Jump to content
Wednesday 27 October 2021

Jupiter30

Medlemmar
  • Content Count

    32
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About Jupiter30

  • Rank
    Fänrik

Mina båtar

  • Båtens namn
    Jupiter 30

Recent Profile Visitors

286 profile views
  1. Ingen fara alls, jag uppskattar all hjälp! Som det nu är kopplat, så har jag alltså en ny 50 mm2-kabel från generatorn till batteriplus via en plint, så just laddning lär ju inte bli ett problem. Start av motorerna har ju bevisligen fungerat bra med befintlig koppling. Jag funderar på om det finns andra nackdelar med befintliga kopplingar.
  2. Här måste jag nog be om ett förtydligande. Volkswagen har alltså gjort så, och det fungerar. MEN det är samtidigt en huvudlös koppling som bäst görs på annat vis?
  3. Efter att ha kollat igenom allt en extra gång, kan jag konstatera att det verkar som att det bara gått en plus och en minus till respektive motor. Från generator till batteriplus och från startmotor till batteriminus. Startmotorn verkar ha tagit ström från batteriet via generatorn. Kan det stämma? Om ja; är det fel att låta det vara så? Det verkar ha fungerat bra de senaste 52 åren.
  4. Nu blir det mycket teori här. Min fråga var alltså om 35 mm2 räcker även om en annan del av systemet är överdimensionerad?
  5. Jo, det är det jag tänker på. Om den nu är överdimensionerad så bör det väl ändå inte kunna passera mer ström där än att strömmen sedan kan passera obehindrat genom en 35 mm-kabel? Eller tänker jag fel då?
  6. Har dragit nya kablar från startmotorer och generatorer. Hittills bara på plussidan, och där har jag lagt 50 mm2, fast det hade räckt med 35 mm2. Jag ska nu byta även på minussidan såklart. 50 mm-kabeln har tagit slut, och kvar har jag en massa 35 mm-kabel som riskerar att inte komma till användning. Kan jag använda 35 mm2 på minussidan, eller måste det matcha? Maxlängden på kablarna är kring 2 meter.
  7. Bör man ha både en sådan och ett relä, alltså? Eller är det här ett alternativ till relä?
  8. Det låter bra, men hur gör jag då?
  9. Jag hittar ingen sådan omkopplare, men bör jag inte kunna dra allt via en trelägesswitch?
  10. Tack! Ännu en dum fråga då; hur kopplas det? Gissar att jag behöver använda mig av alla fyra stiften?
  11. Jag har det inte just nu. Men för mig så går det alltså fyra kablar in i varje motor, två plus och två minus. När jag försöker förstå varför, så kommer jag inte på något annat än att varje torkare har två motorer, en åt vardera håll så att säga.
  12. Oj, där får jag fram en hel lista!
  13. Mina torkarmotorer är kopplade med två plus och två minus var. Det blir ju en väldig massa kablar det. Varför är det så, och hur i hela friden kopplar jag alla dessa till samma strömbrytare?
  14. Något tips om vilket relä jag ska använda? Gärna från Biltema!
  15. Jo, så är det nog. Nu drog jag precis iväg en beställning lite på chans. Tycker nog att du hittat rätt stil 😃. Båten är från 60-talet, så huvudsaken är att det inte ser för modernt ut. Bifogar länken. Hoppas nu att den passar ihop med de delar som redan sitter på, jag vet inte vad som kan skilja. Men som jag förstod det efter mailkonversation med deras kundtjänst, så motsvarar det här de reglage jag haft tidigare. https://www.boat-parts.se/bp-tx-308602-ts-kontrollboks-for-2-motorer.html
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy