Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jonas478

Aquador 26 HT -- utbyta lite erfarenheter

Rekommendera Poster

Stämmer som Jonas säger att det är svårt (eller omöjligt) att få en inre besiktning av motor och drev vid en normal besiktning i samband med köp. Köper man beg av handlare kan garantin ge trygghet, det går väl även att teckna en blockets dolda fel försäkring om båten köps privat eller genom ren förmedling. Kan vara värt att titta på.

De punkter jag listade angående D6'an är de som mig veterligen är de vanligaste/viktigaste att ha uppsikt på, och sådana som kan upptäckas vid en normal yttre besiktning. Drev och motor i övrigt är vad jag vet, och enligt den verkstad jag servar på, driftsäkra och tåliga. Har även hört talas om enstaka fall där turbotrycksgivaren gett upp. Det sistämnda är väl ett mer binärt fel som inte går att  förutse ens vid en inre besiktning.

Hoppas du hittar något du blir nöjd med Emil. Själv räknar jag dagarna till sjösättning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för läsvärda tips och kommentarer.. Kommer definitivt ta hjälp av besiktningsman och även göra en koll av servicehistorik samt en motorkoll med felavläsning samt okulär besiktning. Båten förmedlas av företag, så viss säkerhet och garanti medföljer för första säsongen, vilket känns tryggt..

 

Låt oss hoppas att detta går vägen, så ses vi kanske till sjöss..

 

/ Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Alla Sjösugna,

Har som tidigare nämt fått byta motor i den båt jag köpte förra somaren, 26 dc 2006. Den gamla motorn vp 5.7 gxi (besin) skar och byttes efter lite om och men ut till en VP D6 330 2008. Fick båten precis innan upptagning så han inte vara ute så mycket. Nu måste jag byta ut alla baterier och tänkte även utöka förbrukningssidan från 1 till 2 batteri. Efter lite förkovring i hur olika batterier fungerar och vilken laddningskurva de behöver har jag bestämt mig för att använda den befintliga laddaren som sitter i båten. Jag har en kombinerad Navix landström/laddare V32510 en krets till förbrukare och en till start. Laddaren är på 25A men är enkel och ger bara en vanlig IU-kurva. Om ni har en likadan finns bruksanvisningen på hemsidan http://www.navix.fi/pdf/va345xx_v325xx_manual.pdf. Denna är inte optimal men funkar på de AGM batterier jag köpte.

Min stora fråga är nu hur el-schemat ser ut. Tycker inte den lilla sektionen om elen i handboken ger någon vägledning. Har även mailat och pratat med Aquador och de hänvisade mig till en på Navix som kom med ett väldigt kortfattat svar. 

Misstänker utifrån den informationen jag fick från Navix var att de gjort likadant de sista tiden på Aquador båtarna. Är det någon som en bra uppfatning hur det är kopplat mellan generator, batteriern, landströmen etc vore jag väldigt tacksam. Även om det finns en viss risk för att det inte är på samma sätt som i min båt så tror jag att det mesta är likt.

Vet att detta har diskuterats tidigare i denna tråd, ex Krister_22 inlägg, men känner mig inte riktigt säker på hur det är kopplat. Har även legat i båten och följt kablar men känner inte att jag är säker. 

Bifogar en bild på ett exempel på ett förståligt schema från skyllemarks.

Extremt tacksam för svar.

Mvh Ola

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Vi är alltjämnt på jakt efter en Aquador 26 HT, men det finns ju många att välja på.. En fundering kring de med MerCruiser QSD 4.2 motor 320 HK och Bravo 3 drev som börjar komma ner i pris, är det värt att överväga? Vikten är lägre än D6 men motorvolym större än D4, samt mer effekt och vrid(?).. Båthandlarna säger att det är skräp (i alla fall de som företräder Pentaobjekt). Nypris är det ju något billigare än D4 och det verkar hänga med i andrahadsmarknaden, 100 till 150 000 billigare än motsvarande båt med en D6 och det kan man ju lägga på annat.. Hur är drevet, Bravo III? Problemområde? Hydrauliken ser ju spontant stadigare ut med metallhölje på slangarna. Det finns en auktoriserad MerCruiser verkstad i närheten, så jag är inte så orolig för att inte kunna serva. Dock vill man ju inte bli liggande på fjärden med problem.. Vilka är erfarenheterna på forumet? Är MerCruiser att svära i kyrkan i PentaSverige, eller kan det till och med vara vettigt? /Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyckades inte bifoga bilden förut.

Tänkte även lägga ut texten lite mer. Har förstått det som att landströmen/laddarten är kopplad direkt på batterierna med en säkring. Men hur är det kopplat från generatorn ? Är det huvudströmbrutarna som styr detta då jag inte hittat något relä?

Skall ta en bild i helgen så att det blir tydligare.

/ola 

post-10019162-1394237011,5898_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Emil -- de test jag läst så är D6 lite tystare, lite snålare, lite bättre vrid. Men inte tycker jag att det är värt så stor prisskillnad som du nämner. Men starta en egen tråd i detta forum om detta med tydlig rubrik, t ex Mercruiser diesel eller D6, skillnader? så får du nog fler o bättre svar.

Ola -- jag har en äldre Navix landström och upptäckte efter första vintern att den bara laddar förbrukningsbatterierna (vilket är OK på sommaren). Men laddningen från motorns generator måste gå via ett skiljerelä, annars skulle ju inte startbatteriet klara sig fräscht om du ligger ute i naturhamn och gör slut på förbrukningsbatterierna. Högre upp i tråden finns exempel som visar att Aquador (ibland?) använder ett skiljerelä som kopplar ihop alla batterier när man startar motorn (han som upptäckte att han hade ett dött startbatteri).

Så länge du monterar de nya batterierna på samma sätt som de gamla så borde det väl fungera -- men vill du känna dig trygg så betala ett proffs för att kolla installationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en qsd 2,8 i min båt nu och är väldigt nöjd med den och är sugen på en 26Ht .

Blir det en 26HT så vill jag ha den med qsd 4,2 eller den nya V8 dieseln från volksvagen (kommer 2013 tydligen) Har testat 4,2 320 och det är en väldigt fin motor och billigare i underhåll än D6.

 

Tilläggas bör att jag jobbar på AB Volvo..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, skönt med lojala medarebetare.. smiley

 

Skämt åsido - det är ju trevligt att höra att du är nöjd med din motor och skulle överväga samma märke i nästa båt.

/ Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Emil,

Ett tips är att du pratar med den lokala MerCruiser-verkstaden om deras erfarenheter.

Där jag köpte min 26:a hade de ett helt gäng med QSD-motorer till vinterförvaring. Jag undrade lite över detta och fick då förklaringen att det var Rysslandsbåtar. Med det menades att Aquador hade byggt dom för den ryska marknaden, men det tog tvärstopp där bl.a. vid finanskrisen för 4 år sedan. Svenska handlare som hade bra kassa tog tillfället att köpa loss dessa från Aquador till bra pris. Jag menar inte att dessa båtar skulle vara sämre på något sätt, men de hade lite annan utrustning/konfiguration än de som de svenska handlarna tog in. Bl.a. satt genomgående ankarspel i fören istället för i aktern vilket kanske inte har så stort värde i svenska skärgårdar. Vill man komplettera med ett spel i aktern är det ju en rätt ansenlig kostnad. Tror även dom saknade dusch på badbryggan som jag uppskattar. Allt detta bara sagt som tips att noga jämföra utrustning på de olika båtarna du tittar på och väga in i ekvation och förhandling.

Hälsningar/Staffan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar jonas.

Har nu sett att det finns ett skiljerelä inbyggt i skåpet med huvudsäkringar. Men då pratar jag om den som har 3 röda omkopplare. Skall titta på detta i helgen och se om jag förstår hur det är kopplat.

Verkar konstigt att man inte kan ladda start batteriet med landströmen/laddaren, kan jag tycka men det skulle inte förvåna mig om det var gjort på samma sätt i min båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upptäckte att luftningsutloppen var lite igenkloggade när jag undersökte dessa.  Ett av dem såg dock lite annorlunda ut mot de övriga, luftningsutloppet för septiktanken. Antingen så är det ett filter som sitter innan för det lilla galret eller så har det kloggat igen ordentligt, tycker det ser ut som typ gullfiber. Går dock inte att rengöra/ta bort utan att man har sönder det lilla gallret.

Är det någon som vet om man det skall vara något filter eller om man måste försöka få bort det.

På det övriga utloppen var det bara typ kalk som fanns på gallret som enkelt skrapade bort.

/Ola 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

luftningen till septitanken måste fungera annorlunda, för du vill inte att bajsvattnet ska börja rinna ut den vägen när tanken är full. Alltså finns det en stoppventil som jag antar har en flottör?

Men om den ventilen sitter närmast utloppet, det vet jag inte.

Sedan verkar det rimligt med någon typ av insektsstopp också, man vill ju inte att t ex flygor ska lägga ägg inne i septitanken (blä). Gissar att det är detta du ser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men borde man väl även se detta för utloppet till vattentanken, såg inte ut att sitta något filter där. Inte mindre kul, snarare tvärt om, att insekter i vaten tanken.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena, Hoppas många av er där ute är i full gång med vårrustning eller till och med båtåkning. Själv håller jag på med att ta bort propellrarna på vår d6 350. Första proppelern kom av utan problem men den andra sitter med någon typ av grej som givetvis ingen vanlig hylsa klarar av. Säkert ett volvo original tillbehör som måste till här.. Vart får man tag i ett sådant verktyg och finns det alternativ till Volvo original? Ha det fint! Med vänlig hälsning, Marcus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

Båten i sjön sedan någon vecka och haft en toppen premiärtur.

Nu till frågan - jag och fler med mig, har i tidigare inlägg klagat/diskuterat om vattenstänk som dras upp från aktern och kommer in på baksoffan/bordet (speciellt när man kör motvind blir det mer undertryck bakom båten och det förvärrar vattenduschandet. Och riktigt illa om kapellet är uppe!).
Jag kollade förra året och såg att det sprutade en hel del från drevet, DPH-drev från 2011. När jag tog upp båten i höstas så såg jag att sprintarna till styrhydraulerna sticker ut en bit (20 mm)/ned i vattnet och jag antog att de bidrog till vattenkaskaden som bildas. Spacklade därför till en strömlinjeformning runt dem nu innan sjösättningen. Tyvärr hjälpte detta intet - det är helt enkelt själva fästet till drevet  (inte skölden utan den del som håller drevet och åker med upp och ned vid tiltning) som verkar sticka ned 1-2 centimeter i vattnet när man kör. Tyvärr är detta fäste både kantigt och grovt - och kan absolut inte vara menat att komma i kontakt med vattnet i hög fart.

- Hur ser det ut för er andra med DPH-drev, sprutar/drar de alla upp vatten eller är det induviduellt från båt till båt, beroende på t.ex.montering från fabrik  /-10 mm av höjden på skölden/drev  (vilket jag skulle ha svårt att tro att det kan skilja, men vem vet)?

-Är det någon som gjort någon åtgärd för att minska vattensprutet? Typ satt dit extra kant/list eller liknande 5-10 centimeter upp på drevet för att styra tillbaka vattnet? (Det är ju ett himla tryck på vattnet, kompakt vatten som träffar en 40 cm bredd och stabil platta i 25-30 knop ger ett rejält tryck i vattensprutet!)
(Absolut bästa lösningen hade så klart varit att montera drevet 20 mm högre och fått fästet ur vattnet, men det är ju inte tänkbart alternativ i detta läge.)

Trevlig båtsäsong på er!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(först en liten upprepning: frågor som även gäller många andra typer av motorbåtar -- luftning till septitank, verktyg för att ta av propeller, sprut från DPH-drev -- får ni troligen bättre/mer svar på i en egen tråd med frågan som eget ämne)

Verktyg för att ta av propeller -- jag frågade om det när jag köpte vår båt och fick hylsa plus stång av säljaren. Gissar att de följer med drevet? Ser inte dyra ut, borde vara liten kostnad jämfört med vad propellrarna kostar.

Vattensprut från DPH-drev -- jag har försökt förstå genom att titta på bilderna på VP-sajten, t ex

http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/drives/dph_duoprop/Pages/dph_duoprop.aspx

men jag förstår inte vilken 40 cm bred platta som vattnet sprutar upp från? Fast jag kunde nog inte hjälpa dig ändå, annat än att säga att det verkar orimligt att alla båtar med DPH har samma problem. Tycker att det borde gå att flytta drevet lite i höjdled i förhållande till skölden, men kanske får du bäst svar om du frågar ett auktoriserat Volvopenta-varv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, hittade inget annat om vattensprut och drevet DPH - tänkte det kanske var unikt för Aquador (botten i förhållande till drev) Startar egen tråd!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallåj

Har bara en fråga kring bränsleförbrukningen på en 26a. Hur mycket drar era 26or per distans?
Anledningen till min fråga är att jag läste ett test mellan en Aquador 26 WO och en Nimbus 250R. Där drog Aquadoren bra mycket mer en Nimbusen. Jag antar att det är samma skrov på alla Aquador 26or

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Min båt, 26HT 2011 med D4 300, drar 1,4-1,5 per distans med 2 vuxna, 2 barn och fylld vattentank och normal last. Detta gäller mellan 25-30 knop, över och under detta drar det ännu mera.

Innan jag justerade färddatorn så angav den felaktigt 1,2 per distans, men efter justering av faktisk fart mot datorns och även verifierat detta vid tankning stämmer det nu - alltså 1,4 per distans.

Frågan är hur Nimbusen ligger till i verkligheten, på pappret 1,1 men vad blir det vid macken? Borde åtminstone vara 1,2-1,3?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förbrukningen varierar mellan 1,3 liter/distans (D4) och 2,6 liter (bensinmotor), men jag tror att du menar Aquador 25WAe som har ett annat skrov.

26HT är 8,25 lång (27 fot) och väger cirka 3,7 ton (beroende på motor) medan en Nimbus 250R är 7,50 lång och väger 2,5 ton.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser nu att det är en Aquador 25WA som jämfördes och inte 26

 

Men i den jämförelsen så diffade det 1liter mellan båtarna dock med bensin. Undrar hur det är med diesel. Är bra sugen på en 250R

steglisterna eller vad det heter som Nimbusen har måste hjälpa till att hålla förbrukningen ner en hel del. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj,
Är det någon som har en strumpa, se bild, som man använder till aquador 26dc för att hålla ihop ett uppfällt kapell. Jag måste beställa strumpan och har ingen gammal så jag behöver måtten?
Min spis/värmare går på fotogen, en dunk som står i skåpet bredvid kylskåpet. Dunken går inte att ta ur om man inte vänder på den (om inte jag är helt dum i huvudet). Problemet är att man kan inte ta ut den då slanganordningarna sitter på dunken och om jag tar bort dessa kommer fotogenen att rinna ut. Är det någon som vet var man kan köpa lock till dunken, eller har någon annan smart lösning?
Mvh Ola

post-10019162-1394237054,5396_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har nu haft en första helg med den nya båten, vilken fantastisk helg!

Som nybliven Aquadorägare ( Aq 26 HT - 2006, D6 310) funderar man förstås redan på några förbättringar som kan bli aktuella.. Det som finns på listan är som följer:

- Ankarspel (akter), vad har ni och vad rekommenderar ni? Engbo är ju klassiskt det som levereras av Flipper m.fl. men har även sett WinchMatic (eftermontage) på vissa båtar.. Vad funkar och vad funkar mindre bra? Ser nytta av fjärrkotroll till (för att kunna sträcka upp när man står på land), finns det någon som även fungerar till Lewmar bogpropellern på samma fjärr? Andra förslag och tips på bra och vettig monteringspartner?

- Större plotter kan bli aktuellt, gärna där även motordata (specifikt momentan förbrukning vore intressant) och AIS kan läsas in på skärmen. Funderar på nya Raymarine E serien alt. Garmin.. Erfarenheter här?

- VHF - Funderar även på en fast VHF, med AIS mottagare till plotter ovan distressfunktioner etc. Vad tänka på? Kabeldragning till taket verkar vara ett ämne för sig, men kanske antennkabeln till radion kan återanvändas för att slippa detta jobb?

- LED belysning etc, men det är ju enklare att fixa..

- Solpanel, eventuellt..

Andra tips? Båten är ganska standardutrustad.. Vi ska börja bo in den för att se vad som är mest relevant..



Senast ändrad av Eborgelin | 21 maj 2012 | 15:11

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Emil,

Grattis till nya båten, och kul att läsa om första resan hem från Finland. De stora projekten du funderar på kanske ska vänta till i vinter eller nästa vår, bra att ha blivit ordentligt bekant med båten först, plus ofta lättare att fixa med båten när den ligger på land.

Ankarspel bak -- definitivt fjärrkontroll, även när man ska lämna en trång vik är det guld att en person kan stå bak och hålla koll på ankaret, medan en annan manövrerar båten. Sök övriga trådar för mer info om olika modeller.

Större plotter -- 2006 års modell har väl fortfarande det breda sjökortsfacket? Men eftersom 26HT har plats för 2 personer i förarsoffan är det bättre att med en plotter till vänster om ratten. Jag valde att skaffa en mindre extra plotter, Garmin 620 och är nöjd med den (högre upp i denna tråd finns en bild). Ganska ofta är det användbart att föraren har en plotter att hålla koll på grunden med (vår gamla till höger om ratten), medan kartläsaren använder den andra för att planera vägval. Men jag bryr mig inte om AIS och radar, vi stannar hemma eller tar det varligt om det är dåligt väder.

VHF -- monterade en i vår förra båt, men använde den aldrig. Vi är normalt ute hela familjen och att ha 4 mobiltelefoner ombord känns säkrare. De har varsitt batteri, medan en fast monterad VHF bara fungerar vid förarplatsen om båten har fungerande batterier. Fast skulle vi t ex åka över till Gotland, så skulle jag även vilja ha en VHF ombord. Skruva loss högtalarna till stereon, så ser/känner du hur kablarna går till HT-taket via de rostfria handtagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Jonas för värdefulla tips!

Visst kommer vi vänta med de flesta av projekten, eventuellt med undantag för ankarspel - dock är det möjligt att även detta får vänta - om inte någon marina har möjlighet att installera detta under några vår/sommarvardagar till rimlig kostnad.. (brukar ju vara tjockt med reparationsjobb under säsongen så de får nog vänta till höst).. Man får bra muskler av att dra upp det ankaret!

Vid överfarten över Ålands hav hade vi lånat ihop en bärbar VHF, men de fungerar ju troligen inte bättre än mobiler i alla fall pga begränsad räckvidd.. Visst, för 99% av körningen är de ju inte nödvändiga, men det är också ett sätt att säkra skärhårdshavet genom att kunna hjälpa andra i nöd (förutsatt att den är startad och scannar kanal 16 när man är ute). Eftersom radioantennen på taket ser ut att ha gjort sitt funderar jag på att sätta en VHF antenn där istället med en splitter.

Gällande Plotter har denna årsmodell sjökortsplatsen kvar, men skivan är snett beskuren för att ge plats för plotter till höger om luckan (bästa varianten enligt mig, den nya layouten är galet plastig och smäckig - hur gick de till?) Jag bedömer att 10 eller 12 plotter kan få plats utan problem på den platsen. Där sitter idag en äldre (från 2006 antar jag) Raymarine som gör ett ok jobb.. Dock är den ju väldigt Basic jmf med dagens plotters, och kör man en ipad brevid så är skillnaden ljusår.. Dock klarar vi oss bra med padda gammal plotter på hög zoomnivå. Färdväg planeras på paddan och plottern extra säkerhet i okända vatten..
 



Senast ändrad av Eborgelin | 22 maj 2012 | 09:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bifogar en bild på arbetsplatsen a la 2006.. Plotterutrymme finns, tror det var nytt år 2006, 2004 och ev 2005 saknar denna layout (samtidigt som det blev en takpanel på förarplatsen?)

post-10019719-1394237078,9785_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer vad jag vet, denna layout behölls t.o.m. modellår 2009. Man får plats med en rejäl plotter, som dessutom kan monteras lite vinklad så även navigatörsplatsen har bra uppsikt över plottern. Funkar utmärkt när jag låter ungarna köra i knappt 30 knop... Tycker denna layout är suverän, man har bra plats för sjökort (som jag aldrig släpper) och guideböcker t.ex. när man skall in i naturhamnar med knepig insegling.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade lite snabbt nu vad en 12-tums plotter väger. Garmin 6012 väger 7,2 kilo...

Hur gör ni som har en så stor plotter, bär ni hem den från båten varje gång för att undvika stölder?

Fast montage (nersänkt) går väl inte på en 26HT, utan att bygga om instrumentbrädan?

Känns som en klar fördel med min 620 att den bara väger 0,5 kilo trots att den har batteri (och fungerar även för att hitta tillbaka till svampställen på öarna, har både kantarell och karljohan inlagt). Fast jag tänker likadant när det gäller surfplatta, har en Samsung Galaxy Tab med 7 tums skärm, som får plats i vanliga fickor (Ipad är alldeles för stor tycker jag).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag släpar hem min, som dock inte är så stor som en 6012. Har en 4008 som satt i båten när jag köpte den. Har inte mätt upp exakt hur stor skärm man får plats med, men har känslan att det går att gå upp minst en kanske två storlekar, lite beroende på hur man vinklar fästet. Håller med om att plottersläpandet inte är det roligaste. 

Hursomhelst - i förarmiljön fram t.o.m. 2009 så kräver nog en fast installation rätt mycket hemmabygge och åverkan på sjökortsfacket, vilket gör att man sannolikt förlorar navigationsplatsen/utrymmet för sjökort och i värsta fall tappar uppsikt över instrumenten.

Det som saknas i denna äldre förarmiljö är mugghållare, men det går att sätta upp till höger om förarplatsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade missat att 26HT årsmodell 2010 och senare har en ny utformning på förarplatsen. Försökte nu att hitta bilder på www.aquador.fi men misslyckades.

Om jag gissar rätt så är det samma förarplats som på storebror 28HT, de är ju väldigt lika i övrigt. Någon av er med nyköpt båt som kan lägga in ett foto?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...