har diskuterat med Micab, VP på lidingö, så sa det att de har haft problem med pumpen. Pumpen byttes i början på juli och jag har inte haft något som helst problem efter detta. Pumpen byts lätt och kostade ca 2500 har jag för mig.
/Ola

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde säga att Micab gick igenom motorn innan pumpen byttes med deras diagnosverktyg och kunde inte hitta något annat som var fel då det första de misstänkte var något elektronisk fel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vilka årsmodeller har ni på era D6 or, min är en 06a? Jag har också upptäckt att detta problem främst uppstår när tanken är mindre än halvfull, inga problem under semsterveckorna när tanken varit på övre halvan. Det märkliga är ju att det bara händer på varm eller ljumen motor för oss, aldrig vid kallstart.. Tack för tips om pump, låter som det får bli till årsservicen såvida ingen tror det kan bli följdskador på motorn..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fått mig beskrivet att tanken är v formad i botten och pipen som går ner i tanken för insug, går inte ända ner i V formen. Rekommendationen var därför att aldrig gå under en kvarts tank för att bla slippa luftsug vid sjögång. Kan kanske oxå förklara ditt problem att fylla fullt då det ligge bränsle i tanken som pipen inte når.

 

Senast ändrad av mats230 | 12 augusti 2012 | 10:10

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även jag har detta problem i min Aquador 26 HT med D6-310 (motor tillverked 2006, båten 2007). Det händer bara vid varm motor efter mellan 5 minuter till någon timmes stillastående.

Mycket irriterande, speciellt när jag slussar själv med båten. Jag har påtalat detta problem för säljaren och de har en volvomeck som skall titta på det. Han pratade något om att han löst det på andra motorer med hjälp av att byta bränslefiltret till någon annan modell. Jag återkommer om de lyckas fixa problemet eller jag får någon mer information.

Jag misstänkte själv startspärren men de trodde inte att det var problemet. Har ni andra som har detta problem någon startspärr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, sitter ingen startspärr i min båt så det kan inte vara problemet. Beskrivningen du ger stämmer på pricken med min båt, dock kanske lite längre än 5 minuters stopp - (händer inte vid till exempel tankning). Har uteslutit att det skulle vara kopplat till dieselspisen då det uppstår även när den inte används. Motorn startar alltid problemfritt när den är kall.

 

Återkom när du hittat en lösning, kan det vara bränslepumpen som ska bytas vilket någon skrev?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

även om jag kommenterar ett gammalt inlägg så tänkte jag delta med mig av mina erfarenheter, kanske kan det hjälpa någon annan.

Även i den båt jag köpte så var det lite vatten i motorrummet vilket jag direkt noterade. Säljaren hade många både troliga och mindre troliga förklaringar till detta.

Dock så är jag uppvuxen med segelbåt och seglar fortfarande några veckor nästan varje sommar och vi har alltid haft vår båt torr i både kölsvin och motorrum av många anledningar men främst för att snabbt kunna upptäcka eventuellt ny läcka.

Det första jag gjorde när jag kom till hemmahamnen med vår nya båt var att torka upp allt vatten. Nästa dag var det lite vatten där igen. Jag började leta då jag inte direkt ville acceptera säljarens förklaringar och att det alltid brukade vara lite vatten där och att det var normalt.

Det första jag hittade var att expansionskärlet till tryckvattensystemet hade en öppning i toppen där det satt en plastbult vilken läckte lite så fort systemet var trycksatt. Det syntes av någon varit på denna platsbult med verktyg då utsidan på den var helt sönderdragen. Expansionskärlet sitter ju direkt bredvid EVC-boxen så det kändes inte så bra att det var fukt där så jag bytte till ett nytt expansionskärl som ej läckte. Efter det går dessutom inte pumpen lika ofta då expansionskärlet började fungera som tänkt.

Vatten fortsatte att komma i motorrummet, så jag fortsatte att leta. Nästa läcka var packningen i varmvattenberedaren. Den läckte inte alltid utan främst när vi körde varmvattenberedaren på landström, av någon anledning. Bytte packning och så var även denna läcka fixad.

Nu blev det bättre men det fortsatte fortfarande att komma lite vatten i motorrummet. Hittade att locket till sjövattenfiltret läckte lite så jag besölt att byta sjövattenfilter till den nya modellen med bättre lock av plexiglas när båten låg på land. 

Efter sjösättning, med nytt vattenfilter, fortsatte det att komma lite vatten i mororrummet. Jag märkte att det räckte att köra motorn på tongång några minuter för att det efter en stund skulle komma en svag rännil av vatten från under motorn. Efter kravlande runt motor med både ficklampa och pannlampa på så hittade jag till slut att det var otätt bak på motorn (på styrbords sida) mellan en plastvinkel där kylvattnet kommer och blandas med avgaserna (efter turbon). Jag bytte både plastvinkeln och o-ringen som satt där.

Efter det har jag kört ca 120 M och fortfarande är det snustorrt i motorrummet.

Min slutsats = även, eller kanske främst, på motorbåtar är det bra att ta reda på varför man har vatten inne i båten och inte bara acceptera det och låta länspumpen pumpa ut det :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Häpnadsväckande att du hittat 4 källor till vatten, men alla så små. Jag har bytt packningen till VVB (som började läcka rejält) men inte sett övriga problem (alla utom det sista borde man väl ganska lätt se var det droppar vatten).

Ett tips jag sett är att först torka helt torrt och sedan tejpa fast vanligt hushållspapper eller liknande över botten i maskinrummet, köra en stund och sedan se var papperet har blivit fuktigt.

Men på vår 26HT verkar det som att källan till vatten i botten på maskinrummet är elankarspelet i hörnet bakom färskvattentanken, det är när vi har använt ankaret som vi har fått in vatten under dieselmotorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående vatten i motorrummet - ett tips till:

Märkte efter vinterförvaringen att det var lite svårt att få locket (manluckan) till vattentanken tät. Började sippra första gången jag fyllde tanken i år. Locket är av typ plastdunkslock (utan packning) men för stort för att få bra grepp att dra åt hårt för hand.

Efter denna sommar är jag rätt övertygad om att en del regnvatten kan leta sig ner också. När det har regnat extremt kraftigt och dessutom blåst har jag märkt att vatten kan leta sig in under kapellet i små mängder på vissa ställen. Bl.a. kan det rinna droppvis utmed den rostfria kanten längst bak på HT-sidorna. Vinstället i trappsteget upp på bb sida brukar då ha lite vatten i sig.

Motorrummet fr.o.m. ca -06 (?) har ett separat tråg under motorn. I tråget har jag aldrig haft en droppe av något slag. På modeller med tråg är det svårt att avgöra varifrån vatten längre bak i båten kan komma. Det rinner fram under tråget framför motorn.

Får som Jonas in lite vatten med elankarlinan. Sitter en dränering på linboxen som rinner ner i motorrummet.

Länspumpen orkar aldrig pumpa ut de små mängder vatten jag ibland har i motorrummet. Förmodligen är vattenmängden för liten så pumpen lyckas aldrig få upp vattnet över svanhalskröken på slangen utan allt rinner tillbaka när man slår av pumpen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang start av ljummen D6 som diskuterats ovan: talade med VP-folket på mässan i Gustavsberg igår. De skakade alla på huvudet och sa sig inte hört om detta problem. De trodde inte det var relaterat till bränsletillförseln, då skulle aldrig problemet uppstå enbart vi ljummen motor. Deras teori var sensorer, luftmassemätare eller annat på luftsidan. Förslaget var felsökning med vodia-instrumentet i samband med service. Fortsättning lär väl följa. Som någon sagt borde detta vara en egen tråd, men sitter och knappar på mobilen i skärgården. För lat just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...