Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Jonas478

Aquador 26 HT -- utbyta lite erfarenheter

Rekommendera Poster

Hej, har kanske inte kalasbra svar på dina frågor men kan bekräfta att hinken för ankarlinan står längst bak på styrbordssidan. Har ett originalmonterat spel, och då är hinken rektangulär och passar bra i utrymmet. Vet inte om din motor är lika hög som VP-D6, men håller med att det borde vara svårt att få in hinken. Man kan montera av skottet bakom motorluckan/aktersoffan men vet ej om det räcker. Har långt tidigare i tråden reflekterat över uppgiften att en del ägare eftermonterat 95-l vattentank, men förstår inte hur detta kan göras utan att lyfta ur motorn.

 

Styrenheten till spelet sitter i mitt fall på motorrummets förliga styrbordsskott, framför VVB och EVC-box. Gissar att det är säkrare om den sitter på skott än på durk (vatten/fukt...)

 

Ventilation har jag på babords torped, men tror inte det är någon slang ansluten. Behövs detta om man har diesel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min 26HT har en D4 monterad. Jag är inne på mitt tredje år med båten och varje gång jag skall pyssla i motorn så blir jag frustrerad över hur tajt allting är och svårt att komma åt.

Det syns att man kan skruva loss en platta under soffa och bakom motorluckan. Dock verkar det ingen snabb grej då man behöver lossa en metallram och gummilist.

Min fråga: har någon av er lossat den och hur mycket hjälper det i praktiken? Sist när jag bytte bakre anod till sötvattenskylningen så var det så tajt att jag fick blåmärken och rivmärken av att sträcka in armen i det tajta utrymmet ovanför motorn. 

/S

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förstått det som att DPH-dreven har hydrualiken på utsidan, tex PT-kolvarna, vilket gör att en större motor får plats i motorrummet, men nackdelen är att motorn hamnar längre bak (tex jämfört med kad-serien) i just fallet med AQ26.

 

Det blir som du säger grymt trångt att byta anod i värmeväxlaren, serva turbon, inspektera avgasrisern m.m. Jag har i samband med service låtit byta PT-slangar, och det var enligt varvet komplicerat. Man hotade med att behöva lyfta motorn, men det gick genom att montera bort soffskottet.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma typ av Engbo ankarspel, troligen monterat av Flippermarin i Täby när båten var ny 2003.

Hink för linan -- finns inte i min AQ26, den blyade ankarlinan ligger löst bakom vattentanken. Jag undrar om det är någon fördel med hink, linan ligger väl ändå kvar bakom tanken? Jag har tänkt att det är bra att linan ligger hyfsat fritt så att den har lättare att torka av värmen från motorn.

Ventilationsslangen -- Vet inte, vad ventilerar den slangen?

Extra inspektionslucka -- finns monterat på min båt, mellan ankarspelets motor och ankarhållaren på bilden. En rund lucka med vridlock (typ kajak). Gissar att det underlättar med ett hål där vid monteringen av spelet?

Huvudströmbryrare till ankarspelet -- min sitter närmast innanför luckan som syns på din bild, på väggen. Är väl ett bra ställe att placera säkringen och kanske hjälper för att kablarna ska räcka?

Berätta gärna hur det gått med monteringen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina trimplan Bennett lyser fint på display men reagerar inte på knapptryckningarna. Inget ljud eller nån rörelse alls. Från att fungerat tidigare under denna säsong. I trouble shooting på Bennetts hemsida så skall man kolla säkringar och om kontakterna oxiderat. I en 26a, var sitter dessa första kontrollpunkter någonstans? Har själv inte den blekaste aning hur man hittar till vad de kallar HPU med orange sladd etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag är nybliven ägare till min drömbåt sedan många år tillbaka. En Aquador 26HT D4 260 från 2008. Hittils är jag helnöjd med NÄSTAN allting.

Min båt har tyvärr ett stort irritationsmoment som jag verkligen är laddad att åtgärda. Det luktar rejält från WC/septitanken! Någon har tidigare skrivit om problem med avloppsslangen efter några år men i detta fallet tror jag inte att jag kommer undan med att byta denna eftersom slangen ser jättefin ut samtidigt som det luktar oerhört mycket latrin. Är det någon som har erfarenheter av om Aquadors septimontage har svagheter, lättäpta avluftningar, läckande anslutningar eller liknande? Vet någon om ev läckage letar sig hela vägen ner i kölsvinet eller något toftutrymme?

Skulle det snarare vara ett vanligt båtWC-problem kan jag naturligtvis starta en egen tråd men jag är i första hand väldigt nyfiken på just min aquadorfränders erfarenheter av detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det luktade en del avlopp i min båt med tidigare i somras. Lösningen för mig har varit att spola/skölja ganska mycket efter användning, speciellt efter tvåan. Använder även toalettkemikalier vilket gjort att odören i princip försvunnit. Problem är ju att septitanken fylls på snabbare då :-(

 

Dock så verkar det som backventilen börjar läcka redan efter en säsong (båten är en 2011). Märkte inte något första säsongen, lite förra året och nu i år börjar det märkas, speciellt vid körning i hård sjö. Då kan det tyvärr baklänges fyllas på med en skvätt av bättre begagnat vatten i toaletten, inte trevligt!

Min bekanta har likadan båt av årsmodell 2001 och i hans båt läcker det ännu mer baklänges - därav att jag antar att backventilen är något man bör byta hyggligt ofta för att undgå riktigt jobbiga läckage/återrinningar av skitvatten.

Om detta är specifikt för Aquador 26 eller inte vet jag inte. Men självklart så spelar det roll med position av toalett, slangens dragning och septitankens placering i förhållande.

 

Kort sagt, skölj system och använd lite väldoftande kemikalier.

 

Lycka till!

/Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toan som sitter i 26HT är en standardmodell som är monterad i massor av båtar. Har sett den i ett par olika båttillbehörsaffärer. Så verkar troligt att detta är ett utbrett båtWC-problem.

slangen ser jättefin ut -- Min gamla septislang var också vit och blank på utsidan. Men inte inuti. Problemet är att slangen för varje år blir allt mindre gastät. Jag kan rapportera att vårt problem med dålig lukt försvann HELT efter att jag bytte till ny septislang (denna tråd 20 maj). Och det är väl ganska självklart att det som luktar illa finns inuti septislangen?

Aquamartin: Använder även toalettkemikalier vilket gjort att odören i princip försvunnit -- jag undrar då om du tömmer septitanken i havet eller med däckstömning i hamn? Det är inte schysst mot miljön att släppa ut extra kemikalier i skärgården bara för att du ska slippa att det luktar toa.

Backventilen -- måste helt klart bytas ibland. Den är billig och jag har bytt den varannat år. Det hjälper också att vrida handtaget så att toapumpen är låst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flippermarin har lagt ut en film på 10:45 som visar en uppdatering av Aquador 26:

http://www.flippermarin.se/nya-aquador-26-daycruiser-flipper-marin-stockholm

Det som främst är nytt är att de har tagit bort taxidörren fram och därmed har det blivit högre i tak med mer utrymme och plats för några extra förvaringsfack fram i förpiken. Jag skulle inte vilja vara utan dörren fram, den är perfekt när vi lastar i/ur båten vid bryggan, men jag erkänner att nu när barnen är större används den inte så mycket, eftersom förpiken är bäddad större delen av tiden.

Är även synd att de tagit bort fördjupningen fram på fördäck. Tryggt att lägga skor och annat där och bekvämt för de som vill sitta fram när vi åker (bara i låg fart är vår regel).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aquamartin: Använder även toalettkemikalier vilket gjort att odören i princip försvunnit -- jag undrar då om du tömmer septitanken i havet eller med däckstömning i hamn? Det är inte schysst mot miljön att släppa ut extra kemikalier i skärgården bara för att du ska slippa att det luktar toa.

Som svar - jag släpper inte ut i havet, utan vi använder septistationer! Därav att jag ser det som ett problm att behöva pumpa extra för att hålla rören någorlunda luktfria, septitanken håller då cirka 2-3 dagar, beroende på möjlighet att använda landbacken för diverse ändamål...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en kanoon båt

Jag har oxå en 2008 med original slang som nog får lov att bytas i höst. Backventilen bör bytas vart annat år o rengöras grundligt mellan året har även jag noterat. Jag bytte i våras till jabos(som jag tror du har o nämnts ovan) utvecklade spolpump med lås som funkat utmärkt i år. Har du kanske fått spill av läckande backventil ner i avloppet i toan... Häll ner vatten i densamma o låt pumpen spola ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att smörja upp backventilen (joker valve) med lite matolja då och då så håller den längre, häll helt enkelt en skvätt olja i toan och pumpa ett pumpslag eller två. Sen har jag alltid en reserv-joker med mig plus en enkel hävertpump för några tior så jag kan tömma ut (genom fönstret) de sista decilitrarna som rinner tillbaka inför eventuellt meckande.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok tack allihop för de snabba svaren! Jag hoppas kunna bidra tillbaka längre fram.

Utefter era erfarenheter kommer jag börja med att byta slangen och pumphuset till ett nytt twist and lock. Kan helt klart vara värt en knapp tusing att byta hela huset efter 6 säsonger eftersom jag då även får backlåsningen. Sedan får jag gå över rörklämmorna samt försöka säkerställa så att avluftningen inte tätat igen. Håll tummarna :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Som ett litet generellt tipps kan jag rekommendera att kolla igenom Jabscos youtubevideos för hur man byter dessa ventiler innan man skrider till verket.. Det är enklare än man tror i vissa fall men kan ändå vara bra att titta igenom först - man behöver inte ta hjälp av ett varv om man inte har tummen mitt i handen.. Lite risk för spill finns det nog dock dessvärre..

http://www.youtube.com/user/JabscoMarine?feature=watch

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skön film, helt utan anspråk på proffsig produktion!

Håller med i stort, gropen fram är mycket praktisk - speciellt med små barn som vi har. De gillar även att sitta och åka i gropen när man kör långsamt i kanaler, precis som du skriver. Dessutom är det en naturlig skoförvaring när man kommer ombord från landbacken - mycket bra. Det är inte ofta man sitter nere i ruffen och saknar utrymmet, även om jag ibland slår i benen i den uppfällda stegen då vi har extramadrasser i förpiken som gör utrymmet under lite lågt..

I övrigt är det inget nytt i Aquadoren (jämfört med vår -06a), bortsett från den ytterst plastiga konsollen på förarplatsen som kom för några år sedan som jag inte skulle byta till för alla pengar i världen. Den känns inte helt OK helt enkelt.. Jag har förstått att HT modellen har behållt gropen så långe - eller är det ändrat på årets modell?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ändringen fram på 26 DC även gäller 26 HT:

Jag trodde det eftersom de två varit väldigt lika förut. Men kanske inte?

Försökte hitta info på finska sajten aquador.fi men den verkar nedlagd. Det jag hittar nu är

http://www.aquadorboats.fi/index.php?page=26-ht

som tyvärr är mycket sämre än gamla sajten. Hittar inga extra bilder eller broschyrer som PDF alls där. Och även om det ser ut att vara en fördjupning kvar fram på den enda bilden på 26 HT så kan det vara ett gammalt foto.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att se någon skillnad på teckningarna på aquadorboats.fi som visar båtarnas layout.

Här är 26 DC:

post-15068-1394237609,6311_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och här är teckningen som visar nya 26 HT:

Jag tycker inte det ser ut som någon fördjupning fram där heller. Någon annan som hittar bättre info?

post-15068-1394237609,6516_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger in den gamla planeringen av Aquador 26 (gemensam för DC och HT) som finns inlagd 13 oktober 2008 här en gång till, vänd åt samma håll:

post-15068-1394237609,6767_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske en dum fråga men vad är de för modell med lås och vad skiljer den mot originalet?har en -07 som också behöver en ny backventil då de fyller på i stolen vid sjögång . Men de får bli ett höstprojket.

 

 

Är de förresten någon som vet vart tyngdpunkten ligger på,en 26ht? Måste bygga om båtvagnen och ska montera en enkel axel i stället för de 3 jag har idag. Då däcken är av vanlig släpvagnstyp och de jag ska byta till kommer från en traktorkärra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som du skriver i något inlägg är hemsidan inget vidare, ej heller katalogerna. Bara livsstilsbilder utan särskilt mycket info. Ofta fel bild till fel båt, stickkojen på 26'an har väl i flera år varit 23'ans. Planskissen du la in i inlägget jag citerar visar bakochframvänd toalett.

 

Kan tyckas vara randanmärkningar, men jag irriterar mig på slarv samt avsaknad av info när jag sitter och dreglar över nästa båt;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din första fråga rör väl toaletten. Det är en Jabsco, finns variant som heter twist and lock där man låser backflödet genom att vrida pumphandtaget (tror jag). Man kan köpa pumphus med denna funktion till äldre toaletter överallt i båttillbehörsbutiker.

 

Tyngdpunkten kan jag inte svara på, men det måste variera en del beroende på motor. En VP bensin väger väl bara ett par hundra kilo, en D6 runt 750 kg. Hursom blir tyngdpunkten rätt långt akteröver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toapump som går att låsa -- Tack Arne för förklaring. Nu minns jag att vår besiktningsman klagade på toapumpen när vi köpte 2008 (på vår båt som sjösattes första gången 2004) så då bytte firman som sålde till en ny Jabsco toapump. Så därför har vi twist and lock på vår, vilket delvis hjälper mot backflöde (men inte helt). Och det är nog fler som behöver byta toapump efter 4 år.

Tyngdpunkt -- en idé jag fick är att betala för att hissa upp båten med en kran som tillåter att båten roterar (det normala på lastbilar med kran). Vänta tills båten hänger stilla och rotera den sedan ett varv samtidigt som någon håller en grov blyerspenna eller liknande stilla mot botten -- då borde det bildas en cirkel i botten av båten, där centrum är mitt under tyngdpunkten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående tyngdpunkt - bra idé, men tyvärr lär den rotera runt upphängningspunkten/kranens krok och med slingen t.ex. 4 meter från varandra så vet man bara att tyngdpunkten är någonstans där emellan, kanske lite för oprecist. Men be en lyftkransförare lyfta försiktigt med 1 eller två sling nära varandra och prova sig fram var tyngdpunken ungefärligen är - alltså lyfta försiktigt någon decimeter, inte ens lyfta ur vattnet.

Allmänt så lär en lyftkransförare kunna hjälpa till ganska lätt med att avgöra tyngdpunkt, de är ju erfarna och jar säkert någon egen bra idé!

Mvh

Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det klart att kranens krok är inblandad -- MEN när båten hänger stilla (som jag skrev), då hänger båtens tyngdpunkt lodrät under kranens krok. Åtminstone tycker jag att det borde vara det som är definitionen på en lodlinje.

Och då kommer rotationen att ske runt lodlinjen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag måste ju dessvärre bygga om vagnen innan båten lyfts upp.

Som någon srev ligger tyngpunkten långt bak , har ju en 6 cylindrig cummins diesel som nog väger lite. Men tittar man i handboken som följde med så visas ju vart lyftstropparna ska monteras så någon stans där emellan är de men jag hade hoppats att någon hade sagt att den ligger, säg 1 m från aktern. Så hade ja kunnat måtta från akterkant på vagnen och monterat den nya hjulaxeln .

 

 

Går de att bygga om en befintlig toalett eller är de stort ingrepp?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu svarar jag på mitt eget inlägg. Tyngdpunkten på en Aquador 26 ht ligger cirka 2 meter framför bakkant på akterspegeln. ( fick ja erfara i lördags vid upptagningen )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bakkant -- är det vid kölen, i inbuktningen där drevet sitter?

Eller den bakkant som syns från sidan, där trimplanen sitter?

(finns väl ingen akterspegel på en 26HT egentligen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Aquador 26HT med Volvo Penta KAD300 DP-G propeller C4 ger toppvarvtal på endast 2950 rpm. Hastigheten då dryga 31 knop. Stigning upp i plan är lite trög ...

Rekommendationen är visst att KAD300 borde gå på ca 3800 rpm toppvarvtal.

Är lösningen att byta propeller med mindre stigning (C3?) eller kan det vara något fel på turbon (som lär skall kopplas in på ca 3000 varv.

Förövrigt ger 2600 rpm 26 knop som är en lämplig marchfart.

tacksam för synpunkter i frågan!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Jag tycker det låter som du har normala prestanda men att varvräknaren visar fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...