Gå till innehåll
tisdag 23 april 2024

Geisewall

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    52
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Geisewall

  • Placering
    Löjtnant
  1. Misstänkte det efter att ha studerat bilder på vatteflödesdiagram! Tack för svar!
  2. Min värmeväxlare är inlämnad på reparation. Det kan ta upp till två veckor. Borde man inte kunna koppla om så att den blir sjövattenkyld tills dess växlaren är klar? I så fall...Hur? Det är ett halvsystem med sjövattenkylda limpor och knän, och sötvattenkylt block. Mercruiser 7'4l mpi -99
  3. Hej! Fick igår min beställning marineparts.se. Har en fråga då det verkar som jag fått avgaslimpor från olika tillverkare. Det är olika "hålbilder" där limpan skall anslutas till knät. På ena är det två mindre hål istället för ett långt Spelar detta någon roll? Sedan är den ena målad på ytorna där packningarna skall sitta. Verkar som man skall använda aceton för att ta bort...vilket är lite jobbigt.... De har inte öppet i helgen därför frågar jag här först. Se bild. TACK!
  4. Japp! Verkar som du har rätt. Vad bra, då vet jag och slipper oroa mig över att det inte går att smörja! Tack.
  5. Ok, google har inga svar (eller så är det sant som psykologen sa, att jag är lite bakom). Du råkar inte vet vart man kan tänkas få tag på detta munstycke? Mvh Marcus
  6. Hej! Skulle behöva hjälp med vad det är för "sak" på bilden. Enligt "google" ska det sitta en fettnippel till stödlagret där, men hur mycket jag än googlar på fettnipplar hittar jag ingen som ser ut så där. Testade att fetta men det gick inte...Fettet som eventuellt syns på bilden är från det. Det är en mercruiser 7.4l med Bravo 3 drev och sköld. Den lilla "piggen" i mitten går inte att trycka in....
  7. Tack för svaret. Jag gör nog så. Känns dumt med ett dyrt AGM som startbatteri. Jag tänkte ha kvar startbatteriet nära motorn, men flytta förbrukningsbatterierna längre fram då båten är så baktung.
  8. Ska köpa ny batteribank och vill ha AGM till förbrukningen (2x100ah). Dock tycker jag det verkar onödigt som startbatteri (dyrt). Kan man använda AGM till förbrukningsbanken och bly till startbatteriet? Jag har en omkopplare/ratt där man kan välja "Förbrukning", "Both" och "Off". Jag har den alltid ställd på "Förbrukning" när vi ligger ute och "Both" vid körning. Tänker att batterierna (agm och bly) laddas på samma sätt, med samma "styrka". En fråga till, funderar på att placera förbrukarbanken lite längre fram i båten (3 meter från generatorn) och undrar om man då måste gå upp i dimension på kablarna eller om det främst gäller startbatteriet. Tänker då på brandrisk och inte lika mycket på spänningsbortfall. Tycker det verkar skiiitsvårt med el...tack på förhand. Ps. Har sökt svar och hittat en del frågor men inga tillfredsställande svar...ds.
  9. Nej, precis. Kändes inte rätt...tips på felsökning? Borde väl kunna koppla av sjövattenslangen före tex "växeloljekylaren" och se om det kommer vatten? Har säkert klantat mig då jag skruvade loss pumphuset till impellern...:'(
  10. Jag menar förstås att jag kontrollerade Impellern i vintras. Kommer inte ihåg om glykolen var "borta" redan då...
  11. Hej, jag verkar alltid råka ut för saker Google inte kan svara på. Märkte innan sjösättning att glykolet i "expanderbehållaren" till värmeväxlaren var i princip tom...det var den inte i höstas. Motorn är en mercruiser 7.4 mpi med slutet kylsystem. Jag tog bort pumphuset och kontrollerade Impellern till sjövattendelen men det kan väl inte påverka det slutna systemet? Jag körde båten i låg fart cirka 10 min och märkte att tempen började gå lite över det normala och stängde av. Då hade expansionskärlet i alla fall vätska till "cold". Värmeväxlaren var då väldigt varm. Har kontrollerat och det finns ingen olja i glykolen... En sak till...står ju ingenstans hur man byter/fyller på och vilken typ av glykol man skall ha...den är gul, men det säger väl inte så mycket? Vill inte starta motorn utan att fylla på, men vill göra det för att se om det försvinner under gång... Har säkert varit otydlig... Mvh Marcus
  12. Hej! Tänker kanske lite för mycket men jag undrar om det spelar roll vilken polyester jag köper från seasea... Finns med reducerad styren för båtlaminat och liknande (den jag tänker köpa tror jag). Samt en annan där det inte står något om reducerad styren. Den skall vara för vattentankar och liknande. Sedan finns det pulverbundna glasfiberremsor och glasfiber som är emulsionsbunden...spelar det någon roll. Ska plats upp balkar i båten samt laga ett hål under vattenlinjen. Jag vill inte använda epoxi eftersom det är dyrt och det är stora ytor som skall plastas. Mvh Marcus
  13. Hejsan! Jag undrar om någon här vet med vilket åtdragningsmoment man skall dra topplocksbultarna på en Hidea 5 hk, 4-takt från 2011 (eller liknande motor). Block och topp är i aluminium. Jag har en ny packning men vill inte montera den innan jag vet på ett ungefär med vilken kraft jag skall dra bultarna. Toppen och blocket är plant och rengjort med mera. Mvh Marcus
  14. Jo, har sett dessa filmer och han är nog anledningen till att jag vågade mig på detta projekt överhuvudtaget, men han använder plywood...och förklarar inte skillnaden/fördelarna/tillvägagångssättet med andra material så mycket...
×
×
  • Skapa nytt...