Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

tibrolito

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om tibrolito

  • Placering
    Kadett
  1. Hej! Jag monterade min Garmin VHF 300i AIS på liknande sätt. Handenheten och högtalaren uppe till vänster om kompassen, centalenheten (blackbox) under förarsätet. NMEA 2000 kabel mellan NMEA2000 nav och centralenhet. Antennkabel och garmins tjocka specialkabel genom tätningen från elcentralen vid förarplatsen, ut i motorrummet, upp via handtaget och fram i röret till utrymmet bakom kompassen. Jag fick skruva bort en lampa i taket, högtalaren på styrbords sida, lite vitklädda bitar här och var (styrbords sida samt taget i stickkojen) men det gick ganska bra att komma åt över allt.
  2. Jag kom åt den ena (till septiktanken) genom luckan framför diskhon men det var precis. Den andra tror jag du lättast kommer åt om du skruvar loss kylskåpet (sitter bara med fyra skruvar, två från lådsidan och två frammifrån) och drar ut det. Då borde du få bra tillgång till båda. Ett tips är att lägga något, t.ex. en handduk på durken innan så att den inte repas av kylen. Bifogar bild tagen genom hålet som blir när man drar ut kylen. Jag tror det är den svarta slangen som syns uppe till vänster i bild.
  3. Hej, jag hade förut en Aquador 23 HT, men har nu en 26 HT. Jag har dessa plattor i taket men tror inte att de går att ta loss. Jag drog VHF-antennkabel i taket och genom handtaget vidare till luckan under ratten med hjälp av följande metod: 1. Skruvade loss högtalaren 2. Skruvade loss handtaget mellan tak och skott 3. Skruvade loss lampan i taket 4. Stack upp en liten ficklampa i hålet för högtalaren och lös upp i hörnet av taket - såg att jag såg ljuset med hjälp av en liten spegel i hålet där lampan brukade sitta. Bestämde mig då för att det borde gå att få igenom en kabel eftersom ljuset syntes 5. Borrade hål i taket och stack ner kabeln från VHF-antennen 6. Tog tag i kabeln från VHF-antennen med en 70 centimers böjbar gripklo genom hålet för lampan och drog tillfälligt ut den 7. Trädde upp en annan kabel i hörnet bakom högtalaren upp mot taket 8. Använde samma gripklo för att genom lamphålet få tag i kabeln i hörnet av taket och drog ut den genom lamphålet 9. Skarvade kablarna och drog ner antennkabeln rätt väg och tillfälligt ut genom högtalarhålet 10. Trädde antennkabeln genom handtaget ner i motorrummet och vidare... 11. Skruvade ihop, tätade och fäste antennen Låter kanske enkelt men tog ändå några timmar. Det var inte helt lätt att få tag i kabeln med gripklon eller att få igenom antennkabeln genom handtaget. Med lite tur går det dock att göra på samma sätt på en 23 HT. Utan gripklon, liten stark ficklampa och den lilla spegeln hade det nog inte varit möjligt.
  4. Hej! Min förra båt var en Aquador 23 HT med KAD32P. Den läckte också olja från luftkylaren vilket oroade mig tills dess att jag läste i verkstadshandboken att det var normalt vid längre perioder av tongång eller körning på låga varv, vilket stämde för mig då jag ofta puttrade runt i deplacementsfart. Jag oroade mig inte för det men det var lite irriterande att behöva torka bort oljan där.
  5. Vilken köpte du? Är du fortfarande nöjd? De finns ju i olika versioner (15-17 grader, 18-18 grader, 21-23 grader samt 16,5 grader).
  6. Jag brukar ha iPaden med, som komplement till (den riktiga) plottern. Mycket ljussvag och känslig jämfört med en modern riktig plotter. Det största problemet är dock att den brukar stänga ner sig av överhettning om den ligger i solen en stund med plotter-app igång - iSailor och iNavX verkar i alla fall göra iPaden riktigt varm - SeaPilot har jag bara testat hemma i soffan. Som riktig plotter har jag en Garmin 720 som jag är nöjd med. Det enda problemet kan vara att vid gång i hög fart i grov sjö kan det vara knepigt med pekskärm, men det kan det säkert vara med knappar också.
  7. Hej, även om jag kommenterar ett gammalt inlägg så tänkte jag delta med mig av mina erfarenheter, kanske kan det hjälpa någon annan. Även i den båt jag köpte så var det lite vatten i motorrummet vilket jag direkt noterade. Säljaren hade många både troliga och mindre troliga förklaringar till detta. Dock så är jag uppvuxen med segelbåt och seglar fortfarande några veckor nästan varje sommar och vi har alltid haft vår båt torr i både kölsvin och motorrum av många anledningar men främst för att snabbt kunna upptäcka eventuellt ny läcka. Det första jag gjorde när jag kom till hemmahamnen med vår nya båt var att torka upp allt vatten. Nästa dag var det lite vatten där igen. Jag började leta då jag inte direkt ville acceptera säljarens förklaringar och att det alltid brukade vara lite vatten där och att det var normalt. Det första jag hittade var att expansionskärlet till tryckvattensystemet hade en öppning i toppen där det satt en plastbult vilken läckte lite så fort systemet var trycksatt. Det syntes av någon varit på denna platsbult med verktyg då utsidan på den var helt sönderdragen. Expansionskärlet sitter ju direkt bredvid EVC-boxen så det kändes inte så bra att det var fukt där så jag bytte till ett nytt expansionskärl som ej läckte. Efter det går dessutom inte pumpen lika ofta då expansionskärlet började fungera som tänkt. Vatten fortsatte att komma i motorrummet, så jag fortsatte att leta. Nästa läcka var packningen i varmvattenberedaren. Den läckte inte alltid utan främst när vi körde varmvattenberedaren på landström, av någon anledning. Bytte packning och så var även denna läcka fixad. Nu blev det bättre men det fortsatte fortfarande att komma lite vatten i motorrummet. Hittade att locket till sjövattenfiltret läckte lite så jag besölt att byta sjövattenfilter till den nya modellen med bättre lock av plexiglas när båten låg på land. Efter sjösättning, med nytt vattenfilter, fortsatte det att komma lite vatten i mororrummet. Jag märkte att det räckte att köra motorn på tongång några minuter för att det efter en stund skulle komma en svag rännil av vatten från under motorn. Efter kravlande runt motor med både ficklampa och pannlampa på så hittade jag till slut att det var otätt bak på motorn (på styrbords sida) mellan en plastvinkel där kylvattnet kommer och blandas med avgaserna (efter turbon). Jag bytte både plastvinkeln och o-ringen som satt där. Efter det har jag kört ca 120 M och fortfarande är det snustorrt i motorrummet. Min slutsats = även, eller kanske främst, på motorbåtar är det bra att ta reda på varför man har vatten inne i båten och inte bara acceptera det och låta länspumpen pumpa ut det :-)
  8. Även jag har detta problem i min Aquador 26 HT med D6-310 (motor tillverked 2006, båten 2007). Det händer bara vid varm motor efter mellan 5 minuter till någon timmes stillastående. Mycket irriterande, speciellt när jag slussar själv med båten. Jag har påtalat detta problem för säljaren och de har en volvomeck som skall titta på det. Han pratade något om att han löst det på andra motorer med hjälp av att byta bränslefiltret till någon annan modell. Jag återkommer om de lyckas fixa problemet eller jag får någon mer information. Jag misstänkte själv startspärren men de trodde inte att det var problemet. Har ni andra som har detta problem någon startspärr?
×
×
  • Skapa nytt...