Jump to content
Monday 01 June 2020

Flipperskeppare

Medlemmar
  • Content Count

    1,136
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

39 Expert

About Flipperskeppare

  • Rank
    Vice Amiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Du behöver inte dubbla plus- och minuskablar mellan batteriet och motorns generator respektive startmotor, dvs det räcker med en plus och en minus mellan batteri och motor. Har du en 50 mm2 pluskabel från batteriet till generatorn så kan du såklart ha en kort 50 mm2 kabel (eller 35 mm2 också för den delen) vidare från generatorn till startmotorn. Minus går sen från startmotorn direkt till batteriet. Mellan generator och startmotor går minus i motorblocket (där behövs alltså ingen kabel), under förutsättning att det är en enpolig motor.
  2. Köp på Ebay. Sök på t ex "bimini thumb screw". Finns olika varianter mer eller mindre snarlika den du har på bilden.
  3. Flipperskeppare

    Frewi AB

    Jag kan tyvärr ge färsk information. Gjorde en beställning i deras webshop för två veckor sedan och betalade via swish till det nummer som angavs i orderbekräftelsen. Därefter har jag inte hört någonting. De svarar varken på mail eller telefon, har också försökt ringa den som står registrerad som vd i bolaget. Har mailat och begärt att häva köpet och få pengarna återbetalda, men så har inte skett. Trist eftersom jag i likhet med andra haft goda erfarenheter av att handla från Frewi. Återkommer givetvis när jag förhoppningsvis får höra av dom.
  4. Jag kan inte svara direkt på hur det ska kopplas, men med de anslutningarna ska du kunna bryta magnetiseringen på generatorn innan du bryter bort generatorn från batteriet. Därmed räddas generatorns dioder (eller annan ombordelektronik) från att förstöras av att spänningen stiger när generatorn inte har belastning från batteriet. Generellt gäller annars att man inte ska slå om huvudbrytaren när motorn går av just det skälet, och denna typ av brytare är då lite farlig eftersom någon okunnig kan lockas slå om den när man startat motorn. Bättre att ha ett skiljerelä, t ex Biltemas, eller som jag ha en enda bank och skydda batterierna från urladdning med ett underspänningsskydd. Hittade motsvarande kopplingspunkter på en huvudströmbrytare från Biltema, kan misstänka att det är samma leverantör. Funktionen är dock inte omnämnd på Biltemas hemsida och jag hittar inte heller manualen där.
  5. Kloka synpunkter! Att jag landat i nya AGM handlar om att jag inte hittar någon annan lösning som totalt sett blir bättre, men jag blir gärna överbevisad! Valet att inte byta till LiFePO4 beror på att jag inte vill ge mig på ett alltför stort projekt i det här läget, kanske framförallt av tidsskäl. Vill också att systemet ska vara enkelt och lättförståeligt även för den som inte är expert. Ungarna börjar bli stora och jag kan se att jag om några år antingen byter båt, eller att åtminstone äldsta barnet vill kunna nyttja den själv. Har och vill helst behålla en enbankslösning där jag har ett batteri framme vid bogpropellern och övriga i aktern, med en 25mm kabel emellan. Funderade först på att då bara byta befintliga AGM mot två LiFePO4 100Ah 12-voltsbatterier , men kostnaden blir då 12000 kr och det utan annat skydd eller övervakning än det som solregulatorns lastutgång ger. Frågan är hur länge de batterierna skulle överleva innan jag eller någon annan klantar till det. Ett 12-voltsbatteri med inbyggd BMS för förbrukning skulle kräva att jag dessutom köper två nya blybatterier till start/ankarspel samt bogpropeller (alternativt ett batteri, plus några tusen för grova kablar fram till bogpropellern). Ger bara mer vikt, högre kostnad och ett mer komplicerat system. Ett annat alternativ är såklart att sätta in billiga våta blybatterier. Problemet är bara att det inte längre tycks finnas sådana, har inte hittat något vettigt för mindre kostnad än kring 4000 kr totalt. Och då tycker jag besparingen om 2000 kr till för AGM känns för liten.
  6. Tack för kloka synpunkter! Hittade efter lite googling några missnöjda köpare av Sunstonepower, så det batteriet är parkerat tills vidare. I dagsläget lutar det åt Vetus eller Victron. Vetus specas till att klara 375 cykler ner till 80 procent urladdning vilket är i samma härad som Victron Deep Cycle AGM (400 cykler ner till 80 procent), Vetus erbjuder också 3 års garanti och är billigast per Ah. Exides specifikation känns misstänkt, väger minst av alla batterierna men ska klara 750 cykler vid 50% vilket är mer än dubbla antalet mot vad Biltema anger för sitt AGM-batteri och 150 mer än Victrons. Ett intressant alternativ till AGM skulle kunna vara Biltemas SMF-batteri 80-100 . Till skillnad mot deras AGM-batteri, för vilket beskrivningarna är ganska modesta, pekar man här på att det här batteriet klara många djupa urladdningar, "Lång livslängd: batteriet klarar med rätt laddning 450 - 500 djupurladdningar vid 50 % DOD", dvs bättre än vad de anger för deras AGM. Tycker dock prisskillnaden om 300 kr är för liten i förhållande till Vetus, som ju är ett AGM-batteri och ger 3 års garanti.
  7. Mina tre Trojan AGM-batterier har efter 10 år gett upp och behöver ersättas. Jag har sneglat på lithium men valt att avstå denna gång och siktar därför in mig på tre nya AGM-batterier, ca 100 Ah styck. De kommer vara ihopkopplade i en gemensam bank för såväl start som förbrukning. Laddning sker med 200 watts solpaneler och en Tracer2215BN-regulator, från motorn vid gång och enstaka fall med landström. Förbrukningen är genomsnittlig för en 32 fots motorbåt och när Trojanbatterierna var nya hade jag aldrig problem med strömmen. Så till frågan, vad ska jag köpa? Har hittills hittat Biltema, Exide och Vetus som alla kostar ca 2000 kr styck. På Ebay kan jag hitta batterier från Tyskland som kostar 1500 kr styck plus frakt, t ex Sunstonepower eller butikens egna label Vega . Något annat förslag? Jag noterar också att informationen om batterierna ofta är knapphändig, men att det kan skilja en del i vad man utlovar. Biltema anger ca 350 cykler ner till 50%, Exide 750, Sunstone 500 och Vega (som ser ut att vara samma som Sunstone och dessutom billigare) uppemot 1500 (!) cykler. Skiljer sig det så mycket mellan olika tillverkare, eller handlar det om olika mätmetoder eller vad man vågar lova utifrån vilka garantier som ställs ut? Slutligen har den tyska Ebay-butiken också ett Gelbatteri för ungefär samma pengar. Kan det vara ett alternativ, även om banken också ska användas för bogpropeller och motorstart?
  8. Jag har en Navman 3200 Diesel. De säljs inte längre. Mitt intryck är att den håller god precision efter kalibrering. Framförallt upplever jag att flödesmätare är bra för lära sig hur förbrukningen förändras med hastigheten. På min båt är det t ex en oväntat stor skillnad mellan typ 5-6 och 7 knop. Även vind, vågor och last påverkar mer än man kanske vill tro.
  9. Hade en som på bilden för en del år sen. På den var det dålig kvalitet i gängorna till påfyllning och framförallt avluftningsskruven.
  10. Kör med Sunblocker Clip, funkar bra och har inte sett tecken på att de sliter rutorna. Den andra varianten kan du lämpligen sy själv av kapellväv och kardborreband. Inget avancerat hantverk.
  11. https://www.ostersjokompaniet.se/fasten-plast-metall/plast-gummi/sun-blocker-clip
  12. Har försökt med både sticksåg och vanlig cirkelsåg med långt vattenpass som stödskena. Hopplöst att få det rakt, att få det att inte flisa sig är enklare. Så jag säger sänksåg eller att lämna birt kapandet till ett snickeri.
  13. Har köpt och sågat i den, dock mahognyvarianten. Se till att såga med en sänksåg så du får raka och skarpa snitt. Köpte själv en från Scheppach på Bauhaus för ca 1500 kr. Väl värt, hopplöst annars.
  14. Flamdämparna är runda och två, sitter en på vardera förgasaren. Därutöver finns det en plastkåpa som täcker flamdämparna, tror det är den du menar. Om den har ljuddämpande egenskaper också vet jag inte, men det finns ingen isolering eller så på insidan.
  15. Ska man vara petig så använder man det inte på aluminum utan på lack Jag använder detta på drevet och det är bättre än att skrapa och riskera skada lacken. Men det är nog inte dumt att skölja efteråt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy