Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Jonas478

Aquador 26 HT -- utbyta lite erfarenheter

Rekommendera Poster

Har en del frågor ang Aquador 26 ht -97 med en kad 42:a

Har precis skaffat den men har typ 1000 frågor vad man bör göra med den, innan man kastar den i plurret.

Solceller är ju en sak, vilken sort, och vart monterar man dom bäst?.

Det sitter spritkök i nu, funderar på diesel kök, bra eller inte? Märke?.

Kcr box ja eller nej?.

Vad mer för slags cafetrix finns det att göra med dessa båtar?. Behöver all hjälp jag kan få då jag är nybörjare och hoppas på en kul sommar på sjön med familjen.

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade hoppats på lite mer drag i den här tråden, då många av mina frågor är typ besvarade. Men det är flera år sedan de lades ut och mycket händer på marknaden.

Solceller, kök, kcr boxar mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad säger ni 26ht ägare om den nya uppdaterade versionen av båten som även visas på Allt för sjön? Den heter ju numera 27 ht och säljs endast med Mercurydiesel på 260hk tydligen. Priset ska även ha gått ned med bortåt 400k jmf med förut då det satt VP D4 300 i. Det borde väl påverka andrahandsvärdet på nyare 26ht klart negativt?

Stor förbättring i inredningen dock. Blankpolerad körsbär är utbytt. Jag tyckte båten kändes riktigt fin och modern med klart bättre förarplats och trevligare inredning.

 

Ja,

 

nu har vi varit och tittat på nya 27 HT. Givetvis i allt väsentligt som en 26 HT, men nya träinredningen kändes definitivt som en uppgradering. Intressant att se många småförbättringar som strömbrytare till belysningen nere i ruffen, magnet som håller toadörren öppen, gardiner vid skrovfönstren, fast mörkläggningsgardin i nya takluckan i ruffen och bättre avdelade dynor i u-soffan för att underlätta öppning av motorluckan m.m. Det verkar som att någon på Aguador tänkt till.

 

Dock samtidigt ett par underliga felkonstruktioner. Passagerarstolen satt så högt att även personer av medellängd lär ha skallen i taket. Vid förarplatsen var det två separata stolar. Jag tyckte definitivt inte att ratten var "centrerad" framför den högra av dessa. Kändes lite grand som en Saab V4 om någon minns dessa, men där var ju hela stolen snedmonterad så att vänster fot skulle gå fri från hjulhuset...

 

 

 

/Niklas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul nyhet i brevlådan idag: Praktiskt Båtägande (April 2014) har Aquador 26 på framsidan med rubriken "Finsk fullträff".

 

Inne i tidningen är det 7 sidor med fyra artiklar om vår båt:

Klassikern: "Sportig familjebåt"

Interiör: "Byggd för gästhamn"

Exteriör: "Smidig planlösning"

Besiktningsmannen: "Ta med skruvmejseln"

 

Avslutningen är "Om man inte köper Aquador 26, vad köper man då?"

Nimbus 26 DC

Sea Ray 268 Sundancer

Fjord Dolphin 775

Jo, det var riktigt kul. Var det inte TS själv bakom spakarna;)

 

(Nya forumplattformen har visst medfört att man slängts ut från all trådbevakning, så jag missade detta inlägg tidigare. Man kunde åtminstone ett tag läsa hela tidningen digitalt på livetombord.se)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, nu har jag äntligen löst problemet med flaggstången som alltid sitter i vägen när man ska göra något på badbryggan, hittade ett kapellbeslag i rostfritt som löste allt.

post-101885-0-63113900-1399657778_thumb.jpg

post-101885-0-09361700-1399657801_thumb.jpg

post-101885-0-20322900-1399657824_thumb.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, nu har jag äntligen löst problemet med flaggstången som alltid sitter i vägen när man ska göra något på badbryggan, hittade ett kapellbeslag i rostfritt som löste allt.

Den lösningen var snygg. Är det bara att trycka till eller måste du släppa någon spärr? Har varit med om ett antal situationer som nästan slutat med ofrivilligt dopp pga flaggstången. Kul att du tänkt till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade hoppats på lite mer drag i den här tråden, då många av mina frågor är typ besvarade. Men det är flera år sedan de lades ut och mycket händer på marknaden.

Solceller, kök, kcr boxar mm.

 

Ber om ursäkt. Det är som nån påpekade bevakningen som har försvunnit -- jag trodde inte nån hade skrivit nått i tråden. Råkade se att tråden var uppdaterad nyss. Jag ska försöka svara på dina frågor nån kväll när jag har mer tid (jobbar nu).

 

Ett tips (som sagt tidigare) är att starta egna trådar om specialfrågor (solceller, kök, KCR) som inte gäller bara Aquador 26HT -- för om du har detta i trådens ämne och lägger tråden i rätt forum så är det många fler som ser frågan och kan svara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Kul nyhet i brevlådan idag: Praktiskt Båtägande (April 2014) har Aquador 26 på framsidan med rubriken "Finsk fullträff".

 

Inne i tidningen är det 7 sidor med fyra artiklar om vår båt:

Klassikern: "Sportig familjebåt"

Interiör: "Byggd för gästhamn"

Exteriör: "Smidig planlösning"

Besiktningsmannen: "Ta med skruvmejseln"

 

Avslutningen är "Om man inte köper Aquador 26, vad köper man då?"

Nimbus 26 DC

Sea Ray 268 Sundancer

Fjord Dolphin 775

Jo, det var riktigt kul. Var det inte TS själv bakom spakarna;)

 

(Nya forumplattformen har visst medfört att man slängts ut från all trådbevakning, så jag missade detta inlägg tidigare. Man kunde åtminstone ett tag läsa hela tidningen digitalt på livetombord.se)

 

 

Stämmer om spakarna.  Och det är tidningens redaktör som står bredvid :)

 

Foton togs och intervju gjordes i juni 2013, de har lång framförhållning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, nu har jag äntligen löst problemet med flaggstången som alltid sitter i vägen när man ska göra något på badbryggan, hittade ett kapellbeslag i rostfritt som löste allt.

Grymt smart -- tack!

Jag har direkt beställt ett "Gångjärn för bågar", ser fram emot att montera innan sjösättning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har en del frågor ang Aquador 26 ht -97 med en kad 42:a

Har precis skaffat den men har typ 1000 frågor vad man bör göra med den, innan man kastar den i plurret.

Solceller är ju en sak, vilken sort, och vart monterar man dom bäst?.

Det sitter spritkök i nu, funderar på diesel kök, bra eller inte? Märke?.

Kcr box ja eller nej?.

Vad mer för slags cafetrix finns det att göra med dessa båtar?. Behöver all hjälp jag kan få då jag är nybörjare och hoppas på en kul sommar på sjön med familjen.

Tack på förhand.

Hej, jag installerade solpaneler förra året och mitt val blev två från seasea pga att dom passade så bra mellan luckorna. http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=70220

Samtidigt passade jag på att optimera laddningen på förbrukarbanken, man märker helt klart skillnad det ska bli 20-30% mer som man kan utnyttja av banken.(den hanterar strömmen från solpanelerna oxå)

http://www.ctek.com/se/sv/chargers/D250S%20DUAL

http://www.ctek.com/se/sv/chargers/SMARTPASS

 

Sen la jag på en övervakning så man har en ungefärlig koll på hur banken mår.(mätaren till vänster är vattentanken)

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=3851

 

/Bernte

post-101885-0-25002700-1400006983_thumb.jpg

post-101885-0-34781900-1400007024_thumb.jpg

Redigerad av Bernte-AQ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aquafun,

Har funderat på din grundfråga: "Har precis skaffat den... hoppas på en kul sommar på sjön med familjen... vad man bör göra med den, innan man kastar den i plurret" ?

 

Du skrev 3 april = Nu är båten väl redan sjösatt, gissar jag?

 

Och jag tycker du ska fokusera på kring-grejer som gör att familjen trivs:

Grill

Badleksaker för barnen (varsin stor simring räcker långt att leka med)

kanske en gummijolle?

12V mobilladdare

Solkräm

Båtapotek (plåster, huvudvärkstabletter, mm)
+ säkerhet: extra ankare, extra vattendunk, bra GPS-plotter

Sedan i höst, då är det dags att summera erfarenheterna och skriva en lång önskelista vad ni vill förbättra under vintern för att nästa sommar ska bli ännu bättre.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Stämmer om spakarna.  Och det är tidningens redaktör som står bredvid :)

 

Foton togs och intervju gjordes i juni 2013, de har lång framförhållning.

 

 

Respect.

 

Kul :)

 

Då kan du kalla dig omslagspojke nu ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Hej, nu har jag äntligen löst problemet med flaggstången som alltid sitter i vägen när man ska göra något på badbryggan, hittade ett kapellbeslag i rostfritt som löste allt.

Grymt smart -- tack!

Jag har direkt beställt ett "Gångjärn för bågar", ser fram emot att montera innan sjösättning.

 

 

Har varit ute en sväng i helgen och konstaterat att det blev precis så bra som jag hoppades.

Badbryggan är ingen hiderbana längre!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla Aquador ägare

 

Är lite nyfiken på en AQ 26 Dc eller HT. För mig spelar det inte så stor roll om det är Ht eller Dc.

 

Nu till min fråga:

Hur ser ägarkostnaderna ut för er som har dessa båtar? Har fått för mig att Kad maskiner och alla andra VP dieslar är grymt dyra att äga, service, reparationer mm. Hur löser ni vinterförvaring? Någon som har sin båt på trailer/båtvagn? Vad räknar ni med för värdeminskning (om ni räknar med någon sådan). Någon som har bensinmotor i denna typ av båt? I så fall vad är er upplevelse?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej, nu har jag äntligen löst problemet med flaggstången som alltid sitter i vägen när man ska göra något på badbryggan, hittade ett kapellbeslag i rostfritt som löste allt.

Grymt smart -- tack!

Jag har direkt beställt ett "Gångjärn för bågar", ser fram emot att montera innan sjösättning.

 

 

Har varit ute en sväng i helgen och konstaterat att det blev precis så bra som jag hoppades.

Badbryggan är ingen hiderbana längre!

 

 

Jag har också beställt ett gångjärn. Firman som säljer börjar väl snart grubbla över den plötsliga försäljningsökningen... Men gångjärnet har ju samma diameter som flaggstångsfästet... Hur har du kopplat ihop dessa? Har du sågat av en rundstång i trä för att foga ihop?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hej, nu har jag äntligen löst problemet med flaggstången som alltid sitter i vägen när man ska göra något på badbryggan, hittade ett kapellbeslag i rostfritt som löste allt.

 

Grymt smart -- tack!

Jag har direkt beställt ett "Gångjärn för bågar", ser fram emot att montera innan sjösättning.

Har varit ute en sväng i helgen och konstaterat att det blev precis så bra som jag hoppades.

Badbryggan är ingen hiderbana längre!

 

Jag har också beställt ett gångjärn. Firman som säljer börjar väl snart grubbla över den plötsliga försäljningsökningen... Men gångjärnet har ju samma diameter som flaggstångsfästet... Hur har du kopplat ihop dessa? Har du sågat av en rundstång i trä för att foga ihop?

I leden som jag fick satt det en reduceringshylsa i den ena delen och på min flaggstång var det en hylsa av rostfritt stål, så jag skruvade loss den från flaggstången kapade så att längden passade till ledens djup och använde reduceringen som var med, sen tog jag en bit rundstav från ett kvastskaft fick svarva av så att hylsan som satt på flaggstången passade, kapade i lagom längd så att hylsan gick in lite i leden.

post-101885-0-95436000-1400533119_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla Aquador ägare

 

Är lite nyfiken på en AQ 26 Dc eller HT. För mig spelar det inte så stor roll om det är Ht eller Dc.

 

Nu till min fråga:

Hur ser ägarkostnaderna ut för er som har dessa båtar? Har fått för mig att Kad maskiner och alla andra VP dieslar är grymt dyra att äga, service, reparationer mm. Hur löser ni vinterförvaring? Någon som har sin båt på trailer/båtvagn? Vad räknar ni med för värdeminskning (om ni räknar med någon sådan). Någon som har bensinmotor i denna typ av båt? I så fall vad är er upplevelse?

 

Värdeminskning ska du helt klart räkna med, och det blir troligen den största kostnaden. Det är snart 6 år sedan vi köpte vår 26 HT och en snabb titt på Blocket visar att priserna verkar ha gått ned ungefär 200 tkr över hela linjen, för respektive årsmodell. Säg att en diesel inombordare är värdelös efter 30 år och att skrovet är "slut" efter 50 år, då skulle du i snitt skriva av båten med 2,5% per år. Men kurvan lutar såklart brantast nedåt i början... Om jag minns rätt hade vi 30.000 kronor per år i vår kalkyl och det verkar stämma hyfsat.

 

Ränta på pengarna ska vara med i en korrekt kalkyl, vare sig du tar extra lån på huset eller missar att placera pengarna så att de får avkastning. Vi har 10-årslån med 4% ränta. Netto efter skatt 24.000 kronor per år.

 

Service av vår KAD44 + drev har varierat lite beroende på om remmar behöver bytas, kostar väl i snitt 10.000 kronor per år hos auktoriserat varv. Viktigt att detta görs av ett proffs tycker jag, så att båten känns trygg och för att minska risken att semestern blir förstörd.

 

Försäkring har vi betalat i snitt 8000 kronor för, varierar mellan bolag och region i Sverige.

 

Vinterförvarning: Grundinvestering för bockar, täckställning och presenningar cirka 20 tkr (håller minst tio år, men säg 2.000 kronor per år. Vi betalar för transport av båten hem bakom garaget med kranbil, kostar för två transporter per år inkl moms cirka 8.000 kronor.

 

Vårrustning: bottenfärg, vax, nya batterier vart fjärde år, köpa nytt av prylar som går sönder... summa kanske 5.000 kronor per år?

 

Diesel: vi åker inte så långa sträckor. Summa per år ungefär 600 liter = max 10.000 kronor.

 

30 + 24 + 10 + 8 + 2 + 8 + 5 + 10 = 97 tkr per år

 

Jag tycker man ska jämföra med vad charterresor kostar. För en familj med 3 barn så räcker väl 97 tkr nätt och jämt till en resa till Medelhavet på sommaren och en till Thailand vid jul?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jonas478, dina inlägg är som vanligt sakliga och helt i min smak. En fråga bara ang. räntan. Nu vet jag iofs inte om du har lån på båten eller bakat in det i andra lån eller bara så lyckligt lottad att du inte behöver ta ett lån men... räknar du med kapitalkostnad plus ränta på ett ev. lån? Som jag ser det bör man ju räkna med  ca 2,5-3 % ränta på det bundna kapitalet sen tillkommer ju ränta om man behöver ta lån på båten. Det är kanske så du menar i ditt inlägg men i så fall ville jag bara förtydliga.

 

Sen verkar det som att du inte har med kostnad för båtplats men det kanske du löser genom att ha en egen? Stort grattis till dig i så fall!! Sen tillkommer ju hamnavgifter mm men det varierar ju mkt på hur man använder sin båt. Själv är jag mer ett fan av naturhamnar.

 

För övrigt kan jag bara konstatera att jag hamnade runt 87 tkr när jag gjorde min kalkyl härmodagen och det var väl säkert till viss del en glädjekalkyl. När jag ser att du landar in precis under 100 tkr så får man kanske inse att det är vad det kostar att äga och driva en båt av detta slaget. Lite skrämmande dock, tycker det är mycket pengar.

 

För att få ner ägandekostnaderna funderar jag på att skaffa en båtvagn, bor nära hamnen, låta den lokala bonden köra hem båten för en 500-ing, pressa inköpspriset maximalt för att undvika alltför kraftigt värdetapp, ev göra service själv (men det kan ju påverka värdet på båten så negativt att det inte lönar sig). Fler förslag som kan få ägandekostnaden att minska?

 

Tack hur som helst för ett sakligt och bra inlägg.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant diskussion om ägandekostnader, som även varit uppe i andra trådar. Jag tycker helt klart att jämförelsen med två semesterresor per år är intressant och vettig. Det som ställer till det i den jmf är dock den otroligt korta säsongen enligt mig. Personligen skulle jag bara ställa båtkostnaden mot en semesterresa per år (den på sommaren). Solresan på vintern kommer du garanterat att vilja åka på iaf. Om man nu inte är en så stor båtfantast att man kan "leva på" den korta sommarsemestern med båten hela tiden till nästa säsong.

 

Ta med värdeminskning i kalkylen eller inte är inte helt självklart enligt mig. Visst, har man tightast möjliga amorteringsplan som följer ett uppskattat andrahandsvärde och man bara räknar med att behålla båten ett visst antal år så kan det vara relevant. Annars ser jag det mest som pengar man förlorar "på pappret" och aldrig riktigt ser i verkligheten. Men det är ju mitt personliga sätt att se på saken.

 

Det enda som är hugget i sten och som är 100% sant är att det kostar att ha båt. Mer än vad alla ursprunliga kalkyler säger får du räkna med.

Det kommer att vara oväntade (ibland dyra) saker som går sönder. Du kommer att bli lockad att köpa massa dyra tillbehör/modfieringar etc. Fler och fler tröttnar på att göra vår och höstrustning själva och låter varvet göra det etc. Jag rekommenderar att lägga iaf 20% luft i den ursprungliga kalkyl som du gör.

Båtplats blir ju klart billigare att gå med i en klubb om man inte har tillgång till båtplats på annat håll. Nackdelen är ju såklart att man förväntas ställa upp på diverse arbetsdagar, vaktpass etc. Där är ju frågan bara hur du värderar din egen tid som du får lägga ned jmf med att betala mer för att ligga i en marina men slippa bidra med egen tid.

Lycka till med båtägandet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här kommer kanske den "minsta" frågan i denna tråd.

 

Var i Aq 26:an förvarar ni er båtshake?  

 

I våra tidigare båtar har vi alltid förvarat båtshaken lätt tillgänglig inne i båten på en soffa längs skrovsidan så att den snabbt kan langas ut om någon t.ex. tappat en fendert i sjön. Detta går inte i Aquadoren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har en teleskop-hake liggande på insidan av det vänstra fönstret.

Redigerad av Bernte-AQ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På styrbordssidan längs med soffryggen. Haken nedtryckt i springan bakom soffryggen. Teleskoplängd alltid så att jag når från badbryggan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jonas478, dina inlägg är som vanligt sakliga och helt i min smak. En fråga bara ang. räntan. Nu vet jag iofs inte om du har lån på båten eller bakat in det i andra lån eller bara så lyckligt lottad att du inte behöver ta ett lån men... räknar du med kapitalkostnad plus ränta på ett ev. lån? Som jag ser det bör man ju räkna med  ca 2,5-3 % ränta på det bundna kapitalet sen tillkommer ju ränta om man behöver ta lån på båten. Det är kanske så du menar i ditt inlägg men i så fall ville jag bara förtydliga.

 

Sen verkar det som att du inte har med kostnad för båtplats men det kanske du löser genom att ha en egen? Stort grattis till dig i så fall!! Sen tillkommer ju hamnavgifter mm men det varierar ju mkt på hur man använder sin båt. Själv är jag mer ett fan av naturhamnar.

 

För övrigt kan jag bara konstatera att jag hamnade runt 87 tkr när jag gjorde min kalkyl härmodagen och det var väl säkert till viss del en glädjekalkyl. När jag ser att du landar in precis under 100 tkr så får man kanske inse att det är vad det kostar att äga och driva en båt av detta slaget. Lite skrämmande dock, tycker det är mycket pengar.

 

För att få ner ägandekostnaderna funderar jag på att skaffa en båtvagn, bor nära hamnen, låta den lokala bonden köra hem båten för en 500-ing, pressa inköpspriset maximalt för att undvika alltför kraftigt värdetapp, ev göra service själv (men det kan ju påverka värdet på båten så negativt att det inte lönar sig). Fler förslag som kan få ägandekostnaden att minska?

 

Tack hur som helst för ett sakligt och bra inlägg.

 

Räntan -- som jag lärt mig tänka (ekonomutbildning) är ränta = kapitalkostnad. Om du investerar egna pengar, så är kostnaden ändå (nästan) densamma som om du hade lånat. Alla som har något lån överhuvudtaget, de har amortering som alternativ = samma ränta. Skillnaden är aldrig mer än skillnaden mellan bästa sparränta och bästa låneränta du kan få. Just nu tar t ex SBAB efter rabatt 2.35% för rörligt bolån och på vårt sparkonto där får vi 2,00%. Skillnaden på 0,35% för ett miljonlån efter skatteavdrag är 2450 kronor per år.

 

Båtplats -- stämmer att jag glömde den. Båtklubben är så billig att jag ser den som ett nöje. 2500 kronor ungefär = 100 tkr jämnt totalt. Brukar boka min nattvakt i juni, när det ofta är väldigt vackra nätter och då trivs jag med att vandra runt på bryggorna...

 

Få ned ägandekostnaderna -- den drastiska lösningen är att hyra ut båten de veckor du ändå inte använder den. Har sett att Aquador 26 HT kostar ungefär 10.000 kr/vecka högsäsong.

 

Thundergod -- du skriver att värdeminskning är "pengar man... aldrig riktigt ser i verkligheten". Det stämmer att den är en uppskattning fram tills du lyckas sälja båten. Men i dagens Sverige, utan inflation, så ska begagnade båtar vara billigare än nya = falla i värde. Och eftersom det syns tydligt på Blocket att begärt pris för Aquador 26 HT idag har gått ned långt under det jag betalade för motsvarande båt för 6 år sedan, så går det att göra en bra prognos för hur stor värdeminskningen är. Största skillnaden jämfört med en bil tycker jag är att folk i snitt byter bil lite oftare... Fast jag har haft samma bil i över 10 år nu.

Redigerad av Jonas478

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jonas 478

Det där med räntan väljer jag att se så här istället:

1. Kostnaden för att binda kapitalet, dvs på en båt för, säg 600000 varav jag lägger 300 kontant och med en bästa inlåningsränta på 2% så blir kostnaden 300000 x 0,02 = 6000X0,7 = 4200:- per år som jag förlorar i och med att jag låser pengarna i båten.

2. Sen räknar jag ytterligare med en kostnad för ev ränta. Jag brukar räkna med en snittränta på 5% över tid vilket ju i dagens läge kanske är lite högt men det är bättre att vara garderad tycker jag. Vid 5 % ränta samt 300 i lån så kostar detta mig 15000 före skatteavdrag per år.

Vet inte vad du tycker om ovanstående resonemang men om jag förstår ditt sätt att räkna rätt så räknar du bara skillnad in- och utlåningsränta gånger priset på båten? Det känns spontant som att det blir lite för snävt räknat, tycker jag iaf.

 

Angående att hyra ut båten för att pressa så är det inte ett alternativ för mig. I detta fallet är jag egoist och vill ha båten reserverad för mig. Bor dessutom så nära min hamn att jag vill kunna båten på spontanutflykter när väder och andan faller på.

 

Ser egentligen bara pressat inköpspris som ett vettigt sätt att få ner ägandet och det är ju inte så lätt, i varje fall inte på dessa båtar som ju är väldigt populära.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!   har ytterligare en fråga, är det nån som vet det typ xakta djupmåttet med drevet max uppe respektive max nere?.  sitter en kad 42 i min båt och kollar på en båtplats, men det finns en del sten på ca 110 cm djup.  bör jag vara orolig för dem?.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!   har ytterligare en fråga, är det nån som vet det typ xakta djupmåttet med drevet max uppe respektive max nere?.  sitter en kad 42 i min båt och kollar på en båtplats, men det finns en del sten på ca 110 cm djup.  bör jag vara orolig för dem?.

 

 

Så här står det i instruktionsboken till 26HT:

 

Djupgång med maximalt tillåten last 0,90 m

 

Jag antar att denna uppgift är med drevet i djupaste läget. Om du trimmar upp i beachläge borde du väl klara dig annat än vid extremt lågvatten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har en nyinköpt Aquador 26 DC från 2008 med D6-350 och all extrautrustning som gick att få då. Dock blir jag inte riktigt klok på elsystemet.

 

Bild 1 visar huvudcentralen. Service Battery bryter strömmen till förbrukarna och F1-F3 tillhör dessa. Start Battery bryter strömmen till startmotorn, men vilken funktion har vippströmbrytaren till höger? Till vad hör F4 och F5? Vad är AUX Switch? Till vad hör F6 och F7?

 

Bild 2 visar elcentralen vid förarplatsen. Jag hittar förklaringar från F1 till F14, men vad är F15 till F19?

 

Finns det någon huvudströmbrytare till ankarspelet?

 

Finns det någon huvudströmbrytare till bogpropellern?

 

Tack/Martin

post-71800-0-76595600-1402260060_thumb.jpg

post-71800-0-35835900-1402260099_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Har en nyinköpt Aquador 26 DC från 2008 med D6-350 och all extrautrustning som gick att få då. Dock blir jag inte riktigt klok på elsystemet.

 

Bild 1 visar huvudcentralen. Service Battery bryter strömmen till förbrukarna och F1-F3 tillhör dessa. Start Battery bryter strömmen till startmotorn, men vilken funktion har vippströmbrytaren till höger? Till vad hör F4 och F5? Vad är AUX Switch? Till vad hör F6 och F7?

 

Bild 2 visar elcentralen vid förarplatsen. Jag hittar förklaringar från F1 till F14, men vad är F15 till F19?

 

Finns det någon huvudströmbrytare till ankarspelet?

 

Finns det någon huvudströmbrytare till bogpropellern?

 

Tack/Martin

Vippströmbrytaren går till kylskåp och wallasvärmaren så att dessa kan vara igång med allt annat avslaget.

 

Aux switch går till bogpropeller och ankarspel.

 

Säkringarna har jag inte full koll på från sängen.

 

Har du instruktionsboken med el-schema?

 

Stort grattis till båten:-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...