Jump to content
Sunday 20 June 2021

Groenling

Medlemmar
  • Content Count

    612
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3 Neutral

About Groenling

  • Rank
    Flottiljamiral

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hej, jag har ett problem med min E-Tech 50 hp. När jag lämnar hamnen, fungerar allt bra. Men om jag stannar motorn för att båda eller vad som helst och startar på nytt, kan jag inte varva upp motorn, den startar, men "stannar" kvar på tomgång, även om jag ge full gas. Sist tog jag bort motorkåpan och rörde litet på de olika delar. Om ni titta på bilden: när jag rörde länkarmen, som är grön markerad, fungerade motorn plötslig igen... Måste man ställa in någonting eller bara smörjar ( med vad i såfall) och vad är uppgiften av denna länkarem? Tack för tipsen.
  2. Jag tror att det är mycket lättare att spola presenningen rent än båten (men som sagt jag tror det bara). Sedan finns det bubbelplast hos Clas Ohlson, 20m x 0,3m för 69 SEK. Om båten är nu ca 1,5 m bredd och 5 m lång, behöver man två stycken, plus två små presenningar, plus litet regel och lim. Jag är faktiskt sugen på att prova :-)
  3. Det finns ju förpackningsmaterial med bubblor. Om man ta de dubbelt och lägger en presenning över skulle det kanske gå. Iden är lockande, men priset, ca 5 000 SEK är för högt tycker jag.
  4. Men appen ang snäckorna gäller bara ostkusten, eller? Jag var i kontakt med GTB universitetet och projektet var då begränsat till ostkusten och södra Sverige har jag för mig.
  5. Hej, vet ni något om detta produkt? http://www.cleanboatprotector.se/ Kanske fungerar det med en vanligt presenning också? Fasten den flyter ju inte upp mot båten. Kanske kan man binda den mot båten.... Har någon provat?
  6. Tack Toan för di inlägg. Roligt att läsa. Här hemma var det tyvärr alldeles för fåbåtutflykter pga renovering av altan, tak, fönster mm. Men vädret var ju så bra de dagar man kom ut och barnbarnet som är 3,5 år gammal fick köra båten första gången. Men det är ju en liten styrpulpet. När kan man börja med att lära honom segla? Vilket ålder är lämplig?
  7. Hej, vi fick en ny båtplats i Ljungskile. Jag undrar om ni har några utflyktstips som fina vikar eller krogar/ restauranger som man kan nå med båten. Riktingen är ju både mot Udevalla och Stenungssund. Båten är en styrpulpet med 20 knop marschfart. Tack för alla tips. Grönling
  8. Hej, jag har möjligheten att hyra en båtsplats i Ljungskile. Finns det några som har bra tips till olika badplatser eller utflykter? Båten är bare en liten styrpulpet, det gäller alltså bara dagsutflyckter. Tack på förhand.
  9. Jag jagar fortfarande en plotter och kan inte bestämma mig vad jag skall ha. Nu läste jag om en Lowrance Elite 7m som har en 7 skärm. Priset är kring 5 400 SEK . Det verkar vara ett bra pris, men är plottern bra? Användningen är navigeringen inomskärs på västkusten.Och Navionics sjökort har väl bra rykte också??.
  10. Svenska Sjö var billigt, men tyvärr kan man inte teckna maskinskadeförsäkting. Det är svart att vadera sin egen båt, Galeon 475 MY 2005 med en E-Tech 50 hp från 2005. Titta man på blocket finns ju helt nya båtar med 50 hästars Suzuki för 109 000 SEK, medan andra vill ha 60 000 för båt med 50 hästars motor från mitten av 90-talet ( är det så att en styrpulpet på kring 5 m med 50 hästars motor blir aldrig billigare än 50 000 SEK ?) Just nu är IF min favorit . IF beskriver villkoren rätt bra, tycker jag. Men jag vill jämföra lite mer, så alla tips är välkommna
  11. Hej, det är dags att försäkra båten igen. Jag undrar vad ni tycker om er båtförsäkring? Har de varit krångliga, är de prisvärda mm? Tack för era tips.
  12. @Danjel - Off Topic du skrev : : Lycka till att hyra ett båtsläp i december! finns inga kvar och de som finns kvar har inga dubbdäck (vilket det är lag på) Så stämmer det inte: släppet skall ha minst samma typ av vinterdäck som dragbilen. Har dragbilen friktionsdäck, kan släpet ha antingen friktionsdäck eller dubbdäck. Har dragbilen dubbdäck, måste släpet ha dubbdäck. On Topic: om jag boka en tid och kommer överens om att ett arbete skall bli utförd kan jag förvänta mig att det görs som vi har kommit överens om, basta. Om jag lovar något till min kund och kan inte hålla löftet måste jag a - informera honom och b - eventuell kompensera honom. Alla kan göra fel, men det är viktigt att göra rätt för sig. Det finns inte bara svarta får, det är som med allt annat, några är riktigt dåliga, de flesta genomsnitt och några är väldigt duktiga. Det gäller att hitta de duktigahttp://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/shades_smile.gif\ title=\cool\ width=\20\ /> Grönling
  13. Ändå litet överraskande att de tog rätt beslut . Jag skulle ha satsat mina pengar på ett fällande dom . Men say never never
  14. Hej Toaen, du nämde detta i din förra inlägg och även här: linan till Bryggan.... Hur många linor pratar du om? 2? En lina som förbinder bojsten med själva bojen. Dessutom en extralina (tunn?) från bojstenen till bryggan (eller land) för att hitta bojstenen ifall själva bojen försvinner. Ä det rätt uppfattad? Grönling
  15. OK, jag förstår. Men då måste man ju komma ihåg exakt var bojstenen ligger . Tack
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy