Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
viktorh

Uppfällbart bord

Rekommendera Poster

Hej!

Vi är ett teknologer som arbetar med att utveckla ett uppfällbart bord för båtar. Bordet anpassas speciellt efter trånga utrymmen som tex durken på segelbåtar. Tanken är att bordet byggs in i båtens golv och kan fällas ut vid användning. Bordets ben fälls upp och bordsskivan vecklas sedan ut så att golvet utgör undersidan av bordsskivan. Vi har lite frångor som vi gärna hade fått höra lite tankar kring!

Finns det något intresse för en sådan produkt? 
Vilken teknik föredras, en saxfunktion, teleskopben eller något annat? 
Föredras en automatisk eller manuell uppfällning?
Vilka typer av båtar hade ni velat se en likande lösning i? 

Tacksamma för alla åsikter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bord som ligger i durken bör skyddas på något vis - inte trevligt med fotspår på bordsskivan när man ska äta middagskorven. Man bör också tänka på att det brukar vara lite slagvatten i skarpen under durken som kan vara lite äckligt att få på bordsskivan, så även en upp-och-nerlösning kan vara lite ohygienisk. 

Automatiska lösningar brukar sluta fungera i den korrosiva miljön som är i en båt, en manuell makapär är nog att föredra.

Vore ockå kul att få se resultatet av Ert arbete när ni är klara - ritning, modell, dataillustraion eller vad det nu resulterar i. Mången teknolog har sökt forumets vishet i skolarbetesfrågor, få har visat sina resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man gå på bordet när det är i nerfällt läge? (Är det vad som kallas gångbord?)

Jag hade en båt där bordet satt på maststöttan och sköts upp i taket när det inte användes, fungerade rätt bra, den enda rörliga delen var ett vred för att klämma åt om stöttan.

Stuvningen av bordet är annars ofta ett problem och då är det ju bra om bordet låter sig stuvas utan att man viker ihop en massa attiraljer och slipper flytta omkring bordet.

Ju enklare och färre rörliga delar desto bättre. Det bör vara så stabilt att det tål att ta spjärn mot om man överraskas av svall om man är nere i ruffen och inte ser svallet komma. Likaså bör det gå att ta sig förbi om båten lutar 30-35 grader utan att man demolerar konstruktionen. Automatisk uppfällning låter sårbart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Viktor H!

Äntligen!

Detta tror jag på!

Det där med slagvatten som smutsar ner duk sidan, det finns svamp att torka med.

I min båt så blir det garanterat inget slagvatten så kör hårt!

Även intresserad av en modell där hela rasket åker upp i taket.

Saxmodell och manuell är det som jag tror håller bäst. Inga veka leder och tänkt på att trä sväller! plast blir spröd och rostfritt rostar åsså.

 

Håller med föregående talare om att visa gärna skisser innan ni fördjupat er för mycket i detaljerna.

 

För min båt finns det ett aber, jag har fyra stycken små luckor över var sin grop som är ungefär som en gammaldags drickaback i storlek. De är vårt skafferi. Vill kunna öppna dem en och en. Så bordsskivan skall kanske vara delbar även på längden eller hopvikbar.

Nu blev det krångligt?

 

Lycka till,Glad

Hälsningar,

Kalman

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inläggen!

Visst finns det ett problem med hygienen. Vår tanke var att ha en hopfällbar skivas så att man inte äter på själva golvsidan utan att den hamnar på undersidan. Men visst kan det bli lite ohygieniskt.

Intressant med förslaget om att fälla ner från taket, ellern annat ställe.

Vår produkt kommer vara klar i slutet av maj, lägger gärna upp den här då så ni kan se resultatet.

MVH

Viktor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar vad som hände med detta? Jag har varit på jakt länge efter en sådan där klämma som man sätter runt maststöttan i vilken sedan bordet kan fästas så att den blir höj och sänkbar och skjutas upp i taket när det inte används. Har för mig att detta fanns på Albin modeller på 70-80 talet (Viggen/Vega/Express). Bordet har jag så det är bara själva klämman jag behöver.....alla tips mottages mer än gärna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bord som kan skjutas upp mot taket fanns i Marieholm 32E, om jag inte minns fel. Marieholmarna finns ju inte kvar i branschen, men det borde kunna gå att konstruera ett sånt lås.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, jag minns fel. (Har kollat bilder på nätet.)

Men visst fanns det på nån båt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett bord som sitter på en separat pelare mellan durk och rufftak.

Som bord är det jättebra precis;stabilt som tusan,  i sjökortsstorlek och det går att vrida rund stolpen beroende på hur man vill använda det. det fixeras med en spåk på undersidan och blir då helstum (utan glapp eller svaj)

Stolpen är placerad något åt styrbord på durken.

 

men......

 

Stolp-djä***n är ju så ivägen när bordet inte används och den lilla hjälp man har av den som handtag vid krängning skulle lätt fås av någon mindre lösning i taket.

 

Sonen gillar dock att leka brandman på den och den kanske stabiliserar rufftaket en aning.

 

Jag jagar efter en alternativ lösning om någon har tips på en skön konstruktion.

 

PS/Jag vet att det är en gammal tråd /ds

Redigerad av supernils

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte maststöttan du talar om som är "stolpen"..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte maststöttan du talar om som är "stolpen"..?

 

Nej det är en helt separat stolpe i "Salongen" (en Fingal är det jag talar om f.ö.) ca 180 cm akter om masten.

I uppfällt läge är bordskanten intill kanten på den öppna horisontella ruffluckan.

Jag hittade en bild nu. http://blog.bjorkegard.se/?attachment_id=107 Ursäkta att jag inte städat ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ till Supernils är ju att ta bort bordsskivan helt och hållet och istället glida runt i skärgården och erbjuda poledance. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan nog vara en bra ide. Det går säkert att lösa problemet med hygienen.

Försöker ajälv klura till ett bord som e större än det jag har i sittbrunnen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min bordsskiva hissas alltså upp i taket då den inte är i bruk. Om jag varit otydlig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt bord i salongen är stort, 10 pers får plats, men det i sittbrunnen är för litet och i vingligaste laget. fungerar för fyra pers om man har kastruller mm. på annan plats än bordet. I-landsproblem, ja.. men men..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I min båt tog jag bort bordet och köpte ett Lagunafäste. Nu har jag inga problem att stuva Laguna bordet. Men speciellt stabilt är det inte.

 

I en tidigare båt med dinette satt bordet på ett stativ, inte så stabilt det heller. Istället byggde jag en låda typ 80x20 cm som var fäst i durken. Ut mot gången hade jag en mindre, uppfällbar skiva. Den stora skivan mot soffan satt inne i lådan och fick dras upp och sen vinklas ner. Mekaniken var ganska krånglig men det fungerad väldigt bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det jag har är exakt ett sådant som är på kgbjorns bild.Väldigt gedigen konstruktion men jag är riktigt less på stolpen och letar förslag på andra fiffiga konstruktioner. Lägg gärna till bilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke om utrymmet för det är tillräckligt är att i var hörn på bordet fästa en tunn träpinne ( rundstav) och sedan hänga upp dessa i taket. Då kan du vinkla upp hela bordet mot taket när du inte vill ha det framme. Det kräver dock att måtten är tillräckliga för sitthöjd, takhöjd, och bordets längd. (Geometri)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pseudonym, föreslog du precis att jag skall bygga en hammock i ruffen? :-)

 

Skämt å sidor så är det ett himla meck att få en sådan konstruktion tillräckligt rigid för min smak.

 

Jag hade ju hoppats på att hjulet redan var uppfunnet så att man skulle kunna spara en arbetsvecka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pseudonym, föreslog du precis att jag skall bygga en hammock i ruffen? :-)

 

Skämt å sidor så är det ett himla meck att få en sådan konstruktion tillräckligt rigid för min smak.

 

Jag hade ju hoppats på att hjulet redan var uppfunnet så att man skulle kunna spara en arbetsvecka.

Köp ett Lagunfäste då så slipper du uppfinna hjulet igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gillar lösningen som finns i Sunwind 26, men den funkar kanske inte. Ska försöka rota fram en bild

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag grunnar på något bra sätt att få undan bordet i min lilla Amigo. Det sitter på en svängbar stötta vid sidan av styrbordskojen. Visst har jag hyfsat utrymme att röra mig i kajutan när bordet är insvängt över styrbord men kojen går då bort helt å kan inte ens användas som yta att stuva på. Takhöjden vill jag inte nagga på då jag uppskattar att kunna röra mig halvstående i kajutan. Funderar däremot på en svängbar arm monterad på en glidskena så att jag kan fälla upp bordet mot väggen. Då får jag fritt i kajutan å kan använda båda kojerna.

 

Det gamla stativet skulle jag montera ett mindre bord på som jag kan använda i sittbrunnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ungefär så det ser ut i min Sunwind, bordet fälls upp mot väggen och tar minimalt med plats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ungefär så det ser ut i min Sunwind, bordet fälls upp mot väggen och tar minimalt med plats

 

Hittade du någon bild på Sunwinden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den här annonsen kan man se det i uppfällbart läge

 

http://www.blocket.se/goteborg/Sunwind_26_61742327.htm

 

Det viks ut till dubbel bredd och då får man även fram benen som stöder den bortre kortsidan, dessa låses med en gammal hederlig hasp, det är stadigt, jag kanske inte sätter mig på det men det hoppar inte runt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I den här annonsen kan man se det i uppfällbart läge

 

http://www.blocket.se/goteborg/Sunwind_26_61742327.htm

 

Det viks ut till dubbel bredd och då får man även fram benen som stöder den bortre kortsidan, dessa låses med en gammal hederlig hasp, det är stadigt, jag kanske inte sätter mig på det men det hoppar inte runt.

 

Smart lösning! Istället för ben kan man ju ha ett rör som krokas i taket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...