Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Jonas478

Aquador 26 HT -- utbyta lite erfarenheter

Rekommendera Poster

 

Hej,

 

Har en nyinköpt Aquador 26 DC från 2008 med D6-350 och all extrautrustning som gick att få då. Dock blir jag inte riktigt klok på elsystemet.

 

Bild 1 visar huvudcentralen. Service Battery bryter strömmen till förbrukarna och F1-F3 tillhör dessa. Start Battery bryter strömmen till startmotorn, men vilken funktion har vippströmbrytaren till höger? Till vad hör F4 och F5? Vad är AUX Switch? Till vad hör F6 och F7?

 

Bild 2 visar elcentralen vid förarplatsen. Jag hittar förklaringar från F1 till F14, men vad är F15 till F19?

 

Finns det någon huvudströmbrytare till ankarspelet?

 

Finns det någon huvudströmbrytare till bogpropellern?

 

Tack/Martin

Vippströmbrytaren går till kylskåp och wallasvärmaren så att dessa kan vara igång med allt annat avslaget.

 

Aux switch går till bogpropeller och ankarspel.

 

Säkringarna har jag inte full koll på från sängen.

 

Har du instruktionsboken med el-schema?

 

Stort grattis till båten:-)

 

Strålande, tack! Jodå, jag har instruktionsboken, men den stämmer inte riktigt och ger inte beskrivning till alla säkringar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej,

 

Har en nyinköpt Aquador 26 DC från 2008 med D6-350 och all extrautrustning som gick att få då. Dock blir jag inte riktigt klok på elsystemet.

 

Bild 1 visar huvudcentralen. Service Battery bryter strömmen till förbrukarna och F1-F3 tillhör dessa. Start Battery bryter strömmen till startmotorn, men vilken funktion har vippströmbrytaren till höger? Till vad hör F4 och F5? Vad är AUX Switch? Till vad hör F6 och F7?

 

Bild 2 visar elcentralen vid förarplatsen. Jag hittar förklaringar från F1 till F14, men vad är F15 till F19?

 

Finns det någon huvudströmbrytare till ankarspelet?

 

Finns det någon huvudströmbrytare till bogpropellern?

 

Tack/Martin

Vippströmbrytaren går till kylskåp och wallasvärmaren så att dessa kan vara igång med allt annat avslaget.

 

Aux switch går till bogpropeller och ankarspel.

 

Säkringarna har jag inte full koll på från sängen.

 

Har du instruktionsboken med el-schema?

 

Stort grattis till båten:-)

 

Strålande, tack! Jodå, jag har instruktionsboken, men den stämmer inte riktigt och ger inte beskrivning till alla säkringar.

 

 

Brukar också sitta en ytterligare huvudbrytare till ankaspelet i styrbordsluckan på badbryggan.

Mvh, Per

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara att vika undan den, det var en spärr med till den, men jag använder den inte.

http://www.ostersjokompaniet.se/gangjarn-for-bagar--led-p-183-c-235.aspx

/Bernte

Super! Har du även något tips på vart man kan få tag på fästet som sätts i båten (med lutning och fästskruv som syns på bilden, med fyrkantig platta)? Hittar ingen lämplig på Seasea, Bryggan eller Watski.

 

På min båt har man lyckats sätta ett infällt flaggstångsfäste utan lutning vilket innebär att flaggan pekar 90 grader rakt bakåt, lossnar dessutom under gång - inget vidare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har tyvärr ingen aning.

Fick mitt med båten, menar du att ditt fäste gör att flaggstången sitter horisontellt?

Antar att det inte är en Aquador 26.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har tyvärr ingen aning.

Fick mitt med båten, menar du att ditt fäste gör att flaggstången sitter horisontellt?

Antar att det inte är en Aquador 26.

 

Jo så är det tyvärr (infällt fäste med marginell lutning gör att den sitter i princip horisontellt) och det är en Aquador 26. Letar vidare!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Läser med stort intresse allas erfarenheter, tankar och ideér eftersom jag går i köptagen för en Aquador 26 HT. Nu en fråga.

 

På flera Aquadorer jag tittat på är motorn äldre än båten. Nu senast tittade jag på en 2008 och en 2009:a och både hade VP D6:or 350 som var tillverkade 2006. Är det vanligt eller borde man dra öronen åt sig? Känns lite konstigt att Aquador skulle sätta in en tre år gammal motor i båten när den såldes ny? Någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser med stort intresse allas erfarenheter, tankar och ideér eftersom jag går i köptagen för en Aquador 26 HT. Nu en fråga.

 

På flera Aquadorer jag tittat på är motorn äldre än båten. Nu senast tittade jag på en 2008 och en 2009:a och både hade VP D6:or 350 som var tillverkade 2006. Är det vanligt eller borde man dra öronen åt sig? Känns lite konstigt att Aquador skulle sätta in en tre år gammal motor i båten när den såldes ny? Någon som vet?

 

Hej å välkommen till forumet,

Får jag fråga hur du vet att motorn är från 2006?

Är det så att ni tittat på serienummret kanske?

Isf. kan jag informera att motorn inte är från 2006 :)

Alla VP D6 motorer har sn. som börjar på 2006...

Eller rättare sagt alla D modeller börjar på 200... sen kommer det en 6a för D6, en 4a för D4 osv. i den fjärde siffran i sn.

Har själv en AQ26 från -07 och mäklaren skrev när jag köpte båten att motorn var från -06. Jag kollade inte mer på det då eftersom det bara var 1års skillnad. Men nu när jag ville kolla hur länge jag kan då motorförsäkring genom försäkringsbolaget så ringde jag Micab och fick då ovan info. samt nöjet att veta att min motor inte alls var en -06 utan -07 som båten :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan också informera om mitt vinterprojekt.

Det blev en peke på båten. Måste meddela att vi är mycket nöjada med detta val.

Grymt mycket lättare att ta sig i land vid hemmabryggan samt också i naturhamnar med hjälp av den stege som vi satte på peken.

Peken är fråm Båtsystem och heter MP75 och stegen heter BKT73 och har tre steg. (knyter ihop steg 2 å 3 om den når till berget i naturhamnar.)

(Kan också info. om att detta är exakt samma peke som Aquador säljer till AQ26 men för x antal tusen mer ;)  )

Bifogar en bild. Sen är det upp till var och en om man tycker att peke är snyggt eller inte, men jag blev mycket nöjd med både funktion och utseende :)

 

post-102708-0-04873700-1402824566.jpg

Redigerad av AQ26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Läser med stort intresse allas erfarenheter, tankar och ideér eftersom jag går i köptagen för en Aquador 26 HT. Nu en fråga.

 

På flera Aquadorer jag tittat på är motorn äldre än båten. Nu senast tittade jag på en 2008 och en 2009:a och både hade VP D6:or 350 som var tillverkade 2006. Är det vanligt eller borde man dra öronen åt sig? Känns lite konstigt att Aquador skulle sätta in en tre år gammal motor i båten när den såldes ny? Någon som vet?

 

Hej å välkommen till forumet,

Får jag fråga hur du vet att motorn är från 2006?

Är det så att ni tittat på serienummret kanske?

Isf. kan jag informera att motorn inte är från 2006 :)

Alla VP D6 motorer har sn. som börjar på 2006...

Eller rättare sagt alla D modeller börjar på 200... sen kommer det en 6a för D6, en 4a för D4 osv. i den fjärde siffran i sn.

Har själv en AQ26 från -07 och mäklaren skrev när jag köpte båten att motorn var från -06. Jag kollade inte mer på det då eftersom det bara var 1års skillnad. Men nu när jag ville kolla hur länge jag kan då motorförsäkring genom försäkringsbolaget så ringde jag Micab och fick då ovan info. samt nöjet att veta att min motor inte alls var en -06 utan -07 som båten :)

 

 

Tackar, det visste jag inte. Men förutom att motornumret startar på 2006 tyckte jag att det stod model year 2006 och ganska säker på att det stod A-B på motorn också men blir nu lite osäker. I vilket fall som helst så är det kompletta numret 2006014430 och sitter på en HT 26 som just ligger på emarin.se av årsmodell 2008. När jag kollar på Volvo Penta var produktionsperioden för just denna motor 2004-2007. Så något år är det minst i alla fall. Är detta ovanligt och hur många års skillnad är ok? Tänker om det är samma sak på den 2009 som också ligger på emarin.se eftersom jag tyckte att det stod A-B på den också? Då är det minst två års skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Läser med stort intresse allas erfarenheter, tankar och ideér eftersom jag går i köptagen för en Aquador 26 HT. Nu en fråga.

 

På flera Aquadorer jag tittat på är motorn äldre än båten. Nu senast tittade jag på en 2008 och en 2009:a och både hade VP D6:or 350 som var tillverkade 2006. Är det vanligt eller borde man dra öronen åt sig? Känns lite konstigt att Aquador skulle sätta in en tre år gammal motor i båten när den såldes ny? Någon som vet?

 

Hej å välkommen till forumet,

Får jag fråga hur du vet att motorn är från 2006?

Är det så att ni tittat på serienummret kanske?

Isf. kan jag informera att motorn inte är från 2006 :)

Alla VP D6 motorer har sn. som börjar på 2006...

Eller rättare sagt alla D modeller börjar på 200... sen kommer det en 6a för D6, en 4a för D4 osv. i den fjärde siffran i sn.

Har själv en AQ26 från -07 och mäklaren skrev när jag köpte båten att motorn var från -06. Jag kollade inte mer på det då eftersom det bara var 1års skillnad. Men nu när jag ville kolla hur länge jag kan då motorförsäkring genom försäkringsbolaget så ringde jag Micab och fick då ovan info. samt nöjet att veta att min motor inte alls var en -06 utan -07 som båten :)

 

 

Tackar, det visste jag inte. Men förutom att motornumret startar på 2006 tyckte jag att det stod model year 2006 och ganska säker på att det stod A-B på motorn också men blir nu lite osäker. I vilket fall som helst så är det kompletta numret 2006014430 och sitter på en HT 26 som just ligger på emarin.se av årsmodell 2008. När jag kollar på Volvo Penta var produktionsperioden för just denna motor 2004-2007. Så något år är det minst i alla fall. Är detta ovanligt och hur många års skillnad är ok? Tänker om det är samma sak på den 2009 som också ligger på emarin.se eftersom jag tyckte att det stod A-B på den också? Då är det minst två års skillnad.

 

 

Ja, lite konstigt är det... Slår man in "din" motor på VP databas nedan, så säger den som du säger A-B

http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/out_of_production_engines/Pages/out_of_production_engines.aspx

Min motor har sn. som slutar på typ. 9900 och är -07a och denna typ 14500 alltså nästa 5000 st senare... Känns som väldigt stor glapp om nu denna också skulle vara 2007a. Å andra sidan vet jag inte hur många D6 Volvo gör per år.

Det som också förbryllar mig lite är att -08 (tror jag) gick man över från D6-350 till D6-370....

Kollat båtarnas sn. så dom inte bara är utagna -08 resp. -09 och är tillverkade tidigare? Två sista siffrorna i båtens sn. (tror jag) sitter på akterspgeln under gummilisten.

 

Annars gör som jag å ring Micab Lidingö å be dem kolla årsmodell och när motorn är tillverkad, levererad samt tagen i drift. Dom kunde se alla dessa datum på min, även vilken båt motorn satt i. (reservdelskillarna på Micab.)

Sen vill jag bara nämna att gjorda service å gångtimmar är högt i fokus. men man vill ju också veta vilken årsmodel på båt å motor man betalar för! Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

 

 

Läser med stort intresse allas erfarenheter, tankar och ideér eftersom jag går i köptagen för en Aquador 26 HT. Nu en fråga.

 

På flera Aquadorer jag tittat på är motorn äldre än båten. Nu senast tittade jag på en 2008 och en 2009:a och både hade VP D6:or 350 som var tillverkade 2006. Är det vanligt eller borde man dra öronen åt sig? Känns lite konstigt att Aquador skulle sätta in en tre år gammal motor i båten när den såldes ny? Någon som vet?

 

Hej å välkommen till forumet,

Får jag fråga hur du vet att motorn är från 2006?

Är det så att ni tittat på serienummret kanske?

Isf. kan jag informera att motorn inte är från 2006 :)

Alla VP D6 motorer har sn. som börjar på 2006...

Eller rättare sagt alla D modeller börjar på 200... sen kommer det en 6a för D6, en 4a för D4 osv. i den fjärde siffran i sn.

Har själv en AQ26 från -07 och mäklaren skrev när jag köpte båten att motorn var från -06. Jag kollade inte mer på det då eftersom det bara var 1års skillnad. Men nu när jag ville kolla hur länge jag kan då motorförsäkring genom försäkringsbolaget så ringde jag Micab och fick då ovan info. samt nöjet att veta att min motor inte alls var en -06 utan -07 som båten :)

 

 

Tackar, det visste jag inte. Men förutom att motornumret startar på 2006 tyckte jag att det stod model year 2006 och ganska säker på att det stod A-B på motorn också men blir nu lite osäker. I vilket fall som helst så är det kompletta numret 2006014430 och sitter på en HT 26 som just ligger på emarin.se av årsmodell 2008. När jag kollar på Volvo Penta var produktionsperioden för just denna motor 2004-2007. Så något år är det minst i alla fall. Är detta ovanligt och hur många års skillnad är ok? Tänker om det är samma sak på den 2009 som också ligger på emarin.se eftersom jag tyckte att det stod A-B på den också? Då är det minst två års skillnad.

 

 

Ja, lite konstigt är det... Slår man in "din" motor på VP databas nedan, så säger den som du säger A-B

http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/marine_leisure_engines/out_of_production_engines/Pages/out_of_production_engines.aspx
Min motor har sn. som slutar på typ. 9900 och är -07a och denna typ 14500 alltså nästa 5000 st senare... Känns som väldigt stor glapp om nu denna också skulle vara 2007a. Å andra sidan vet jag inte hur många D6 Volvo gör per år.

Det som också förbryllar mig lite är att -08 (tror jag) gick man över från D6-350 till D6-370....

Kollat båtarnas sn. så dom inte bara är utagna -08 resp. -09 och är tillverkade tidigare? Två sista siffrorna i båtens sn. (tror jag) sitter på akterspgeln under gummilisten.

 

Annars gör som jag å ring Micab Lidingö å be dem kolla årsmodell och när motorn är tillverkad, levererad samt tagen i drift. Dom kunde se alla dessa datum på min, även vilken båt motorn satt i. (reservdelskillarna på Micab.)

Sen vill jag bara nämna att gjorda service å gångtimmar är högt i fokus. men man vill ju också veta vilken årsmodel på båt å motor man betalar för! Lycka till!
 

 

Tack igen för väldigt bra svar! Hittar precis som du säger att D6 350 blev 370 2007 (i alla fall gick press releasen ut då (http://www.volvopenta.com/volvopenta/se/sv-se/our_company/press_releases/2007/_layouts/CWP.Internet.VolvoCom/NewsItem.aspx?News.ItemId=26840&News.Language=sv-se). 

 

Det gör ju att annonsen Ericsson Marine har idag på en 2009 med en D6 350 också med uppgiven årsmodell 2009 inte känns helt sann (http://www.emarin.se/bat/485/Aquador-26-HT-2009). Känns som man lite lätt kan ifrågasätta deras egna 150-punkters genomgång… Eller så har de information som förklarar allt! En egen besiktningsman - och Micab - är nog på plats om jag kommer så långt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Serienummer motor och skrov: Minns att jag försökte förstå hur de hänger ihop på min båt för några år sedan. Letade bakåt i denna tråd och hittade detta (augusti 2011) som jag skrev efter att jag fått svar med e-post från Volvo Penta:

 

Japp, vår båt har skrovnummer som slutar på 03 -- men... har lärt mig att det ändå är en flytande gräns mellan åren. Upptäckte när startbatteriet var slut att det var märkt januari 2004 och då kollade jag motorn serienummer hos Volvo Penta. Fick svar att min KAD44 levererades till Finland 16 maj 2003. Och det är mycket jobb kvar på båten efter att motorn skruvats fast. Därför gissar jag att båten inte blev klar under 2003, utan fick slutmontering hos Flipper Marin under vintern och levererades till den svenske köparen våren 2004.

D6 eller KAD44 -- Du har ju även fortsatt diskutera frågan i en separat lång tråd, som jag startade hösten 2008. Efter tre år med båten tycker jag att vi valde rätt, för 25 knop är ändå lagom fart för båten och cirka 150.000 kronor är mycket pengar som vi hellre spenderar på annat. Men jag svarar lite mer utförligt i den tråden (strax).

Riktat propelleraxeln -- om drevet är servat och axeln är riktad, så finns väl inget allvarligt problem kvar? Det jag läst är att med stålpropeller och duoprop så kan det räcka att den bakre propellern (som har den smala axeln) i låg fart slår i sten för att axeln ska bli lite krokig. Det fanns en post renovering av propellrar redan i en faktura D6-ägaren visade 2008, minns att jag frågade om det. Den stora faran är att en krokig axel kan göra att drevet blir överhettat och skär (ett nytt drev är dyrt). Men har det inte hänt, så borde väl drevet vara OK efter riktning av axeln och service?

Plus att även om du måste köpa ett nytt drev, så kostar det (om jag minns rätt) till en KAD44 ungefär 60.000 kronor... D6-drev är väl lite dyrare. Met verkar överdrivet att välja bort båten helt bara för att drevet är reparerat?

 



Senast ändrad av Jonas478 | 27 augusti 2011 | 10:29

 

 

För min del är alltså slutsatsen att både mitt skrov och motorn tillverkades år 2003, men att båten troligen inte levererades till köparen i Sverige förrän våren 2004.

Det som också är intressant med skrovet är att Aquador 26HT fick ändrad skrovform 2004. Det nya skrovet är lite vassare och går fortare, men kräver även större motor för att komma upp i planing. Det kan vara värt att tänka på för er som funderar på om KAD43 eller KAD44 är för liten motor -- svaret beror alltså delvis på om årsmodellen är före eller efter skiftet 2003/2004.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Upptäckte en annan fett IRRITERANDE försämring med detta nya forum :( 
= alla gamla citat är försvunna, vilket delvis gör den äldre delen av denna tråd mycket svårbegriplig (syns inte vilken fråga svaren gäller).
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för dina tips, Jonas478. Vi har nu haft Aquan (2005, KAD43) i några veckor och hunnit testa en del - tyvärr ingen förbättring, trots alla fílter bytta, ny diesel (från tom tank) och faktiskt ny bränslepump som visade sig vara defekt. När felet i bränslepumpen var hittat och åtgärdat förutsatte vi att problemen skulle vara borta och satte därför på orginalpropparna strlk C4.

Med tre vuxna och två barn ombord är det fortfarande seeeegt att komma upp i planing! Till den grad att en vuxen måste gå fram i båten för att komma över tröskeln... smiley-frown.gif

Varvet som tidigare kikat på problemet rek. att igen klämma på de mindre propparna (B4) pga det fortfarande relativt låga uppmätta varvtalet - och om inte det hjälper - att skicka in insprutningspumpen (dyrt och flera veckor).

Mina uppmätta varvtal/fart:

* 3600 rpm   29 knop (max)

* 3400 / 26

* 3200 / 23

* 3000 / 19.5

Det vore intressant att matcha dessa data mot andra KAD43 - och självklart om någon annan har liknande problem med ev. lösning! Tack!

 

 

Och när jag ändå såg det, så ger det svaret på denna gamla obesvarade fråga från kvasi:

Aquador 26 HT från 2004 och framåt har ett vassare skrov, som kräver fler hästkrafter än de 230 som KAD43 ger för att att komma upp i planing med orginalproppar C4. Lösningen är nog att byta till propellrar med lägre stigning (motsvarar lägre växel på en bil).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i en bokhandel i dag och såg Curt Gelins bok 400 motorbåtar i test: bakgrund, egenskaper omdömen och kunde inte låta bli att kolla vad som står om Aquador 26 HT. Hittade ett par faktauppgifter som var nyheter för mig om årsmodellerna:

1998 började tillverkningen och en konflikt gjorde att den flyttades till Irland, där de ofta omskrivna kvalitetsproblemen uppstod.

2001 flyttades tillverkningen till Finland.

2003 påstår Curt Gelin är första modellåret utan kvalitetsproblem.

2004 gjordes skrovet om och blev djupare med vassare slag. Det ökade oväntat toppfarten med 2 knop (med samma storlek på motorn).

Källa till påståendet om nytt skrov från årsmodell 2004 = Curt Gelins bok "400 motorbåtar i test"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Några frågor runt landströmmen:

 

-Vad har de två röda knapparna för funktion? Kopplar de in 230-voltsuttagen i båten?

-När jag kopplar in landströmmen, får batteriladdaren ström direkt eller finns det normalt någon strömbrytare som styr detta?

 

Tack/Martin

AQ26 -08 D6

 

 

post-71800-0-26053000-1402951917_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min elcentral ser annorlunda ut men fungerar förmodligen på samma sätt, laddningen är alltid på och säkringarna går till varmvattenberedaren och till uttagen.

 

/Bernte

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet hur duschdräneringen på toaletten fungerar? Sitter det någon pump som måste aktiveras eller är den självdränerande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet hur duschdräneringen på toaletten fungerar? Sitter det någon pump som måste aktiveras eller är den självdränerande?

 

Skall funka automatiskt, är en pump som har någon typ. av flottör för att dra igång pumpen.

Finns ingen brytare till denna, iaf. inte på min -07a. Utan är igång så fort du slagit på huvudbrytaren till förbrukare i båten.

 

Prova å slå på duchen så borde den gå igång ganska snart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Någon som vet hur duschdräneringen på toaletten fungerar? Sitter det någon pump som måste aktiveras eller är den självdränerande?

Skall funka automatiskt, är en pump som har någon typ. av flottör för att dra igång pumpen.

Finns ingen brytare till denna, iaf. inte på min -07a. Utan är igång så fort du slagit på huvudbrytaren till förbrukare i båten.

 

Prova å slå på duchen så borde den gå igång ganska snart.

Under trappsteget ner i ruffen finns en sluten plastlåda med en länspump som dränerar duschen. Pumpen går igång med någon slags nivåvakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla snabba svar! Nästa fråga: Om man har ett tredje batteri, var sitter det fabriksmonterat i så fall? Tänkte installera solpanel, men jag hittar bara de två stora batterierna på barbords sida om motorn.

 

Tack

AQ26 D6 2008

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, fabriksmonterat (på årsmodeller runt 2008) finns mig veterligen bara de två 140 ah batterierna i lådan under durken vid dörren till badbryggan. Om det sedan eftermonterats batterier skulle jag gissa att de hamnat i samma utrymme, kanske bakom batterilådan. Finns inget annat dolt utrymme som kan härbärgera batterier om du har för årsmodellen normal utrustningsnivå i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det förklarar varför jag inte hittar ett tredje.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vår båt sitter det tredje batteriet elegant installerat i en batteribox på en sorts glidskena till höger om motorn framför varmvattenberedaren. Bra för viktfördelningen. Detta har dock inte gjorts av fabriken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vår -07 sitter batt. nr 3. i en låda i motorrummet, framför motorn (D6a i vårt fall).

Detta är antingen gjort på fabriken eller hos ÅF (Filpper Marin i vårt fall).

Detta är förbruknings batteri nr 2. å inte start batteriet som man skulle kunna tro då det sitter i motorrummet. Man har ju start batteri i lådan BB bak ihop med förbukare 1 std. så antar att man inte vill/orkar kabla om när man sätter i ett 2a förbrukare...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men går det verkligen att komma åt för att serva motorn om batteriet är monterat framför motorn? Jag tycker det är nog trångt i vår båt, men då går det ändå att kliva ned framför maskinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batt. sitter i en låda av samma modell som den som har 2 batt. bak, fast denna är för 1 140AH batt.

Den är robust så man kan kliva på den. Sitter också monterad i botten och mot skottet framåt så inte spec. ivägen tycker jag. Tyvärr har jag ingen bild men kan ta en nästa gång jag är nere vid båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Jag har en fråga angående dräneringen som utmynnar i kölsvinet styrbord om motorn. Kommer det från ankarboxen?

 

Tack

AQ26 D6 2008

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Jag har en fråga angående dräneringen som utmynnar i kölsvinet styrbord om motorn. Kommer det från ankarboxen?

 

Tack

AQ26 D6 2008

 

Hej,

Jag har trott tidigare att det är dränering från ankarboxen, men när jag kände efter in i hålet så tycker jag det bara går rakt in i tomrummet i skrovet under den horisontella yta där vattentank m.m. sitter. Det sitter en likadan genomföring på babords sida. Jag tog bilder för några år sedan (se inlägg 287 och 288 från 10/8 2011).

 

Min nuvarande teori, i brist på annat, är att det är s.k. våghål (dränering) till utrymmena vid sidan av motorbrunnen. Kul om någon vet säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...