Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Jonas478

Aquador 26 HT -- utbyta lite erfarenheter

Rekommendera Poster

Hej Björn

 

Jag hade en AQ23:à tidigare och där var garmins akterspegel givare monterad på sb sida om drevet. Men som du skriver kabeldragningen var inte så snyggt gjord då den gick upp vid luckan till badstegen.

Skulle nog ändå satsat på en skrovgivare.

 

Någon som vet något om Mercruiser 320 diesel , är de en bra motor i en 26:à?

 

Med vänlig hälsning,

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Var ni nöjda med affären i Finland , vi ( jag och min sambo) har funderat både på England och Tyskland för en ny båt men Finland kanske är ett bättre alternativ då de som bor längs kusten borde kunna lite svenska.

Sen hur lång tid tog resan från Finland -Sverige ?

 

Med vänlig hälsning,

 

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ja, det gick smidigt. Då de är inom EU är det förstås enkelt med själva köpet, inga begränsningar vid import. Vi lyckades hitta en båt som var ägd av en svensktalande (Alla papper/kvitton etc. var på svenska) båten var mycket lite använd (aldrig övernattad i troligtvis) och även säljare och varvspersonal pratade svenska. Priset var vad vi kunde bedöma rätt och det fanns ändå viss prutmån samt att alla åtgärder vi begärde genomfördes enligt överenskommelse före leverans. Säljaren kändes mycket pålitlig och förtroendeingivande, en riktigt trevlig upplevelse! En utmaning är förstås besiktning av svenskspråkig besiktningsman om så önskas, blir förstås lite mer kostsamt att flyga in en från Sverige. Då vi handlade av ett företag med garanti hoppade vi över besiktningen, men det kanske inte var det mest smarta beslutet (inget större problem med båten ännu dock)..

Kan vara bra att känna till att finska båtar inte alltid har samma utrustning som är vanligt i t.ex. Sverige, ovanligare med ankarspel och dusch på badbrygga t.ex., men det framgår ju i annonserna som regel.

 

Överfart beror ju på vart båten ligger, Vi gick från Dalsbruk till Norrtäljeviken på ca 6-7 timmar i ganska fint, om än lite blåsigt väder. Övernattning i Mariehamn är ju också ett rimligt förslag, det är ca 70-80 distans till mariehamn från Dalsbruk (alltså betydligt längre än överfarten över öppet hav, Mellan Mariehamn och fastlandet är det motsvarande innerskärgård och enkelt att navigera). Överfarten över Ålands hav tar 1 - 2 timmar, ca 30 distans. Vind, vindriktning och våghöjd avgör helt om ni kan gå över och i vilken hastighet. I vårt fall blåste det ca 6-7 ms och vinden var sydvästlig, dvs förlig snett från babord. Skulle inte rekommendera att köra en Aquador 26 över i hårdare väder, även om det förstås är möjligt. Vi kunde gå i plan på ca 20-22 knop. Båtannonser hittar ni på Nettivene.com (dock på finska).

 

Mvh

 

Emil

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! Jag tror att båten i så fall får åka lastbil eller om man kan få den överkörd till tex kapellskär eller något annat bra ställe.

 

Vad köpte ni för modell i Finland och är ni nöjda med båten?

 

Tror jag/ vi klara oss utan ev besiktningsman, de ska väl ändå inte behövas om man köper av ett företag?

 

Med vänlig hälsning,

 

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johan.

 

Vi köpte en Aquador 26 HT från -06 med 197 timmar på loggen. Motorn är en D6-310, vilket jag tycker är en mycket bra motor till denna båt. (Testade även KAD44 på en äldre AQ och var inte imponerad - svårplanad i slutet av säsongen om beväxt. Möjligen är D4-300 ett alternativ, men känns mer tryggt mer en större motor som arbetar lite lugnare). Mycket nöjd med köpet hittills.

 

Jag skulle inte tveka att göra om överfarten för egen del, men man ska känna sina begränsningar och göra vad som känns rätt. Båten klarar överfarten utan problem, men man får förstås inte ha bråttom om man måste vänta in fint väder (och i värsta fall lämna den i Mariehamns gästhamn tills ett bättre tillfälle). Om ni far över ska givetvis VHF, nödbloss och raketer finnas med ombord och de sista måste säljaren ombesörja (kan inte flygas över). Överfart i stiltje är nog en fantastisk upplevelse om tillfälle ges..

 

Lycka till med köpet!

 

Mvh

Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Byta septislang från toa till septitank: de senaste 2 somrarna har det luktat allt mer ladugård när toadörren varit stängd. Har lärt mig att det är septislangen som slutar vara gastät efter 5-10 år. Några tips:

1. Nu på våren så luktade inte vare sig septitank eller slangen när jag tog bort den, antar att beläggningen hunnit torka under vintern.

2. Jag köpte nya slangen först, men det hade varit smartare att ta loss den gamla först, så hade jag sluppit höfta och köpa 20 cm extra som jag sedan behövde såga bort (stålarmerad slang, så lite bökigt). Behöll 5 cm extra eftersom nya är styvare.

3. Det svåraste var att skruva upp slangklämman vid septitanken, det är väldigt trångt och man behöver en lång underarm. Jag använde ett litet handtag till en lagom hylsnycken (gula på bilden).

4. Hålet där slangen går genom innerväggen under handfatet var väldigt trångt = omöjligt att få igenom den nya slangen och sedan svänga vänster under handfatet. Jag sågade ett bredare hål med sticksåg (röd skydstejp på bilden). Lite slarvigt sågat, men syns inte nu eftersom slangen går snett genom hålet.

post-15068-1394237507,7261_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Emil

 

Tack för tipset! De blev faktiskt affär , vi köpte en AQ26: ht av Oy konewuorio. De var mycket tillmötesgående ( ska väl inte ropa hej ännu) då båten inte är levererad men de kändes bra vid besöket. De är en -07:à enligtvskrovnumret men uttagen oktober -06 hur de nu är möjligt men hur som helst. Spisen är en 6 cylindrisk cummins/ mercruiser , diesel, någon som vet något om dessa motorer? Så detta ska blir spännande.

 

Med vänlig hälsning, Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Emil.

 

De får man hoppas på, de lämnar 6 månaders garanti och kör över båten till Sverige . Troligen sker överlämnandet i kapellskär, vilket passar mig bra då jag är från Norrtälje. Men sen ska jag köra ner den till Kalmar så uppkommer de något ev fel så lär de väl uppdagas på resan ner.

 

När de gäller motorn så tror jag på mercruiser / cummins , har en mycket god Vän som har ett företag på Tjörn ( wallhams båtsupport ) och han rekommenderade denna framför D6:an . De nya penta motorerna har ju som han säger så allvarliga brister att de kan äventyra sjösäkerheten. Vilket styks när man läser både båtnytt och här på marin guiden.

 

Men båten såg ut att vara i mycket gott skick när ja kikade på den så de var bara att slå till. Ska bli spännande att byta från en Aquador 23 dc till en 26 ht.

 

Med vänlig hälsning,

 

Johan.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Roger

 

Jag köpte nog den båten du tittade på . Kan ännu så länge ( har inte fått båten levererad ännu ) rekommendera wuorio. De kom och hämtade oss i Åbo och visade båten efter de vi hade förhandlat pris över telefon och båten var i de skick som de utlovade. Kul. Så har du planer på att köpa i vårt östra grannland så kan ja rekommendera dem. Alla pratade Finlands-svenska och avtal och annat var på svenska.

 

Med vänlig hälsning,

 

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma problem. Kan du beskriva lite mer i detalj hur du gjorde.

Lossade du septitanken från fästet i båten? Ser ut som den sitter med en skruv på höger sida.

Hur lyckades du fiska fram den nya slangen?

 

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej AQ 26 HT gänget,

Har precis skrivit på en AQ26 HT-07 med D6-350 smiley



Hoppas nu att allt är som det ska i båten när vi går igenom den så att vi kan få den i sjön innan midsommar. Har koll på styrslangar till drevet som bör bytas, tänker också köpa nytt lock till sjövattenfiltret. Något annat som jag bör hålla ett extra öga på vid genomgången av båten? Har inte fått all service info. med är varvaskött sedan ny enligt mäklaren, en ägare och 72h på mätaren.

Sitter ett plättankare på Engbo spelet bak. Detta tänkte jag byta till Bruce. Räcker 10kg tycker ni?

Har kollat på en 3,60m bred plats idag. Tycker ni att det räcker bra för denna båt eller bör man gå upp lite? Finns också 3,80m men längre ut på bryggan och till ett högre pris.

Försäkring: Några tipps här? Fick en offert från Alandia som har helt ok priser med Maskinskada. Det står Flipper & Aquador försäkring på den. Vet ni om detta är någor dom utformat specielt för Flipper/Aquador båtar? (Ska kolla med dem imorgon.)

Mvh Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Per,

Grattis till köpet, hoppas allt går fint!

Du har helt rätt kring styrslangarna, är de redan bytta kan de ha en senare bättre konstruktion. Om inte - byt!

Övriga D6 fel som du kan kolla upp: Locket till vattenkylningen - mer nice to have, men kostar inte heller många kronor att byta. Smidigast att göra på land har jag för mig. Nästa punkt är avgaskröken som från -07 var dåligt skyddad mot galvanisk korrigering - båten kan sjunka om det går hål (måste åtgärdas / kontrolleras på land). Servicebulletin är utfärdad så det kan åtgärdas av en Penta Serviceverkstad: http://www.di.se/artiklar/2013/3/18/forsakringsbolag-volvos-motor-sanker-baten/

Vidare hade jag problem med min D6-310 (-06) förra året med att den var svårstartad när motorn var ljummen (startade och dog och därefter svårtstartad, 20 sekunder på startmotorn) så vid senaste service lät jag montera en backventil som ska lösa det problemet. Då motorn i övrigt gick som en klocka hela säsongen (drygt 60 timmar blev det) så kan du avvakta och se om detta problem uppstår och i så fall fixa det i höst. Här är tråden: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=468264 (har inte hunnit utvärdera om problemet är löst till fullo, men har ännu inte uppstått denna säsong)

I övrigt finns det lite givare och andra svaga punkter på motorn men det är ganska lätt och inte så dyrt att åtgärda. Propellrarna kan också ha kavitationsskador, svårt att få dem bytta på goodwill och vet inte hur det påverkar prestanda. Det går förstås att få dem uppslipade.

En besiktning är nog generellt att rekommendera på en sådan här dyr och fin båt så resten överlåter jag till en fackman att avgöra. Aquadorer är fina men inte felfria..

Har inte ankarspel själv, men 10 kg låter ju som en rimligt vikt. Andra kan nog svara bättre på detta.

Min båtplats är endast 3,25-3,30 och det är i minsta laget men det går faktiskt. 3.60 låter som en utmärkt storlek men det är klart att beroende på hur utsatt hamnen är för vind och vågor så blir kraven på skepparens skicklighet därefter. Jag antar att du har en bogpropeller att arbeta med, vilket kan vara till stor hjälp vid sidvind. Föreslår att du börjar med 3,60 platsen och byter om du inte är nöjd. Båten är inte fullt 3,05 bred i bomhöjd, ca 2,90 har jag för mig.

Mvh

Emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det bästa sättet att förstå detaljerna på just din båt är att ställa sig på knä och titta in bakom luckorna hur septislangen går. Ficklampa underlättar. Gissar att slangen kan vara dragen lite olika, beroende på årsmodell.  

Lossa tanken -- Nej. Tror inte att det går att flytta den mer än 2-3 cm i min båt utan att först montera bort kylskåp och väggen mellan kylen och landströmscentralen. Men kanske har senare årsmodeller en annan utformning av septitanken?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för infon, Emil!

Ja, avgaskröken hade jag koll på, visade sig att min båt inte var utrustade med sådan. Hittade nedan pdf och kunde jämnföra bilderna med min båt, se bifogad bild. Så ett bekymmer mindre :)

http://www.alandia.se/sites/www.alandia.se/files/upload/bat/vp_avgasriser.pdf

Bestämde mig idag för att köra en besiktning av båten trots de få gångtimmarna, är ju som du säger ingen direkt billig båt så känns som en bra investering. Hoppas det inte dyker upp något stort nu så vi kan få henne i sjön snart.

Mvh Per

post-10025052-1394237530,6426_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag är en nybliven ägare av en 26 ht 07 med en D4/260 motor. Underbar båt men jag har problem med att tanka den, efter 10-20 sekunders tankning så kommer en kaskad av diesel upp i tankhålet 2-5dl, man kan höra hur ljudet ändras i dieselflödet innan det händer och även om man avbryter då så kommer det en kaskad upp efter 2-3sek, har försökt att tanka saktare (lägre flöde) men det hjälper inte mycket. Kan det vara någon luftning som blivit igensatt? Någon som känner igen problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konstigt problem. Tror inte att det är något som är speciellt med just Aquador, så större chans att du får bra svar om du startar en egen ny tråd (Motorbåtsnack / Skriv nytt inlägg) med tydlig rubrik, t ex Tankar diesel - varför kaskad upp ur hålet?

Eller fråga de som jobbar på sjömacken, de borde väl ha varit med om detta förr?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag känner delvis igen problemet att tanka båten. Har också en -07, och det är mycket känsligt hur jag vinklar pumpmunstycket när jag tankar. Jag måste vrida det så att utloppet/spetsen på munstycket pekar lite snett akterut (mot styrbord). Blir inte särskilt ergonomiskt. Om jag inte gör på detta sätt skummar det snabbt upp och i värsta fall ut på däck. Jag har inte undersökt närmare men kan bara gissa att slangen från däck till tank går i en böj som gör att bränsle studsar tillbaka om inte dieselstrålen riktas rätt.

Sen kan du givetvis ha problem med avluftningen, den mynnar ut i friborden strax under tankpåfyllningen. Dock tror jag det skall mycket till för att avluftningen skall sätta igen. Man kan rätt lätt höra och känna om den trycker ut luft när man tankar. Tankar man fullt är det lätt hänt att det börjar spruta diesel ur avluftningen om man är oförsiktig mot slutet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det är samma på min -06a, vilket gör att man är tvungen att hålla tankpipen upp och ner med slangen lodrätt upp och kan inte släppa den under tankningen.. Dock brukar det inte spruta upp någon diesel om man gör fel, snarare slå av pumpen bara.. Det går inte heller att peta ner hela tankpipen i röret, endast någon decimeter går ner i röret. Håller man på detta obekväma sätt går det dock att tanka helt fullt utan några bekymmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att säga, men tycker det verkar vara olika problem. Det finns pumpar som är gjorda för större båtar (större tank, tjockare tillflöde), precis som det finns speciella pumpar där lastbilar tankar diesel (tjockare rör pumphandtaget). Prova en annan sjömack.

Men det konstiga är beskrivningen man kan höra hur ljudet ändras i dieselflödet innan det händer och även om man avbryter då så kommer det en kaskad upp efter 2-3sek -- det kan väl inte bero på att dieseln inte hinner rinna ned fort nog, det som ni andra beskriver?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade precis samma problem med min Flipper 717 (KAD32-Diesel). Den sprutade dieselfontäner när man tankade och jag kunde - precis som du - höra att det var på väg innan det kom. Det var tankluftningen på fribordet som var igensatt. Rensade och allt fungerade igen. Kolla det först är mitt tips. (jag tankade med dunkar tills problemet var löst)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt säker på att det är avluftningsventilen på skrovet som börjat erga ihop.

Man kan se redan på årsmodeler runt 07 att det börjat komma ergbubblor på utsidan av cromet.

Då är det dagt att byta, insidan ser alltid värre ut.

Haft detta problem på en Flipper tidigare.

Inte roliga att byta ut, man får vara acrobat :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen jag tror starkt på teorin med blockerad ventilation, men den sitter ju inte direkt lättillgänglig. Var nere vid båten nyss för att försöka kontrollera om den var täppt och det var ju inte lätt att avgöra. Tror jag tar loss slangen vid tanken och försöker blåsa genom den kanske med lite tryckluft. Det fins två genomföringar som det är två öppningar neråt med metallnät i.

Någon här som vet hur man kommer åt den?

Kan man lossa facket som sitter där över spisen/diskhon?

Någon som vet vilken genomföring det är sett från utsidan?

(Försöker bifoga bild)

Många frågor blev det.

post-10024103-1394237534,5946_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kom åt den ena (till septiktanken) genom luckan framför diskhon men det var precis.

Den andra tror jag du lättast kommer åt om du skruvar loss kylskåpet (sitter bara med fyra skruvar, två från lådsidan och två frammifrån) och drar ut det. Då borde du få bra tillgång till båda. Ett tips är att lägga något, t.ex. en handduk på durken innan så att den inte repas av kylen. 

Bifogar bild tagen genom hålet som blir när man drar ut kylen. Jag tror det är den svarta slangen som syns uppe till vänster i bild.

 

post-10023347-1394237534,7498_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nu är båten hemförd från kapellskär dit den levererades av wuorio.

De skötte affären snygt och levererade som de lovade. Så från 5-9:e gick båten nästan 30 drifttimmar. Bra med tanke på att de lovar 6 månaders garanti. Men lite frågor;

 

Det verkar inte som wallas spisen vill starta , borde inte indikeringen tända direkt ( gul diod) när man slår på hällen? Eller tänder den först efter en stund? Hade triangia köket med mig så jag la inte ner någon större tid på detta.

 

Sen en annan sak, kanske lite värre , vid cirka 3100-3200 varv så började oljetrycksmätaren pendla mellan 4-1 bar . Jag drog givetvis ner och stoppade för att kontrollera oljenivån i motorn och sticka visade då 3/4 av full skadala . När jag sen startade så var problemet borta för att sen dyka upp efter någon timme igen. Körde sen i två dagar utan problem . Någon som vet vad detta kan bero på? Maskinen är en mercruiser / cummins diesel på 320hk.

 

Nu händer detta under garantiperioden så de är nog ingen fara men man blir ju lite orolig.

 

// Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har samma motor, har sen tidigare antecknat vad jag har för oljetryck vid olika varvtal. Vid 1000 varv 3 bar, 3100 varv 4,1 bar. Har aldrig sett mätaren pendla, så jag har inga råd att ge.

Har även skapat en tråd angående denna motor, där vi som inte har vp kan hjälpa varandra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen med med tankningsproblemet, det var så klart ventilationen som var igensatt. Nu sitter en ny ventilationsgenomföring där. Nästan så man är sugen på att få tanka båten igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Är du nöjd med motorn? Jag tror att de är mindre problem med denna modell än motsvarande VP. Vad jag förstått och läst mig till så har de varit mycket trassel med D- motorerna . ( med risk för att få kritik av alla VP ägare ) men vart hittar jag forumet för motorn?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen, nu är det dags för nästa project. Fick mitt ankarspel i fredags, ett engbo 34-4G sånt som ska sitta på höger sida där ventilations ventilen sitter normalt.(bifogad bild) Var nere och kollade i båten och det känns som man behöver ta bort både vattentank och varmvattenberedaren för att komma åt att installera den. Men det är kanske nödvändigt ändå för det verkar som man behöver lite plats bakom vattentanken för ankarlinan. Hur har ni som har ett sådant ankarspel? Står hinken där? Var har ni styrboxen placerad? Det verkar som om det tvåmeters kablar som sitter orginalmonterade på motorn skulle räcka för att montera boxen i samma lucka som man når batterierna genom fast akter om batterierna. Det känns som ett bra ställe det blir korta kablar till elcentralen😊.

Någon som vet hur man gör med ventilations slangen som mynnade ut där spelet nu hamnar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...